Hur behandla skrapsår på benen? lufta eller linda?

diabla

Trådstartare
Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder.

Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod men de är inte djupa sår. De brukar läka på någon vecka men jag vill ju hålla det så rent som möjligt.

Ska man låta det lufta eller ska man linda med självhäftande linda och bommull så att inte smuts kommer in?

Jag tvättar med jodopax eller annan sår salva, den där blå, när de har läkt lite så smörjer jag in med salva som är antiseptic och tar bort flugor. Det kommer ofta in smuts och grus och sätter sig som jag måste tvätta bort varje dag.

Är det bäst att låta det lufta och läka på det sättet, eller ska man sätta på ett förband? en gång tog jag en bommuls padd, sprejade den med jodopax och lindade en linda runt den och så satt den kvar över natten. det gjorde ju att det inte blev smutsigt, men vet inte om det hade läkt ihop snabbare om jag inte hade gjort så?

Hur gör ni när era hästar har ca 2 cm i diameter skrapsår på benen, lufta eller linda? Gör ni olika på vintertid och sommartid?
 
Hej ! Jag tvättar rent med koksalt, lägger alltid på en kompress och sedan bomull och vetflex. Lindar hela benet. Den mekaniska rengöringen av såret är viktig, så även att skydda såret till en början tills det blivit en ordentlig skorpa. Så gör jag med mitt fullblod. Fungerar utmärkt. Läker bra och blir inte infekterat.
Sommartid är det än värre med insekterna. De älskar sår! Då måste han vara lindad längre.
 
Ska tillägga att jag varken använder jodopax eller blåspray för det är för starkt, tycker jag (och hästen) inga salvor heller.
 
Jodopax är inte så bra att ha på sår iom att det äe vävnadsdödande. Koksaltlösning eller bara vatten är skonsammare att göra rent med. Min spontantanke är att lufta men har å andra sidan inte problemet själv med återkommande skrapsår, så jag vet faktiskt inte vad som funkar och inte. Däremot skulle jag nog fundera på varifrån såren kommer och om det går att undvika att hästen får dem. :)
 
Min häst får ofta små sår på benen. Hon är lite klantig och slår sig lätt på stenar och grenar i hagen. Jag lindar aldrig. Jag tvättar sällan och då bara om såret är smutsigt. Har det blött lite så det blivit en "skorpa" så låter jag det vara. Blöder ett sår så innebär det att blodet "tvättar rent", så jag blir faktiskt glad när det blöder. :)
Jag har själv ett sår som varit svårläkt så jag har lärt mig under åren hur man tar hand om sår. Reta så lite som möjligt och endast använda vatten när man gör rent. När jag fick mitt sår så användes olika sårvätskor för att göra rent, men med tiden så upptäckte även vården att det var onödigt och ofta bara retade såret, så man gick över till att använda vanligt kranvatten. Möjligen koksalt, men vi har så rent kranvatten i Sverige att sköterskorna tog det när de skulle göra rent mitt sår. (Jag har gått till distriktssköterskan under en 10-års tid så jag har sett många trender komma och gå.)

Såren får alltid lufta, oavsett vart de sitter. Peppar peppar, men några infektioner har jag aldrig fått och då har jag haft häst i drygt 20 år. Hästen jag har nu kan bli lite svullen, men det är sådan hon är och det är kroppens sätt att reagera på inflammationen som blir. Av de 15+ hästar jag haft är det 2-3 som fått besök av veterinär då såret varit djupt och krävt dränage.
 
Beror på hur hästen är, min ene svullnar direkt av minsta lilla sår så han blir lindad så länge det behövs, värst är vintertid (lera/smuts) i hans fall.
Men jag börjar alltid med att tvätta rent med vatten o mild tvål, häller på lite alsolsprit och låter lufttorka, sedan någon form av kompress och beroende på vart såret sitter så bomull o vetflex eller bomullspad o fleecelinda.
Sedan provar jag att låta honom vara utan, det märks på ett halvt dygn om det funkar eller inte.

Annars generellt är det ju bra om sår som inte är infekterade luftas tycker jag.
Jag använder sällan blåspray initialt, men jag kan ibland spraya på lite äldre broddtramp som har skorpa för att slippa sätta galoppbandage som ändå ramlar av.
 
jag tvättar med koksaltlösning och tar på en klick aleovera gel, sen om det är skitit ute så tar jag på en kompress och lindar in kotan med wetflex. gör också så om såret sitter så att benskydden skaver vid ridning, annars räcker det med bara aleovera gelen.

min fuxfia är en mästare på att få småsår.
 
okej det verkar råda lite delade meningar.

Kan tillägga att jag bor i Australien och just nu är det 30 grader och väldigt fuktigt.

Det kanske är bäst att linda in det under natten när hon ligger i boxen och sover så att det inte blir smutsigt, och sen låta det luftas under dagen.

okej ingen mer jodopax utan bara koksalt eller vanligt vatten att tvätta med.

hon får sår av många olika anledningar, hon hade boots och benskydd när jag hoppade och hon rev ett hinder och fick sår, en annan gång blev hon rädd för en last bil när hon stod i spolspiltan och försökte typ klättre upp baklänges på väggen, andra gånger gör hon så här och jag har dumt nog inte satt på benskydd!! Tryck på bilden nedan så spelas videon.


köpte ett par sling boots som jag alltid ska ha på henne i framtiden.
 
Det finns ingen anledning att behandla ytliga skrapsår med annat än koksalt lösning och luft om såren är just ytliga skrapsår . Salva och jodopax är snarare motverkande .

Är det flugor osv pga värmen ? Isåfall tvätta med koksalt lösning och sen ngn plastspray över om måste dagtid ?
 
Har man en sån häst så är det bäst att sätta på den skydd innan den får sår för en dag blir det ett stort och djupt sår och då kommer du ångra bittert att du inte använde skydd trots att det så tydligen behövdes. Talar av erfarenhet....

Finns olika ventilerande skydd som funkar att använda även när det är varmt.
 
Jag har en sån där olyckskorp som får en massa småsår,och som sväller för minsta lilla,så där gäller det grundlig tvätt och flexlinda med lite bomull tills såret fått lite yta. Har på tidigare hästar aldrig ens brytt mig om skrapsår,torka bort blod för att kolla så det inte är djupare än vad man tror och hållt koll så det inte sväller/varar ett par dagar efter,men aldrig mer än så.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 839
Senast: skuggi
·
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 774
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 773
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp