Bukefalos 28 år!

Inspänning i skrittmaskinen

Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Eftersom jag märker att du inte riktigt har koll på det jag pratar om utan bara snackar om att kröka in huvet så läggar jag ner nu för det ger absolut ingenting.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

KL

Kan vi vara snälla och återgå till ämnet, tråden har fortfarande oerhört många visningar men hittills har ingen som känner till metoden eller kan förklara ett syfte just gällande SKRITTMASKINEN som användning på detta vis. jag hoppas att ngn fortfarande kommer bidra med detta, men chansen för detta ökar om vi kan avhålla oss från spott och spe och spekulerande om varandras metoder under tiden.

:bow:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Bra!

Jag är också intreserad av syftet eftersom jag bara gissade/spekulerade i orsaken.

Du skulle ha gått in och frågat om syftet :idea:.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Eftersom jag märker att du inte riktigt har koll på det jag pratar om utan bara snackar om att kröka in huvet så läggar jag ner nu för det ger absolut ingenting.

Du har ju inte kunnat ge en förklaring... att skylla mig för att inte ha koll är ett klent argument.

Varför inte svara på min fråga i stället?

"Hur påverkas rygg och bakdel av att man spänner huvudet inåt-nedåt?"
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Har ju inte med tråden att göra men för att få ett slut.
Lite olika beroende på grundproblemet.
Detta kan man åstadkomma.

Vågar slappna av utan att ha ryttare som stör, tänja och släppa ut muskelaturen som alltid är förkortat på en häst som går med huvudet ivädret, hitta balans och takt och söka ett lätt stöd. När detta sitter så kan hästen också börja att använda sin kropp rätt och ur det kan man sedan bygga styrka, positiv spänning och bärighet.

Det är mycket lättare att visa IRL än att skriva om det.

Varför skriver du - när man spänner huvudet in-nedåt. Är det vad du alltid har träffat på eller för att du rider AR? Iaf så var det så när jag var renodlad ARare.

Här är en bild där hästen står fritt och avslappnat med sin inspänning löst hängande http://www.pixbox.se/pic_show_id17802896.html

Här är samma spänning i skritt, en avslappnad häst sökande fram mot "bett" i balans och ren takt med bra bärighet, huvud i lod men skulle haft ett-två hål längre så hade det varit ännu bättre.
http://www.pixbox.se/pic_show_id17802895.html
Denna häst passade hellre än gick i ren skritt innan han vågade att slappna av med detta verktygs hjälp.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

jag skulle vilja veta hur du kan får en inspänningstygel att bli följsam i skritten och inte störa hästens nickande med huvudet? en inspänning sitter i en vinkel som gör att bettet del inte trycker på rätt plats. den kan inte heller ge eftergifter utan blir mer eller mindre statisk. hästen kan knäppa av i nacken för att minska trycket som konstant verkar bakåt och blockerar energin från bakdelen.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Starta en ny tråd i ämnet istället och respektera nu mackans önskning.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Vad är tanken/syftet bakom det?

Hästen släpps i skrittmaskinen med en gjord om magen med inspänningar i.

var och besökte ett stall i helgen och bevittnade då detta. Aldrig sett det förrut. Har någon?

Det är säkert samma tanke/syfte som när man longerar en häst inspänd.

Mvh

Tora
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

*kl*
Jag vet ställen där hästarna även travat i maskinen. Då har de varit inspända. Man har gjort det istället för att rida. Sen kan det vara hästar som klättrar på grindarna (det finns sådana) så för hålla dem lite mer på plats så är de inspända.
Ska väl tillägga att på de ställen jag jobbat med skrittmaskin har hästana inte varit inspända.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag tycker att det låter farligt! Vad händer om hästen fastnar? Skulle du släppa din häst lös i en paddock inspänd och lämna den ensam? Det skulle inte jag iaf :crazy:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Var detta hos hopp eller dressyrfolk?

en unghäst spänner man inte in i skritt o därmed hämmar pendelrörelsen som i sin tur ger en spänd skritt.

har bara sett hoppfolk som spänner in sina i boxen, men vet att det sker mer framförallt utomlands.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Var detta hos hopp eller dressyrfolk?

en unghäst spänner man inte in i skritt o därmed hämmar pendelrörelsen som i sin tur ger en spänd skritt.

har bara sett hoppfolk som spänner in sina i boxen, men vet att det sker mer framförallt utomlands.


Utbildning av unghästar i både dressyr och hoppning. Tysk utbildning i bagaget.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag tycker att det låter farligt! Vad händer om hästen fastnar? Skulle du släppa din häst lös i en paddock inspänd och lämna den ensam? Det skulle inte jag iaf :crazy:

Nej det skulle jag inte. Jag vet inte varför du ens ställer frågan. Jag har varken skrittmaskin eller en tanke på detta, jag ställer frågan om vad syftet är. Läs gärna ordentligt : )
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Många dressyrryttar verkar höja detta mot skyarna för den "bygger nacke" medans den ändå bara skrittar..

Tycker det känns fel, har inte prövat detta själv men, känner en som tävlar som använder sig av den metoden. Visst har hästen nacke... men den är medfödd...:smirk:


inte sett det hos de få hoppryttare jag jobbat hos men det kanske sker därmed...?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 647
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp