Jag har också behandlat inkar på min häst med Xxterra. Dyrt men effektivt. Hästen hade en stor, platt ink under magen som blev irriterad av täckesgjordar eller när han låg ner, den blödde och hade sig. Sen hade han en långsmal ink precis vid armbågen, i hudvecken där, och en liten på nosyggen. Alla tre försvann efter behandling med Xxterra. Den som var svårast att läka var den vid armbågen, den stora på magen gick hur smidigt som helst. Han har lite hudförändringar där de satt men inget stort, och har heller inte fått någon mer ink efter det!
Xxterra är inte receptbelagt men bara veterinärer får köpa det av tillverkarna. Vet att vissa veterinärer köper en burk som de sen delar ut då det oftast inte behövs så mycket som det är i burken.
 
Min häst fick en ink på ena sidan av halsen som fyra-åring. Liten rund sak som stack ut. Köpte Xxterra från vet. Smörjde på ett par gånger med några dagars mellanrum. Ska ej användas för mycket då det är en väldigt stark (och dyr) salva. Inken trillade bort efter kanske en vecka eller två. Idag är det endast ett ärr kvar och ingen ny ink har uppkommit. =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 794
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 652
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp