Bukefalos 28 år!

Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Landet är även det mest befolkningstäta landet i hela Europa, vilket också gör att ytan till stora hagar, dvs det som vi betraktar som stora hagar i Sverige, inte existerar. (Men betessäsongen är förstås längre!) Det här betyder inte att alla hästar i Holland sköts dåligt, men de har väldigt dåliga förutsättningar för att bedriva hästuppfödning där hästarna kan få tillräckligt med rörelse och kunna stärka sig på egen hand.

Har varit en del i Holland i jobbet och när man åker runt så är det mycket riktigt PLATT. Endast i södra delen av landet mot belgiska gränsen är det lite mer kuperat. Man ser en massa stall men det enda som avslöjar att det är ett stall är att det står hästsläp utanför samt eventuellt en ridbana. Annars bara boxar och stenlagd stallplan. På de beten man ser går det kor och får, marken i Holland är DYR på riktigt...
Har en bekant som jobbat i Holland åt en uppfödare/hästhandlare. Där gick unghästarna ute under betessäsongen och inne i gruppbox under vintern. Inte hanterade alls i princip. Som 2,5 åringar togs de sedan in på box och blev tämjda, uppsnyggade och inridna.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

KL

Jag vet inte nagot om Holland egentligen, utom att jag kanner en tjej har som importerar 10 -15 hastar om ar fran Holland. Hon har hallit pa i 5-10 ar eller sa och so far har de alla varit super fantastiska hastar ... och jag ar super avis och vill ha en av dem.:grin:
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ha ha är du på riktigt ? Tycker du det du visar på fotona är illustrativt för hur Holland bedriver hästuppfödning ?

Du missade väl antagligen min ;)..

Och detta bara för att du påstådde att HELA Holland var platt vilket det inte är.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ja självklart har jag varit i Holland . Det du beskriver är inte norm .
Däremot skulle jag vilja påstå att Sverige nog måste räknas till ett av länder som har en mkt sund uppfödnings och unghästhållning , vilket iof blir lätt för oss med våra arealer och marker vi har förmånen att ha . Att svenska föl pch unghästar skulle växa upp på stall med fyrkantsruta och box 19 timmar om dygnet är inte vanligt , för att inte säga sällsynt .

Fast på de ställen jag varit i Holland så har samtliga unghästar fötts upp i stora lösdrifter.

jag vet inte vilka ställen ni varit på men så tycker jag att det överlag varit.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Hejsan,
ska ev. åka och provrida en 6årig Valack som är import ifrån Holland som kom till Sverige för ca 3-4 veckor sedan (står hos hästhandlare just nu) han är röntgad samt Klinik bes UA. Han är riden och är inhoppad men inte tävlan ennu och verkar jätte trevlig, men nu när man hör med häst-folk och söker på internet så står/säger det massa saker som för mig otroligt osäker!!

t.e.x att hästarna inte håller utan att dom har sprickor i skelettet och blodsjukdommar och är halta, sådana tråkigheter. Så finns det även dom som har fått en underbar häst med stor kapacitet för den "lilla" summan pengar...

:confused: Snälla hjälp mig!! :confused:

Ska du köpa holländsk häst från hästhandlare så var skeptisk till plåtarna. Ofta tillhör de inte rätt häst.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ska du köpa holländsk häst från hästhandlare så var skeptisk till plåtarna. Ofta tillhör de inte rätt häst.

Fast det ser man på märkningen.

För ingen köper väl någon häst från något land utan märkta plåtar ;)
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag har haft 3 holländare i min ägo. Summa sumarum är att jag köper svenska hästar efter det.
Hållbarheten är inte bra, de är inte vana att ridas ut i skog och mark osv osv.

Gäller självklart inte alla men jag kommer tänka mig för både en och två gånger innan jag importerar holländskt igen.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Hejsan,
ska ev. åka och provrida en 6årig Valack som är import ifrån Holland som kom till Sverige för ca 3-4 veckor sedan (står hos hästhandlare just nu) han är röntgad samt Klinik bes UA. Han är riden och är inhoppad men inte tävlan ennu och verkar jätte trevlig, men nu när man hör med häst-folk och söker på internet så står/säger det massa saker som för mig otroligt osäker!!

t.e.x att hästarna inte håller utan att dom har sprickor i skelettet och blodsjukdommar och är halta, sådana tråkigheter. Så finns det även dom som har fått en underbar häst med stor kapacitet för den "lilla" summan pengar...

:confused: Snälla hjälp mig!! :confused:

Jag hade inte gått vidare!

En 6-åring som är 'riden och inhoppad, men inte tävlad' = 'påbörjad utbildning men höll inte'.

"Denna kostade 75 000kr när han stod i Holland men när han kom till sverige så kostade han 63 000kr, är det ett för lågt pris så att det kan vara lurigt att köpa honom ?? "

Har han varit till salu länge, eller är det hästhandlaren som talat om vad han har kostat?
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ja du gör ju en grej ibland mest för grejens skull . Vill du påstå att Holland är kuperat som karaktärsdrag och att hästar föds upp kuperat och på stora arealer rent traditionellt så för all del , ingen kan stoppa dig.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

.. jag har arbetar med sporthästar därnere så jag anser mig ganska kvalificerad att svara faktiskt

På en yta som småland trängs nästan 17 miljoner människor. Tror ni betesmark till hästar är det landägare och bönder prioriterar?

Hästar går inte i hagar som dom gör här hemma – det finns helt enkelt inte plats till
 
Senast ändrad:
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag har kollad tråden med stor interesse... Jag är hollandska och bodde i holland till 5 år sen. Ni har allihop en lite rätt. Det finns hollandare som har deras häst på lösdrift i flocken och det finns de se har deras häst en stor del av dagenn (eller hela dagen) i boxen.
Tyvärr är det så här att holland har för mycket folk på en lilla yta och att prioritet ligger inte hos hästar. Framtföralls omkring de stora stader är det tyvärr så att många hästar, även unghästar, inte kommer ut väldigt mycket, bli inte riden lika mycket i skogen mm. Det finns bara ingen plats och ändå vill man har häst. Det finns allt mer hästmänniskor som försöka andra hästägare att förstår att det är ingen idé att hålla hästen i boxen hela tiden och att man inte ska ha häst när det inte finns plats till hagar, men det finns fortfarande en långt väg att går.
Framtförallt sporthästar står i holland väldigt oft ensam och mycket i stall, pga ägare är rädd att denna dyra hästen kommer att skada sig,. De förstår antagligen inte att chansen till skade bli mycket storar när hästen inte kommer ut och bara står i boxen nästan hela dagn och tas ut för en lite skritt i maskin och ridning.
Och att hålla en häst ensam i holland, är tyvärr ganska vanligt.
Holland har mycket att lera sig från sverige när det gäller hästhållning.

Desutom är holland plat, utom sudholland som är riktigt kuperad. Men hur som hels har inte mycket hästar stora hager, som här i sverige.

Och det finns något till man ska fundera om med import hästar. Hästmarknader i holland är väldigt dåligt just nu, men... det är fortfarande inte så svårt att hitta en köpare till en riktigt bra häst.
Det är de hästar som såld billiga till handlare som kommer till t.e. sverige och man kan fråga sig varför de är billiga. I holland är det precis som överallt mycket vanligt att bli lurad med att köpa en häst

Vill man köpa en bra sporthäst i holland, är det nog bäst att kontakta en bra stall själva och kolla hur de håller deras hästar, innan köpet- Då få man väll chansen att köpa en bra häst, men man få betala en riktigt bra summan också
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ja du gör ju en grej ibland mest för grejens skull . Vill du påstå att Holland är kuperat som karaktärsdrag och att hästar föds upp kuperat och på stora arealer rent traditionellt så för all del , ingen kan stoppa dig.

Tycker att man kan hålla sig till fakta och inte hitta på eller vända det till att det skall passa en själv.

Jag har stor erfarenhet av Holland, både genom tävlingar med studiebesök på flertalet stuterier

och bara för att Holland inte är lika kuperat som andra länder så betyder inte det per automatik att de har dålig uppfödning. Vilket även du borde känna till!

Många av världens bästa hästar är just Holländska och det borde ju inte vara en slump.

Och nej i Skåne är det inte speciellt kuperat där flest hästar föds upp liksom det inte är direkt på många ställen världen över.

A och O när det gäller uppfödning är att ha en kontrollerad belastning PLUS att man ger rätt foder!

Att föda upp en hållbar häst betyder INTE att man måste ha tillgång till kuperade hagar..

Och nej jag har inte under alla besök jag gjort i Holland sett mindre hagar till unghästarnas lösdrift än här i Sverige
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Nej det är klart för du har ju alltid en avvikande åsikt som du argumenterar tills du blir blå oavsett vad det gäller .
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Exakt . Du är rätt ensam att anse att Holland är ett kuperat land med stora ägor och kända för sin eminenta unghästhållning ur hållbarhetsaspekt .

Jag skippar gapskratt smileysarna .
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Exakt . Du är rätt ensam att anse att Holland är ett kuperat land med stora ägor och kända för sin eminenta unghästhållning ur hållbarhetsaspekt .

Jag skippar gapskratt smileysarna .

Ditt problem är att du inte läser.

Jag har aldrig skrivit att Holland är ett kuperat land utan bara att det finns områden som faktiskt är kuperade som svar på ditt påstående att HELA Holland var platt som en pankaka.

Och nekar du till att många av världens bästa hästar kommer från Holland?

Och nej hållbarhet grundar sig inte enbart på hur kuperade hagar du har. Den vanligaste faktorn till hållbara hästar är FODER och normal rörelse..

Visst kalla du det avvikande om du vill, jag skiter faktiskt i vilket..
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

N ä du postade bild och påstod att Holland var ett kuperat rike och att hästarna minsann gick ute av allt set du sett . Är en viss skillnad .

Likaså är det skillnad på elit och hobbyvhästar varav det senare du har här på forumet . Funkar säkert fint till större del med en elithäst som står på stall och rids av proffs ergonomiskt osv . Det var inte det tråden handlade om , utsn en hobbyryttare som undrade om en hobbyimport som påstods vara kvalitet till vrakpris .
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 508
Senast: Lobelia
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 780
Senast: Yrja
·
C
Hästmänniskan (Ingen aning om tråden ligger rätt men får väl hoppas på det) :crazy: Jag vill absolut inte smutskasta några ryttare, länder osv...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Chough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp