Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Låter som ett bra upplägg! Jag har ingen paddock el ridhus och här är väldigt kuperat så vi är tvungna att rida mycket upp och ner... Tömkörning är jag inte så bra på men man får väl öva... Tack för hjälpen!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Bra tråd, här ska jag hoppa in då och då!

Skönt att buke finns! :D
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har lite funderingar ang. igångsättning efter kotledsinflammation. Jag har fått order om att han ska skrittas 20 min första veckan, 40 min andra veckan och tredje veckan får han börja travas lite lätt på rakt spår korta sträckor. Men sen då?
Hur har ni lagt upp det?
Hästen har vilat i ca 6 veckor. Va innan dess helt igång.
Hältan satt först i v bakkota (för drygt ett år sen)och flyttade sej sen till båda fram (både kotorna och framknäna). Är nu frisk i alla benen.
Orsaken till första hältan tros vara lite för mkt träning på växande häst, och den senare hältan på frambenen tros vara avlastning pga bakkotan.
Han är iaf frisk nu o jag vill nu ha lite tips så han kan hålla sej så i framtiden oxå ;)
Kort fattat: hur fort och på vilket sätt ska jag öka arbetet för honom?
 
Igångsättning efter sommarvila?

Min ponny är ungefär 4 år, och har nu gått på bete i 3 veckor. Jag är ganska osäker hur jag ska sätta igång henne nu. Har skrittat och gått med henne i 3 dagar, ska jag fortsätta med det 4 dagar till och sen börja lite försiktigt? Hur gör ni? Tacksam för svar... :D
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hm - hörrni....

Har ni läst tråden ordentligt? det ni frågar om (både du och Klabbarparn) finns nämligen tips och fakta om i tråden - dvs hur konditionen och ridningen av hästen under igångsättning beror på vilken kondition och ridning den var van vid innan vilan. och hur man lämpligen tänker i början av igångsättning efter kotledsinflammation osv osv.

känns bara lite som folk postar inlägg nu och förväntar sig special sydda uppbyggnadsscheman just för dem :confused:. sånt GÅR inte att ge till ngn annan - ni måste grabba grund konceptet och tänket ni ska ha, och sen anpassa er runt er egen individ.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har inte läst igenom hela tråden kan jag erkänna ;)
Men ska göra det o se vad jag snappar upp.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

gör det och sen kan du ställa kompletternade ledande frågor utöver det du snappat upp :idea:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

* Har hästen varit skadad, i så fall vad, hur och hur länge och vad säger veterinären?
Min älskade lilla polle har haft fång. Hann inte bli riktigt allvarligt, men symptomen upptäcktes i slutet av juni. Veterinären gav mig klartäcken att skritta (mitten av juli) och komma upp i 40 min tills hon kom nästa gång. Vilket är nu snart, den 18. Låt mig titllägga att allting har lossnat och hästen är totalt förändrad.

* Hur regelbundet och hur mycket motionerades hästen innan avställningen?
Hade för mycket i skolan den tiden, så inte alls så regelbundet. men iallafall 1 gång/veckan. Skäll inte på mig, jag vet. Det var hemskt och jag skäms.

* Hur länge har hästen stått?
Började i mitten av juni, i juli var det promenader som gällde. Och lite över mitten av Juli gällde skritt uppsittandes.

Jag väntar på klartecken av min veterinär snart. Då skall pollen byggas om på nytt. Är lite förvirrad, vart skall jag börja? Jag vill samtidigt ha ett rikligt varierat schema så hästen får lite variation. Och samtidigt bygga upp sakta men säkert, han har ju självklart tappat muskler med detta. Just nu ser vårt tråka schema ut såhär:

Måndag. uteritt 40 min
tisdag. promenad
onsdag. uteritt 20 min, bana 20 min
torsdag. promenad
fredag. uteritt 10 min, bana 30 min
lördag. promenad
söndag. vila.

Kan ni tipsa hur mitt schema kan se ut sen när han skall sättas igång? Hur sätter man igång en häst på bästa sätt? Tack / o
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag är förvirrad.

du skriver att veterinär sagt åt dig att skritta 40 minuter tills den 18:e
sen skriver du ditt träningsschema där du rider på banan 2 ggr/vecka?

Om den endast reds 1 gång i veckan innan har den knappast muskler eller kondition att tala om ens innan skadan. så du får räkna med ett betydligt försiktigare igångsättningsschema än det du nämnt.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Rider ju enbart skritt på banan! Bara mjukgörande övningar. Han har haft bra muskler, och kondition innan. Det var ju inte under flera år jag hade det jobbigt i skolan, utan hästen har varit i topptrimm innan sen under en period var det jobbigt.

Sedan har jag heller inte nämt något igångsättnings schema =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

du har ju lagt ut ditt ridschema? det är väl ett igångsättnings schema?

varför ska du rida på banan om du bara ska skritta? betydligt bättre för kondis och muskulatur att få skritta ut i skog och mark på lång tygel istället.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Mja, skulle snarare kalla det underhåll. Ska ju börja trava och sånt snart. Det var enbart det jag ville ha tips om, hur det kan se ut.

För att få honom att mjukna, självklart. Göra volter osv, som gör att han lyssnar mycket mer. Men samtidigt har jag inga bra uteritts möjligheter, då stallet ligger i princip mitt i stan. Det som erbjuds är asfalterade småvägar genom bostadsområden.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag tycker du ska rådfråga din veterinär. Beroende på graden av fång så ska du ta det väldigt lugnt med hästen. I många fall ska man inte rida på böjda spår på länge, vare sig i skritt eller högre gångarter.

du låter inte så jättepigg på tips eller det jag skriver, så jag tycker du ska fråga din veterinär som vet statusen på hästen.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Det skall jag göra. Han hade ingen svår grad av fång, det är därför. Veterinären sa att det nämligen inte var någon fara, samt min tränare som följt hela processen. Hon skall komma till stallet snart. Och då kommer hon ge sin bedömning. Tack för tipsen i vilket fall. Skulle samtidigt varit roligt om ägare till fånghästar skrev sina historier.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

kl

Vi ska snart få hem vår 23 åriga fjording och en tjej ska rida henne några gånger i veckan.
Hur tycker Ni lämpligen att hästen ska sättas igång?
Hon är inte riden mkt de senaste ca 2 åren så hon är helt ur kondition.
Har även ganska svårt att hålla hullet (vet dock ej hur hon ser ut just nu) så om hon är mager så måste hon ju få upp lite hull också.

Hästen kommer bara gå lättare ridning ca 4 dagar i veckan och såsmåningom kanske hoppa lite småhinder då&då.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Igångsättningsråd – 12 veckor Program från Strömsholms hästsjukhus

Skritt i 4 veckor
Normalt tempo vid hand eller uppsuttet. Hästen gärna i form = hästens nos strävar framåt/nedåt och är placerad i höjd med bogspetsen.
V. 1 ca 30 min
V.2 ca 40 min
V.3 ca 50 min
V.4 ca 60 min

Från vecka 5
Blanda skritten med flera kortare travinslag (=ca 1 min) på raka spår och i takt o balans. Utöka travtiden successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.

Från vecka 9
Blanda skritt och travarbete med kortare galoppinslag (=ca 1 minut) på raka spår och i rytm och balans med ryttaren i lätt sits. Utöka galoppinslagen successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.

Efter detta kan hästen börja arbetas mer på böjda spår, stora till att börja med.

Vid behov ges hästen eventuellt vilodagar under programmet.

Om hästen har lättare med galopparbete än med travarbete kan galopparbete påbörjas tidigare under konvalescensen.

Skritta gärna i terrängen eller över bommar med syftet att hästen ska lyfta mer på benen. Även trav kan inledas i lämplig terräng och över bommar.

Det är viktigt att hela tiden läsa av hästens status och anpassa arbetet efter det – detta kan leda till vissa förändringar i igångssättningsschemat.

Ursäkta långt inlägg.. Men hoppas det kan vara till hjälp! :)

TACK TACK!! :bow:
Precis vad jag har letat efter! :banana:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Skritta gör en häst dageligen i hagen om den får gå i en stor kuperad hage.
Så den biten har hästen redan sjäölv klarat av.
Så när mitt sto hade vilat i 2 månader började jag pådetta sätt

Vecka 1

Skritt i friskt tempo
Varierade från grusväg till mitt ute i skogen

Vecka 2

Började klättra i skritt och började även jobba lite på formen i skritt flytta undan bakdelen och framdelen skänkelvikningar och olika ställningsövningar.

Vecka 3

Började trava intervall hade noga koll på puls och när den nädde sin gräns återgick jag till skritt
När hon återfått normal pult travade jag igen och så gjorde jag 5 ggr 2 ggr denna vecka..
Började även rida i paddocken tränade lite form och började lägga in korta galopp pass

Vecka 4

Red i paddocken 2 dagar i dressyr i alla gångarter i 20 minuter och skrittade fram och av 20 minuter

Vecka 5
Skrittade 90% av passen

Vecka 6 började lägga in lite löshoppning, longering tömkörning samt löslongering samt red som i vecka 4

Vecka 7 började jag rida mer och mer krävande på form och så

Vecka 8 fick hon vila 4 dagar var av de abdra skrittade och lite rav typ 200 meter trav bara.

Vecka 9 började finslipa mkt skrittarbete mitt i skogen så hon får lyfta på tassarna mkt klättring och länger både trav och galopp passen

Vecka 10 rider som normalt innan vilan!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hejsan !

De är så att jag har en liten haflinger ponny som tyvärr inte har kunnat blivit regelbundet ridet under dryga året p.g.a av min skada i mitt ben.
Bara ridit då & då från i våras lugna skrittvändor i skogen.
Men nu ska jag sätta gång henne igen och undrar vad ni tycker verkar bäst att börja med?

Kom gärna med förslag har faktiskt aldrig vart med och satt i gång en häst som ståt så här länge så detta är nytt för mig .
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Skritta gör en häst dageligen i hagen om den får gå i en stor kuperad hage.
Så den biten har hästen redan sjäölv klarat av.

fast skritt i hage kan inte på ngt sätt jämföras med uppsutten skritt, framför allt när det gäller leder och belastning på olika (ofta lite hårdare) underlag osv.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Visst kan ge gämföras...
En häst som står i en 4 kantig ruta 8 timmar om dagen och en häst som springer runt på stora ytor..
Dessa häsatr behöver olika igångsättningar.
Den som går på stor yta har bättre kondis och behöver inte alls lika lång skritt period som den andra hästen!

Och vem har sagt att man måste sitta upp p hästen för att skritta den??
Man kan cykla med hästen jogga eller bara gå första veckan!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
398
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp