Bukefalos 28 år!

Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Efter 7 års innehav av holländska hästar, hmmm.... Däremot är min erfarenhet att holländska hästar behöver bättre ridning, från mitten. Det går inte att hänga i munnen och hålla balansen i tyglarna. Kanske det är där problemet ligger. :idea:
Fast, finns det någon välriden häst menar du som fungerar bra om man sitter och håller balansen i tyglarna?

Dom visserligen få holländarna jag ridit som nyligen varit importerade har varit otroligt tråkiga i munnen, gått och stretat och varit stjärnkikare allihop, ingen följsamhet för fem öre. Vet inte om det är vanligare där borta med hjälptyglar osv för såfort dom kommer på även om dom inte används så ger hästen efter.

Har dock ingen koll på hur dom är hållbarhetsmässigt.
 
Det gör inte jag utan jag tycker att hästhandlaren sålde den med rätt prislapp och säkert var glad att bli av med den utan att behöva ta kostnaden för att ta bort den.

Vilken tur att vi tycker olika! Jag anser fortfarande att jag har fått mycket mer än vad jag betalade för.
 
Hejsan,
ska ev. åka och provrida en 6årig Valack som är import ifrån Holland som kom till Sverige för ca 3-4 veckor sedan (står hos hästhandlare just nu) han är röntgad samt Klinik bes UA. Han är riden och är inhoppad men inte tävlan ennu och verkar jätte trevlig, men nu när man hör med häst-folk och söker på internet så står/säger det massa saker som för mig otroligt osäker!!

t.e.x att hästarna inte håller utan att dom har sprickor i skelettet och blodsjukdommar och är halta, sådana tråkigheter. Så finns det även dom som har fått en underbar häst med stor kapacitet för den "lilla" summan pengar...

:confused: Snälla hjälp mig!! :confused:
Köpte en superholländsk häst. Bra ben, bra kapacitet, bra stam, superhäst, från hästhandlare. Riden, inte färdigmusklad eller färdig. Vad vi upptäckte var att de har inte råd att lägga ned tiden när det börjar strula
 
Köpte en superholländsk häst. Bra ben, bra kapacitet, bra stam, superhäst, från hästhandlare. Riden, inte färdigmusklad eller färdig. Vad vi upptäckte var att de har inte råd att lägga ned tiden när det börjar strula
Har samma erfarenhet som dig. Vissa hästar behöver mer tid och tid är pengar vilket gör dom billiga utan att det behöver vara dåliga hästar.
 
Köpte en superholländsk häst. Bra ben, bra kapacitet, bra stam, superhäst, från hästhandlare. Riden, inte färdigmusklad eller färdig. Vad vi upptäckte var att de har inte råd att lägga ned tiden när det börjar strula
Fast, det kan ju ändå inte varit någon exceptionellt bra häst eller har dom ovanligt dåliga ryttare där? Har hästen kapaciteten så brukar inte lite strul hindra. Om dom nu inte har en stor majoritet otroligt bra hästar att dom har råd att sälja bort dom som strular.
 
Fast, det kan ju ändå inte varit någon exceptionellt bra häst eller har dom ovanligt dåliga ryttare där? Har hästen kapaciteten så brukar inte lite strul hindra. Om dom nu inte har en stor majoritet otroligt bra hästar att dom har råd att sälja bort dom som strular.

Absolut rätt. Det var en bra ridhästa men kanske inte med toppkapacitet, det går ju inte att bedöma nu precis efter att ha bott här hos mig. :) Dessutom är han " liten" . Ts frågade ju efter erfarenheter. Håller med men en bra hållbar ridhästtyp och positiv erfarenhet.
 
Men en bra ridhäst är ju knappast jämförbart med bra kapacitet. Det är för mig två helt skilda saker, ibland kan de dock sammanfalla.

En häst har kapacitet vare sig den utnyttjas eller inte, antingen finns den där (outnyttjad) eller inte. God kapacitet tycker jag börjar på MSV. Kravla sig igen lätta klasser är för mig en normalbegåvad häst, med en normalbegåvad ryttare som är intresserad av att prestera just lätta klasser.

En liten häst (låg mankhöjd) brukar däremot dra ner priset, om den inte är exceptionell i övrigt.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 508
Senast: Lobelia
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 780
Senast: Yrja
·
C
Hästmänniskan (Ingen aning om tråden ligger rätt men får väl hoppas på det) :crazy: Jag vill absolut inte smutskasta några ryttare, länder osv...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Chough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp