Inridningar 2009!! =)

Isabelle L

Trådstartare
Hej!!

Tänkte vi kunde ha en tråd för oss som ska rida in våra hästar i år! :laugh:
Hur långt har ni kommit och hur går ni till väga? Hur gamla är era hästar och vad är det för ras? osv... osv... ;)

Har ni några bra tillvägagångssätt, tips och ideér så är det bara att dela med sig! :D Även ni som inte har någon inridning i år får givetvis oxå komma med bra tips! :D

Obs! Detta är en tråd för tips, goda råd och inspiration! :laugh: :idea: :bow:

(Inte för massa kritik och smutskastning..... :grin:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har en quartervalack som blir 3 år nu till våren. Jag köpte honom förra vecka så nu håller vi mest på att bekanta oss. Innan är han i princip bara ledd fram och tillbaka från hagen så det blir till att börja från början. Vilket jag gillar för då får man forma dom precis tilll det man vill. :idea:

Än så länge har jag bara börjat be honom att gå undan för lite tryck. Bara flytta bakdelen nåt steg åt båda hållen och kunna backa vid tryck på bogen. Dom första dagarna förstod han inte alls utan gick emot trycket istället, men nu vet han precis vad det är frågan om. Dom lär sig fort om man bara går lungt till väga!! :laugh:

Kände att det var det viktigaste att börja med då det lätt blir lite farligt i boxen och på gången om man behöver flytta undan dom och dom går emot trycket istället. De första dagarna vände han rumpan till så fort man ville flytta lite på honom i boxen och det är ju inte så kul, men som sagt det har redan blivit mycket bättre! :laugh:

Vi har tyvärr ingen inhägnad paddock då den är precis nygjord och nu går det inte få ner några stolpar i backen för det är genomfruset, men så fort det tinar lite ska jag iaf se till att få ner lite plaststolpar så att jag kan göra en inhägnad volt i paddocken. Tänkte att vi skulle ut och göra lite join up så fort det går. :laugh:

För övrigt så har han nu även täcke på sig för första gången i sitt liv. :D Ett tunt täcke bara, inte för att jag tror att han fryser utan för att det blir automatiskt mer hantering då och han får vänja sig vid att man lägger saker på ryggen. Tycker att det hör till utbildningen att dom inte är rädda för täcke.
Jag har av täcket morgon och kväll och borstar honom så nu reagerar han inte alls när man lägger på det. :)

Det blev en lång inledning! :laugh: Hur går det för er andra?? :rofl:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hej!!

Vilket bra initiativ till tråd!!

Jag har en quarter vallack (född juni 06 e: Colonels Fella). Jag har haft honom sedan han var ett halv år så vi har tränat på små grejer hela tiden i princip.
Det är egentligen nu som vi har börjat å tänka på inridning, eller jag har nyss börjat att sitta lite på honom korta stunder, men han är tömkörd sedan i somras och har vart sadel tränad sedan i våras. min plan var väl egentligen att han skulle vara insutten nu och att han skulle kunna stanna backa och svänga, men då han har växt så ojämt och mycket det senaste halvåret så har det inte kännts rätt att börja med ridträningen föränn nu.

Jag har suttit på honom ca 10 ggr och han har skött sig exemplariskt alla gångerna, var väl lite skeptisk till att jag helt plödsligt var på båda sidorna om honom, de första två gångerna. men nu blir han glad när han får sadel på sig och ser riktigt stolt ut när han får bära "matte" lite.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ahh här platsar ju min lille kille.

Har en welsh cob/tinker/fullblodskorsning vallack född -06.
Wille köpte jag i maj förra året och då var han lite hanterad med join upp, tömkörd 2ggr på gårdsplanen men inte mycke mer. Dock var han väldigt bufflig och nafsig så det har varit mycke uppfostran på honom, han gick dessutom som hingst fram till april förra året.

Men det är en super trevlig kille som under sommaren blev mycke miljötränad, vi var ai väg på miljö/trail träning, kosseträning, gick mycke i skogen och under hösten satt jag in honom och red typ 100m barbacka på honom. Allt utan minsta bekymmer.
Mitt mål är att han ska vara inkörd och inriden till sommaren.
Inkörningen är i full gång med tömkörning ute i skog och mark. Förhoppningsvis får jag min nya sele i veckan så kan jag börja dra lite däck och skaklar.
Inridningen tänkte jag påbörja under februari om vädret tilllåter det. Fast nu i helgen har jag skrittat honom barbacka från gården till hagen (ca 100m) utan att han har brytt sig utan han traskar på som om han aldrig gjort något annat.
Bild från in höstas
23877809.jpg

Min nallebjörn, tagen i början av dec
25293000.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

jag hänger på här...

har ett paintsto född midsommar 06 som jag köpte april 07 (oj, vad tiden går)
vi har tränat på lite allt möjligt, och bytte till ett annat stall nu i årsskiftet.
fick då förklarat för mig att hästen hade dålig respekt för mig(är ny på unghästar) och gjorde det mesta på sina egna villkor:confused:
fick en uppvisning i hur jag skall träna på detta och många andra goda råd.
så vi går på prmenader när väglaget tillåter och tränar på ledarskap.
idag gick vi in i ridhuset och longerade och tömkörde lite, det gick bra och ledarskapet fungerar bättre för var dag nu.
hade tänkt fortsätta med ledarskapet och tömkörning nu i januari sedan fokusera mer på sadel och så i februari och börja sitta in då, ska troligen ta hjälp med just detta de första gångerna av vana personer, då hon har mycket energi och gör lite läskiga bocksprång:o
men hon är cool och bryr sig inte så mycket om nya saker så det ska nog gå bra:angel:

inte bästa bilden men nyaste, tagen nu i januari på en promenad i snön
P1030007.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hej!!

Vilket bra initiativ till tråd!!

Jag har en quarter vallack (född juni 06 e: Colonels Fella). Jag har haft honom sedan han var ett halv år så vi har tränat på små grejer hela tiden i princip.
Det är egentligen nu som vi har börjat å tänka på inridning, eller jag har nyss börjat att sitta lite på honom korta stunder, men han är tömkörd sedan i somras och har vart sadel tränad sedan i våras. min plan var väl egentligen att han skulle vara insutten nu och att han skulle kunna stanna backa och svänga, men då han har växt så ojämt och mycket det senaste halvåret så har det inte kännts rätt att börja med ridträningen föränn nu.

Jag har suttit på honom ca 10 ggr och han har skött sig exemplariskt alla gångerna, var väl lite skeptisk till att jag helt plödsligt var på båda sidorna om honom, de första två gångerna. men nu blir han glad när han får sadel på sig och ser riktigt stolt ut när han får bära "matte" lite.

Vad är det för typ? Är inte så bra på stammarna... :)
Min är efter Lone Bright Star och morfar är Chester Skip. Har inte hunnit kolla upp morfadern men pappan tävlar ju reining vet jag iallafall. :)
Silver (som min pålle kallas) är 148 cm, blir väl 150 cm kanske. Alldeles lagom!! Hur hög är din??
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

ishmanda:

Va kul att köra in!! :) Har du gjort det förut?? Inridningen brukar ju gå av bara farten när dom är inkörda! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

jag hänger på här...

har ett paintsto född midsommar 06 som jag köpte april 07 (oj, vad tiden går)
vi har tränat på lite allt möjligt, och bytte till ett annat stall nu i årsskiftet.
fick då förklarat för mig att hästen hade dålig respekt för mig(är ny på unghästar) och gjorde det mesta på sina egna villkor:confused:
fick en uppvisning i hur jag skall träna på detta och många andra goda råd.
så vi går på prmenader när väglaget tillåter och tränar på ledarskap.
idag gick vi in i ridhuset och longerade och tömkörde lite, det gick bra och ledarskapet fungerar bättre för var dag nu.
hade tänkt fortsätta med ledarskapet och tömkörning nu i januari sedan fokusera mer på sadel och så i februari och börja sitta in då, ska troligen ta hjälp med just detta de första gångerna av vana personer, då hon har mycket energi och gör lite läskiga bocksprång:o
men hon är cool och bryr sig inte så mycket om nya saker så det ska nog gå bra:angel:

Känner du nu i efterhand att hon hade lite dålig repekt för dig eller var det bara dom andra som tyckte det?? ;)
Det är ju jättebra om man har någon i stallet som är duktig på unghästar!! :idea:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Finns det kosseträningar och trailträningar som man kan åka på innan dom är inridna och vara med från marken?? :laugh: Det vill jag oxå göra!!:D

Vi har det bra här för jag får miljöträning med kossor vare sig jag vill eller inte. Här ute på landet vimlar det av ungtjurar, kossor och busiga kalvar! :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Känner du nu i efterhand att hon hade lite dålig repekt för dig eller var det bara dom andra som tyckte det?? ;)
Det är ju jättebra om man har någon i stallet som är duktig på unghästar!! :idea:

jo, alltså hästen är ganska tuff i huvudet...:devil: och var NH när jag köpte henne, jag har aldrig varit i kontakt med NH innan och började läsa lite om det, men det är ju svårt att lära från böcker:) hon gjorde vad jag ville när jag flytta henne båkåt och sidan osv men hon gjorde det inte snabbt och direkt jag fick "knuffa" lite på henne, detta visade på dålig respekt. hade dessutom lite problem med att leda när hon var uppspelt och så. jag trodde ju att om hästen flyttar så var det bra, sen att hon visade på andra sätt att hon hade egna åsikter märkte inte riktigt jag.:grin:
de nya stallägarna är toppen, de är mycket kunnuga inom western och har flera hästar själva, även unghästar och är mycket aktiva med utbildning osv i klubben. de visade mig lite basic groundwork, vilket börjar ge bra resultat med hästen redan nu.:bow:
hon blir bättre för varje dag. om bara marken kunde sluta vara istäckt hade vi kunnat göra mera.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Vad är det för typ? Är inte så bra på stammarna... :)
Min är efter Lone Bright Star och morfar är Chester Skip. Har inte hunnit kolla upp morfadern men pappan tävlar ju reining vet jag iallafall. :)
Silver (som min pålle kallas) är 148 cm, blir väl 150 cm kanske. Alldeles lagom!! Hur hög är din??

det är kosse / reining stam på honom.
åå den frågan med höjd e inte rolig, uppfödaren trodde aldrig att han skulle bli över 152, vilket jag tycker e lagom, men nu står jag me en häst på 2,5 år som e 155 å har en jätte rumpa :rofl: så jag hoppas han slutar växa snart :angel:
jag tycker din e väldigt lagom i höjden.

aha en kompis till mig har en 3 åring efter Lone Bright Star en jätte trevlig häst:love:
Hade vart kul å se nåt kort på din. Vad är det du har planerat å rida för "inriktning / grenar" ??

ska lägga in en bild på min skrutt oxå, men datorn va inte på bästa humör så här på kvällskvisten:devil:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

ishmanda:

Va kul att köra in!! :) Har du gjort det förut?? Inridningen brukar ju gå av bara farten när dom är inkörda! :)

ja för typ 15år sedan. Men jag tar det lugnt och stöter jag på problem avbryter jag och letar upp hur jag ska göra. Änså länge fungerar allt perfekt.

Ja inridningen lär inte bli några problem, han har helt accepterat mig på ryggen och komandoma från marken tar jag med upp på ryggen.

Lycka till med din. Skönt att göra allt från början så man slipper lära om och man får det som man vill från början.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Finns det kosseträningar och trailträningar som man kan åka på innan dom är inridna och vara med från marken?? :laugh: Det vill jag oxå göra!!:D

Vi har det bra här för jag får miljöträning med kossor vare sig jag vill eller inte. Här ute på landet vimlar det av ungtjurar, kossor och busiga kalvar! :laugh:

Jag å Lucas har varit med å stått å tittat på utsidan av grindarna när det har vart kosse träningar på vårt gamla stall, det är ju en jätte bra möjlighet å kunna ha med dom på sånt från början:D

Han var jätte söt första gången han såg dom, bara stega rakt fram å nosa på dom, sen när han fick grepp om att dom faktiskt flytta på sig när han kom så blev han jätte stolt.

Men jag blir lite avis på dig som har kosser i närheten.. hmm ;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

gerd:

Jag ska försöka mig på att lägga in en bild. Har inte gjort det förut så det kan ta lite tid. ;)

Det där med höjden är ju så olika beroende på hur dom ser ut. Sålde precis mitt fullblod som var 160 cm och en så smäcker häst behöver ju nästan varar 160 för att vara lagom. (för mig iallafall :laugh:)
Men jag har börjat förstå charmen med små hästar!! Dom är lättare att hantera, lättare att ha i transporten och ha med sig i skogen. Innan fullblodet hade jag en dressyrhäst på 175 cm och dessutom var hon väldigt högrest och maffig! Då tyckte jag att det var lagom men en sån stor häst blir det aldrig igen! ;)

Åh, du får gärna berätta lite om din kompis häst. Alltid kul med ett syskon till pållen! :idea:

Jag tränar för Peter Ljungberg så det blir lite reining iaf. Just nu har jag haft ett längre uppehåll från träningen för jag ska ha barn i aprill. :) Så jag kommer att rida in min pålle i maj tänkte jag och dra igång med träningen så fort som möjligt igen. Så att man får lite tips i rätt riktning. ;)

Men jag vill prova på alla grenar! (inte speedklasserna dock). Jag tror att det var lite kosseblod i min oxå så det måste vi prova! Jag har inte alls tävla western förut utan är dressyrryttare i botten men har tränat för Peter med min dressyrhäst, då jag inte hittade någon dressyrtränare som passade mig. Och på den vägen är det! :) Så nu ska vi prova på det här på riktigt!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

25681827.jpg
25681824.jpg


Bilderna från våren -08 när han var 2 år. Dom är tagna av hans förra ägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

Här kommer lite bilder från hans första dag hemma hos mig. Jag har inga nya biler utan täcke....

pic_show_id25681824.html

25681811.jpg

25681809.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Här med vår shetlandsponnyhingst! Stoet han gick med innan han kom till mig harde tuggat av honom all man!! :grin:

25681808.jpg
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag å Lucas har varit med å stått å tittat på utsidan av grindarna när det har vart kosse träningar på vårt gamla stall, det är ju en jätte bra möjlighet å kunna ha med dom på sånt från början:D

Han var jätte söt första gången han såg dom, bara stega rakt fram å nosa på dom, sen när han fick grepp om att dom faktiskt flytta på sig när han kom så blev han jätte stolt.

Men jag blir lite avis på dig som har kosser i närheten.. hmm ;)

Va gullig han låter!! :love::laugh:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp