Bukefalos 28 år!

Importera häst från Turkiet?

Sv: Importera häst från Turkiet?

Klart att du ska köpa hästen. Men pruta för sjutton massor på honom. 3000 euro är för mycket. De mjölkar dig på pengar för att de kan. Så se till att pruta massor på hästen.

Sen pratar du med Jordbruksverket i Sverige så att du vet exakt vad för provet och intyg du behöver. Är detta första gången du importerar en häst så hade jag anlitat ett professionellt transportbolag. Jag vet att John Parker kör från Turkiet, så kontaktar du dem så får du i alla fall en offert på vad det ska kosta. De har ju också koll på alla intyg och prover du behöver.
http://www.johnparkerinternational.com/services.php

Jag kan tänka mig att AAA Horse Transports i England tar hem från Turkiet också. De kör i alla fall alla medelhavsländer. Nu har jag ingen länk till dem, men det borde gå att googla och hitta dem relativt lätt.

Tacka inte nej till hästen förrän du har prutat ordentligt på den och du fått priser av några transportbolag från Turkiet till Sverige.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag ska höra med dem på ranchen också då dem i vintras importera 5 shettisar från finland.. Vad det kan ha kostat.

Nej jag ska absolut inte betala 3000 euro för honom.. Från början ville dem ha 5000 euro för honom.. Men jag ska se om jag kan "jobba" mig till honom då han inte riktigt funkar i verksamheten.. Just nu har dem fått ta av hans bakskor för att han bockar med turisterna om han är skodd runt om...

Jag ska kolla upp mer om hans bakrund med.. Enligt dem har han tävlat i galopp och varit riktigt bra.. Men han är väldigt specill.. Tror han blivit slagen tidigare då han litar inte ritkigt på vem som helst.. och han har verkligen tytt sig till mig, och jag jobbade där 3 månader i somras och hanterade honom dagligen.. tog ut han och bara borsta osv och tog in honom i boxen igen. Jag red alltid honom annars så fick han mest stå.. Tycker det är synd att en så fin häst bara ska gå och skrota!
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag har nu blivit erbjuden att jobba där över vintern.. Funderar starkt över det då jag är arbetslös nu och bara går hemma.. och känner mig deprimerad i Sverige!! Dock är lönen skit i vinter... typ 2500 kr i månaden... fri mat och husrum dock.. Men det är inga pengar.. Men det är ju sånt man får räkna med när man jobbar i ett fattigt land.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag kan absolut inte tänka mig att det kostar mer att importera en häst från Turkiet än ifrån USA inkl karantän. Dessutom har jag för mig att Turkiet har något handelsavtal med EU eftersom dom vill vara med, och Turkiet har alltid haft täta kontakter med Tyskland och från Tyskland är det hur lätt som helst att ta en häst. Så jag hade kollat upp detta med SJV och tullverket till att börja med.


Samt som Ramona säger pruta på hingsten, det är inte alls säkert att det behöver bli så hiskeligt dyrt i slutänden. Problemet är väl om du vill ha en omfattande vetbesiktning för din egen skull men allt är en gamble här i livet!
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag har nu blivit erbjuden att jobba där över vintern.. Funderar starkt över det då jag är arbetslös nu och bara går hemma.. och känner mig deprimerad i Sverige!! Dock är lönen skit i vinter... typ 2500 kr i månaden... fri mat och husrum dock.. Men det är inga pengar.. Men det är ju sånt man får räkna med när man jobbar i ett fattigt land.
Annars så föreslå 2.500 i månaden (inkl kost+logi) + hingsten blir din när våren kommer och du åker hem. OM du har sparkapital vad importen mm kommer att kosta
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Chefen vill jag ska komma ner och prata om det.. dem vill jag ska skriva kontrakt på 1 år.. men det vill jag inte.. biljetterna ner kostar ju bara runt 600 kr tur/retur nu.. så om vi inte kommer överrens så kan jag ju bara åka hem igen :P
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Är inte avelsdjur momsbefriade vid import? Har läst det nånstans har jag för mig. En hingst borde gå som avelsdjur :angel: och om han har galoppmeriter så...
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

sen ska de tydligen va lättare om man fixar ett "tävlingslicens" på honom.. så han får resa ... men de kanske är svårt?
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Det står på wikipedia att Turkiet är "associerad medlem i EU" och medlem i EUs tullunion. Så det kanske är samma villkor som inom EU? Du får fråga Jordbruksverket eller vem som nu är ansvarig!
Spännande! :bump:
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Nej inte momsbefriad, däremot så är det lägre tull på hingst och ston. Förr hade man en tullavgift på 18 % vid införsel av valack, och 7 % för ston och hingstar. Möjligen kan det har justerats något på senare år.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

sen ska de tydligen va lättare om man fixar ett "tävlingslicens" på honom.. så han får resa ... men de kanske är svårt?
Ja, det är lite lättare om man fixar ett FEI-pass till hästen än om man skall importera med endast avelsföreningens dokumentation, men kommer tyvärr inte ihåg varför det var så.
Det kostar dock en slant att fixa ett sådant FEI-pass.
Det tillhandahålls av deras motsvarighet till Svenska Ridsportsförbundet.
PM-ar dig.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

jag kommer åka dit i år och jobba.. så kommer träna honom varje dag hade jag tänkt.. och får väll hoppas dem får upp ögonen att vi passar så bra tillsammans :P
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Gud vad roligt! Lycka till med honom och hoppas allt går som det ska!


Vart i Turkiet är det? :)
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Utanför Kemer :)

Har lite ångest nu hur jag ska göra.. Dem vill jag ska komma dit och jobba nu.. Men då kommer jag få runt 3000 i månaden.. med mat och boende.. Men nu har jag fått ett erbjudande i Tyskland 10 000 i månaden med boende...

Så kanske att ja åker dit nästa år istället... Han kommer ju vara kvar. och om jag jobbar i Tyskland några månader så får jag ihop mer pengar.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag tycker du ska försöka löneförhandla eller att du får hästen på köpet. var noga med att skriva kontrakt om detta isåfall, turkar är bra på att prata mycket och inte hålla vad dem lovar ;)

Men såklart, gör det som känns bäst!
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

KL
Såg att någon i tråden rekommenderade ett FEI-pass. Det kan vara bra att veta det inte är ett godkänt pass inom EU och t ex inte fungerar att transportera en häst på om det blir kontroll. För en häst som kommer från ett icke EU-land och inte har ett godkänt pass så är det den tullhandling som upprättas vin inpassagen som gäller tills den kan få pass eller lämnar unionen igen.
Så är det inte en tävlingshäst på väg till eller från tävling måste det anmälas till tullen vid inte eller utpassagen ur EU och göras ett tulldokument som sedan ska följa hästen. Tävlingshästarna har lite enklare regler även om de och också ska anmälas vin in- och utresan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp