Bukefalos 28 år!

Importera häst från Turkiet?

Sv: Importera häst från Turkiet?

ts

:love: vilken fantastiskt häst! Rena drömmen!

Jag hade slagit knut på mig själv för att få hem honom:D

Men så måste jag va lite sådär förmanande oxå....är du arbetslös i sverige? hur ska du ha råd att ha honom uppstallad etc. när alla pengar går åt att få hit honom?
 
Ni som har följt min gamla tråd.. Har pratat med en tjej jag träffade i Turkiet som nyligen frakta hem två hästar därifrån till Norge. De fixar allt, papper karantän blodprov och hämtar hästen och lämnar i princip vid din dörr. Hela kalaset går på 3400 euro till Malmö. Bor i Helsingborg då de måste vara en gränsveterinär där som kollar på hästen vid införsel.

Hästen säger ägaren att jag får för 1000 euro då han måste köpa en ny häst om han åker.

Har heltidsjobb nu och stallplats finns. Planerna är att allt är ihop sparat tills i början av nästa år!!
 
Ni som har följt min gamla tråd.. Har pratat med en tjej jag träffade i Turkiet som nyligen frakta hem två hästar därifrån till Norge. De fixar allt, papper karantän blodprov och hämtar hästen och lämnar i princip vid din dörr. Hela kalaset går på 3400 euro till Malmö. Bor i Helsingborg då de måste vara en gränsveterinär där som kollar på hästen vid införsel.

Hästen säger ägaren att jag får för 1000 euro då han måste köpa en ny häst om han åker.

Har heltidsjobb nu och stallplats finns. Planerna är att allt är ihop sparat tills i början av nästa år!!
Tänk nu bara på att kolla upp det ordentligt, för det är inte samma regler och kostnader för att ta in en häst i Norge som det är att ta en till EU/Sverige.
 
Är självklart transport bolaget jag pratat med och fick ett pris till Sverige på 3400 euro med allt inräknat.
 
Det jag är mest rädd för att han är sliten i ben/rygg av att gått som turhäst många år. Han har inte den glimten i ögat längre.

Ska dit i september och hälsa på och kolla honom. Han är bara 12 men man vet ju aldrig hur länge han håller. Vill iallafall ge han ett bra sista liv.
 
Har jobbat på en ranch flertaliga gånger i Turkiet och har förälskat mig i en häst där... Arabiskt fullblodshingst på 10 år.. Han funkar inte riktigt i turridningen så jag kan få honom billigt.. Men nu är frågan.. Hur tar man honom till Sverige? Lastbil, flyg? Vad kan det kosta?

Dem har ju inte direkt djursjukhus i Turkiet så man kan inte rönga honom innan utan bara göra veterinärbesiktning.

Vet att många kommer säga "varför vill du ta en häst från Turkiet" Men denna hästen är verkligen speciell för mig.. Varje gång jag kommer och hälsar på så gnäggar han till mig och kommer ihåg mig.. Han kastar av turisterna men han har aldrig gjort något med mig.. Han är känslig i munnen (och turisterna drar och sparkar) därför han inte riktigt funkar..


Han är otroligt vacker! Har ni den kontakten så för sök få hem honom! Om glimten i ögonen börjat slockna kanske han saknar dig och inte trivs med att bära turister. Håller tummarna!
Mvh
pudlan
 
Han är otroligt vacker! Har ni den kontakten så för sök få hem honom! Om glimten i ögonen börjat slockna kanske han saknar dig och inte trivs med att bära turister. Håller tummarna!
Mvh
pudlan

Jag ska ner i september och köpa loss honom. Sen kommer vi börja ordna transporten. Firman hämtar honom och kör han till Istanbul där han står i karantän i 10 dagar blir avmaskad vaccinerad och blodprov hälso intyg osv. Resan till mig tar ca 5 dagar de övernattar på olika stall på vägen. Får honom hela vägen hem till dörren. Hela processen tar ca en månad.

Har en stallplats som han ska stå till att börja med men kommer nog flytta han sen närmre mitt hem. Han är ju hingst men har aldrig visat de. Man vet ju inte om han börjar bli hingstig i Sverige men det har jag svårt för att tro. Han kommer få gå i egen hage då stallet har ett sto och valack bara.

34000 till transport + ca 10 000 för hästen ska jag försöka spara ihop, vill inte ta lån. Dock ska jag försöka pruta ner honom till 5...
 
Jag ska ner i september och köpa loss honom. Sen kommer vi börja ordna transporten. Firman hämtar honom och kör han till Istanbul där han står i karantän i 10 dagar blir avmaskad vaccinerad och blodprov hälso intyg osv. Resan till mig tar ca 5 dagar de övernattar på olika stall på vägen. Får honom hela vägen hem till dörren. Hela processen tar ca en månad.

Har en stallplats som han ska stå till att börja med men kommer nog flytta han sen närmre mitt hem. Han är ju hingst men har aldrig visat de. Man vet ju inte om han börjar bli hingstig i Sverige men det har jag svårt för att tro. Han kommer få gå i egen hage då stallet har ett sto och valack bara.

34000 till transport + ca 10 000 för hästen ska jag försöka spara ihop, vill inte ta lån. Dock ska jag försöka pruta ner honom till 5...

Håller verkligen tummarna!
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Shit vad spännande! Kan bara säga följ dina drömmar.. annars kommer du undra hela livet.. o har du honom hemma blir nog sverige något mindre deprimerande ;) lycka till!
 
Oj, vad spännande! Du skall se att hans livsgnista tänds igen om han får komma till ett lugnare hem och får en ägare som bara bryr sig om honom. Ni kommer alltid ha en speciellt band mellan varandra. Lycka till med allt!
 
Som jag räknat på de så borde pengarna vara intjänade i september/oktober så då åker jag ner och köper honom och bokar in transporten så jag är med när de hämtar honom från ranchen :)
 
Tyvärr så är de en lång process och turkar är lite speciella. Har frågat om hans papper i evigheter men de glöms bort, vet ju inte ens hur gammal han är tror bara att han e född 2001 för de står på hans Box :p ägaren är villig att sälja han billigt till mig , under 1000 euro men stall chefen vill inte då han tycker han behöver hästen i verksamheten att det är svårt att hitta en häst som honom.. Jag ska försöka få tid och åka ner och få papper på att han är min. Men de blir inte förens början av september..
 
Upptatering!! Fick hans pass skickat och han är född 2003 :) Ingen stam hade de. Men kom på han varit galopphäst så hitta han på turkiska galopps hemsida. Där finns stam :D någon som vet hur man reggar i Sverige?
 
Upptatering!! Fick hans pass skickat och han är född 2003 :) Ingen stam hade de. Men kom på han varit galopphäst så hitta han på turkiska galopps hemsida. Där finns stam :D någon som vet hur man reggar i Sverige?

Har han full stam med ordentliga papper så kontaktar du rasföreningen i Sverige. Har han inte det får du registrera honom i Svenska hästavelsförbundet med okänd stam.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 999
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 679
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp