Bukefalos 28 år!

Importera från USA

Nussikan

Trådstartare
Jag vet inte om detta är rätt forum, om det inte är det får någon gärna flytta tråden.

Jag funderar på att importera en häst från USA, någon som har importerat därifrån och vet hur det går till, eller vet någon man kan vända sig till? Inte gällande regler etc. det vet jag att man kan få från avelsförbundet, men övriga erfarenheter eller om det finns någon som regelbundet tar in hästar från USA eller Kanada som man kan ta hjälp av?
 
Sv: Importera från USA

Kolla med Mels Apaloosa dom har precis nyligen fått hem sin hingst 6år därifrån USA. Det är ju karantänen som kostar mest. Dom har köpt hästar i både Canada och USA. Gå in på www. Mel,s Appaloosa.com . Hoppas det är rätt annars kan du söka på det och ring anneli och tobbe dom är mkt trevliga. Lycka till jag har själv varit sugen.:idea:
 
Sv: Importera från USA

Tack för tipset! Ja det är dyrt att få hit dom... Jag ska köpa ett föl så frakten blir dyare än själva hästen :)
 
Sv: Importera från USA

Jag kör på som vanligt:smirk:
Varför vill du importera häst eller föl i ditt fall?

Monke:)
 
Sv: Importera från USA

Räkna med 50-60 tusen inklusive alla veterinäravgifter osv.


Jag har kollat upp det lite med en kille som importerar Appalosa från USA och han räknade med ca 40 000:-/häst, från dörr till dörr inkl alla papper och moms mm. Så nu är det bara till att börja spara lite intensivare :)
 
Sv: Importera från USA

Jag kör på som vanligt:smirk:
Varför vill du importera häst eller föl i ditt fall?

Monke:)

För att rasen inte föds upp i Sverige. Det finns ett fåtal men eftersom jag vill ha ett föl så måste jag importera.

Det finns en farm i Frankrike och nån i Tyskland men jag vill ha en viss färg så ska jag vänta på att någon av dom får ett föl med just den färgen så hinner jag väl gå i pension innan jag får min häst :)
 
Sv: Importera från USA

Korrigera mig om jag har fel men viss föder man väl upp Appaloosa i Sverige?
Men oavsett det så förklarar i alla fall det din önskan att importera. Utbudet är väl inte speciellt stort i vare sig i Sverige eller Europa.

Och sen måste jag ju erkänna att jag har lite svårt för:
Det finns en farm i Frankrike och nån i Tyskland men jag vill ha en viss färg så ska jag vänta på att någon av dom får ett föl med just den färgen så hinner jag väl gå i pension innan jag får min häst
Och då menar du med andra ord att färgen är det viktigaste:confused: Hur skall du veta vad det är för häst du får och vad har du tänkt att använda den till?
Sorry om jag verkar oförskämd eller oförsående men själv är jag förespråkare av att man skall köpa en häst som passar en syften när det gäller ridning och att det är en sund och mentalt bra individ, och då har färg ingen som helst betydelse.:idea:
Ras kan ha betydelse, men då är ju inte Appaloosan känd för att tillhöra de bästa raserna i någon speciell tävlingsgren av något slag så vitt jag vet. No offence men det går tillbaka till; varför en viss ras och/eller en viss färg.

Monke:)
 
Sv: Importera från USA

Jag har inte skrivit att jag ska importera en Appalosa, utan att jag PRATADE MED EN KILLE SOM IMPORTERAR APPALOSA från USA.

Vad är det för fel på att vilja ha en viss färg? Jag har hittat en ras som passar utmärkt för det jag håller på med (rider dressyr och tävlar i landslaget i körning) och eftersom jag har två hästar redan som jag tävlar så har jag ingen panik att köpa en till, så jag kan lika gärna vänta tills den "rätta" hästen dyker upp (fast inte tills jag går i pension ;) ). Jag har valt den rasen tack vare dess underbara temprament och för min smak lagom storlek och eftersom jag är ute och tävlar mycket så vet jag vad en bra utstrålning (speciellt i dressyren) kan hjälpa till med, därför vill jag ha den färgen jag tycker är snyggast. Jag vet vad jag vill ha och är beredd att både betala bra och vänta länge för att få det, det är väl iaf bättre än vissa som bara köper häst på impuls och sen kommer på att dom tröttnat??
 
Senast ändrad:
Sv: Importera från USA

Vilken ras är det du är ute efter? Bara nyfiken och försöker tänka igenom vilka raser vi inte har med eventuella speciella färger och kommer inte på ngt bra.. ;)
 
Sv: Importera från USA

Ja det vill jag också veta...jag blev jättenyfiken :)

// M
 
Sv: Importera från USA

Det är en Rocky Mountain Horse, jag vill ha en "Dark Chocolate with flax/white mane and tail" (färgen heter så) :love:


chocolot07.jpg

Oct5PrinceValiant-080.jpg
 
Sv: Importera från USA

OH shit va vacker!!!!! :love:

Jag vill också ha!!!

// M
 
Sv: Importera från USA

Du kanske förstår varför jag vill ha just den färgen? :) En "vanlig" fux t.ex. hade ju inte varit lika snygg ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Importera från USA

Här är några bilder till, fast denna hingst är inte "Dark Chocolate" utan bara "Chocolat", jag tycker inte det blir lika snygg kontrast mellan den ljusa manen och svansen och pälsen då, men han är rätt snygg iaf! :)

7383867.jpg

7383879.jpg

7383872.jpg

7383877.jpg
 
Sv: Importera från USA

Och vad tycker du om paintfolket då ??
Färgen är ju inte oviktig för oss ?
Jackpot
 
Sv: Importera från USA

ja dom är fina jag gick in på en sida en gång tror dom var i Montana men inte säker dom hade uppfödning av såna men dom var stora grova mer som draghästar. Läste en gång att dom har problem med exem men jag vet inte hörde bara talas om dom och blev nyfiken. sökte lite på rasen och fann en del. Lycka till. Jag vill ta hem en bra galopphäst och en fin quarte som jag själv kan välja ut. Har bott i USA CA men det är roligt om man har någon mer som är engagerad.
 
Sv: Importera från USA

*kl*

Vad gör det om någon vill ha en speciell färg??? Det behöver ju inte betyda att personen i fråga tar vilken skithäst som helst bara den har rätt färg! Det viktiga är väl att man är noga med att det är en bra häst för det man söker i övrigt också.

Smak är ju smak, det är ju ingen skillnad om man gillar att rida pleasure och därför vill ha en pleasure häst!

I USA finns stora och seriösa föreningar och tävlingar för tex palominos och buckskins, men de hästar som vinner deras shower håller sig väl framme i respektive rasshower samtidigt, ändå är det färgen som är tongivande i dessa specialföreningar!

Jag har två 1-års fuxar till salu, visst hade det säkert varit lättare att sälja dessa om de hade haft någon ovanlig färg, men det finns köpare som promt vill ha fuxar också! :p Att det dessutom är hög kvalité på hästarna är ju en bonus! :smirk: (ironi)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 730
Senast: Paddington
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: Smoothi
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 311
Senast: hundtant
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 936
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp