Bukefalos 28 år!

Innan det inträffar en olycka!

Sv: Innan det inträffar en olycka!

okej...Det känns som om du har en viss irritation i det du skriver?
Jag kan väl fan inte hjälpa att jag inte vet hur dom behandlar sina hästar i Holland!!??

sen lite svar t lite olika;

1: Jag ger honom mat

2: Det är inte mitt stall

3: Jag kan inte bestämma över vad de andra hästarna ska få ute, så jag får vara glad över att han iaf får stora portioner morgon och lunch hö i hagen.

4: Han får middag enskilt på eftermiddagen

5: han får kvälls hösilaget inne

6: Om han ska ha tillgång till hösilage precis hela tiden så får han gå i en rasthage helt själv, det tillåter jag bara inte, de är elakt.

7: Tänderna ska kollas upp av en man som jobbat i England som sk "hästtandläkare", för övrigt är han även "människotandläkare", har enbart hört goda vitsord om honom.

Visst precis som många andra skulle jag vilja ha mega hagar å mega boxar, tillgång till regn och vind skydd i hagen etc.
MEN nu är det väldigt få inackorderingsstall som erbjuder lyx, och jag har inte råd att köpa 500000000000 tunnland och bygga på.
Man tager vad man haver, vissa kan inte göra så som de faller dom in, jag hade blivit utslängd med huvet före i dom flesta stall här om ja krävt fodring 6 ggr om dagen etc, alla hästar kan inte äta lika mycket och tyvärr får vi inte använda fler än två hagar (eller en rastfålla) Och jag tycker det är värre att låta en häst gå själv i en fålla med mat 24/7 än att dela hage och få 4 fodringar per dag?

det enda jag har bett om är tips inte dumförklaringar
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Om ja tar miste så ber ja om ursäkt
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Och och och!!!

Han har nästintill fri tillgång till grovfoder(portionerar under dagen så att de inte blir nertrampat å äckligt), så han har ju en sysselsättning där, plus att han är ute iaf 12 timmar om dagen och har kompisar å kivas med.

Fri tillgång är ju jätte bra. Jag tro du behöver ge honom lite mer tid. Det verka som om han har fått slåss för maten innan och då kan det ta lite tid.Något som är himla bra är att tömköra i en korall eller paddock, att börja där om man har ngt duktig tränare eller vän med den kunskapen. Där kan du nämligen lära honom alla grunderna. Bära sig själv, skänkelvikning, öppna /slutna och så vidare. Många sköna skogspromenader är viktigt framförallt för unghästar;)
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

Det där låter som en häst som antingen har trakasserats eller fått för lite mat. Det går antagligen inte att få reda på.
Låt den äta i fred.
När den sen får mkt mat kommer den att bli lugnare.
Ge honom lite tid.

Precis min tanke:smirk:
 
Sv: Innan det inträffar en olycka!

nej det har jag inte.....

jag säger bara vad jag skulle göra utifrån mina erfarenheter, och dom är att importer ofta inte haft det så himla trevligt i sitt liv...

och att det krävs massor av tid för din häst att landa och känna sig trygg. 2 mnd är liksom ingenting...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp