Bukefalos 28 år!

Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

missbusig

Trådstartare
Hejsan,
ska ev. åka och provrida en 6årig Valack som är import ifrån Holland som kom till Sverige för ca 3-4 veckor sedan (står hos hästhandlare just nu) han är röntgad samt Klinik bes UA. Han är riden och är inhoppad men inte tävlan ennu och verkar jätte trevlig, men nu när man hör med häst-folk och söker på internet så står/säger det massa saker som för mig otroligt osäker!!

t.e.x att hästarna inte håller utan att dom har sprickor i skelettet och blodsjukdommar och är halta, sådana tråkigheter. Så finns det även dom som har fått en underbar häst med stor kapacitet för den "lilla" summan pengar...

:confused: Snälla hjälp mig!! :confused:
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Att de spricker i skelettet är knappast troligt ;) Men personligen vet jag ingen holländsk häst som är något att hänga i granen. Skadar sig ständigt, KS, osannolikt kass hovkvalite, knepiga besiktningar osv osv. I Holland har de långt fler hästar än här, men det är inte alla som får gå i flock i hage varken som ung eller gammal. En del jag vet kan inte gå i vanlig kuperad hage, de gör sig ruskigt illa. Det finns en hel del "dåliga" hästar, som i alla andra länder. Ofta är det dem de gör sig av med, inte konstigt.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Det finns ju både bra och dåliga holländska hästar, men om hästen är väldigt billig skulle jag nog bli lite misstänksam. Å andra sidan är den inte tävlad och det är svårt att sälja hästar idag. Du har ingen möjlighet att kolla upp lite historia på hästen? Holland är ju inte andra sidan jordklotet. Vet du något om hädthandlaren, har han bra eller dåligt rykte? Annars får du kolla upp hästen med egen veterinär - gamla röntgenplåtar ger jag inte mycket för. Sedan tycker jag du ska provrida hästen flera gånger, gärna videofilma och diskutera med din instruktör.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Att de spricker i skelettet är knappast troligt ;) Men personligen vet jag ingen holländsk häst som är något att hänga i granen. Skadar sig ständigt, KS, osannolikt kass hovkvalite, knepiga besiktningar osv osv. I Holland har de långt fler hästar än här, men det är inte alla som får gå i flock i hage varken som ung eller gammal. En del jag vet kan inte gå i vanlig kuperad hage, de gör sig ruskigt illa. Det finns en hel del "dåliga" hästar, som i alla andra länder. Ofta är det dem de gör sig av med, inte konstigt.

Det finns många fina holländska hästar. Min granne tävlar svår klass o han har bara holländska hästar. Dock är de ju inte gratis direkt. Man får vad man betalar för.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Självklart, men iom att de har fler hästar öht finns det såklart även fler sämre. Det är dem som i huvudsak exporteras av vad jag sett. Vet ingen holländare i högre klasser i min närhet.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag unviker Holländare. Anledningen är att de är oftast uppfödda på mkt små ytor - mycket box och uppstallning och inga hagar. Det påverkar hållbarheten.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Känner till flera ridskolor som köper nästan bara holländare numera, och de är trevliga hästar för lätt nivå som håller lika bra som svenska för ridskolejobben iaf.

Däremot tror jag att man misstar sig om man vill fynda en superbra häst och den är billig jämfört med samma svenska kvalitet; bra hästar kostar även om de är holländska och gör de inte det så är det nog nåt skumt. Tror det ligger sanning i att de vassaste hästarna inte hamnar hos våra svenska hästhandlare, utan dem behåller de nog i Holland.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Hejsan,
ska ev. åka och provrida en 6årig Valack som är import ifrån Holland som kom till Sverige för ca 3-4 veckor sedan (står hos hästhandlare just nu) han är röntgad samt Klinik bes UA. Han är riden och är inhoppad men inte tävlan ennu och verkar jätte trevlig, men nu när man hör med häst-folk och söker på internet så står/säger det massa saker som för mig otroligt osäker!!

t.e.x att hästarna inte håller utan att dom har sprickor i skelettet och blodsjukdommar och är halta, sådana tråkigheter. Så finns det även dom som har fått en underbar häst med stor kapacitet för den "lilla" summan pengar...

:confused: Snälla hjälp mig!! :confused:

Beror på vad "lilla" summan betyder. Det finns många oseriösa hästhandlare och framförallt nu är det 3 stycken som samarbetar som importerar in holländska hästar. Stammarna är ofta väldigt bra, hästarna är billiga och ofta oinridna (men finns inridna också). Företagen har sina hästar i västra götaland och den "gamla vanliga" oseriösa hästhandlaren MP samarbetar med dem. Just nu har hon hästar lite överallt och skriver ofta sitt smeknamn på annonserna och sedan olika orter (senast Markaryd, Bjuv, Ljungby osv).

Jag har aldrig hört någon som köpt en frisk häst från ovanstående företag (det är alltså 3 stycken företag varav en äger två företag med två olika namn, och sen det tredje är MP.)
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Hejsan,
ska ev. åka och provrida en 6årig Valack som är import ifrån Holland som kom till Sverige för ca 3-4 veckor sedan (står hos hästhandlare just nu) han är röntgad samt Klinik bes UA. Han är riden och är inhoppad men inte tävlan ennu och verkar jätte trevlig, men nu när man hör med häst-folk och söker på internet så står/säger det massa saker som för mig otroligt osäker!!

t.e.x att hästarna inte håller utan att dom har sprickor i skelettet och blodsjukdommar och är halta, sådana tråkigheter. Så finns det även dom som har fått en underbar häst med stor kapacitet för den "lilla" summan pengar...

:confused: Snälla hjälp mig!! :confused:

Säger somde andra, beror ju på lite hur "billig" den är.

Jag har själv en holländare. Köptes billigare än en "svensk" häst men hästen var tyvärr inte så som det lovades av hästhandlaren (tävlingsklar för 120-130 ca) utan snarare typ bara inriden.

Min är dock en så kallad "järnhäst", har aldrig varit skadad under åren jag haft honom och inte heller enligt tidigare ägaren. Är idag 20 och tävlas MSV dressyr (gått 120-130 hopp med tidigare ägare). En underbar individ :)

Så visst finns det hästar som håller :bump:
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Säger somde andra, beror ju på lite hur "billig" den är.

Jag har själv en holländare. Köptes billigare än en "svensk" häst men hästen var tyvärr inte så som det lovades av hästhandlaren (tävlingsklar för 120-130 ca) utan snarare typ bara inriden.

Min är dock en så kallad "järnhäst", har aldrig varit skadad under åren jag haft honom och inte heller enligt tidigare ägaren. Är idag 20 och tävlas MSV dressyr (gått 120-130 hopp med tidigare ägare). En underbar individ :)

Så visst finns det hästar som håller :bump:



Denna kostade 75 000kr när han stod i Holland men när han kom till sverige så kostade han 63 000kr, är det ett för lågt pris så att det kan vara lurigt att köpa honom ?? :crazy:
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag hade nog kollat upp lite vem säljaren är. Är det någon av de här typerna M eller nåt av de andra ställena så hade jag inte tittat på den. Inte litat på besiktningar eller röntgen heller -utan skulle jag vara intresserad av den så hade jag gjort egen besiktning och röntgen, hur nygjord den än skulle vara.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Beror på vad "lilla" summan betyder. Det finns många oseriösa hästhandlare och framförallt nu är det 3 stycken som samarbetar som importerar in holländska hästar. Stammarna är ofta väldigt bra, hästarna är billiga och ofta oinridna (men finns inridna också). Företagen har sina hästar i västra götaland och den "gamla vanliga" oseriösa hästhandlaren MP samarbetar med dem. Just nu har hon hästar lite överallt och skriver ofta sitt smeknamn på annonserna och sedan olika orter (senast Markaryd, Bjuv, Ljungby osv).

Jag har aldrig hört någon som köpt en frisk häst från ovanstående företag (det är alltså 3 stycken företag varav en äger två företag med två olika namn, och sen det tredje är MP.)

Okej, det låter lurigt,
Denna kostade 75 000kr när han stod i Holland men när han kom till sverige så kostade han 63 000kr, är det ett för lågt pris så att det kan vara lurigt att köpa honom ?? :crazy:
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Besiktigas i alla fall hästen själv på klinik om du vill ha den! Den förhållandevis lilla summa det kostar kan spara dig många slantar i framtiden om det visar sig att hästen ej är OK. Godkänner du säljarens besiktning så är det svårt att hävda att hästen hade det ev. felet när du köpte den sedan.

Googla på säljarna på internet. De byter ofta namn eller använder andra namn i annonserna. MP har t ex initialerna MEH nuförtiden då hon gift sig för några år sedan. Det finns t ex många som vittnar om MEHs oseriösa hästhandel med besiktigade hästar som sedan inte håller.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Håller med föregående talare angående att göra en egen besiktning osv. Oavsätt pris.

Jag köpte en Holländare för en "mindre peng" än vad en likvärdig svensk antagligen skulle kostat. MEN det som gjorde denna individ billig var att han var fem och precis inriden, med vissa "problem" samt nykastrarad. Han var otroligt spooky och vaksam när man haterade honom. Nu efter 4 månader är han som utbytt. :love:

SUPERHOVAR, går barfota på alla underlag, rids utan problem och har enorm talang för dressyr och är inte alls strulig med benen. Så nog skulle jag vilja säga att det kan vara osanna skrönor att alla holländare har dåliga hovar osv. Det mesta handlar om handhavandefel. Men visst, det påverkar hur dom är uppfödda. Min har gått på lösdrift med jämnåriga hingstar och inte stått installad stora delar av dygnet. Försök få reda på hur hästen är uppfödd. I Sverige är vi också duktiga på att ha hästarna inne ALLDELES för mycket om man ska kritisera Holland. Hur många är det inte som går ute mellan ca 8 och 16 här? En tredjedel av dygnet alltså. Detta påverkar såklart både hovkvalité och temperament...

Om du känner att denna häst kan vara precis rätt för dig, gör en besiktning själv, provrid lite mer och KÖR PÅ! Ofta så är hästar som inte fått så mycket uppmärkssamhet otroligt tacksamma att hantera. :)
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Det finns ett enormt överskott av hästar i Holland för närvarande, priserna där är extremt låga även på dom få bra hästar som är till salu. Själv skulle jag aldrig i livet köpa en häst importerad från Holland från en hästhandlare. Jag har vid flera tillfällen sett hur hästuppfödning går till i Holland, även på dom finaste stuterier, 8-10 unghästar på 20x40meter cementplattor uppfödda på majsensilage+halm (höet är för dyrt och går till mjölkkorna).
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Jag skulle inte heller köpa en holländare igen pga hur dom är uppfödda.

Äger en nu, hon skadar sig jämt i hagen, har ingen koll på sina ben. Har nog aldrig fått lära sig att hålla reda på benen när hon var liten.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Det finns knappast några föl och unghästar i Sverige som växer upp som de holländska gör . Hur det påverkar hållbarhet är vesäntlig eftersom det är de unga åren kroppen stärks och påverkas mest .
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Förstår jag rätt att du bara har haft hästen i fyra månader?

Det är inte särskilt lång tid, du har inte hunnit se ännu om hästen håller för det du vill ha den till.
 
Sv: Importerad häst ifrån Holland, Bra eller dåligt?!

Ja, det stämmer. Men jag måste säga att jag borde redan nu märkt om den haft dåliga hovar, varit strulig på benen eller haft andra fysiska problem som nämdes som orsaker till att holländare skulle vara big no-no att köpa. Måste jag förtydliga att jag gjort en veterinärbesiktning vid köp samt gjort diverse blodprov. :)

Däremot, såklart som du säger, vet jag inte om han kommer att hålla men det hade jag nog inte vetat med en annan unghäst heller. Men jag har fått en hittills frisk och kry häst som är helt underbar i all hantering!:love: Bara det är värt mycket för mig. Om det kommer framtida problem hoppas jag att den svindyra försäkringen gäller, om inte så löser jag det då. Jag har gjort allt jag kan för att kolla upp att han är frisk och jag gör allt jag kan för att han ska ha ett bra liv och byggas upp långsamt för att bli hållbar.

Min personliga åsikt var att göra en ordentlig besiktning själv och ta reda på hur den är uppfödd. Inte bara köpa den och inte göra en research...

Hoppas ingen missförstått mig och tror att jag rekomenderar att köpa en häst som är uppfödd i långsiktigt nedbrytande förhållanden eller som verkar ha andra problem som talar för att den inte är frisk... Så dum är jag inte.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 512
Senast: Lobelia
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 780
Senast: Yrja
·
C
Hästmänniskan (Ingen aning om tråden ligger rätt men får väl hoppas på det) :crazy: Jag vill absolut inte smutskasta några ryttare, länder osv...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Chough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp