Inga kamphundar i lägenheten

Singoalla

Trådstartare
Jag har fått en ny lägenhet, och igår kom kontraktet hem till mig i brevlådan för påskrift. Det följde även med ett papper om ordningsregler, där det bland annat stod att man inte får hålla kamphundar i lägenheten. Jag har ju hört om detta tidigare, men aldrig stött på det själv. Nu är jag ju inte orolig för att någon ska anse att min lilla pinne är en kamphund :D Men det fick mig att fundera. Vad menar man när man skriver kamphund? En hund som man kampar med? "Kamp"raser som inte är godkända i Sverige? Eller även godkända raser men som kanske härstammar från någon typ av kamp i grunden? Får man liksom inte ens ha en liten staffe? :crazy:
 
Det känns ju vääääldigt otydligt och tolkningsbart...:confused:

Jag menar det! Det kan knappast varit en hundmänniska som skrev ordningsreglerna :D Man får ju vara lite mer specifik. Raser som inte är godkända i Sverige vore tydligare. Eller "Du får inte bedriva kampverksamhet i din lägenhet" :p :crazy:

Jag hade blivit vansinnig om jag hade en trevlig sällskapshund som jag inte fick flytta in med för att någon ansåg att den härstammade från fel syfte en gång i tiden. Nu är det här en studentlägenhet och inte så stor (37 kvm) så jag kanske inte hade flyttat in med någon bjässe till hund hur som helst. Men det finns ju de små varianterna också.

Nåväl, om de bara visste vad de går med på när de släpper in en dvärgpinne i huset :devil:
 
Antagligen får man inte ha hundar av kamphundstyp i lägenheten - amstaff, pitbull, staff, dogo argentino/canario, vissa mastiffer osv. Det är vanligt på grund av fördomar, "folk är rädda". Jag har vänner som blivit nekade lägenhet av två olika hyresvärdar för att dom har rottweiler, med förklaringen "barnen är rädda för kamphundar". Att mina vänner själva har tre barn 1-8år spelade ingen roll..

Att förbjuda raser som inte är godkända i Sverige ger inte fördomsfulla hyresvärdar någonting, eftersom dom allra flesta/dom vanligaste av kamphundstyp faktiskt är godkända av både FCI och SKK. Och för det tredje är nog dom allra flesta blandraser (Säger jag eftersom jag själv givetvis är fördomsfull).

Att man inte får bedriva kamphundsverksamhet behöver knappast stå i ordningsreglerna när det är förbjudet enligt lag ;)
 
Att man inte får bedriva kamphundsverksamhet behöver knappast stå i ordningsreglerna när det är förbjudet enligt lag ;)

Jag fattade det, det var ett skämt ;)

Jag tycker att det är tråkigt (och märkligt?) att fördomar kan leta sig så djupt in i samhället. Jag skulle förstå om det var någon mindre privatvärd, men det här är en av Stockholms största hyresvärdar som samarbetar med Stockholms Stad. Då tycker man ändå att man bör kikat närmare på en eventuell problematik och vad som känns rimligt och inte.
 
Jag menar det! Det kan knappast varit en hundmänniska som skrev ordningsreglerna :D Man får ju vara lite mer specifik. Raser som inte är godkända i Sverige vore tydligare. Eller "Du får inte bedriva kampverksamhet i din lägenhet" :p :crazy:

Jag hade blivit vansinnig om jag hade en trevlig sällskapshund som jag inte fick flytta in med för att någon ansåg att den härstammade från fel syfte en gång i tiden. Nu är det här en studentlägenhet och inte så stor (37 kvm) så jag kanske inte hade flyttat in med någon bjässe till hund hur som helst. Men det finns ju de små varianterna också.

Nåväl, om de bara visste vad de går med på när de släpper in en dvärgpinne i huset :devil:
I så fall hade det ju varit bättre att skriva att man inte får ha hundar som stör. Vilket är en ungefär lika öppen tolkningsfråga...
Förutom den lilla detaljen att de störigaste hundarna som i alla fall jag har mött, är små ouppfostrade ullbollar av sällskapsras:angel:
 
Kontakta hyresgästföreningen för säkerhets skull, men eftersom du som hyresvärd inte har någon rätt att bestämma om dina hyresgäster har husdjur (förutsatt att det inte är särskilt allergihus) så har jag mycket svårt att tro att de ska kunna ha något att säga om vilken typ av hund hyresgästen har eller skaffar.
 
Kontakta hyresgästföreningen för säkerhets skull, men eftersom du som hyresvärd inte har någon rätt att bestämma om dina hyresgäster har husdjur (förutsatt att det inte är särskilt allergihus) så har jag mycket svårt att tro att de ska kunna ha något att säga om vilken typ av hund hyresgästen har eller skaffar.

Jag har för mig att det är provat för några år sedan, och domstol kom fram till att man får neka "kamphundar"... :crazy:
Hur exakt "kamphund" ska definieras är nog inte provat, däremot. Skulle ju kunna bli ett intressant försök. :banghead:
 
Konstig formulering och väldigt luddig...Ingen hund är av kamphundsras ju heller utan
kamphund är isf ett användningsområde, men ras nej.
Skulle också vilja se vad definitionen på kamphund är vid prövning (individ? användning?)

Borde vara klarare om det stod förbud mot aggressiva hundar eller ännu bättre att man uttryckligen beskriver vilka raser som isf inte är godkända att ha eftersom att allt annat är en ren tolkningsfråga.
 
Jag har för många år sen hyrt lägenhet där det rådde "kamphundsförbud".
Jag kan väl förstå i just det fallet. Området var väldigt nedgånget med stor andel missbrukare osv. Det försekom både arrangerade hundslagsmål men också mycket olyckor med hundar och den här typen av hyresgäster hade en viss typ av hundar. Tyvärr. Bolaget blev uppköpt, området rensades och renoverades men ändå ville ingen bo där. Det var först när flera olika nya "regler" som det här med hundarna kom som det började fyllas på igen men nya hyresgäster. Blev ett jättetrevligt område i slutändan och gott om blandade hundvarianter bodde där. När jag flyttade dit hade jag en schäferkorsning så jag fick förhöra mig om hon ingick i "kamphundsbenämningen" men de förklarade att det egentligen mest handlade om att sålla bort vissa typer av hyresgäster....inte hundar. De gjorde mer en helhetsbedömning verkade det som. Begreppet är ju väldigt luddigt.
 
En kamphund i mina ögon är en hund som man använder i kamp. En staffe som man tävlar lydnad med eller en amstaff som man har till sällskapshund är just det, en lydnadshund och en sällskapshund! Det skulle jag hänvisa till om jag blev ifrågasatt om jag hade en ''kamphund''.
 
Jag kan inte låta bli att fundera om de ens har rätt att förbjuda nåt som de kallar "kamphund". Först pga det som redan sagts, var ÄR en kamphund? Vilka raser menas? Men också det att i Sverige är inte dessa raser förbjudna, då blir det plötsligt diskriminering.. Lite kasst jämfört men vad är då nästa steg? Att förbjuda homosexuella? Eller någon med utländskt påbrå? (Ja jag vet, lite dålig jämförelse kanske men ni förstår förhoppningsvis vart jag vill komma). Skillnad hade väl varit om dessa raser var förbjudna i Sverige..
 
Jag vet att manga hyres ratter har (oftast da lagenheter saklart) har en viktgrans pa hundar. Tex inget over 5 eller 10 kg.
En del foretag forbjuder hela listor pa hundraser.
Allt detta ar dock egentligen ovasentligt da det ar skam pa omojligt att hitta en hyres ratt dar man far lov att ha husdjur overhuvudtaget...

(For ovrigt ar Amstaffs, Staffar, "pitbulls" samt alla korsningar med dessa eller som pa nagot satt ser ut sem de raserna hel forbjudna I hela provinsen.)
 
Jag kan inte låta bli att fundera om de ens har rätt att förbjuda nåt som de kallar "kamphund". Först pga det som redan sagts, var ÄR en kamphund? Vilka raser menas? Men också det att i Sverige är inte dessa raser förbjudna, då blir det plötsligt diskriminering.. Lite kasst jämfört men vad är då nästa steg? Att förbjuda homosexuella? Eller någon med utländskt påbrå? (Ja jag vet, lite dålig jämförelse kanske men ni förstår förhoppningsvis vart jag vill komma). Skillnad hade väl varit om dessa raser var förbjudna i Sverige..
Bara i allergihus.
 
För ett par år sedan var det ett par i en sthlms förort som avlivade sin rottweiler. Skulle de haft den kvar så skulle de ha blivit vräkta.
 
I vår BRF finns tydligen en regel om vilka hundraser som är tillåtna. Vilket jag gissar att ingen hade någon aning om eftersom styrelsen är minst sagt märklig och hittar på lite vad de känner för utan att nödvändigtvis upplysa oss andra om saken.
Men jag kom i samtal med vår ordförande en dag och han sa att det var förbjudet med kamphundsraser i vårt hus men att den amstaffen som finns i huset tydligen fanns där innan regeln infördes. (och vi har bott i huset flera år längre än dem och vi har absolut ingen aning om någon sådan regel innan)

Min syster flyttade nyligen till ny lägenhet och då var hon tvungen att få hunden 'godkänd' och skriva på ett papper med detaljer om hunden och att hon tar fullt ansvar för ev skador som blir. Man fick bara ha hund och katt, kanske smådjur men inga reptiler eller fåglar heller. (privat värd men ändå relativt stor)
 
Vet forresten inte om de har sadana regler I Sverige men har har kommunerna regler pa hur manga husdjur man far ha.
Tror det ar max tre hundar per hushall I var kommun.
Grannkommunen far du ha max tva husdjur. Kvittar om det ar hundar, Katter eller hamstrar. Tva totalt.
Tror dock det galler mest I tatort och att de hellre turn the blind eye till des om bor pa landet.
 
Läste avtalet igen och det står till och med, precis som i @landsbygdsbo länk, "så kallade" kamphundar. sk kamphundar. Jag antar att det är upp till hyresgästen själv då att ringa till värden om man är osäker, eftersom de inte specifiserar. Jag har dock inga planer på att ringa om Bruce :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 330
Senast: Killaloe
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 839
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp