Sv: Insider

Du menar att vanvård är lika vanligt hos raskatter?
Tror du att det är lika troligt att en raskatt för flera 1000:- hamnar hos personer som inte tänkt igenom sitt kattköp (såsom de familjer som bara kommer på en dag att de vill ha katt och köper närmaste billiga unge på 8 veckor)?

(Och ja, jag vet att folk som köper billiga huskatter inte automatiskt vanvårdar dem och att de finns ett fåtal raskatter, nästan bara skogisar skulle jag säga, som är vanvårdade.)

Jag tror dock väldigt mycket på att de som köper raskatter generellt sett har större kunskap och är pålästa om hur en katt ska vårdas och de hämtar inte sina ungar innan 8 veckor som är ganska vanligt bland huskatterna. De har dessutom ofta en uppfödare att ta hjälp utav.
Det borgar för att raskatterna är mer skyddade från vanvård.
 
Senast ändrad:
Sv: Insider

kl
Men, bara för att huskatter ibland råkar illa ut pga oseriösa köpare...finns det väl ingen anledning att avla fram defekter på raskatter?

Det ena är väl inget försvar för det andra?

Det är liksom två olika onda ting.

Jag ser inte koppligen?
 
Sv: Insider

Jag ser inte heller kopplingen, jag kommer inte ihåg hur den här diskussionen om vanvård av huskatter började men jag skriver gärna om det ändå.
 
Sv: Insider

Jag tror dock väldigt mycket på att de som köper raskatter generellt sett har större kunskap och är pålästa om hur en katt ska vårdas och de hämtar inte sina ungar innan 8 veckor som är ganska vanligt bland huskatterna. De har dessutom ofta en uppfödare att ta hjälp utav.
Det borgar för att raskatterna är mer skyddade från vanvård.

Det håller jag med om, det råder mer okunskap bland huskattägare.
 
Sv: Insider

Någonstans här tror jag att det började ang. omvårdnad av huskatt/raskatt

det är ju svårt att uttala sig om huskatter eftersom det inte förs någon statistik över dem och så få kommer till en vet om de är sjuka, jag tror att många bara sjunker ner och dör av olika sjukdommar utan att någon bryr sig om att t reda på varför.

Med tanke på hur många huskatter det finns som inte har nåt hem, så tvivlar jag på att det är en särskilt stor del av dem som får vård och hjälp när de är sjuka. De har tur om de får komma in till ett katthem eller akuthem.
 
Sv: Insider

Ja *suck* jag hade egentligen tänkt sluta skriva i tråden för att folk medvetet misstolkar det jag skriver för att de själva kommer med påståenden som saknar grund. Att jag tog upp huskatter beror på att jag ser dem som ett skräckexempel på dålig "avel" även de. När de får föröka sig utan kontroll blir de för många och värdelösa och därför råkar en del av dem illa ut (obs innan ni halshugger mig för fördommar mot huskattsägare, läs att jag skrev en del d.v.s = ej alla) Och att tvärsäkert uttala sig om hur friska huskatter är i jämförelse med alla sorters raskatter är ju också skitsnack då det inte finns någn statistik över huskatters hälsa

Sedan är defektavel ett jäkla åbäke också! :mad: Seriös avel inriktar sig på att hålla antal på en lagom nivå och sundhet (mental ochfysisk) i första hand, och eventuellt utseende i andra hand, då, färg eller pälskvalite
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Insider

asså jag fattar inte vad dom håller på me
dom där exotic katterna kan ju inte andas knapt och ja tkr de e djurplågeri:mad:
 
Sv: Insider

asså jag fattar inte vad dom håller på me
dom där exotic katterna kan ju inte andas knapt och ja tkr de e djurplågeri:mad:

Varifrån har du fått den informationen?

Ang Siameserna så var det bara löjligt att de tog med dem i inslaget. Ingen kunde peka på att de har en dålig häsa. Stora öron är faktiskt ingen man lider av (då måste de nog bli väldigt stora).

Siamesen i inslaget är väldigt extrem, de flesta ser inte ut sådär. Men jag tycker att hon är vacker (alla katter är vackra på sitt sätt) dessutom är hon väldigt trevlig. För övrigt är hon (halv) moster till min underbara balineshona. Vi har både siameser och balineser hemma och dessa raser är de trevligaste jag stött på utan tvivel.
De är även mycket friska och sunda överlag. Detta håller även alla de veterinärer jag pratat med, med om.
 
Sv: Insider

Bistro, antagligen har du bara träffat dåliga exemplar av rasen eller så drar du förhastade slutsatser.
Hur näsan bli på katten och dens luftvägar kan uppfödaren påverka genom god avel... I alla raser finns det osunda individer, man ska inte kasta in alla i rasen och se det som att "är en så är alla likadana" utan det kan finnas "skräckexempel" i vilken ras som helst.
(nu påstod jag inte att du gjorde det, men som en upplysning. :idea: )
 
Sv: Insider

Att den intryckta o höjda nosen på exotic o perser ger problem med luftvägar, ögon ock/eller hudvecksekzem på nästan varenda individ kan varenda veterinär med någon kattpraktik upplysa dig om.
Tandproblem är också mkt vanligt.
PL
 
Sv: Insider

En myt som verkar vara vanlig bland rasens försvarare är att det pågår ett avelsarbete som gör att problemen minskar för varje generation. Detta samtidigt som nosen hamnar högre o högre.
PL
 
Sv: Insider

I Insider var det ju utställningschampions som visades, och det uppfödarna strävade efter.
 
Sv: Insider

I Insider var det ju utställningschampions som visades, och det uppfödarna strävade efter.

Nja, olika uppfödare har olika mål. Tex. så har ju inte uppfödare av klassisk perser samma mål som uppfödarna av "vanlig" perser. Jag kan inte påstå att jag strävar efter att de katter jag föder upp ska se ut som de devon rex som når EC-titel för tyvärr så når kreti och pleti den titeln.
 
Sv: Insider

*KL* jag tror att hos huskatter är det MINST lika mkt fel som hos raskatter! Vet flera skräckexempel! tex en katt som brytit benet, men nej, inget veterinär inte, utan köpte EGET gips och gipasde benet! :eek: katten överlevde som tur var, och VERKAR inte ha ont (har träffat den själv)

Jag som bott på landet har sett den "hårda" sanningen om vad man gör med huskatter som inte duger måttet. de avlivar man snabbt med diverse metoder och sterilisera, behöver man det? nejdå, när katthonan får ungar tar man helt enkelt å går ut i skogen och lämnar de där eftersom då får ju djuren i skogen MAT! :crazy:

vet flera som håller på så, och då "syns" inte de som har problem eftersom de avlivas snabbt.
en huskatt är ju gratis och ska förbli det ( :eek: )
 
Sv: Insider

Köpte min Bondkatt för en sk symbolisk summa...i detta fallet 100 kr.

Han var ovaccinerad och inte avmaskad, detta är nu åtgärdat, han är mkt välskött och har allt en katt kan tänkas behöva, välförsäkrad, dyraste klösbrädan,dyraste kattlådan ,dyraste kattbädden, dyraste och "bästa" fodret...all uppmärksamhet och stimulans i världen.

borskämd som få med andra ord...:crazy:

Att man köper en billigt Bondkatt behöver inte als betyda att man inte tänker ta hand om den på bästa sätt...:cool:
Detta är ett mkt vanlig argumentation inom både SKK och Sverak till varför det är bättre med sönderavlade individer som kostar mängder..för att då får man mer seriösa kattägare??
 
Sv: Insider

Helt ärligt, vad är det för fel att folk tar sitt ansvar och låter avliva sina djur när de inte längre kan/vill behålla dem? Jag har genom åren tagit hand om/köpt loss tre raskatter och samtliga kostade mig tusentals kronor i veterinärvård pga det urusla skick de befann sig i. Ena katten fick vi dra 13 tänder på, en annan "bara" fem , ej medräknat de som ramlade ut av sig själv. En gammal knäskada på den tredje gick loss på närmare 3000 att fixa som min nytecknade försäkring på dem inte täckte eftersom det var befintliga skador.

Inga av mina bondkatter har varit lika illa omskötta som de här raskatterna så nog :devil: finns det folk som vanvårdar sina djur oavsett vad de kostar i inköp! :mad: Men att kosta på dem nödvändig veterinärvård eller avlivning är för dyrt raskatter till trots! :eek: Som exempel så betalade jag senast närmare 2800 när min siames var hos veterinären i måndags, inklusive mediciner. Inte skulle jag låta min bondkatt får lida utan adekvat vård för att hon var gratis när min "papperskatt" kostade mer i inköp och hitills veterinärt. Mina djur får både vård och foder efter behov och inte efter vad de kostar i inköp. :mad:
 
Sv: Insider

Att den intryckta o höjda nosen på exotic o perser ger problem med luftvägar, ögon ock/eller hudvecksekzem på nästan varenda individ kan varenda veterinär med någon kattpraktik upplysa dig om.
Tandproblem är också mkt vanligt.
PL

Vill bara säga det, även om jag säkert får kritik, att jag aldrig sett en perser eller exot med hudvecksexem, inte med exem för huvud taget.
Att varje individ har det är som att säga att pelle svanslös har en svans, fasst en osynlig.
Och tandproblem kan vilken katt som helst få oavsett ras, det kan uppkomma vid födseln, den kan ärva anlaget osv.
Men att sätta alla i rasen mot väggen och säga att nästan alla har det är riktigt felaktigt!
Och ska vi snacka om att smutsen sammlas inne i kattens luftvägar, varför pratar vi då inte om människan?
Människan måste ju nysa eller hosta för att får ut skiten som flimmerhåren skickar upp i luftstrupen!
Är det inte ungefär så man sa om perserkatter?
 
Sv: Insider

Detta är ett mkt vanlig argumentation inom både SKK och Sverak till varför det är bättre med sönderavlade individer som kostar mängder..för att då får man mer seriösa kattägare??

Är det så illa även bland vuxna människor, som förväntas vara insatta i frågan? Kan man inte skilja extrem utseendeavel och dess problem från de helt andra problemen som ofta drabbar huskatter? Jag trodde det var ett tonårsfenomen i denna tråd att blanda ihop helt orelaterade problem... :crazy:
 
Sv: Insider

Vill bara säga det, även om jag säkert får kritik, att jag aldrig sett en perser eller exot med hudvecksexem, inte med exem för huvud taget.
Att varje individ har det är som att säga att pelle svanslös har en svans, fasst en osynlig.
Och tandproblem kan vilken katt som helst få oavsett ras, det kan uppkomma vid födseln, den kan ärva anlaget osv.
Men att sätta alla i rasen mot väggen och säga att nästan alla har det är riktigt felaktigt!
Och ska vi snacka om att smutsen sammlas inne i kattens luftvägar, varför pratar vi då inte om människan?
Människan måste ju nysa eller hosta för att får ut skiten som flimmerhåren skickar upp i luftstrupen!
Är det inte ungefär så man sa om perserkatter?

Vissa fysiologiska drag ökar risken för den typen av problem. Tex. så ökar risken för bettfel hos perser med platt ansikte av den enkla anledningen att det i kattens mun fortfarande ska få plats 30 tänder. En "platt perser" har inte lika stor mun som en normalnosad katt, men det ska ändå trängas 30 tänder där inne. Varför tror du att SVERAK har varit tvugna att explicit förbjuda tandklippta katter på utställning? Kan det ha något att göra med att många perserkatter, på den tiden då bettfel var rejält vanligt, var tvugna att få sina tänder klippta för att fungera normalt? Ingen annan ras har haft den grad av bettfel som finns/har funnits hos perser.

En intressant iakttagelse jag gjort när jag varit på utställningar är att just perser och exotic har blötare ögon än de andra katterna. Visst kan det finnas någon enstaka siames, burma, devon rex, europé, huskatt eller skogis som har lite blöta ögon också, men när man kommer till raderna med perser/exotic är det i princip varenda katt som har märkbart blötare ögon än vad som är normalt. Ägarna säger att det beror på luft eller drag, men vore det så borde alla raser drabbas lika hårt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 755
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 601
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp