Bukefalos 28 år!

Innekatter klöser på allt... eller?

iNHALE

Trådstartare
Tänkte kolla lite med er kattmänniskor hur många av er som har problem med att era innekatter river på möblerna och på andra föremål än sina klösträd?

Satt nämligen och diskuterade våra gamla gårdskatter med mamma igår och vi slank in på att jag och pojkvännen gärna skulle vilja ha en innekatt eller två om några år när vi flyttat ihop.

Mamma hävdade då att det inte är någon bra idé, ska man ha katt ska det vara en utekatt för alla innekatter bara klöser på möblerna och river sönder allting, vilket jag personligen har svårt att tro stämmer. Klart att det finns dem som inte kan hålla sig till sina klösträd, och klart de är mer benägna att klösa på möblerna om de inte har ordentliga klösträd och är understimulerade, men att man garanterat skulle få alla sina möbler sönderrivna har jag svårt att tro.

Så berätta nu, har ni med innekatt problem med detta (eller har haft)? Och går det att på något sätt träna/uppfostra/motivera en katt att sluta klösa på soffan och använda klösbräda/träd istället om man nu skulle få en katt som vill klösa på allt?
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Mina 2 första innekatter var 8år när jag köpte dom (kastrerade hanar), dom rev någon enstaka gång i början när dom kom till mig, men annars har dom ALDRIG rört någonting! Inte ens mat man lämnat på bordet, klättrat på hyllor, diskbänk, fönster eller någonting! Nu var dom iof äldre när jag köpte dom men iallafall.

Den ena fick jag ta bort ifjol, och köpte då en kattflicka på 3 år från ett katthem som kompis till min gubbe. Hon tuggar på sladdar, klöser på väggen och har nog klättrat lite överallt... hon är ju yngre och har haft en inte så rolig uppväxt vad jag kan tro. Samt att det säkert varit en viss stress på katthemmet (även om det är ett mycket bra hem!) då det är mycket katter där osv.

Men det har blivit bättre och jag tror absolut man kan uppfostra dom till att inte göra det. Har aldrig haft kattunge men mina kompisar har haft och inte sagt nåt om sådana problem!

Jag har stor klösställning och tillgång till balkong, och eftersom den nya helst klöst på hörnen av väggen satte jag upp såna klöshörn... men... hon var ändå tvungen att klösa bredvid :cool:

Hon har inte förstört tapeten så jag måste tapetsera om, det värsta har varit sladdarna tycker jag då det faktiskt är farligt...
Möbler har jag inte haft problem med att de klöser på.

Gud vilket långt svar det blev :o
Men vill du veta mer så fråga :p
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Mina river mest på klösträdet, men ibland på mattan och min sammetsfåtölj.
Egentligen gör det mig ingenting, det är gamla möbler och är redan "nötta", anser inte att det blivt sämre av att dom river där. Sååå hårt river dom liksom inte. Går så fort haha.
Sen så river dom även på några pärmar jag har längst ner i en hylla, sånna kontorspärmar. Då blir jag gorma åt dom men dom gör det ju såklart ändå när jag inte är hemma..
Pärmkanten är sliten ja, men det gör mig ingenting.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Våran katt har en klösbräda på golvet och en stående klöspinne. Han klöser ingen annanstans.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Har två kastrerade innekatter, hona och hane, som enbart klöser på sina klösträd. Vid något enstaka tillfälle har de testat att pilla lite i soffkanten, men de vet de mycket väl att de inte får.
Däremot har de hoppat på vissa väggar när de leker för hårt så tapeterna är förstörda...
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Jag har två innekatter och tycker mig egentligen inte ha någon problem alls med att de förstör möbler eller annat för mig (mitt golv - laminatgolv - har fått sig en och annan repa däremot, p.g.a. katternas rejsande).

För det allra mesta klöser de på sin klösmöbel, men ibland händer det visserligen att de klöser på trasmattan i hallen eller på en sockerlåda jag har stående i vardagsrummet, men då blir det mest att de liksom kloar lite lätt (mattan har tagit lite stryk av det dock). När de vill klösa av sig mer ordentligt går de alltid till klösmöbeln. När den ena var ny och unge provade han att klösa på soffan också, men han lärde sig snabbt att jag inte tyckte att det var någon vidare bra idé och sedan har det inte varit några problem med det.

Förstås händer det ibland att de kommer åt med klorna t.ex. på soffan, när de leker (t.ex. tar tag med klorna i kanten och drar sig fram underifrån), men min soffa är knappast sönderriven för det. Jag klipper klorna regelbundet också, så de är i regel inte särskilt långa/vassa. Det kanske gör sitt till.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Inte överallt men på många ställen...
Min soffa jag hade när min första innekatt kom in i mitt liv var inte vacker efter ett tag. Baksidan på ett hörn var hans favorit ställe. Han var runt halvåret när han kom.
Nästa katt klöste på en vägg brevid toaletten. Hon var kattunge när hon kom.
Nog lärde de sig att de inte fick klösa där men där de skulle klösa, på diverse klösattiraljer, där klöste de aldrig oavsett vad jag gjorde.
Däremot har jag en häst i trä, i storlek med en större gunghäst som jag gjorde i träslöjden när jag var typ tio och den har alla katter älskat att klösa på. När efterföljande katter har kommit så har jag helt sonika satt tassarna emot benen på hästen och de har då lärt sig var de ska klösa.
Nu får våra nuvarande katter visserligen gå ut om de vill men de är till 99,99% inne ändå och de har inte klöst på så många ställen. Någon gång har de kloat på soffan och på stolarnas dynor men det har räckt med en tillsägelse så har de slutat.

Så ja, jag skulle säga att de flesta katter klöser där de inte ska men det går att lära dem men då kan ju skadan redan vara skedd. För våra katter har ju inte vanliga klössaker dugt utan de vill ha riktigt vanligt lite mjukt trä som i hästens ben.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Tack för svar alla. Verkar som att det är väldigt individuellt som jag trodde, vissa är lätta att lära var man ska klösa, andra inte.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Tack för svar alla. Verkar som att det är väldigt individuellt som jag trodde, vissa är lätta att lära var man ska klösa, andra inte.

Sen tror jag det handlar mycket mer om stimulans än om att "lära" dem något. :)
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Vår nuvarande katt klöser på klösbrädor i wellpapp samt på fönsterbrädorna - som är i någon slags marmorimitation och inte tar någon skada av att användas som klösbrädor.
Förra katten klöste enbart på klösträdens sisal-delar.
Föregångaren till honom klöste mest på klösbrädor i sisal och heltäckningsmatte-material, men eftersom han gillade att klättra på dörrarna så tog tapeterna runt dörröppningarna lite stryk också.
Samtliga har varit kastrerade hankatter som införskaffats som kattungar, och enbart varit innekatter.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Jag skulle kanske inte köpa en vråldyr soffa precis när jag har en kattunge. Min hittekatt som hittades som liten förstörde allt. Tapeterna i vardagsrummet, köket o hallen.(antagligen aldrig varit inomhus tidigare) Det var bara att renovera när han blev vuxen o fick gå ut. Innekatterna har aldrig klöst på annat än sina klösbräden.Men en kattunge som hoppar upp i soffan kanske missbedömmer o blir hängande då blir det ju lite märken. Men blir dom aktiverade så förstör dom ju inte hemmet.
Ska man ha djur underlättar det om man har humor o inte är pedant.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Att klösa är naturligt för en katt. Det är ett sätt att kommunicera och markera revir. Därför måste man erbjuda katten möjlighet att klösa och även träna den (mer eller mindre) till att klösa på tillåtna ställen. Det är inga problem. Jag har haft en katt som klöste på fel ställen och hon trivdes inte i kattgruppen så det handlade antagligen om att markera revir. Hon omplacerades och är helt problemfri nu.

Så ja, alla katter klöser men du kan styra vart.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Mina katter klöser framförallt när de vill få sin uppmärksamhet/sin vilja igenom. Jag har en som river på tapeterna när han vill att jag ska kliva ur sängen och ge honom frukost. Den andra krafsar i mina papper eller på pärmar och sådant när han tycker att jag är trist eller ouppmärksam.
När dom är i vanliga klösartagen (alltså vill vässa klorna) använder de sin klösbräda.
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Våran gamla katt klöste sönder väggarna och sofforna när vi bodde ute på landet. Då var de ute så mycket de ville och kunde komma och gå som de ville.

Numera är han innekatt eftersom mina föräldrar flyttade till stan. Nu klöser han inte.


Jag har också en innekatt, hon kan trampa/kloa i soffan när hon vill bli klappad på. Men det är ju medfött beteende som de har för att kunna dia som barn, så det är ju inget hyss. Däremot så kan jag be henne komma ner på filten istället för att stå på soffan och kloa där det kan bli noppigt. Men hon är väldigt duktig och försiktig med klorna, så det har än så länge inte blivit några märken (har haft henne en månad).

Att det skulle vara typiskt för innekatter är struntprat. Vissa katter gör ju så när de är understimulerade (som våran gamla gjorde, han slutade när han fick en kattkompis). Då får man ju som kattägare se till att ta sitt ansvar och sysselsätta/leka med/underhålla katten. Många katter som är rastlösa trivs bra med en kompis, andra behöver fortfarande aktiveras även om de har kompisar.


Jag valde att skaffa en vuxen katt med lämpligt temperament för det jag söker. Jag valde en katt som varit inne hela livet, just för att vara säker på att få en katt som trivs inne. Jag är så himla glad i min katt, hon är helt underbar. Hon älskar att leka apport, och resten av tiden så ligger hon bredvid mid i soffan/sängen och sover och gosar. :love: Hon är superfin, len som sammet och fäller inte. :love: Kan man få en bättre katt?
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Våra två första innekatter klöste på allting för vi hade inget klösträd. Inga av de efterkommande har klöst på något annat än klösträdet efter att man har lärt dem (Sagt till de första gångerna de försökt kloa på något och istället flyttat dem till klösträdet)
 
Sv: Innekatter klöser på allt... eller?

Jag har också en innekatt, hon kan trampa/kloa i soffan när hon vill bli klappad på. Men det är ju medfött beteende som de har för att kunna dia som barn, så det är ju inget hyss. Däremot så kan jag be henne komma ner på filten istället för att stå på soffan och kloa där det kan bli noppigt. Men hon är väldigt duktig och försiktig med klorna, så det har än så länge inte blivit några märken (har haft henne en månad).

ja att möjlktrampa ser inte jag som att kloa, det är ju inte samma betéende egentligen.
Vi har också en filt på soffan och eftersom att de väljer att ligga på den så trampar de alltid på den. Fast de har klippta klor så soffan har aldrig tagit skada av nätta mjölkknådningar utanför filten heller.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt på bondgård med massvis med stallkatter, bondkatter som kom och gick mellan gårdarna utan att egentligen ägas av någon...
2
Svar
39
· Visningar
3 383
Senast: Bri
·
Katthälsa Min katt har sen 2 veckor tillbaka börjat bita mig väldigt mycket. Känner inte igen detta beteende alls från andra katter jag har...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: TryMe
·
Katthälsa Vi har lite "problem" med min pojkväns vuxna hankatt på ca 9 år. Han är rent hopplös när det gäller soffan! Så fort vi inte passar...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Mirela
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 083
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp