R

rosapantern

Ni som har era kaniner inne.. blir det "jätteäklit"..typ..asså att det blir spån å så på golvet..å det luktar illa inne å ofrächt å så..
ja vill ju ta hem min stallkanin till nya lägenheten men mamma avråder mig för att det kommer att bli just "äklit" hemma hos mig..ä det verkligen sant eller går det å ha det rent å frächt i alla fall??
kaninen i fråga ä en dvergvädurspojke på snart 3 år..mycket liten å trevlig..
va mycket rumsren från början..men bodde tillsammans mä två kattungar som va hemaska ett tag så han har blivit lite slarvig..men det går nog å rätta till..
ja själv ä mycket "pedantisk" mä att ha snyggt hemma hos mig så om det inte går å ha kaninen där så får han bo kvar i stallet..
va tror ni..eller hur har ni det hemma hos er..
 
Beror sig på om han brukar göra rivstarter för då kan det ju sprätta ut lite spån. (som är lätt att borsta upp)

Man kan ju sätta plast på sidorna så kommer det inte ut spån. Dessutom finns det plastburar med gallerlock som är väldigt bra om man inte vill ha spån på golvet.

INGET djur luktar om man gör rent hos dom tillräckligt ofta!

:banana:
 
Det beror väl på hur rumsren kaninen är och om kaninen skuttar lös hela tiden eller om den är i buren mest.

Min första kanin var ute ganska ofta och hon skuttade alltid in i buren istället för att göra något på golvet. Ibland kunde det bli nån plutt, men inte särskilt ofta.

Den andra hade fri tillgång till hallen och köket. Det gick jättebra ända tills hon blev könsmogen. Hon märkte ut sitt revir överallt och gjorde ifrån sig både här och där. När vi flyttade till stort hus fick hon en egen liten inhängnad i allrummet. Men det blev så skitigt där + att hon grävde i buren dygnet runt, så hon fick bli utekanin. Hon har varit ute i snart två år och hon verkar gilla det.

Att det kommer ut spån och hö och sånt på golvet får man nog alltid räkna med.
 
Jag har två hermeliner hemma i min lägenhet...
visst sprätter d ut lite spån när hanen gör sina spurtrundor i buren ibland, honan e VÄLDIGT lugn av sig...
sen så e d ju bara att se till att man håller rent, för visst luktar d om kiss som legat och "gottat" sig i flera dar...
mina har en toa-låda i buren som gör d VÄLDIGT enkelt att göra rent...

min mamma stoppade oxå mig från att skaffa kanin när jag bodde hemma pg.a att d skulle lukta.
men när jag flytta hemifrån och köpte mina älsklingar så var d inte så illa..
tror hon mest va rädd att jag skulle tröttna efter nåra veckor så att hon skulle få ta hand om dom istället...
 
Mammas kanin bor inomhus... hon luktar inget alls, men det beror väl till stor del att det är en hona.. + att vi inte har spån, utan halm, för det skräpar inte lika mkt... hon bajsar och kissar inte helelr så mkt i buren, utan väntar tills hon får komma ut och springa i rummet, då hon gör bort sina behov i en kattlåda precis bredvid buren..
Kan juh tillägga att hon är så bortskämd så hon vägrar gå på lådan om kattsanden är oparfymerad... :D då kissar hon hellre på golvet...*ler*

Nackdelarna med att ha henne inne är att hon för det första river ner tapeterna innan de hunnit torka fast på väggen, (längst nere, pappa tapetserar just nu)för det andra så kräver hon mkt uppmärksamhet, och blir lätt frustrerad vilket resulterar i att hon biter av telefonsladden, tvsladden eller tuggar på möblerna... till sist så kan jag tillägga att hon hatar andra kaniner, och märker gärna revir i främlingars skor, kläder etc...*ler* vi brukar måsta stänga in henne emellanåt... :cool:
 
Min kanin är rumsren !
Jag har tänkt klicka in honom med men det har int blivit av än -spånet på golvet kommer från mina sprättiga marsvin .
Fast det sopar man upp och lägger tillbaka i buren igen .
Tycker man spån och en och annan skit är äckligt ska man nog undvika att ha djuren öht ,pissit spån ligger alltid kvar f.ö !
 
*hehe* vi har också marsvin.. Dom däremot luktar... :crazy: och så skriker dom på nätterna !!! Fast dom är ju alltid trevliga att gosa med, och vi brukar sjunga tillsammans...*ler*
Marsvinen har oxå halm, eftersom de gillar att gömma sig + att det blir mindre skräpigt...
 
Mitt äldsta svin skriker så det gör ont :crazy: men Freja sju veckor är så försynt och snäll så ;)
Jag tycker kattlådan luktar vidrigast av all skit jag har i min lght ,marsvinen är inte lika duktig som kaninen ,han skiter å pissar i ETT hörn ,dvs massa rent spån kvar :) svinen skiter lite varstans ,dom märker de inte ens själva ibland .
 
Som andra skriver beror det mycket på om su har tänkt ha kaninen mycket i bur eller lös i lägenheteen nästan jämnt.
Min kanin får komma ut och hoppa på golvet nån gång då och då, men eftersom han ÄLSKAR :crazy: kablar så måste man hela tiden ha koll på honom...
Brukar oftast rengöra buren var annan eller var tredje dag, men det bästa är väl om man rengör varje. Då luktar det inte alls...
 
Min kanin är lika dan. Han knipsar kablarna direkt om han når några. Jag har löst det med att han är lös i köket eftersom jag inte har några kablar i "kaninhöjd" där.
Men ska han vara i någon annan del i lägenheten måste man ha järnkoll.
 
det beror ju lite på.. min ena hankanin skvätte väldigt mkt så det rann piss på väggarna utanför buren :crazy: så han fick bli utekanin där kan han skvätta bäst han vill :D
 
Kastrerade hanar tror jag bäst på som innekaniner... eller lugna hanar som inte "fattat" att de är hanar ännu...

Min systers kanin fattar typ inte att han är pojke... *ler* han är så sööt... liten och knubbig... så fort han träffar en hona så skiter han i henne.. han ääälskar att doftmärka på saker... men är inte ett dugg hanig annars.. skvätter inte...

men som jag sa... kastrerade hanar och honor är juh att rekomendera...
 
Min kanin har ingen bur så han springer löst i hela lägenheten. I stort sett sköter han allt på lådan. Händer ibland att han pinkar utanför och bajsar utanför. Men inte så ofta så jag tycker det är något problem.

Sålänge man håller rent efter dom så luktar det ju inte.
 
min hane har heller inte fattat att han e hane..
han skvätter ALDRIG och när han och honan e lösa på golvet ihop så springer han och gömmer sig så fort hon tittar på honom...
stackars liten.. :crazy:
 
Jag har en toahörna i buren till min kanin o i den använder jag ett strö som e gjort som pellets av papper o då e det lätt som en plätt o hålla den fräsch o ren varje dag med en kattlådespade. :smirk:
Ströet heter "Toa-Lätt" o finns o köpa på djuraffärer el vanliga mataffärer.
Jag har märkt att om man snabbt plockar upp de pluppar som en "utanför-buren-racande" kanin råkar släppa o lägger dem i lådan så e de bättre på o hålla efter sig själva. :D
Prova o se! Hoppas det går bra för dig! :banana:
 
Jag har 10 marsvin och när dom luktar är det absolut dax att städa (har jag 2 i samma bur ca var 3:de dag).
Dom är tysta och stilla på natten och skriker inte då det aldrig har lönat sig :p
Om jag har en brunstande hona hos en hanne kan dom dock låta lite :o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 011
Senast: Duplo
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 716
Senast: Gry
·
D
Däggdjur Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla...
Svar
2
· Visningar
8 179
Senast: Jenka
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp