Bukefalos 28 år!

Importera från USA

Sv: Importera från USA

Sara: Finns det inte en morganhingst med den där speciella chokladfärgen med vit man här i sverige? Har för mej att jag läste om honom i Lucky Rider eller Hästfocus i fjol? Nussikan: köper du en morgan "slipper" du ju tölten (ingen fördel för en dressyrhäst) och så är ju morganhästarna snyggare.. ;)
 
Sv: Importera från USA

Nja, han är palomino, dvs. fux med ett creme-anlag. Den färgen TS letar efter är en mörk fux med s.k. "flaxen" man och svans, dvs. utan cremeanlag.

Och min lilla morgan är fyrgångare (upptäckte detta utav en händelse). Ovanligt i Sverige, men i USA finns det många "gaited morgans" - de kan ha både tölt och pass. Många har fyrgångare utan att veta om det också.
 
Sv: Importera från USA

Jag pratade med en firma i USA som livnär sig på att frakta hästar över världen, fick följande info från honom:

Quotation
From Lexington to landed either GOT or CPH
1. airfreight $4500.00
2. fuel surcharge $ 225.00
3. export vet charges $ 330.00

Total $5055.00

Dollarn ligger på lite över 7:- nu så om man räknar om det blir det ca: 37 900:- :) Och får man då hästen ända till Göteborg eller Köpenhamn så är det ju toppen! Sen är det ju karantän och det beror ju som sagt på vad säljaren kan tänka sig att stå för.
 
Sv: Importera från USA

Sara: Finns det inte en morganhingst med den där speciella chokladfärgen med vit man här i sverige? Har för mej att jag läste om honom i Lucky Rider eller Hästfocus i fjol? Nussikan: köper du en morgan "slipper" du ju tölten (ingen fördel för en dressyrhäst) och så är ju morganhästarna snyggare.. ;)

Jag tycker inte dom är snyggare ;) Det speciella med deras färg är att dom har ett silveranlag (finns hos några få andra raser men inte hos Morgan-hästen tror jag...) Sen går dom lika bra utan tölt, det är något som måste tränas upp och gör man inte det så töltar dom inte :)
 
Sv: Importera från USA

Nja, han är palomino, dvs. fux med ett creme-anlag. Den färgen TS letar efter är en mörk fux med s.k. "flaxen" man och svans, dvs. utan cremeanlag.

Och min lilla morgan är fyrgångare (upptäckte detta utav en händelse). Ovanligt i Sverige, men i USA finns det många "gaited morgans" - de kan ha både tölt och pass. Många har fyrgångare utan att veta om det också.

Sen finns den mörka fuxfärgen med eller utan rött anlag i, jag vill ha en som inte har det röda anlaget :)
 
Sv: Importera från USA

Fux utan rött anlag? Då är det ingen fux. Menar du med eller utan agouti, dvs. det som avgränsar det röda och svarta på kroppen?
 
Sv: Importera från USA

Johodå, vi har 16 stycken levande morgans med silveranlag för tillfället... http://www.mindspring.com/~morgans/silvermorgans.htm

Och om de inte har tölten i sig kan man inte träna fram den, men alla visar inte det i hagen, precis som med islänningar. Min häst har aldrig visat det i hagen medans hennes syster gör det tydligt.

Ok, då ber jag om ursäkt! Visste inte att det fanns hos Morgan-hästen :)
 
Sv: Importera från USA

Hihi, ingen fara. Kunde inte bara låta bli att påpeka det för rätt ska vara rätt.. Nu kan man ju testa silvergenen också, tack vare SLU i Uppsala. Förr i tiden var det ju säkert många hästar som blev felregistrerade som fuxar med ljus man och svans.
 
Sv: Importera från USA

Nja, han är palomino, dvs. fux med ett creme-anlag. Den färgen TS letar efter är en mörk fux med s.k. "flaxen" man och svans, dvs. utan cremeanlag.


Fux utan rött anlag? Då är det ingen fux. Menar du med eller utan agouti, dvs. det som avgränsar det röda och svarta på kroppen?

Nej, men jag tror inte att det finns något svenskt namn på just den färgen, som du sa innan så beskriver "mörk fux" färgen bäst, men på engelska heter den "Dark chocolate with flax mane and tail". Dom har två varianter av denna färg, en med rött anlag (som är lik det vi skulle kalla "mörk fux") och en utan det röda anlaget. Vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre, men så har uppfödarna förklarat för mig (fast på engelska så min översättning kanske inte är helt 100) :)
 
Sv: Importera från USA

Ok, för jag förstår hur du menar och jag tror då att skillnaden här är den genetiska koden.

eeaa = utan rött

eeAa (eller AA) = med rött

De små e:na står för att det är en fux.
Min häst är EE = svart och kan inte avla fux och aa= om hon hade haft ett stort A så hade hon varit brun, dvs. det svarta på kroppen är avskilt till endast ben, man och svans. med små a är hela kroppen svart. Hon har dessutom en cremegen = Crcr och summan av kardemumman är att hon är gulsvart.

Det är krångligt innan man fattar, men sen är det väldigt logiskt.
 
Sv: Importera från USA

Leverfux finns ju också. Liver chestnut på engelska. Svettfux måste vara chocolate, eller vad tror du?
 
Sv: Importera från USA

Ok, för jag förstår hur du menar och jag tror då att skillnaden här är den genetiska koden.

eeaa = utan rött

eeAa (eller AA) = med rött

De små e:na står för att det är en fux.
Min häst är EE = svart och kan inte avla fux och aa= om hon hade haft ett stort A så hade hon varit brun, dvs. det svarta på kroppen är avskilt till endast ben, man och svans. med små a är hela kroppen svart. Hon har dessutom en cremegen = Crcr och summan av kardemumman är att hon är gulsvart.

Det är krångligt innan man fattar, men sen är det väldigt logiskt.

:rofl: :rofl:

Det där ska jag inte ens försöka förstå mig på! ;)
 
Sv: Importera från USA

Leverfux finns ju också. Liver chestnut på engelska. Svettfux måste vara chocolate, eller vad tror du?

Ja fast "chestnut" är en annan färg enligt dom jag pratat med, den är mer röd och ganska lik våran vanliga fux, har sett bilder på deras hemsida på massa varianter.

Svettfux ser jag också som mycket mer röd i tonen... Jag har faktiskt inget bättre ord är "mörk choklad" att förklara färgen med... Det är en hel djungel det där :) Får väl se hur dom beskriver färgen i passet sen när jag väl får hem honom :p
 
Sv: Importera från USA

:angel: Vill du att jag ska utveckla det lite mer??

Jag tror jag förstår ungefär hur du menar, jag har själv läst genetik men det var många år sedan och när man inte håller på med det så försvinner det rätta "tänket" :)

Sen är jag alldeles för trött idag för att kunna ta åt mig avancerad information ;)
 
Sv: Importera från USA

Jag tycker att du ska färgtesta honom så kan vi vara säkra på vilken färg han har.. ;)

Haha, ja det ska jag göra när han väl kommer hit, tills dess får beskrivningen från min sida bli:
"mörk choklad med ljus man och svans med silver i"

Inte alls långt o krångligt... ;)
 
Sv: Importera från USA

Jag har importerat 3 morganhästar från USAo40000- från dörr till dörr låter väldigt billigt tycker jag. Men det kanske är när du tar in många hästar samtidigt så jämnar det ut sig så.? Om du flyger från NY kan du få dem direkt till Göteborg. Då kostar en enkel spilta i containern max $5000(ca 40 000), då ska vet kost ingå samt alla kontroller. Om du har en kort resa till flygplatsen kan även det ingå. Men sen så har du vacc (om inte uppfödaren fixar det) som ska betalas samt resan till ditt stall.

Men om du har eget företag AKTA för att ta dem till något annat land för att slippa skatten!! Det visade sig att du måste skatta svenska skatter oavsett var du tar in dem. Så om du åker på revision inom 10 efter du gjort importen så åker du på att betala varenda krona. Många som inte visste detta och tagit in hästar till amsterdam för att få billigare skatt.

Färgen du pratar om med rött anlag eller inte är om de är homozygota för silvergenen eller ej. Det har inget med fux att göra eftersom silvergenen inte syns på fux. Det är jättevanligt att rm är homozygota för silvergenen och får då just den färgen du visade. Men om du ska ta in en med dubble slilvergener måste du kolla ögonen. Det visade sig att om de hade dubbla gener var det väldigt hög grad som fick en speciell ögonsjukdom. Det står allt om den på deras hemsida.

Hoppas du hittar din drömhäst!!
Företaget jag använda för att ta in hette Ingstad, du kan alltid kontakta dem och höra dig för om kostnader m.m.

Anne
 
Sv: Importera från USA

Men hej Anne, så kul att hitta dig här..
jag kom på för några dagar sedan att färgen Nussikan letar efter är Silversvart. Men jag trodde att det var en flaxen fux först så det var därför jag blandade in det röda. Har tyvärr glömt att skriva det men bättre sent än aldrig...
Så Nussikan, nu har du din svenska översättning: Silversvart. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 778
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 110
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: Törnrosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp