Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Ja självklart kan man det.

men att anse att den har skrittat i hagen och därför tagit hand om del av igångsättningen på egen hand håller inte riktigt.även om den har stora ytor så skrittar den ändå inte så aktivt och ihållande som konkret arbete innebär för den, ang. belastning på senor och ligament och muskulatur. det är en viktig skillnad.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Men så är de.. om du går 1 timme om dagen på spåret är gämförbart med en häst som går ute dygnet runt i stor hage..
Nog har du med denna timme på spåret dagligen själv hjälpt dig att få en bättre kondis sennär du ska börja bygga upp muskler och kondisen på allvar.
Än om du har legat i soffan å zappat;)

Så helt klart att en häst har byggt upp en bra kondis och lite muskler själv och är fördelaktigt inför en igångsättning.
Iom att hästen har gått mkt själv har den belastat leder och sener bra så det blir inte lika mkt belastning med ryttare eftersom benena är vana att gå på kuperad mark.

Och man märker bra skillnad på en häst kondis som gått ute på stora marker och en häst som inte gjort de när mans ätter igång.
Jag har märkt stor skillnad med min pulsmätare..Hästen som gått ute på stora ytor har bättre puls och återhämtningsförmåga.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

det du skriver är en självklarhet och säger sig själv.

det innebär för den skull inte att du kan räkna det som om hästen satt igång sig själv med skrittarbetet för att den gått i hage.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Hästen äter större delen av dagen och rör sig samtidigt som den äter :p
Det är ju skillnad på motion och motion.
Om hästen springer runt och busar, eller vandrar (i friskt tempo) MKT så är det klart att den till viss del motionerar sig själv, men inte om den bara går lite halvslött till vattenkaret.
Då är det nästana jämförbart med häst som står i minihage (=leds till och från "hagen" ;) )

Jag går lite smått på jobbet hela tiden (8 timmar) , aktivt går jag bara ibland. Kan jämföras med en häst i hage.
Inte har jag mer kondis eller styrka än när jag var arbetslös och inte gjorde ett skit för det :p
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag håller med, men den största biten utöver det, är ju faktiskt belastningen av senor, ligament och leder, som hästen får under uppsuttet, (eller av människan kontrollerat) arbete, jmf med om den bara rör sig fritt i hagen. Det är precis samma princip som när unghästen behöver stärkas successivt, det duger inte med att den gått i hagen på lösdrift, den är för den skull inte färdig eller stärkt att tåla uppsuttet arbete och belastning, utan detta måste man jobba med successivt för att kroppen ska vänja sig och anpassa sig till belastningen. Precis samma med en konvalecent eller en häst som sätts igång efter långvarig vila. Inga konstigheter.
 
Träna upp konditionen?

Vill ha alla tips ni kan komma med!

Hästen har haft sommarvila i ca 4-5 veckor i sommar. Han är nu riden i ca 1 månad. Men behöver bättre kondition & muskler!

:laugh:
 
Sv: Träna upp konditionen?

variation av all möjlig träning är de bästa (:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Vad händer om man går för fort fram/ om man sätter igång en häst för fort efter bete? Även om de har bra grundkondition?? :confused:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag kommer att ta hem ett 10årigt sto (foderhäst) inom den närmsta månaden, hon har gått på bete april-juli endast riden då och då under betet. (Stoort bete med hästar och kossor) Ägaren har börjat skritta igång henne under augusti och kommer att skritta samt ev. trava lite under september tills jag hämtar henne. Innan betet var hon i tävlingskondition och har varken varit skadad eller sjuk de senaste 4 åren. Massör och vet. har även varit ute efter att hon kom in från betet för att kolla så att hon är hel och fräsch.

Det jag undrar framförallt är om ni tror att hon kan vara helt igångsatt till mitten av december? Min plan är att skritta och trava med intervaller i skogen de första veckorna, varva med lite paddock tid (raka spår ffa!) samt såsmåningom lägga in galopp i intervaller.

Anledningen till att jag skulle vilja ha henne igångsatt till december är att jag då ska iväg på praktik med hästen och kommer att rida för instruktör..

Tacksam för alla svar! :)
Även ett stort tack till alla vettiga inlägg i denna tråd, har gett mig svar på några frågor samt lite tankeställare. Tack!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har nu skaffat en häst på halvfoder, och jag delar henne med en annan tjej som rider de andra dagarna. Hon har nu varit på bete sedan juni ungefär, och kom tillbaka i mitten av augusti kan jag tro. Hon är ett 6-årigt Lipizzanersto som inte har lagt på sig så värst mycket under sommaren, men hon har inte så mkt muskler och jag tänker då sätta igång henne nu de närmaste veckorna.

Den andra tjejen har skrittat ut på henne de senaste veckorna, kanske 1-3 gånger i veckan, och jag tänkte nu skritta några dagar till och klättra lite, innan jag börjar trava med henne. Har någon här något förslag på något litet upplägg för de närmaste veckorna? Tänkte som sagt skritta henne lite till och klättra osv. innan jag börjar trava. Jag har all tid i världen.. nästan, haha. Min kompis medryttarhäst kommer tillbaka i slutet av månaden och vi måste då sätta igång henne också, men det är ett annat kapitel.

Så.. någon som har några förslag? :rofl:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Om hon bara är skrittad 1-3 gånger i veckan är det i princip ekvivalent till att hon inte är jobbad/igångsatt alls. skrittarbete så sporadiskt varken stärker eller bygger upp en häst som inte har kondition och muskler från början. det behövs flera veckor av regelbundna skrittpass gärna i kuperad terräng, innan man börjar bygga på, om den vilat så pass länge och inte är i kondition eller musklad.
 
Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

Jag vill gärna få råd och tips hur man sätter igång hästen i ridning på bästa sätt för att undvika överansträning.

Jag har en D-ponny vallack, som är 17 år gammal..
En gammal tävling ponny, som tävlat mycket.
Som åkte på inflammastion i knäna och sen spred det sig ner i kotorna fram benen. Han stod från 25 aug, tills 16 sep ungefär.
Har skrittat han lite innan 16 sep, för det skulle jag göra i två veckor innan återbesök på kliniken osv.
Men då skritta jag bara 3 dagar i veckan typ 7-10 min.. uppsutten.
Sen lite promenad, han har tappa lite muskler under denna tid.
Då han har lätt för o göra de om han inte hålls igång. Men han har fått mage o så.. men nu undrar jag hur jag ska rida han, för att undvika inflammastion i hans benen. Han blev friskförklarad den 11 sep.
Och fick vila tills 16 sep, sen körde jag igång.
Har skritta han 15 min ungefär, två dagar i rad.. sen gått promenad 10 -15 min. Han små springer lite i hagen osv också.

Hur länge kan man skritta en häst, som stått.. ?
När är det dagas att börja trava ?.. är det bra att rida i skogen ?
Med tanke på om han trampar fel, så kanske det kommer tillbaka då han är känslig i benen nu. Känner mig väldigt orolig för att det ska komma tillbaka, som de kan göra.. men vetrinären sa lugn i gång sättning. Men han är en het ponny, som gärna lägger i högsta växeln ifrån början. Och vill helst springa, vill gärna få tips. Ni får gärna skriva upp vecko schema osv, så ni gjort. :)
Så kanske jag kan följa de också, jag går promenader med han för o få han o komma igång också.. för att han ska slippa bära på mig massor också.. vill ju sätta igång han på lättast och mildast sätt.
Han fick hoppförbud en månad, sen fick jag hoppa lite lätt.. men inte så mycket. Men har inte tänkt hoppa så mycket.
Men har tänkt börja träna över bommar osv, för o bygga upp ryggmuskler sen osv.. men först måste han ju komma igång lite. Han verkar inte tappa kondisen alls mycket.. snarare lite muskler. Men han har alltid varit sån, att de försvinner om han inte hålls igång o tränas.

Tacksam för tips och råd.. :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Måste bara säga, jättebra tråd :bow: Toppen att den finns nålad. Ska själv sätta igång min nya häst, som haft långtidsvila, så det är kul att få inspiration och idéer här.
 
Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

Skritta honom 30 - 60minuter i 3 - 4veckor och sen börja trava korta perioder
 
Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

Skritta honom 30 - 60minuter i 3 - 4veckor och sen börja trava korta perioder

Okej. Man kan alltså skritta så pass länge..
Då kan jag börja rida en lagom tur, som är på ca 30-40 min om man bara skrittar. =)
tack för tipset..
 
Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

Vi fick ett jättebra igångsättningsprogram av vår vetrinär när en av våra ponnyer blev senskadad.Då gällde i och för sej att all träning skulle ske på hårt underlag för att stärka senorna,i ditt fall måste det ju bli på mjukt underlag för att skona leder.

Fyra veckor skrittpromenader en timme för hand
Fyra veckor uppsuttet skritt en timme
Fyra veckor trav arbete på rakt spår,sista veckan små galoppfattningar .
Fyra veckor alla gångarter varierat på rakt spår sista veckan på böjt spår samt bomarbeten
Efter detta gjordes ett återbesök och vi fick klartecken att
börja hoppa lite smått.
Om hästen på något vis reagerade negativt på träningen fick vi backa till föregående steg igen.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Super bra tråd. Mycket tips som man kan använda. Har börjat försiktigt igen pga att min häst har varit skadad. Så för mig så har det varit skritt i nästan 1,5 månad nu och kommer nog att få fortsätta att skritta ett tag till. Men vad bra vi är på att skritta ;)
 
Sv: Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?

Vi fick ett jättebra igångsättningsprogram av vår vetrinär när en av våra ponnyer blev senskadad.Då gällde i och för sej att all träning skulle ske på hårt underlag för att stärka senorna,i ditt fall måste det ju bli på mjukt underlag för att skona leder.

Fyra veckor skrittpromenader en timme för hand
Fyra veckor uppsuttet skritt en timme
Fyra veckor trav arbete på rakt spår,sista veckan små galoppfattningar .
Fyra veckor alla gångarter varierat på rakt spår sista veckan på böjt spår samt bomarbeten
Efter detta gjordes ett återbesök och vi fick klartecken att
börja hoppa lite smått.
Om hästen på något vis reagerade negativt på träningen fick vi backa till föregående steg igen.

Okej.
Låter lite som de jag tänkt ut, fast jag skrittar han lite uppsutten.
För de tyckte vetrinären skulle kunna göra.
Eftersom jag gjort de, två veckor innan jag fick han friskförklarad med.
Han behöver ju bygga upp ryggmusklerna igen, han har inte tappa extremt mycket.. men lite.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
351
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp