Inneboende i sambons lägenhet

Min pojkvän (numera sambo) fick förmånen att köpa sin hyreslägenhet till ett väldigt bra pris.
Hans pappa är dock borgensman - heter det så? Då sambon är student.
I april flyttade jag in och vi delar numera på alla kostnader.

Min fråga:
Ni som flyttat in, betalar ni även räntan på lägenheten? Jag gör det, vilket blir cirka 400 kr per månad. Jag kan verkligen ingenting om sånt här så tänkte höra hur ni andra har gjort?

I min värld är det rimligt att betala halva räntan (mot då såklart halva skatteavdraget) men inte amortera.
Att bara betala halva hyran kan ju bli väldigt knasigt, det skulle innebära i mitt fall att en ev sambo skulle betala 800/månad för att bo centralt i gbg samtidigt som jag betalade 3100 exkl amortering. Och den totala boendekostnaden ligger på runt 5500 vilket är skälig marknadshyra om det vore en hyresrätt, dvs varje månad skulle den eventuella sambon bo nästan 2000 kronor billigare än om vi hade haft en hyresrätt i samma område.
 
Jag tycker man måste se till bådas inkomster och avgift + lån på boendet.

Blir man sambo med någon som bor "finare" än vad man själv har råd med, så är det kanske det mest rättvisa att betala procentuellt. Eller så flyttar man in i en lägenhet i en större stad, där större del måste läggas på boendet helt enkelt.

Flyttar man till en mindre ort med både mindre i avgift där man har mindre lån, så är kanske det mest rättvisa att man delar rakt av. Då man ändå kanske hamnar under eller likvärdigt mot vad det hade kostat att hyra en lägenhet.
 
Avgiften för en bostadsrätt är ju väldigt olika satt. I en förening med mycket god ekonomi kan den t.o.m vara 0 kr.

Att köpa bostadsrätt i förening med låg avgift brukar vara riktigt dyrt och tvärtom.

Därför måste det enda rätta vara att dela på såväl avgift som ränteavgifter efter avdrag. Amortering ska bekostas av ägaren enbart däremot!
 
Min sambo bor i min bostadsrätt och han betalar halva avgiften och halva räntekostnaden. Det tyckte vi båda var rimligt. Jag står givetvis för underhållskostnader, renoveringar, ev amortering osv.
 
Jag flyttade in i min sambos hus och betalar endast hälften av vatten, värme, el, sophämtning, tv avgift o dyl. Betalar inget som rör lånet (ränta/amortering) och renovering/underhåll av hus.
 
Avgiften för en bostadsrätt är ju väldigt olika satt. I en förening med mycket god ekonomi kan den t.o.m vara 0 kr.

Att köpa bostadsrätt i förening med låg avgift brukar vara riktigt dyrt och tvärtom.

Därför måste det enda rätta vara att dela på såväl avgift som ränteavgifter efter avdrag. Amortering ska bekostas av ägaren enbart däremot!
Fast det måste ju variera. Det kan inte finnas ett enda rätt.

Jag bor i min partners lägenhet, en dyr bostadsrätt i grannstaden, för mig är det en förlust att bo där. Han vill bo fint, mig kvittar det.
 
Tycker att det finns lite olika sätt att tänka. Alla har fel-källor så det, tillsammans med allt annat (exempelvis övertaganderätten i 22 § SamboL och att den inflyttande sambon inte gör en bostadskarriär) gör att man alltid ska vara noga med förutsättningarna när man flyttar ihop.

Är det förresten ngn som har koll på vilket 'besittningsskydd' sambon får? Spontant, går det knappast att jämföra med en inneboende så det kan kanske bli svårt att bli av med en sambo som sätter sig på backen och nekar flytta... men, men åter till ämnet.

a) Ett sätt är att jämföra med en alternativinvestering, definiera alla kostnader och inkomster samt fundera på vilka av dessa som sambon tar och ska ta del av.

- amortering: sparande
- värdeökning: kapitalvinst
- värdeminskning: investeringens risk
- ränta: kapitalkostnad för gjord investering
- boendet: löpande avkastning
- slitage: brukskostnad / löpande kostnad
- månadsavgift: brukskostnad / löpande kostnad
I månadsavgiften ingår visserligen föreningens kapitalkostnad, men det är inte något som innehavaren direkt kan styra över å därför, enligt mig, inte riktigt jämförbar med innehavarens kapitalkostnad)

Bostadsrättsinnehavaren har gjort en investering som denne kommer bära frukten av och sambon ska inte behöva berika innehavaren. Om man jämför med att bostadsrättsinnehavaren istället valt att investera i fonder eller värdepapper hade sambon inte betalat förvaltarkostnader och hade innehavaren valt att ta lån för att göra investeringen hade sambon rimligen inte betalat räntan på det lånet. Dessutom är mängden lån och räntan en faktor som innehavaren själv styr över.

Å andra sidan hade sambon vid en alternativinvestering inte heller fått ta del av den löpande avkastningen (räntan, aktieutdelning, med flera) och här får ju sambon definitivt del av bostadsförmånen. Vilket gör att sambon i vart fall bör ta del av de löpande kostnaderna (halva månadsavgiften samt en slitagekompensation).

Detta kan dock slå fel på så vis att sambon antagligen hade haft en högre kostnad om denne bott själv eller om de varit sambos i en hyresrätt - det betyder att sambon har en inkomst (genom mindre utgifter/sparade pengar) på grund av bostadsrättsinnehavarens risktagande.

b) Vad hade det kostat att hyra ett liknande boende - sambon betalar halva den kostnaden. Viktigt är att tydliggöra om man ska jämföra med en hyresvärd som är näringsidkare med brukshyra eller hyresvärd som är privatperson och hyr ut enligt privatbostadslagen.

Detta kan slå fel på så vis att sambon inte har valt vilken lgh/typ av bostad som innehavaren skulle köpa och hade kanske prioriterat annorlunda. Jag hade själv inte velat betala halva "hyran" för att bo i en 12 rummare på Strandgatan (för jag lägger hellre pengarna på annat) samtidigt som jag inte hade haft något emot ett sådant boende.

c) Hur hade sambon bott om de varit särbos, sambon betalar det som hyra. Detta slår fel på så vis att det enbart är bostadsrättsinnehavaren som gör en besparing av att flytta ihop.

d) En variant för att undvika felkällan i c. är att sambon betalar hälften av besparingen till innehavaren, möjligen med ett avdrag för vad det kostar att stå i bostadskön. Ytterligare ett problem med c och d är att man ska veta hur sambon skulle ha bott, ngt som på Stockholms andrahandsmarknad kan vara ett jättebekymmer.
 
När sambon flyttade in i min bostadsrätt så betalde han halva hyran och hälften av alla utgifter som el, hemförsäkring osv. Jag stod för kostnaden för lånen.
Nu när vi bor i hus blir situationen lite annorlunda, eftersom att kostnaden för lånen är den största utgiften med huset, så nu betalar han in en viss summa på ett gemensamt konto varje månad där alla våra gemensamma utgifter dras som el, vatten osv. Från det kontot dras även kostnaden för lånen.
 
Nej, 2013 kom nya regler för bostadsrättsinnehavare och vid privatuthyrning har man numera rätt att ta ut en kostnadsbaserad hyra. Vid beräkning av kostnadsbaserad hyra får man inkludera bl.a. kapitalkostnad.
Jag talar bara om affärsmässig uthyrning.
Andrahandsmarknaden är en total djungel av annat slag.
Den är olämplig att räkna på i detta fallet.

Jag är inte privatuthyrare.
 
Jag och mitt ex löste det så att jag betalade all mat och städ/hygienartiklar osv. Han kunde då betala av mer på sitt huslån och var helnöjd med det.
 
Om du betalade förbrukningsvaror och han amorterade sin skuld så försvann dina pengar medan hans fanns kvar, enkelt uttryckt. Jag hänger upp mig på att det var hans huslån snarare än ert, och att han betalade av på det, dvs minskade sin skuld.
 
Jag har för mig att jag läst att det är en typisk kvinnofälla.
Jo om man har det som en permanent lösning. Jag hade dock redan en fastighet och vi tyckte det var en smidig lösning. Jag fick också som bonus bilen servad på alla sätt. Vi delade också på hushållssysslorna.
 
Fast det måste ju variera. Det kan inte finnas ett enda rätt.

Jag bor i min partners lägenhet, en dyr bostadsrätt i grannstaden, för mig är det en förlust att bo där. Han vill bo fint, mig kvittar det.

Är man inte överens om bostaden blir det såklart mer komplicerat! Är man inte det så kan man välja att innehavaren köper en annan lägenhet som båda accepterar, att innehavaren betalar mer som kompromiss eller att sambon väljer att bli särbo med egen bostad.

Jag förstod det inte som att TS var missnöjd med lägenheten som sådan och är man inte det så tyckte jag mitt förslag var mest korrekt.
 
Är man inte överens om bostaden blir det såklart mer komplicerat! Är man inte det så kan man välja att innehavaren köper en annan lägenhet som båda accepterar, att innehavaren betalar mer som kompromiss eller att sambon väljer att bli särbo med egen bostad.

Jag förstod det inte som att TS var missnöjd med lägenheten som sådan och är man inte det så tyckte jag mitt förslag var mest korrekt.
Och jag menar att det kan ju vara olika utgångsläge och där för gör man olika. I ditt inägg låter det som det bara finns ett rätt.
 
Jag har extremt svårt att tänka mig att partner skulle betala räntor för lånet på något som jag äger. Då ser jag hellre att partner köper in sig i lägenheten så att den blir bådas, eller att man på annat vis tillser att partners läge på bostadsmarknaden är så bra det kan vid en (eventuell) separation.

Eller att lägenhetsägaren säljer sin lägenhet och paret skaffar en gemensam bostad gemensamt.

Eller lever som särbo, om nu lägenhetsägaren är till den grad fästad vid sin lägenhet (kan så klart lika gärna vara ett hus).

Att lämna den position man har på bostadsmarknaden och dessutom betala ränta åt någon annan, skulle jag avråda från.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 893
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 202
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp