infekterat sår nu i värmen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Sonen har ramlat på dagis i veckan och skrapat upp bägge knäna, det ena såret tvättade de direkt så det ser fint ut, det andra brydde de sig nog inte om, eller de hann väl in med för maten att se det fattade jag det som eftersom han inte hade gåtit så det hade "läkt ihop" med sten och grus i... :crazy:
Det har sett jättefint ut tills idag, inte så konstigt om sår bli infekterade i den här värmen heller i o f!!!

MEN vad ska jag ha på bäst?
Vi har inget mer än tvål och vatten hemma, plus itonyol eller vad den där zinkpastan heter, det stod på den att den var för infekterade sår, jag hade på lite, men det känns som att jag vill ha såret så torrt som möjligt och inte smörja på något!!
Nån saltlösning att tvätta med, går det att göra själv, har ingen lust att åka in till affären i värmen... måste jag så klart att jag gör det, men det borde ju gå att göra sårtvätt själv tycker man!!!

Så recept på sårtvätt tack :D eller tips på hur ni skulle ha gjort såhär i värmen!!!
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

Koksaltlösning: 1 msk salt till en liter vatten. Men det ska väl gå lika bra med mild tvål också.
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

har tvättat med mild barntvål och sedan "spolat" det i vatten... men det kändes inte nog effektivt, det såg inte riktigt "rent" ut ändå efteråt...
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

Tvål och vatten är det absolut bästa.
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

ville bara säga att jag gjorde som ni sa och har bara använt tvål och vatten och idag ser såret riktigt bra ut, det börjar bli lite fulare nu framåt eftermiddagen, men det är ju inte så konstigt i värmen :smirk: men det är ändå bättre än igår, imorse såg det kanonfint ut, så vi fortsätter att hålla efter med bara tvål och vatten :bow: !
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

Såpa är milt bakteriedödande, bättre än tvål. Används även på sjukhus.
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

Tvål och vatten är bäst, som du redan märkt. Flera gånger om dagen!
 
Sv: infekterat sår nu i värmen...

Som sagt tack för råden!
Ska ta med mig dem för framtida sommarsår :) .
Såret är i stort sett helt läkt nu och det ser jättefint ut! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en litet sår på mitten av bakbenet i måndags och har sedan i tisdags varit svullen från såret och ner till kotan. Hästen...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 692
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej allihopa, Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent...
Svar
2
· Visningar
1 394
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp