Bukefalos 28 år!

Importera från USA

Sv: Importera från USA

Hej.
Vi har importerat mellan 50 och 60 hästar från USA och Kanada.
Hör gärna av dig om du behöver hjälp.

Mvh. Anneli Werelius/ Mel's Appaloosas

http://www.algonet.se/~alita

0392-22160
 
Sv: Importera från USA

Hej Nussikan!
Kanske har du redan fått svar på dina frågor och t.o.m är redo för att importera häst men här får du lite info från mig.
Jag importerade för snart ett år sedan en Kentucky Mountain horse från Kentucky USA. Jag köpte henne av Dave Stefanic Classic Farm (som äger Prince Valiant som du har bild på). Han har cirka 200 hästar de flesta dubbelregistrerade Rocky Mountain/Kentucky Mountain horses. Dave är en seriös uppfödare som jag kan rekommendera. Min häst åkte från Kentucky till NewYork. Flög från John FK. till Landvetter Göteborg. Därefter hästbuss igen.
Jag använde mig av ett företag som heter Ingstad & Co som transporterade henne hit. Jag hade kontakt med Kalle Malmgren.
Allt gick mycket smidigt.
 
Sv: Importera från USA

Tog in en ny häst från USA för nån månad sedan via Nedpoint. Nedpoint tar $3900 för karantän och flyg till amsterdam. det som tillkommer är vet.check innan de ställs i karantän och transporten till Naedpoint, intullningen i Amsterdam samt resa dör att få hem hästen.

Malin
 
Sv: Importera från USA

Vi har importerat ca 20 hästar från USA de senaste två åren, vill du ha kontakt kan du pm:a. Kostnaden från USA ligger på enligt dagens valutakurs på ca 40.000:- inkl allt, karantän, flyg, intullning i Amsterdam, tull och moms, transport till sverige. Lycka till;)
 
Sv: Importera från USA

Hejsan, hur hittar jag eller får kontakt med Ingstads&co? Undrar också hur mycket du betalade för att få hästen till Sverige.
/Saxet
 
Sv: Importera från USA

Tänk på att när man tullar in hästen direkt från Sverige betalar man en mycket högre moms 25% på hästens värde samt transport, om man tullar och momsar in hästen i annat EU land betalar man deras momssats vilken är 7-10% beroende på kön...sedan betalar man inget för införsel mellan EU länder...bra att tänka på i kostnadssammanhanget..:D
 
Sv: Importera från USA

Om man köper från ett EU land då? Måste man momsa hästen då och hur funkar det?
 
Sv: Importera från USA

Om du köper från EU land, betala det landets momssats därefter ingen moms till Sverige...
Du kan även vända dig till landet du betalat moms och lyfta denna i ditt företag via det landet...lät krångligt det här...vi har aldrig gjort det när vi importerat...besväret har så att säga överstigit momsen vi betalat per häst...
 
Sv: Importera från USA

....Och i mitt svar ovan Wranglers ser jag att jag skrivit
"man tullar in hästen direkt från Sverige betalar man en mycket högre moms 25% på"
Vad det skulle stå är "man tullar in hästen DIREKT till Sverige betalar man....
Sorry!:o
 
Sv: Importera från USA

Struntar i att lyfta momsen om det är så krångligt, men hur går man tillväga när man betalar in momsen till säljarlandet då?
 
Sv: Importera från USA

Nä, du betalar ingen moms, det gör ju säljaren om den har företag...såå det ska inte medföra extra kostnader att föra in häst inom EU land.
Om du ska ha hästen i företag...de importer vi ej lyft momsen för "lånar"/"leasar" vi in i företaget av oss själva som privatpersoner och kan då göra avdrag för omkostnaderna...:D
 
Sv: Importera från USA

Hej igen.
Utdrag fån Tullverkets hemsida:

>Tull och moms inom EU
Vid handel inom EU råder fri rörlighet för varor. För att uppnå den fria rörligheten har man inrättat en tullunion. Moms betalar du i det land där varorna är köpta. Köper du en ny bil betalar du dock moms i Sverige.

Tull
Varor som kommer från ett annat EU-land är befriade från alla tullformaliteter, med vissa undantag. Undantaget gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner, till exempel vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur
.<

Undantagen gäller endast restriktioner för införsel av djur som kräver vissa tester....alltså INTE köp av häst!!
Så köper du häst i EU land av ett företag, betalar du momsen via dom om du köper en momsad häst...:love:
 
Sv: Importera från USA

Tack!! :bow:

Ja, för de hästar jag tex har lånat in av andra och som används i verksamheten, dessa hästars kostnader kan jag ju dra av!
Så det kan ju inte vara nån skillnad på de hästar jag har köpt in (privat)...

Dessutom står ju jag som ägare på dom, och om jag har enskild firma ska väl inte det spela nån roll?

Har ni skrivit några avtal "med er själva" angående det hästar ni "lånar" av er själva, företagstekniskt sett, eller lånar ni bara på?

Trodde väl aldrig jag skulle säga det men nu har jag fått säga Heja EU ett par gånger till och med! :D
 
Sv: Importera från USA

Samma här...heja EU...som sagt trodde aldrig det skulle komma från mig heller:angel:

Vi har inte skrivit avtal med oss själva, har HB, om det krävs från något håll får vi väl göra det då;)
Vi står ju som ägare i firman båda två och vi står som ägare på hästarna...
Det har inte varit några problem i alla fall...så vi lånar på...:banana:
 
Sv: Importera från USA

Hej,

Jag hittade precis detta forum...
Jag är för närvarande bosatt i USA, Florida.
Och jag har funderingar på att flytta hem till Sverige.
Men INTE utan min häst...
Eftersom jag är bosatt och skriven i USA så slipper jag väl moms och skatt skulle jag väl tro, eller är jag helt ute och surrar???

Vad jag förstår så kostar det mig ca $5000,00 att ta hem min gratis häst :rofl:
Men att göra mig av med honom är inte ett alternativ...
Han har tjänat människan som travare och nu är det min tur att ta hand om honom och ge honom ett toppen liv efter sin fame:)

Ankie
 
Sv: Importera från USA

Kolla med din revisor om vilka regler som gäller n o g a innan du tar in till sverige utan att betala svensk moms. Är nästan helt säker på att om du tar in genom ett företag, (tror det gäller alla olika bolagsformer) så måste du betala svensk moms oavsett vilket land hästen flygs till först. Om du åker på revision på ditt företag inom 10 år efter din import kommer du vara tvungen att betala all den resterande momsen! Oddsen är kanske inte så stora att åka på det men när vi kollade med vår revisor sa han att det stämde. Men kolla med någon du känner eller anlitar så att du får ett 100% besked. Vet några som fick betala 8 år efter importen. Inte kul att åka på momsen så långt efter :-( Men är olika regler om du tar in privat eller i företagsnamn.
 
Sv: Importera från USA

Pratar visst i nattmössan, dags att gå och lägga sig när man svarar på fel tråd
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
605
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Törnrosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp