Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

skritt, skritt och åter skritt! I 8 veckor MINST skrittade jag igång min valack han hade dunder kondition sen! Börja med 20-30 min och öka sakta men säkert.
 
Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

skritt, skritt och åter skritt! I 8 veckor MINST skrittade jag igång min valack han hade dunder kondition sen! Börja med 20-30 min och öka sakta men säkert.

Okej.
Har tänkt skritta minst en månad i allafall, och variera med promenader.
Men frågan är ju om jag vågar rida i skogen något, eller ens gå promenad i skogen :S :/

Jag skrittar honom ungefär 10-15 min nu, uppsutten.
Och promenerar ungefär lika länge, men tänkte utöka nu..
Till 20-30 min skritt tur, rider max två dagar i rad.
Och sen tredje dag promenad.
Kan bli typ

1dagen: promenad
2dagen: rider
3dagen: rider
4dagen: vilar
5dagen: promenad
6dagen: rider
7dagen: rider, promenad eller vilar beroende på hur han har känts pigg,trött stel, öm m.m

för det mesta är han väldigt framåt, med mycket energi.
och verkar inte tappa så mycket kondis.
utan lite muskler, men han har lätt för o sätta de igen, bara han får börja arbeta. Men det lär dröja ett tag.
 
Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

Min häst har haft problem med mugg och rasp så han har varit jättesvullen och så. Jag har skrittat han nu i ca1½ månad nu. Travade han för första gången igår ca 200m. När vi skrittade var det först på vägen sen har vi gått över till skogen och nu trasslar vi genom skog, äng, kullar, vägar. så Ta det lungt i början och sen öka gradvis. Du ser hur mycket din häst orkar och inte. Ha koll på puls, andningen. Det handlar om sunt förnuft :)
Lycka till
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*knapplån*

Vad har ni för åsikter om/hur ska jag sätta igång ett dräktigt sto (sen fölning 2009) som inte var i kondition före betäckning i år?
 
halt, igångsättning. HJÄLP

Hej, ja det är lika bra att jag tar allting från början.
för ett tag sedan sa min hopptränare att hon inte trodde min ponny var helt ren eftersom hon stod emot väldigt mycket innan hindrerna, vägrade osv. så var det en i stallet som gjorde böjprov, och hon sa att hon va halt på höger fram. så vi ringde vetrinär och fick tid på åby. när vi var där böjde dom henne och konstaterade att hon var halt på höger bak. det hon i stallet sett var bara för hon hade felbelastat frambenet. så dom gjorde en hältutredning och gav henne två bedövningssprutor, för att se vart hältan satt. dom hittade i kotan men inte riktigt vart och dom hittade inget på röngten heller. så dom bad mig prata med hovslagaren och komma tillbaka efter tre veckor. hon fick också medicin i tio dagar. dom sa att hon skulle vila i 2 veckor och den tredje veckan (innan jag skulle tillbaka) skulle jag skritta henne, men på pappret vi fick stod det att för den sprutan hon fick, var karenstiden 28 dagar. ska jag göra som dom sa eller som det stod på pappret? och sedan, när jag ska sätta igång henne tänkte jag skritta henne först i ca 1 vecka, trava i ca 1 vecka osv. men är det mindre bra för benet om jag skrittar henne i backar? ska jag skritta i paddock/manege ist? jag är inte speciellt bra på hur man sätter igång en häst efter veckors av vila+hälta så jag är tacksam om ni hjälper mej lite :D:bow:
 
Sv: halt, igångsättning. HJÄLP

Gör som veterinären sade åt dig.
Karenstiden som står på pappret är karens för tävling och slakt.

Nu när du skulle skritta innan återbesöket så är det väl trevligt om du kan skritta i skogen? Mycket roligare för hästen än att bara gå runt i manegen.
Sen om du har sadel eller inte borde inte spela någon roll, gör så du helst föredrar!

Jag är övertygad om att du kommer få instruktioner av veterinären för hur hästen ska sättas igång, när det väl är dags. Men allmänt ska man tänka på att det är viktigt att hästen arbetar i en avspänd form, det är bättre att rida mycket korta pass varje dag än att rida längre pass mer sällan.
När jag satte igång min häst började jag med tömkörning, först enbart skritt och sedan lite trav.
Man ska undvika att rida/jobba på böjda spår efter en hälta, rid rakt fram!
När jag väl började rida min häst så red jag bara 5 minuter varje dag och ökade sedan successivt upp så att jag red längre och längre pass. Galopp och böjda spår väntade jag nog med i 4 veckor.

Men som sagt, du kommer säkert få anvisningar av veterinären när hästen väl är frisk.

Om du är osäker på ngt angående din häst så ring till kliniken! De kan säkert svara på dina frågor!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

har inte läst hela tråden men det låter som att de flesta börjar med traven efter skritten.
Det har jag inte fått ordinerat av min vet.
mina hästar har båda varit konvalicent pga. kotledsinflammationer(inte mitt fel, men det är en annan historia)
jag har alltid fått ordinerat att galoppera innan traven då trav är mer påfrestande för hästens kropp.Så har jag lärt mig.
detta är vad jag brukar göra vi längre vila.
ute i skogen över stock och sten.
1-2v skritt 20-40 min
3-4 v skritt 60 min små klättringar läggs in.
5-6v skritt med korta galopper på bra underlag, lätt sitts i fri form, dock mellan hand och skänkel. klättrar mer.
7-8v skritt med längre galopper mer samling.några trav steg
9-10v skritt, galopp mer trav. klättrar brantare
11-12v skritt, galopp nu trav i mer samling.
13-14v arbete i alla gångarter samt träning på bana. klättrar var tredje dag branta backar.
blandar in tömkörning i alla veckor.

självklart måste hästarna vara jobbade från marken innan.
Vissa gånger ha jag gått fortfare fram om man känner att hästen klara det och iblan långsammare.
 
Igångsättning av äldre häst

Jag har nyligen blivit medryttare till ett arabsto på 18 år. Hon har senaste 2 månaderna endast ridits sporadiskt, ca 1-2 ggr vecka. Innan det var hon på prov hos en tjej som hade henne 7 veckor och jag antar att hon reds dagligen där.
Jag har nu ridit henne två dagar i rad. Första dagen i skritt och lite trav och ikväll endast i skritt. Hon är lite lång i tårna (snubblig i väntan på hovis) och det i kombination med hennes ålder samt ridkondition gjorde att jag valde att inte rida henne mer än i skritt. Jag tänker som så att om hon är ovan dels vid arbete dels vid att ridas dagligen så är det onödigt att sätta sig upp på en 18-åring och börja rida som att inget hänt.

Hur tycker ni att man bör lägga upp ridningen? Hon har ju inte haft någon längre vila och inte varit skadad, det är bara så att ingen haft tid att rida henne mer nu innan jag börjat. Jag kommer nog att kunna rida henne 2-4 ggr/vecka och jag hoppas att hon blir riden av ägaren de dagar jag inte kan, åtminstone sammanlagt 5-6 dagar/vecka. Jag tycker inte det är lämpligt för en så gammal häst att bli riden så pass oregelbundet, trots att 18 inte normalt sett är någon hög ålder för en frisk arab.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hej!

Jag har precis blivit medryttare till ett tinkersto på 15år...
Vad jag har fått reda på så måste jag ta det lugnt med henne då ägaren köpte henne för ett halv år sen... jag har börjat rida lite smått i skritt med henne för att lära känna henne. Jag får inte vara för bestämd med henne för då finns risk att hon bockar av mig eller springer iväg.
Nu kommer frågan: E det någon som vet hur jag ska göra med denna fina dam?
Någon som har varit med om något likadant..
Jag har börjat rida som sagt och börjat gå med henne vid sidan om. för att lära känna henne och hon mig. Tacksam för svar

Matilda
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min första reaktion var: Varför får du inte vara bestämd? Finns det nån annan motivering än att hon kan bocka eller springa iväg? Nog är jag ganska bestämd med min ovan nämnda medryttarhäst, skulle hon hela tiden få bestämma så blir det ju bara pannkaka i slutändan... om hon tex lätt blir springig så får jag ju jobba på det, och inte bara undvika problemet genom att aldrig kräva något där hon kan få för sig att "gå iväg". Till slut skulle jag väl bara få titta på henne i hagen då, om jag absolut inte får göra något där hästen kan ha en annan vilja än min..?

Jag hoppas detta inte lät otrevligt för det var inte meningen :o
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Det e ju som så att jag har varit med om att bli avkastad och slagit i ryggen en antal gånger så jag e lite rädd. och denna tinkerston är väldigt bestämd. men visst jag lyder ditt råd att vara bestämdö. hon har velat springa med mig men jag har stannat henne efter nåt steg. jag har kanske tagit mig vatten över huvudet när det gäller henne.
Min första reaktion var: Varför får du inte vara bestämd? Finns det nån annan motivering än att hon kan bocka eller springa iväg? Nog är jag ganska bestämd med min ovan nämnda medryttarhäst, skulle hon hela tiden få bestämma så blir det ju bara pannkaka i slutändan... om hon tex lätt blir springig så får jag ju jobba på det, och inte bara undvika problemet genom att aldrig kräva något där hon kan få för sig att "gå iväg". Till slut skulle jag väl bara få titta på henne i hagen då, om jag absolut inte får göra något där hästen kan ha en annan vilja än min..?

Jag hoppas detta inte lät otrevligt för det var inte meningen :o
 
Hur skulle ni...

..sätta igång en häst som min? Han har inte blivit riden på ca 5-6 veckor pga skador, hältor, tappsko och elaka hagkompisar.. Känns som om han ska spricka av rastlöshet. Idag (kanske) kommer hovis och ska slå på framskon så först på fredag kan jag rida honom. Han ska dessutom få lite massage på torsdag.. (Tack Cili!) :)

Hur skulle ni börjat? Han har ju tappat en heeel del muskler (nästan alla) men gnistan, lite kondis och arbetsviljan finns där.

Tänkte jag skulle rasta av honom på banan de första dagarna och i helgen eventuellt ta en sväng i skogen. Grundkondisen finns ju där ändock.

Några tips?
 
Sv: Hur skulle ni...

börja med skritt och lägg in korta travsträckor efter ett tag. ju lugnare du tar det ju bättre grund får din häst.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Här kommer en till med frågor.

Jag vet mycket väl att en igångsättning skall göras på ett vettigt sätt med mycket skritt i början. Nu råkar jag ha en tokskalle som blir fullständigt nipprig om han bara ska gå på lång tygel i skritt. Det taktas, småtravas, bockas och annat.

Han har stått i två år. 1,5 år p.g.a en idiot till hovslagare som skodde sönder honom och hoven behövde läka. 6 månader för att jag varit bortrest. Han har hela tiden gått i stor hage med andra hästar. Han drar repor genom hagen så grästuvor flyger och far. Konditionen är inte den bästa och han är lätt överviktig, milt sagt. Men han är urstark i kroppen.

Hur i sjutton ska man kunna skritta igång en sådan häst?

Som jag gör nu så rider jag ca 30-40 minuter, mest i skritt men lägger in lite trav och ibland någon galopp. Några skolor gör vi också, i skritt. Han bjuder på detta helt OK och verkar inte medtagen av det. Blir lite varm och fuktig under sadelgjorden, det är typ allt. Jag vågar påstå att 90% av passet rids i skritt men lägger jag inte in andra växlar ibland så blir det luftturer.

Han har varit sådan redan från inridning.

Mitt resonemang är att hellre göra såhär än att han hivar av mig i skogen och drar som en galning över stock och sten och skadar sig för att han kutar okontrollerat istället för att lägga in lite olika tempon under kontrollerade former.

Märkligt nog har jag alltid haft hästar som varit såhär och ingen av dom har haft ridskador på leder eller senor. Efter ca 2 månader såhär är hästen i full gång och jobbar vidare med kondition och styrka.

Överlag lägger jag in mycket skrittarbete i min ridning oavsett vilken kondition hästen har.

Är jag skogstokig som gör som jag gör?
 
Sv: Hur skulle ni...

Är lite i samma sits efter en elak hovböld som hållit honom inne i 3 veckor, och jag har utöver att han får gå ut igen, promenerat med honom två dagar nu, imorgon tänker jag skritta uppsuttet 30 minuter, och sedan promenad, uppsuttet, varannan dag tills jag ser att han är stabil och inte blir svullen eller haltar. Kommer antagligen lägga in travsträckor rätt så snart då han var i god kondis innan. Men bara ute och bara på slät mark och hyfsat rakt spår. Ridhus/bana blir det först när jag känner att han fixar alla gångarter och "håller".
 
Sv: Hur skulle ni...

skulle börjat med skrittarbete i skogen i kuperad terräng som bygger muskler, ökat allt eftersom han orkar mer. sen lägga in korta travsträckor, fortfarande ute i skogen och öka på allt eftersom.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

En tanke: Om han inte kan ridas på lång tygel, kan du inte leda honom då? Och när du sitter upp efter att han skrittat fram vid hand, så rider du på korta tyglar?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

En tanke: Om han inte kan ridas på lång tygel, kan du inte leda honom då? Och när du sitter upp efter att han skrittat fram vid hand, så rider du på korta tyglar?


Jodå, han går att rida på lång tygel. Det är inga problem.

Problemet är att ju mer vi skrittar ju mer ligger luftfärderna på en hårsmåns avstånd.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Äter han för mkt kraftfoder kanske?

Hur mkt är han i hagen?

I vårt stall finns en ponny som av veterinärenm fick ordinerad boxvila men höll på att riva stallet. Så nu går han på lösdrift och så vitt jag vet har ingen katastrof skett, åtminstone inte i likhet med katasatroferna som hade skett vid fortsatt boxvila... Jag är dock inte så insatt i hans skada, men boxvila får man ju sällan för ett småsår.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Alla hästar klarar inte att hålla en bra galopp efter att de stått... så det gäller nog att som alltid, se till individen... :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
351
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp