Sv: Insider

Det ÄR ett stort problem inom bl a många hundraser vad man kallar för matadoravel, där vissa linjer dominerar stort och det är svårt att få in friskt blod, gäller för övrigt de flesta arter med förhållandevis smal avelsbas. Bland exvis Belgisk vallhund har du även problemet att det finns fyra godkända varianer av rasen, men det är inte tillåtet att blanda dem utan det krävs dispenser för registrering om det händer ngn "olycka".

Vid rasavel är det ett problem att några individer dominerar, för vilken uppfödare vill inte avla på framgångsrika tävlingsindivider? Friskt blod kommer alltid att behövas, men någon måste ta den ekonomiska smällen att importera och enda chansen att få igen något av sin investering blir att avla. På avelsforumet diskuteras det om selektering av avelsstona och det finns hingstägare som gnäller över att de får ston som inte hör hemma i aveln. Jag undrar nu som då varför man själv inte selekterar vilka djur man tar emot för parning, men då gnälls det istället över att man inte har råd att tacka nej! Gnälla går fint, men att göra något åt orsaken till sitt gnällande är svårare. :angel:

Personligen tycker jag att det borde tryckas hårdare på sundhet inom aveln oavsett om det handlar om katter, hundar, akvariefiskar mm. Tillåt ingen registrering av kullar efter avelsdjur som inte genomgått kontroll avseende kända rasrelaterade problem! Avla inte på defekter, exvis grav HD hos engelsk bulldog, rinnande ögon hos perser, allergier hos siames mm. Rasaveln behöver informera mer om de problem som finns hos rasen och villka åtgärder som görs för att minimera dem, utbilda köparna att inte bara gå efter utställningsframgångarna utan att vara mer kritiska till individerna i aveln.

Personligen tycker jag att de plattnosade raserna inom både hund och katt ser förfärliga ut. Det är definitivt inget gulligt med en intryckt nos, snörvlande andning, rinnande ögon och uppspärrade eller utstående ögon. Karikatyrer! :crazy:
 
Sv: Insider

KL
Sen skulle jag vilja påminna hur inavelsdiskussionen kom in i den här tråden. Nämligen genom att ngn försökte ursäkta defektaveln genom att tala om hur dåligt alla huskatter mådde, bla pga inavel o genom att de nästan aldrig fick komma till vet när de var sjuka, bägge okunniga o felaktiga påståenden.
PL
 
Sv: Insider

På kattsidan varierar det hur man lånar ut sina hanar. Vad jag har sett så går det lite "traditioner" i de olika raserna, och ju äldre/större ras, desto mer utställningsbaserad avel.

Vi har som mål att inte använda hanarna mer än honorna, dvs varje hane får lämna två-tre kullar. I praktiken blir det ju ofta mer eftersom det finns färre hanar än honor, men då försöker vi byta parningar med andra förbund. Jag tror det är lite speciellt för rasen att det ofta är rasringarna i samarbete som går ihop och köper en ny hane utifrån, tex när vi ska göra thai-importer eller hämta katter från usa. Det finns ju inte lika mycket pengar i kattparningar framförallt inte i förhållande till besväret med att hålla hane.

Att förbundet ska vara strängare med hälsokrav är jag starkt positiv till. Som sagt, idag är de hälsokrav som finns pådrivna av rasringarna... Vad jag ser av köpare så vill ju de flesta ha sällskapskatt och tittar mer på hur katterna har det är på utställningsframgångar. Dock är det ju lätt att tro att den "stora kända" uppfödaren också ska ligga långt framme i hälsoarbete.

Extremaveln och också mångt och mycket en fråga som borde ligga hos förbundet. Så länge domarna vill se totalplatta perser och siameser som snart har öronen under hakan så kommer folk föda upp dem. Inom CFA är typningen ännu hårdare, men inom TICA står det uttryckligen att en övertypad katt inte ska premieras. Själv gillar jag inte heller att kin egen ras börjar gå ut det typade hållet (vilket här innebär mer cobby, ljusare färg mm). Det blir en fin katt, och domarna älskar dem, men det är inte rätt i förhållande till rasens ursprung.

PL: Du kan ju inte bunta ihop alla i tråden till en åsikt. Jag vill upplysa de som bara sett programmet och inte vet mer om husdjursavel att det på gott och ont är genom linjeavel många raser har skapats och inte något som är unikt för "freakraser" bara för att de ser annorlunda ut. De flesta rutinerade uppfödare har ganska bra koll på huskatter eftersom vi både har haft egna, känner mängder av dem, och inte helt sällan har samarbete med katthemmen...
 
Sv: Insider

Var har jag buntat ihop alla till en åsikt.
Jag är medveten om att linjeavel är ett redskap inom all husdjursavel o har aldrig talat om detta i den här tråden, vad jag talar om är totalt sett för små avelsbaser!
Att jag sen hela tiden kommer tillbaka till defektaveln beror på att det är den tråden handlar om.
PL
 
Sv: Insider

KL
Sen skulle jag vilja påminna hur inavelsdiskussionen kom in i den här tråden. Nämligen genom att ngn försökte ursäkta defektaveln genom att tala om hur dåligt alla huskatter mådde, bla pga inavel o genom att de nästan aldrig fick komma till vet när de var sjuka, bägge okunniga o felaktiga påståenden.
PL

Med tanke på hur många huskatter det finns som inte har nåt hem, så tvivlar jag på att det är en särskilt stor del av dem som får vård och hjälp när de är sjuka. De har tur om de får komma in till ett katthem eller akuthem.
 
Sv: Insider

Nu gällde det inte förvildade katter utan katter som har en ägare. När det gäller mina egna katter har jag aldrig gjort någon skillnad på om de haft stamtavla eller inte, de har alltid fått den vård och skötsel de behöver oavsett försäkring eller ej.
 
Sv: Insider

Men finns det så många katter utan hem? Visst de kommer många katter till katthem mm men de som bor ute klarar väl sig inte så länge i det vilda. Det är tragiskt att det förekommer människor som inte vill ha sina katter kvar och gör sig av med dem på ett eller annat vis men har det inte blivit vanligare med att de som inte vill ha katterna kvar lämnar till katthem och dyl.
Jag har bara huskatter och åker då till vet. när det behövs och alla är kastrerade. De vaccineras visserligen bara varannat år men det är i samråd med vet. Alla jag känner som har huskatter åker till vet. när det behövs. Så är det så vanligt att huskattägarna struntar i sånt?
En bonde skjuter sin katt när den blir sjuk, det är väl inte det bästa men katten slipper lida i alla fall.

Bara lite funderingar från en huskattägare som har kostat på sina katter många tusen.
 
Sv: Insider

Till dej och alla andra:

Strix bokade ett besök hos en Scottish Fold uppfödare för dom ville göra ett reportage om denna för sverige ovanliga kattrasen.

Dom sa absolut ingen ting om att dom skulle göra ett reportage om att det skulla vara djurplågeri att föda upp scottarna.

Strixteamet uppträdde mycket hemskt och hotfullt hemma hos uppfödaren och var överhuvudtaget INTE intresserad av något annat än att svartmåla rasen och uppfödaren.

När då uppfödaren ville avbryta alltihopa och bad dom gå därifrån, blev dom ännu mera hotfulla och kom med ännu mera lögner som uppfödaren inte fick svara på eller dementera.

Sen visade dom reportaget MOT uppfödarens vilja.

Just nu håller uppfödaren på med att ta reda på hur hon ska anmäla Strix för förtal och hot.

Så håller absolut inte någon seriös journalist på med :mad:

Sen angående att det skulla vara djurplågeri att föda upp scottar, så kan jag med största säkerhet tala om att dom är precis lika friska alla sätt som vilken annan katt som helst.

Visst det finns en gammal forskningsrapport om att rasen skulle vara full med ledproblem m.m.
Men hur gjordes då denna "forskning"...
Jo det stängdes in några katter i en lada där dom fick föröka sej utan någon som helst kontroll.
Det första som då dök upp var alla typiska inavelsproblem som det brukar göra när avelspoolen är förliten.
Därefter uppkom det ledproblem hos vissa individer...
Men det hade det gjort hos vilken kattpopulation som helst som hade stängts in och fått föröka sej hur sm helst.
Det resultatet har ingenting med någon seriös forskning att göra.

Dom scottar vi har här i landet är alla utan ledproblem eller andra "skavanker".
Likaså är vi mycket noga med vilka katter vi använder i aveln.
Vi parar ut med britter bl.a.
Våra katter är friska och fertila utan några problem.
Visst har det varit lite svårt att få min hona dräktig, men hon är nu 7 år och har ätit p-piller i 5 år... det hade varit svårt för vilken katt som helst efter så lång tid på p-piller...

Det är tyvärr så att i sverige är SVERAK/FIFE det största kattförbundet, men utomlands är det det allra lilla minsta förbundet, där är dom olika sk independentförbunden som är mycket stora...

Och där är scottarna godkända för utställning.

Och det är den ENDA skillnaden mot Sverak/FIFE.
Vi får avla och registrera våra katter, men inte ställa ut dom...
Varför det är så beror på att en av FIFES höga styrelsemedlemmar AVSKYR rasen och har helt frank deklarerat att så länge h*n sitter där kommer rasen aldrig att godkännas.
Fast det finns t.o.m. FIFEdommare som både äger och avlar på rasen...

Kan förövrigt tala om att det är en av alla landets kattraser som är mest kollade hos veterinärena runt om i landet där vi bor.
Vi kollar dom varje gång vi vaccinerar dom och ännu har det inte upptäckts några specifika fel på dom.

Är det någon som vill veta mer om hur dom VERKLIGEN är, är det bara att höra av sej så kan jag berätta mer, eller så kan ni besöka rasens hemsidor...

http://hem.passagen.se/celinecats/

Där finns bilder och rasens historia som sträcker sej bakåt till 60-talet...

Om man nu ska tala om katter med skelettdeformationer så borde inte en sådan ras som Munchin vara godkänd, den SKA ha krumma och deformerade ben enligt rasstandarden...

Jag kommer inte mer varken att läsa tråden eller svara i den då jag inte sympatiserar med Strix värderingar.

Hur kan du veta att ALLA scottish i Sverige är friska?? När ex hennes inte ens var röntgade?
 
Sv: Insider

Man får väl förtränga så gått man kan:devil:
En av katterna i reportaget rörde sig inte normalt i mina ögon.
Jag har ingen egen erfarenhet av rasen men den information jag hittat stämmer bra med vad veterinären sa i reportaget, alla får förr eller senare ledproblem.
PL
 
Sv: Insider

Vad jag fattade det som var att just vikna öron ( som var kattens identitet) visade på att det FANNS broskskador...utan vikna öron är ju katten inte "extrem" längre och därmed "ointressant"...eller har jag tolkat det fel...?
Sen hade hon ju kullar på oröntgade katter..skit samma om hon blev lurad...det är ju som att gömma huvudet i sanden.Det man inte ser finns inte.
 
Sv: Insider

Då har vi fattat lika. Dom katter med vikta öron är ju dom katter som folk vill ha, därmed uppmanas ju till defektavel.
Tittade på hemsidan och av ungarna var de "vikta" sålda medans de med normala öron var tydligen inte intressanta och därmed osålda

Jag var lika upprörd med insiders hundavelsprogram...Hur kan "vi" vara så själviska o egoistiska i vår iver att ha så extremt som möjligt :mad:
 
Sv: Insider

Jo det finns många hemlösingar, finns fortfarande folk som bara lämnar sin katt när de tröttnat på den.

Får de in katten på ett katthem har de tur, många katthem har ju jour/akuthem bara för att det inte skulle funka annars. Katthemmen är ju främst för de som inte har nåt hem sedan innan.

De flesta som har huskatter tar väl dock sina katter till vet. om det är nåt.
Har man en katthemskatt så har man skrivit på kontrakt att katten ska kastreras (om det inte är gjort) och vaccineras regelbundet.
 
Sv: Insider

Men finns det så många katter utan hem? Visst de kommer många katter till katthem mm men de som bor ute klarar väl sig inte så länge i det vilda. Det är tragiskt att det förekommer människor som inte vill ha sina katter kvar och gör sig av med dem på ett eller annat vis men har det inte blivit vanligare med att de som inte vill ha katterna kvar lämnar till katthem och dyl.
Jag har bara huskatter och åker då till vet. när det behövs och alla är kastrerade. De vaccineras visserligen bara varannat år men det är i samråd med vet. Alla jag känner som har huskatter åker till vet. när det behövs. Så är det så vanligt att huskattägarna struntar i sånt?
En bonde skjuter sin katt när den blir sjuk, det är väl inte det bästa men katten slipper lida i alla fall.

Bara lite funderingar från en huskattägare som har kostat på sina katter många tusen.

Uppskattningsvis 100000 st i hela Sverige. Kommer dock inte ihåg varifrån uppskattningen kom.
 
Sv: Insider

Palle har själv scottar och känner antagligen de flesta scotte-uppfödarna i Sverige (så väldigt många är de trots allt inte).

Jag tycker dock också att det är väldigt märkligt att uppfödaren ifråga kunde svara att hennes katter var friska när de inte ens är röntgade. För min del spelar det iofs ingen roll om de var friska eller inte. Genen som orsakar broskdefekten är knappast lätt att styra så amatörer ska inte hantera den.
 
Sv: Insider

Med tanke på hur många huskatter det finns som inte har nåt hem, så tvivlar jag på att det är en särskilt stor del av dem som får vård och hjälp när de är sjuka.

Men det har ju inget med rasen att göra, snarare ägaren. Visst finns det många som lämnar katter vid ex.vis stall när de har tröttnat på dom eller flyttar in till lägenheten igen efter sommaren, men det finns de som blir glada av att ha blivit utvalada av katten och gärna blir dess nya ägare! Av de fem katter jag har sett som saknat hem (tror jag) har skaffat sig ett nytt!

Glöm inte heller att katter som får gå lösa försöker hitta ett annat hem om de inte trivs, de är kanske de katterna man många gånger ser som hemlösa?

En katt var skadad och troligen lämnad i skogen, dessvärre fick vi inte tag i den. Vad som har hänt vet man inte, det kan ju vara en olyckshändelse. Visst ser man många annonser om saknade/tillvaratagna katter, så nog tror jag att de flesta bryr sig. Undantag finns alltid, men det är inte säkert att det har med rasen att göra!

Har sett ett par renrasiga långhårskatter som varit så fulla med knutar att de har blivit aggresiva, det är inte god skötsel, trots att de är renrasiga. Okunnighet bland ägare finns både bland huskattsägare och raskattsägare.
 
Sv: Insider

Jag tittar på Stockholms Katthems hemsida varje dag och har så gjort i ett par år. Av de hundratals vanvårdade eller hemlösa katter som hamnar där och i akuthem varje år så är de få raskatter som kommer in. Och de kommer in när deras ägare har dött.
Säger inte det en hel del?
 
Sv: Insider

Jag tittar på Stockholms Katthems hemsida varje dag och har så gjort i ett par år. Av de hundratals vanvårdade eller hemlösa katter som hamnar där och i akuthem varje år så är de få raskatter som kommer in. Och de kommer in när deras ägare har dött.
Säger inte det en hel del?

Jo, att det finns fler huskatter än raskatter. Vanvård existerar oavsett ras, däremot är det sällan en raskatt släpps ut så att det syns.

Visst är det alltför många huskatter som blir övergivna av sina ägare :mad: , men det är ändå en väldigt liten procent i jämförelse med hur många det finns i Sverige!

Det är lättare att få en raskatt omplacerad.
 
Sv: Insider

Jo, att det finns fler huskatter än raskatter. Vanvård existerar oavsett ras, däremot är det sällan en raskatt släpps ut så att det syns.

Visst är det alltför många huskatter som blir övergivna av sina ägare :mad: , men det är ändå en väldigt liten procent i jämförelse med hur många det finns i Sverige!

Det är lättare att få en raskatt omplacerad.

Nja, ska man tro på uppskattningen 100000 hemlösa katter så är ungefär 12% av Sveriges huskatter hemlösa (det beräknas finnas 1,2 miljoner katter i Sverige varav 70% uppskattas vara huskatter). Oroväckande stor del.

Men, detta har ju ingenting med Insiders inslag att göra. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 755
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 601
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp