Bukefalos 28 år!

Innan det inträffar en olycka!

B

Biijatch

Nu har jag kört fast.
Tänkte spåna lite här och kanske få ett eller flera tips innan jag ber till gud om hjälp!
Det är såhär; Jag har ett hollänskt varmblod på 4½ år som jag haft i min ägo i ca två mån nu. Under dessa två mån har han mest bara fått äta upp sig helt enkelt efter att han vart väldigt mager efter ett maskangrepp. Jag har hanterat honom varje dag, småpysslat, promenerat, tömkört och ridit barbacka.
Efter att jag provridit Kotten(hästens smeknamn) så ställdes han in i sin box och fick havre och hösilage. Jag gick fram till boxen för å kika lite på honom å då surade han lite åt mig, tänkte liksom inte mer på de, så gör ju ganska många hästar ändå.
När jag fick hem honom och han fick mat surade han ju lite mot en om man stod i eller utanför boxen. Men nu tycker ja att det har blivit värre, nu kastar han med huvudet när man kommer in i boxen och sparkar i väggen (med ett ben alltså) och surar som fan, jag är inte rädd för fem öre kan jag ju påpeka, så han får liksom inte ut nått av det. Provat att ignorera honom, men han surar fortf, provat att banna honom och påpeka att han är löjlig, vilket fungerar i viss mån(alltså inte gapa å skrika utan bara använda lite mörkare röst å säga nej nu får du fan ge dig din tönt:p)
Han är INTE sur ifall en annan häst står å dregglar tre cm från honom när han äter kraft å grovfodret.
har provat att stå å typ klia honom lite på halsen så att han förstår att jag inte tänker äta upp de, men direkt jag rör något mer än armen lägger han öronen bakåt å surar.
Sen så får han oftast vara ifred när han har mat, men man måste ju ändå kunna gå in å plocka ut en baj eller fylla på vatten utan att han blir vansinnig!
Han surar även när man kräver något utav honom som han tycker är jobbigt, som när ja driver honom ifrån mig när vi tränar på volten och när jag backar honom. (han är jätteduktig och backar på enbart röstkommando stannar när ja säger stanna etc)
Kotten är väldigt fipplig, ska hålla på å gnaga på div. grejer och gillar inte alls att stå stilla utan att ha hö el något att tugga på när man borstar, och om han får an morot el något direkt ur handen så ska han helst ha hela armen(slutat med att ge gott ur handen nu)
När vi promenerar tar han gärna grimskaftet i munnen och tuggar på det och när han inte får det så ska han gnaga på mig (han får alltså inte göra någotdera för mig!)
Jag vet att han är ung och rastlös, jag förstår att han sätter sig över mig el försöker!Han är lägst i rang i sin hage, där de går två andra valacker med honom. Tyvärr är hagen jääääättelerig så han får ju inte utlopp för sin energi där (men vad ska man göra, är ju inte mitt stall och om man flyttade dem hade nästa hage sett likadan ut)
Det som jag är rädd för är att han ska ge utlopp för sina hot mot någon annan i stallet å åsamka denna person skada.
Så än så länge är det bara hot, det har aldrig varit så att han är ute efter att få in en träff.
I hagen kommer han skruttandes när man ropar på honom, han går med på det mesta, lättlastad, bra å klippa, bra å sko, han är en sån himla go häst förutom de här jäkla surandet!
Så hur ska man kunna få honom att sluta med detta surandet, på ett trevligt och vänligt sätt?

(jag brukar skriva ganska otydligt, så om det är något jag snurrat till så är det bara att fråga)
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Och och och!!!

Han har nästintill fri tillgång till grovfoder(portionerar under dagen så att de inte blir nertrampat å äckligt), så han har ju en sysselsättning där, plus att han är ute iaf 12 timmar om dagen och har kompisar å kivas med.
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Kanske han ar inne i en vaxtperiod? Vissa hastar blir valdigt sura och vill vara ifred nar de vaxer. De har jobbigt med sin kropp och sin balans precis som en tanaring. Hur vaxer han? Jamnt eller ar han hog bak? De hastar som vaxer ojamnt, dvs de som vaxer sa att de ar hoga i bakdelen ett tag brukar ha extra jobbigt med sig sjalva. Bara en tanke..
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

ja du, det enda jag kan rekomendera som jag så ofta gjort tidigare till andra är ledarskapsövningar och åter ledarskapsövningar:)
jag börjar känna mig tjatig :crazy:

Du verkar ju ha bra koll på allt annat runt hästen såsom hagar kompisar, grovfodret och varierad träning!
för mig är det en självklarhet att hästen underordnar sig och går undan för mig i boxen det tyder på att hästen visar respekt för mig!
Jag har aldrig stört hästen i onödan men som du skriver ibland måste man ju gå in medan pållen äter, av en eller annan anledning och då kan man ju inte riskera att bli träffad av en hov eller pirajatänder i högsta hugg!
Öva på att flytta hästen i olika riktningar och lägen börja på bana eller hage både framdelen och bakdelen skall kunna flyttas utan protester i alla riktningar gå sen vidare till stallgången och sist men inte minst i boxen! tjata bara inte för mycket med övningarna då kan de få motsatt effekt men repetera gärna med jämna mellanrum när han väl kan det.
lär honom kommandona: backa, sida, stilla el stanna och "hov" dessa röstkommandon har jag lärt min pålle och det är toppen när man ska greja med honom i box eller stallgång
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Jaha, som vanligt håller jag med Mettanmett (vi tycks ha samma grundfilosofi!) och vill bara tillägga att det är väldigt effektivt att vara noga med att hästen inte går före när man leder. Där talar man om att "hörru, det är faktiskt jag som bestämmer här!" och ofta blir det odramatiskt eftersom man bara lungt går vidare efter att ha slängt upp grimskaftet i ansiktet på hästen när den vill gå förbi. De fattar detta på nolltid. Man får försöka härma hur ledarstona gör när de vill hålla en underordnad häst på plats i kön, slänger ilsket med svansen och kör fram huvudet med bakåtstrukna öron.
Var också supernoga med att det är hästen som går undan för dig och aldrig tvärtom!
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Är det en direktimport?
Varför detta maskangrepp?

Skulle behöva veta mer om hästen bakgrund. Ponera att hästen har varit psykiskt och fysikskt nersatt och att den nu börjar "kvickna till".
Är den socialt normal från början? Vet den vad som förväntas av den, när man ska umgås med mäniskor?
Kan den vara osäker?

Många frågor...
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Nu ska vi se om ja kommer ihåg vad ja ska svara på:p!

Självklart går han snett bakom mig när vi promenixar å dyl.
Och som ja skrev så tränar ja sida, back, fram etc!
Och han växer, jajämen, han är överbyggd bak, men ja kräver inget hårt arbete av honom, så som samlade gångarter, samlade rörelser överlag, hopp och långa pass, utan vi lullar runt mest, tränar mest lydnad liksom!
Ja maskangreppet påstod dom att han fått hos en vän till dom som skulle köpt honom om han inte flyttade utomlands, vilket han gjorde.
Shit om ja hade vart en rangel på 30 kg så hade inte ja vart så vidare alert! så det var ju väntat att han skulle bli mer "unghästjobbig", men de visar ju att han lever i vart fall:p:D
Haha mamma tog ut hästarna imorse å hon blev helt paff när hon lagt i kraften och han började kraffsa frenetiskt med ena hoven samtidigt han smällde in i väggen med ena bakbenet, men hon sa ju till å då haja han till. (kan tilläggas att mamma tycker det är djurplågeri att ens säga till på skarpen annars...dom är ju så söta och oskyldiga...hennes hund sitter och äter på köksbordet:p)
Ja det är väl bara till å nöta in i Kottens lilla hjärna att det är jag som är bossen genom ledarskapsövningar!
Någon som kanske har ett bra tips om vad man kan göra förutom att träna att hästen ska gå undan för tryck el kommando, gå efter en mm? Å människan ska vara den smartaste arten...Känner mig inte spec smart just nu iaf!

Huvud problemet är ju egentligen att jag är rädd att någon annan i stallet kommer åka på en däng, inte så kul om hästen skulle sparka min 13 åriga kusin i huvudet direkt
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

han är en direktimport ja.
Fysiskt ska han vara frisk.
Och han är efter Viggo devarsielle (hur det nu stavas)
Någon som har erfarenhet av avkommor efter denna hingst?
Och om han är soc anpassad från början är svårt att svara på, men det verkar ju så iaf, annars hade han väl vart helknäpp, å andra sidan så antar jag att du syftar på hur de gjort när han blivit hanterad, vilket ja inte kan svara på, jag tycker ju att de verkar vara en jäkligt bortskämd häst som fått godis ur handen å i regel fått bestämma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Då gissar jag att det är en häst som inte riktigt är rätt uppfostrad från ruta ett och vet inte vad som förväntas av den. Den vet inte heller vad som är rätt och fel, varför den hajar till när den får en tillsägelse.
Typ: "Va?!, får man inte sparka i väggen?"

Jag skulle lägga stor vikt att det är du och ingen annan som hanterar den, under en period. Naturligtvis ska du inte ta ledigt från jobbet/skolan, men kanske anstränga dig lite extra, gå upp tidigare om det krävs för att själv vara den som släpper ut, och tar in tex.

Ska någon annan korrigera/hantera hästen så är det viktigt att de gör exakt som du. Ledordet är konsekvens.
Det funkar inte om du tex är tuffare än mamma, hästen måste veta exakt vad för konsekvens ett visst handlade innebär. Så man inte får stå inne i köket och käka dag ett (;), och får på skallen dag två för att man bara bankar lite i väggen.

Och trettonåringen säger man till att hålla sig undan, det är ju inget småbarn.

Att den är överbygd är dessvärre inte någon säkerhet för att den växer. Den kan helt enkelt vara skapt sån. Då har den naturligtvis svårare för samlande rörelser, vilken gör att du stöter på patrull även i ridningen.

Men som sagt, med konsekvent handlade, både i ridning och vid markarbete kommer du långt.
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

:angel:jag gissar ju iaf på att han växer pga att han växte under sommaren och även blivit lite "jämnare i bakdel-framdel linjen" nu när ja haft honom.

Jo det blir ju lätt så att alla ger han olika signaler, säger till de andra att de absolut inte får ge han något ur handen tex, men likt förbannat så gör nån det ändå...ja håller oxå på å glömma av såna saker ibland:angel:
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Du har säkert fått en massa bra svar redan, men en tanke som slog mig är att lågrangade hästar ibland blir sura när de får för hög rangposition i hagen (om de står ensamma eller bara med en till häst så de får mer ansvar än de känner att de borde hantera).
Hade själv en hyfsat snäll häst (men lite respektlös och aggressiva tendenser som sällan visade sig) som blev halvt som ett monster när den var flockledare i hagen. När den sen stod med en annan häst och blev ranglåg igen blev den mycket trevligare att hålla på med.
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

tyvärr så är de nog inte de, han är lägst av alla hästarna i stallet...
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Utöver vad som redan skrivits var det två tankar som slog mig...

Den första var - har du lärt honom att vänta med att ta maten tills du säger att han får? Så att han inte försöker springa över dig i boxen när du kommer med hö tex.

Springer han över dig i boxen för att fort som ögat ta maten så har han ju inte respekt för dig DÄR i vart fall.

Den andra tanken var att du kanske kan få honom att vänja sig vid att du är i boxen genom att göra mysiga saker med honom där? Stå och klia honom till exempel.

Vet inte om jag var till någon hjälp men...

Ja just det, se för sjutton till att de andra hanterar din häst så som du säger till dem!!! Det är verkligen viktigt!
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

2 månader är kort tid, ge honom minst ett par månader till att bo in sig. Om ett halvår är han säkert i bättre balans. Med unga hästar spec. gör alltid samma saker vid samma tidpunkter, samma kommandon, samma mattider, samma utetider osvOavsett vem som hanterar dem. Gör den ena en sak en tid och nästa person annorlunda blir unghästen gärna väldigt förvirrad och irriterad. Lugnt och tyst i stallet, inga höga skrik, vissa hästar gillar musik, andra blir bara irriterade. Vissa har alltid mörkt på natten, andra stallägare har alltid ngt. lyse på. Rutiner, rutiner, mycket ute, promenader med matte, kortare ridturer, umgänge med andra hästar och god tillgång på grovfoder. Mina gamla hästar fodras ute 3 gånger per dag (borde vara 4 egentligen) och 1 gång inne för natten. Men med unghästar bör de har fri tillgång till hö/halm ute i krubba. Mineraler, vitaminer ??
fiskleverolja ?? behövs ngn. ändring av foderstat ??
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Det där låter som en häst som antingen har trakasserats eller fått för lite mat. Det går antagligen inte att få reda på.
Låt den äta i fred.
När den sen får mkt mat kommer den att bli lugnare.
Ge honom lite tid.
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Han får allt snällt stå och vänta innan han får fodret, fast snällt å snällt står han väl inte, blir öronlös och rynkar ihop mulen till ett litet russin, men han knör inte, det har han allt fått veta att att inte får! Det gjorde han i början, man hann knappt lägga i fodret i krubban innan han tryckt ner både mig hinken och sin mule i krubban...:p

Innan köpet gjordes en vet besiktning, varav vet. gjorde en yttre inspektion av munhålan som visade sig vara helt okej.
Men nu i förrgår så såg jag att han började tugga hösilaget och spotta ut de sen igen en si sådär 5- 10 min(spottade ut varannen gång och tuggade klart å svalde varannan), började sedan äta helt som vanligt. Förstod ju att de är nått med tänderna då, men avvaktade till nästa dag då jag såg att han hade en lätt svullnad på höger sida käken, okej jag är ingen expert men greppa tag om tungan (han bara va fan gör du kärring!:eek:) och kände efter på insidan "kinderna" där han hade bitit sig en del på höger sidan, kände sedan på tandkanten på utsidan tänderna och dom var ganska skarpa, så han har alltså slitit MYCKET mer på insidan av tänderna än yttre delen!
Jag ska på undersökning med lillkillen så var lugna!
Hoppas att det är detta som påverkat hans beteende när han äter (iaf till viss del)

Ska jag söka till konstskola eller ej!?Bifogar en egenritad teckning!
alb_show_id644382_page0.html
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Det tror jag också..

Om den har svälts tidigare så är det inte konstigt att den vaktar sin mat! Det kanske dröjer flera dagar innan man får mer.... Har visserligen inte haft hand om någon häst som inte fått mat men däremot flera katter som varit väldigt vaktiga med maten första tiden. Det ger sig när dom förstår att det kommer ny mat och att dom alltid är mätta....

Och att han inte är uppfostrad tror jag inte enn dugg på. Holländske hästar brukar vara tagna för hårt, inte för snällt.... Antagligen har han blivit slagen och tufft behandlat och lärt sig att människor inte går att lita på och det gäller att försvara sig så gott man kan.... Hästar som är aggressiva är i 99% av fallen väldigt rädda och osäkra!

Du ska absolut inte bestraffa honom! Ignorera och låt det ta den tid det tar..... Det tar ett år innan en häst är helt innbodd på en ny plats. Bygg upp förtroendet hos hästen istället för att ta sönder det...

Kolla upp munnen, även om det nog inte är hela orsaken så gör det ju inte hästen gladare precis.
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

2 månader är kort tid, ge honom minst ett par månader till att bo in sig. Om ett halvår är han säkert i bättre balans. Med unga hästar spec. gör alltid samma saker vid samma tidpunkter, samma kommandon, samma mattider, samma utetider osvOavsett vem som hanterar dem. Gör den ena en sak en tid och nästa person annorlunda blir unghästen gärna väldigt förvirrad och irriterad. Lugnt och tyst i stallet, inga höga skrik, vissa hästar gillar musik, andra blir bara irriterade. Vissa har alltid mörkt på natten, andra stallägare har alltid ngt. lyse på. Rutiner, rutiner, mycket ute, promenader med matte, kortare ridturer, umgänge med andra hästar och god tillgång på grovfoder. Mina gamla hästar fodras ute 3 gånger per dag (borde vara 4 egentligen) och 1 gång inne för natten. Men med unghästar bör de har fri tillgång till hö/halm ute i krubba. Mineraler, vitaminer ??
fiskleverolja ?? behövs ngn. ändring av foderstat ??

Fiskleverolja?
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Det tror jag också..

Om den har svälts tidigare så är det inte konstigt att den vaktar sin mat! Det kanske dröjer flera dagar innan man får mer.... Har visserligen inte haft hand om någon häst som inte fått mat men däremot flera katter som varit väldigt vaktiga med maten första tiden. Det ger sig när dom förstår att det kommer ny mat och att dom alltid är mätta....

Och att han inte är uppfostrad tror jag inte enn dugg på. Holländske hästar brukar vara tagna för hårt, inte för snällt.... Antagligen har han blivit slagen och tufft behandlat och lärt sig att människor inte går att lita på och det gäller att försvara sig så gott man kan.... Hästar som är aggressiva är i 99% av fallen väldigt rädda och osäkra!

Du ska absolut inte bestraffa honom! Ignorera och låt det ta den tid det tar..... Det tar ett år innan en häst är helt innbodd på en ny plats. Bygg upp förtroendet hos hästen istället för att ta sönder det...

Kolla upp munnen, även om det nog inte är hela orsaken så gör det ju inte hästen gladare precis.

Kan upprepas:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp