Bukefalos 28 år!

Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

jo, alltså hästen är ganska tuff i huvudet...:devil: och var NH när jag köpte henne, jag har aldrig varit i kontakt med NH innan och började läsa lite om det, men det är ju svårt att lära från böcker:) hon gjorde vad jag ville när jag flytta henne båkåt och sidan osv men hon gjorde det inte snabbt och direkt jag fick "knuffa" lite på henne, detta visade på dålig respekt. hade dessutom lite problem med att leda när hon var uppspelt och så. jag trodde ju att om hästen flyttar så var det bra, sen att hon visade på andra sätt att hon hade egna åsikter märkte inte riktigt jag.:grin:
de nya stallägarna är toppen, de är mycket kunnuga inom western och har flera hästar själva, även unghästar och är mycket aktiva med utbildning osv i klubben. de visade mig lite basic groundwork, vilket börjar ge bra resultat med hästen redan nu.:bow:
hon blir bättre för varje dag. om bara marken kunde sluta vara istäckt hade vi kunnat göra mera.

Jag känner igen det där. Jag tror inte att min häst har haft så mycket repekt för sina förra ägare. Men det går fort framåt bara man tar tag i problemet och gör det på ett sådant sätt så att dom hinner med och förstår.

Va roligt att du har så duktiga människor i ditt stall!! Ska du träna för dom sen oxå?? :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

ja för typ 15år sedan. Men jag tar det lugnt och stöter jag på problem avbryter jag och letar upp hur jag ska göra. Änså länge fungerar allt perfekt.

Ja inridningen lär inte bli några problem, han har helt accepterat mig på ryggen och komandoma från marken tar jag med upp på ryggen.

Lycka till med din. Skönt att göra allt från början så man slipper lära om och man får det som man vill från början.

Detsamma!! :laugh:

Tänkte att jag skulle köra in min i framtiden oxå. Men jag börjar med att rida in honom. Rida in hästar är jag van vid men köra in hästar är en helt annan femma!!! Som tur är så har vi goda vänner som kör in hästar proffessionellt. ;) Så dom får hjälpa mig om det behövs sedan.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag hade tydligen ställt inställningarna på hemligt i pixbox så bilderna visades inte.....

Kan ni andra se bilderna nu?????
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Du har haft hästen 3 vecker!
Du har ett lång vägg att gå du vet!
Man för räkna att hästen inte känna sig hemma föran 6 månad el längre, beröred på miljö. Den måsta har tid att A-klimatera Sig (stava dålig) och mycka tid att bygga upp ett trygghet hos dig och sig själv.
Mycka Ground Work och tid för dig på hemma plan. Ledning, Ponnying om du har en bra andra häst, fot lyftning, näck träning inför uppsittning och riding.
Nu har du arbete.
Ariona
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Gud så fin han e.. jätte söt. han ser mycket mer färdig ut än vad lucas gör.
sitter vid jobb datan nu men jag ska lägga upp kort i kväll om datorn vill vara med :bump:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Du har haft hästen 3 vecker!
Du har ett lång vägg att gå du vet!
Man för räkna att hästen inte känna sig hemma föran 6 månad el längre, beröred på miljö. Den måsta har tid att A-klimatera Sig (stava dålig) och mycka tid att bygga upp ett trygghet hos dig och sig själv.
Mycka Ground Work och tid för dig på hemma plan. Ledning, Ponnying om du har en bra andra häst, fot lyftning, näck träning inför uppsittning och riding.
Nu har du arbete.
Ariona

Jag vet inte riktigt vart i ditt inlägg det fanns goda råd och inspiration riktigt...??? :confused: Kändes mest som kritik och det var det inte tänkt med denna tråden......
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Gud så fin han e.. jätte söt. han ser mycket mer färdig ut än vad lucas gör.
sitter vid jobb datan nu men jag ska lägga upp kort i kväll om datorn vill vara med :bump:

Tack!! :laugh: Jag han är rätt grov redan men nu har han dragit iväg på rumpan så han är nog inne i en växtperiod nu. :) Det ska bli kul att se din pålle! :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

ishmanda:

Hur hög är din pålle??? Den är väldigt lik en häst som jag hade för några år sedan. Den ser väldigt lugn och trevlig ut!!:laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

western Ivy: Hade du nått mer kort på din?? :laugh: Det var lite svårt att se hur pållen såg ut.

Den ser rätt smäcker ut... Stämmer det??? Det man ser är den ju väldigt fin i kroppen!! :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

ishmanda:

Hur hög är din pålle??? Den är väldigt lik en häst som jag hade för några år sedan. Den ser väldigt lugn och trevlig ut!!:laugh:

Han är ca 148cm.
Ja lugn och cool är han, men han har energin i steget så han blir nog inte slö att rida, han är alltid pigg och med när man är ute.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

din häst var jättefin.

hon är ett litet muskelpaket...
bild från vår första tävling i trail at hand i augusti
P9280219.jpg


vi var i ridhuset idag igen och hon skötte sig jättebra, så snäll och lyhörd idag:love:
vi longerade och tömkörde.
jag hade oxå tänkt köra in henne men jag har inte så mycket erfarenhet av det och sedan tillät inte ekonomin inköp av någon vagn så nu blir det inridning till en början sen får vi se med körningen.

bonusbild från när jag köpte henne april 07
P3290048.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har ju också en liten en :)
Chili är ett paintsto f. 06. ca 148cm i mkh.
Har haft henne sedan hon var 9 månader ungefär.
Hon är väldigt lätt att jobba med men har mycket humör och är rätt envis.
Hon är otroligt smart och väldigt lyhörd.
Började i somras med att bara sitta på henne och så har hon blivit lite grundad nu under hösten då vi tränat för vår tränare.
Rider henne med sidepull och ibland repgrimma. Hon är riden i skritt och trav. Vi har tagit några galoppsprång i varje varv också.
Hon svänger, flyttar för skänkel (väldigt enkelt än så länge), stannar för sätet, byter gångart (skritt-trav), backar osv utan krusiduller. Har även skrittat en liten bit ute på grusvägen utanför stallet.
Vi ställde också i ett par halterklasser på paintchampionatet i höstas.

Nu har hon vilat sedan den 22/11 och jag har bara marktränat, borstat och spolat ben och sånt där sedan dess.
I början på februari sätter vi igång lite försiktigt igen tänkte jag :)
Ska dra vargtänderna nu också så när vi börjar igen blir det med tränsbett.
Senaste bilden
Ryggen2.jpg


Lite andra bilder:
LuckyChili2.jpg

Chili17nov4.jpg

ErikaochChiliPaintchampionatet.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

din häst var jättefin.

hon är ett litet muskelpaket...
bild från vår första tävling i trail at hand i augusti
P9280219.jpg


vi var i ridhuset idag igen och hon skötte sig jättebra, så snäll och lyhörd idag:love:
vi longerade och tömkörde.
jag hade oxå tänkt köra in henne men jag har inte så mycket erfarenhet av det och sedan tillät inte ekonomin inköp av någon vagn så nu blir det inridning till en början sen får vi se med körningen.

bonusbild från när jag köpte henne april 07
P3290048.jpg

Vilken söting! ;)
Det är verkligen dyrt med vagn! Som tur var har vi en gammal rockard stående hemma så jag använder väl den i så fall. Men inkörningen väntar vi med som sagt. ;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har ju också en liten en :)
Chili är ett paintsto f. 06. ca 148cm i mkh.
Har haft henne sedan hon var 9 månader ungefär.
Hon är väldigt lätt att jobba med men har mycket humör och är rätt envis.
Hon är otroligt smart och väldigt lyhörd.
Började i somras med att bara sitta på henne och så har hon blivit lite grundad nu under hösten då vi tränat för vår tränare.
Rider henne med sidepull och ibland repgrimma. Hon är riden i skritt och trav. Vi har tagit några galoppsprång i varje varv också.
Hon svänger, flyttar för skänkel (väldigt enkelt än så länge), stannar för sätet, byter gångart (skritt-trav), backar osv utan krusiduller. Har även skrittat en liten bit ute på grusvägen utanför stallet.
Vi ställde också i ett par halterklasser på paintchampionatet i höstas.

Nu har hon vilat sedan den 22/11 och jag har bara marktränat, borstat och spolat ben och sånt där sedan dess.
I början på februari sätter vi igång lite försiktigt igen tänkte jag :)
Ska dra vargtänderna nu också så när vi börjar igen blir det med tränsbett.


Va fin hon är!! :laugh:
Då har du kommit långt med din häst jämnfört med mig! :laugh: Vanligtvis när jag rider in hästar så har jag redan suttit på dom på vid det här lagret men det får bli lite lugnare med denna pållen. Både för att han är helt ny och relativt ohanterad och så pga av graviditeten förstås! :bump:

Mycket humör... jag känner igen det! Vi har ett sto och det är verkligen skillnad. Dom har lite mer egen vilja. :p

Jag måste oxå kolla tänderna innan jag sätter igång. Vargtänder är inte att leka med.....
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Tack så mycket :laugh:
Vi har helt enkelt haft bra flyt, inga skador och tillgång till ridhus och rundcorall + tränare ;) Dessutom växte hon i princip ingenting under sommaren - hösten så det passade bra att lägga in grunderna där.
Sedan har jag ju haft henne rätt länge så jag har haft lång tid på mig att förbereda henne. :)

Ja det är ju ingen brådska. Jag hade också tagit det lugnt med en såpass grön häst. Speciellt om jag själv hade en liten knodd i magen! ;)
Är ju också lite spännande att inte alltid göra allt som man alltid har gjort det tidigare!

När beräknas den lilla bebben titta ut?

Ja det är stor skillnad! Chili är ett tvättäkta sto. En riktig pissemärr dessutom :D

Ja vargtänderna är ena läskiga små rackare. Chili har åtminstone en som jag kan se som ska bort, sen kan de ju ligga under tandköttet och lura också. Ska även bli skönt att få henne ordentligt kollad i munnen, det händer ju så mycket där i den här åldern.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

*kl*

Denna tråd pasar vi in i :)

Jag har en arabkorsning, Ice Cube, född -06 som jag köpte för ca 1,5 år sedan. Då hade jag ännu inte konverterat till westernridningen, men varit inne och nosat lite på det, och tanken var att han skulle bli en bra allroundhäst med grunden lagd inom westernridningen. Anledningen till att det blev en unghäst är att jag har råkat ut för flertalet "förstörda" hästar, och ville ha något att jobba med och bygga upp långsamt från grunden, medans jag gav min andra ridhäst en sista chans att hålla som promenadhäst.

Vi har inte kommit så långt i utbildningen, han brukar gå med som handhäst, har haft på sig sadel och träns, övat lite på trailbana vid hand, varit iväg till ridhuset några gånger, löshoppat lite (även en westernhäst kan väl få hoppa lite:D), och jag har suttit på honom några gånger. Tyvärr fick han problem med hovarna tidigt i höstas, och fick vila i stort sett hela hösten p.g.a. ömma hovar och hovbölder om vartannat. Numera är han skodd fram sedan ett par veckor tillbaka, och vi ska komma igång med träningen så fort vädret tillåter och rundcorallen blir färdig... Får se vad det blir av honom, det kanske rentutav blir en kossehäst utav honom:p

21222704.jpg


21222703.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

Western_wannabe:

Vilken fin arab! Härlig färg :laugh:

Det ser ju ut som har en liten kossehäst!! :D Visst ska dom få hoppa! Jag kommer att hoppa in min med en gång. Brukar alltid göra det på unghästarna för man får bra och varierad träning. Och så brukar dom gilla att hoppa. :) Rider oxå ut mestadels på treåringarna.

Men det är tänkt att vi ska åka på lite hoppclearrounder i sommar. Vi har en liten stallklubb med träningstävlingar i hoppning och det börjar på 30 cm. Det är inte många ekipage och alla är gröna. Antingen hästen eller ryttaren. Det är ett bra sätt att komma ut på tävlingsplatser utan att det blir någon direkt press! :laugh::bump:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Tack så mycket :laugh:
Vi har helt enkelt haft bra flyt, inga skador och tillgång till ridhus och rundcorall + tränare ;) Dessutom växte hon i princip ingenting under sommaren - hösten så det passade bra att lägga in grunderna där.
Sedan har jag ju haft henne rätt länge så jag har haft lång tid på mig att förbereda henne. :)

Ja det är ju ingen brådska. Jag hade också tagit det lugnt med en såpass grön häst. Speciellt om jag själv hade en liten knodd i magen! ;)
Är ju också lite spännande att inte alltid göra allt som man alltid har gjort det tidigare!

När beräknas den lilla bebben titta ut?

Ja det är stor skillnad! Chili är ett tvättäkta sto. En riktig pissemärr dessutom :D

Ja vargtänderna är ena läskiga små rackare. Chili har åtminstone en som jag kan se som ska bort, sen kan de ju ligga under tandköttet och lura också. Ska även bli skönt att få henne ordentligt kollad i munnen, det händer ju så mycket där i den här åldern.

Bebisen ska titta ut 8/4 men kommer säkert stanna i magen ytterligare två veckor och bli extra stor!! :rofl::bump:

Jag hade en häst med vargtänder som låg under tandköttet. Hon besvärades jättemycket av dom men det visste vi inte då. Var nämligen hos en valnig veterinär och kollade munnen och dom raspade bara och såg inga vargtänder. Fast att jag specifikt ville att dom skulle kolla. Hon blev självklart inte bra i munnen och då åkte jag istället till tandläkaren torbjörn i kungsbacka och han såg med en gång vad som var fel.

Så det gäller verkligen att hitta någon som kan tänder. ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 169
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp