Inneboende i sambons lägenhet

Min fråga:
Ni som flyttat in, betalar ni även räntan på lägenheten? Jag gör det, vilket blir cirka 400 kr per månad. Jag kan verkligen ingenting om sånt här så tänkte höra hur ni andra har gjort?

Kan ju svara på frågan också. Jag blev sambo i somras och min gamla lägenhet är visserligen såld men tillträdesdagen har inte passerat så än så länge har jag dåligt med kapital att lägga in i vår gemensamma lägenhet och jag får heller inte stå med på lånet. Alltså har min sambo en bostadsrätt och jag bor i den. Avgiften är på ca 4000, räntan på ca 2500 och jag betalar hälften av båda. Vi renoverar och jag betalar hälften av materialet. Så fort jag har blivit av med min gamla lägenhet kommer jag att köpa halva "hans" och får jag betala mer än exakt hälften av vad han gav så kommer vi inte att vara tillsammans mer. ;) (Men nej, vi har inte skrivit papper på det.)
 
Ja i TS fall kanske det vore en variant att helt enkelt utgå ifrån vad lägenheten kostade som hyresrätt och låta TS betala hälften av det.

Det är det marknadsmässigt korrekta sättet i min värld. Vad hade det kostat att hyra den här lägenheten, och sedan hälften av det.

Har man en väldigt rik och snäll sambo, som bjuder på stor del av boendekostnaden, slipper man betala ränta eller om den är kontantköpt, bjuder på avkastningen av kapitalet.

Sedan finns ju varianten att man betalar % av vad man tjänar till den gemensamma potten. Det är också en rättvis lösning i min värld.
 
Då antar jag att du menar att om man betalar räntan så behöver man i gengäld inte vara med och betala på tex tapeter, renoveringar och liknande eftersom det ingår i en hyresrätt?
Nej det går ju utöver kapitalkostnaderna.
I en hyra så ingår:
Driftkostnader.
Kapitalkostnader.
Underhållskostnader.
Och uppepå det så skall det bli vinst för ägarna.

Man kan dela upp kostnaderna för en bostadsrätt på samma sätt.
Underhållskostnader och kapitalkostnader är olika konton.
 
Hälften av räntekostnaden och avgiften till bostadrättsföreningen är lätt att räkna ut, hälften av löpande underhåll något svårare och men allra svårast är att värdera besittningsskyddet - sammantaget är det svårt att säga vad som är en ekonomiskt rättvis boendekostnad tycker jag, även parternas ekonomiska situation och själva bostaden kommer in. En sambo med en slottsägare skulle nog inte vilja dela på löpande underhåll misstänker jag.
 
Jag kan tycka så här. Pojkvännen har många plus. För det första har han gjort ett förmånligt köp av en lägenhet. Värdet av det köpet blir inte mindre för att hans flickvän flyttar in.
För det andra så är hennes sits osäker. Vid en separation så har hon ingen bostad. Att hitta en ny bostad idag är inte enkelt.
Så istället för att avtala om kompensation om hon måste flytta ut ensam, så tycker jag att pojkvännen själv betalar de 400 kr på räntan. Hon har i gengäld ingen säker bostad och ingen fin investering.
Jag utgår från att flickvännen inte är höginkomsttagare eller liknande.

Men framför allt måste ni komma överens om något som känns bra för er båda. Annars kan ni få problem längre fram.
 
En fråga till alla:
Månadsavgiften som man betalar till föreningen går ju till kapitalkostnader och underhållskostnader för föreningen och hela fastigheten. Jag förstår inte alls vad som är skillnaden mot kapitalkostnader och underhållskostnader för bostadsrätten?

Varför är ni villiga att betala föreningens ränta och grannens underhåll, men inte samma sak för den lägenhet ni faktiskt bor i?
 
När jag bodde i sambons bostadsrätt betalade jag halva avgiften.

Nu har han sålt och vi har flyttat in i en gemensam lägenhet där vi på pappret äger halva var, men där jag "lånat" av honom till halva insatsen. Vid eventuell separation och försäljning får han tillbaka de pengar jag lånat (vilka jag inte lånat på riktigt, men papper är skrivet på det, så att jag inte kan dra med hälften), medan vi delar på eventuell vinst.
 
Nej, 2013 kom nya regler för bostadsrättsinnehavare och vid privatuthyrning har man numera rätt att ta ut en kostnadsbaserad hyra. Vid beräkning av kostnadsbaserad hyra får man inkludera bl.a. kapitalkostnad.

Fast vi diskuterade specifikt hyresrätter, så @Inte_Ung s inlägg måste läsas i ljuset av det.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 893
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 202
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp