S

smilly87

Hejsan!!
En tjej i stallet har fått en travare som är 5 år å har varit skadad så den kan inte tävla mer. Hon hade tänkt rida in den och se om den håller för ridning å jag ska hjälpa henne... Hur ska vi göra på bästa sätt?
Hästen är rätt stor ca 160. Det är en ganska snäll häst, men den är lite skygg å ganska rädd av sig...
 
Om ingen av er har tidigare erfarenhet av inridningar så hade det varit en god idé att ta hjälp av någon som har gjort det förr. Kanske en ridlärare eller annan äldre som har erfarenhet av det.
Men börja med att sadelvänja och longera med stigbyglarna nere. Hänga på hästen och sedan sitta upp. Tänk på att ge varje moment gott om tid och repetera tills hästen är helt säker på vad som förväntas av den. Använd sunt förnuft och jobba i korta pass. Glöm inte att ge massor med beröm! När det sedan är dags att utbilda så kan jag bara rekommendera att rida för tränare så snart som möjligt i korta pass för att få hjälp så att det blir rätt med en gång!
 
Innan du överhuvudtaget börjar tänka på att rida in hästen bör du göra en ordentlig kontroll av hästens fysiska status.
Vad är det för skada ? Hur pass utläkt är den ? I vilken kondition är hästen ? (en häst i full tävlingskondis kan tolkas som "tittig och på tårna" om den inte får utlopp för sin energi) osv osv

Att ta sig upp på en inkörd travhäst brukar inte vara några problem. Däremot krävs det en person med stor erfarenhet för att kunna skola om travaren till ridhäst.

Kolla alltså först upp hästen och låt den få tid att anpassa sig till sin nya miljö.
Ta sedan hjälp av någon som är van vid omskolning. Det finns även en hemsida med förslag till omskolningsprogram men jag kommer inte ihåg vad sidan heter.
Ställ rimliga krav på hästen och ha inte bråttom !!!!

Lycka till !
 
Just att rida in en travhäst brukar inte vara några större problem. De är ja väldigt hanterade och vana vid bett/träns.Det kan bli nåt skutt första gången, men sen brukar dom snabbt fatta vad det är frågan om. En travare kan ju vara het och ligga på bettet dock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: nullo-modo
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 909
Senast: Bison
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp