Bukefalos 28 år!

Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

http://www.horseconnexion.org/Inter...foedning-av-hopphaestar-i-Soermland--1238.htm

Gå in på den länken och läs angående studier hur en unghäst bäst föds upp.

Citerar:
Studier visar att ungefär 50% av hopphästars kapacitet beror på arvbarhet. De andra 50 % bestäms av olika miljöfaktorer som till exempel uppfödning, träning och tävlings erfarenhet. Hästuppfödare har under lång tid hävdat att fysisk aktivitet hos föl och unga hästar gör dem tåligare som fullvuxna. Åtskilliga studier bevisar detta. Det är också bevisat att unga hästar som har möjlighet att röra sig i frihet på stora, kuperade marker utvecklar starka ben, leder och senor. De utvecklar också sin motorik och hållbarhet (se ”Forskningsarkiv”, Träning - artikel T.2. "Inlärningsförmågan hos den unga hästen") på ett positivt sätt

Men det låter säkert finare att säga att man köpt hästen från Holland eller Tyskland.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

unga hästar som har möjlighet att röra sig i frihet på stora, kuperade marker

Min fetning.

Om man vill ha en häst som vuxit upp i kuperad terräng ska man inte köpa från Nederländerna.;)
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Det beror på var i Skåne du är. Allt är inte en platt, rutig pannkaka. :D
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jo det är det .

Den kommentaren orkar jag inte ens bemöta!

TS: Det finns bra hästar och dåliga hästar från Holland precis som Sverige. Om du ska köpa hästen så kolla upp den ordentligt på klinik. Ta reda på vem hästhandlaren är och lite historia på hästen.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Det finns många hästar i Holland, både bra och dåliga och mittemellan. Vad som inte finns är kuperad terräng.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag hade aldrig vågat att köpa en holländsk häst (eller import öht!) från en hästhandlare om det inte var någon som var välkänd, seriös och som jag visste hade sålt många hållbara hästar. Har dock aldrigt hört talas om en sådan..... :grin:

Det behöver inte vara fel på hästar från Holland, men ofta är det tyvärr de trasiga som kommer hit!!

Skulle endast köpa en holländsk import om den varit i Sverige i flera år.

Du hittar många trevliga svenska hästar direkt från uppfödare i 60-70.000 prisklassen.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jo det är det .

Nej det är det inte

dm_204.jpg


Holland3.JPG





;)
 
Senast ändrad:
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ha ha är du på riktigt ? Tycker du det du visar på fotona är illustrativt för hur Holland bedriver hästuppfödning ?
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

*knapplån*

Bor du Storstaden utan tillgång till hagar och bara rider i manege kan det blir hur bra som helst

Mina erfarenheter av Hollandare är annars
1. Sjukt jobbiga att rida ut på eftersom det är något de aldrig gjort
2. Åker på en massa däng av andra hästar eftersom dom inte är vana att gå i sällskap med andra hästar och deras kommunikationsförmåga är ..hmm.. inte så bra..
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

och båda mina holländare jag har/haft (en kom hit som 6-åring, den andra som 4-åring) är klart de mest socialt kompetenta hästar jag haft. Stoet jag har nu är fantastiskt lyhörd och funkar med precis alla ston vi provat (förutom att hon bjuder ut sig för valacker..).
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Men nu måste du väl skämta! Har ni som skriver liknande saker överhuvudtaget varit nere i Holland och tittat eller handlar det om era förutfattade meningar här.

Jag har haft Holländska hästar i 7 år och det är definitivt inte mer skador på dem än på svenska. Tvärtom vågar jag t o m påstå. Har knappt behövt veterinär under de här åren. Dessutom vet jag flera uppfödare i Holland som har precis samma syn på unghästars uppväxt som mig och deras unghästar går på bete bra mycket längre tid än vad våra kan göra. Deras betessäsong börjar tidigare och slutar senare och hästarna går i flock. Dessutom så rids de ut mycket men måste då passera gator och vägar vilket innebär att de faktiskt är mycket trafiksäkra. Dessutom har de ett fantastiskt grundtemperament.

Däremot är jag inte säker på att jag skulle vilja köpa en unghäst i Sverige utan att verkligen kolla upp den först. Titta hur av många våra hagar ser ut, lera upp till knäna och dessutom så har vi en hel drös av "en-häst-uppfödare". Egna stoet skadar sig = vi tar ett föl- oavsett vad skadan är. Sen går fölet i lerig rasthage, utan jämngamla lekkamrater utan enbart med andra vuxna, vilket för mig inte är en sund uppväxt. Ibland slår sig även uppfödaren på bröstet och tycker att hästen minsann är uppväxt i lösdrift, vilket för mig inte är någon fördel då få lösdrifter i sverige är skapade för hästens bästa och uppfyller de kriterier jag har på en BRA lösdrift. Oftast är det till för att minska ägarens passning av hästen/hästarna. Så, i mitt tycke, är sunda lösdrifter lätträknande.

Sen är det många, många stall i Sverige som har små fyrkantshagar till hästarna. Usch och fy. Och som ägare stallar du upp hästen i ett sånt stall för din egen bekvämlighet, definitivt inte för hästens bästa.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ja självklart har jag varit i Holland . Det du beskriver är inte norm .
Däremot skulle jag vilja påstå att Sverige nog måste räknas till ett av länder som har en mkt sund uppfödnings och unghästhållning , vilket iof blir lätt för oss med våra arealer och marker vi har förmånen att ha . Att svenska föl pch unghästar skulle växa upp på stall med fyrkantsruta och box 19 timmar om dygnet är inte vanligt , för att inte säga sällsynt .
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag har 4 holländare i min närhet. Samtliga är oridbara för tillfället, och de hästar med mest skadehistorik jag känner till. Både förslitningsskador och hagrelaterat. Personligen tror jag du haft ren och skär tur.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Saxat från Wiki:
"Det mest utmärkande draget hos Nederländerna är det flacka landskapet. Ungefär hälften av landet ligger mindre än en meter över havet och en fjärdedel ligger faktiskt under havsytans nivå"

Högsta punkten är en kulle som finns långt ut i ena hörnet av landet. Kuperat är väl det sista man kan anklaga Nederländerna för att vara?

Landet är även det mest befolkningstäta landet i hela Europa, vilket också gör att ytan till stora hagar, dvs det som vi betraktar som stora hagar i Sverige, inte existerar. (Men betessäsongen är förstås längre!) Det här betyder inte att alla hästar i Holland sköts dåligt, men de har väldigt dåliga förutsättningar för att bedriva hästuppfödning där hästarna kan få tillräckligt med rörelse och kunna stärka sig på egen hand.

Jag har sett vad glada hästägare som lyckats hittat bra sommarbete till sina hästar kallar för "stor beteshage". Det fanns förvisso grönt gräs i hagen som var ungefär lika stor som en tomt, dock avdelad i två och helt platt.

/V
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 788
Senast: Lobelia
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 824
Senast: Yrja
·
C
Hästmänniskan (Ingen aning om tråden ligger rätt men får väl hoppas på det) :crazy: Jag vill absolut inte smutskasta några ryttare, länder osv...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Chough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp