Bukefalos 28 år!

Inspänning i skrittmaskinen

Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Den är helt verkningslös när den sänker huvudet- nosen går fram.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Många dressyrryttar verkar höja detta mot skyarna för den "bygger nacke" medans den ändå bara skrittar..

Tycker det känns fel, har inte prövat detta själv men, känner en som tävlar som använder sig av den metoden. Visst har hästen nacke... men den är medfödd...:smirk:


inte sett det hos de få hoppryttare jag jobbat hos men det kanske sker därmed...?

Okej tack så hemskt mycket för svaret som dessutom är det första som riktigt håller sig till ämnet och är konkret!

:bow:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Okej tack så hemskt mycket för svaret som dessutom är det första som riktigt håller sig till ämnet och är konkret!

:bow:

Jag undrar hur vanligt det är?
Inte för att jag har sett så mkt, men de flesta har dem lösa.
Ser ingen vinst att ha dem inspända i SKRITT.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

vet många galoppstall där de "spänner in" hästarna som inte kan uppföra sig i maskinen... men de är inte inspända mer än att de kan ta stöd OM de vill och söka sig neråt.... Inget tvång här inte. Men dessa hästar hade annars kört huvudet över grinden och tryckt fram maskinen... för det är kul när mskinen går sönder så man kan galoppera... :devil:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Vågar en häst inte slappna av så kommer den heller aldrig att kunna påbörja ett ärligt arbete med sin kropp.
Och hur ärlig blir hästens form av att gå runt i en skrittmaskin med inspänningstyglar? Hästen lär sig att trycket från tyglarna försvinner om den tar in huvudet, det kallar jag inte för något ärligt arbete.

KL
Ja, jag är emot inspänninstyglar i alla former, men det har ni nog redan listat ut. Jag är emot skrittmaskiner också, har man inte tid att gå ut med hästen utan ställer in den i en maskin kanske man ska tänka om?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag känner mig lite skyldig att svara nu då :p

Min personliga "åsikt" är att jag har ingen aning :D Jag förstår inte vitsen med det eftersom det ju inte finns ngt som ser till att hästen även puttar på med bak. Hade det istället suttit en pessoa-sele på hästen hade jag haft större förståelse för tanken.

Sedan kan man ju fundera över lämpligheten att överhuvudtaget ha utrustning på hästen i en skrittmaskin... det låter lite farligt tycker jag :crazy:

Mmm det fanns en jätteintelligent tjej (:crazy:) i Tyskland där jag jobbade som ställde in en häst i skrittmaskinen då hon inte klarade av att rida den.
Hästen hade full utrustning och skadade sig ordentligt både i munnen och på benen. Hon lämnade den där innan hon kom in till oss andra för att äta lunch.... :(
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Som jag uppfattade TS så var det även tyskinfluerat i det fallet.

allt är inte guld som glimmar i världens bästa hästnation:angel:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Vågar en häst inte slappna av så kommer den heller aldrig att kunna påbörja ett ärligt arbete med sin kropp.
Och hur ärlig blir hästens form av att gå runt i en skrittmaskin med inspänningstyglar? Hästen lär sig att trycket från tyglarna försvinner om den tar in huvudet, det kallar jag inte för något ärligt arbete.

KL
Ja, jag är emot inspänninstyglar i alla former, men det har ni nog redan listat ut. Jag är emot skrittmaskiner också, har man inte tid att gå ut med hästen utan ställer in den i en maskin kanske man ska tänka om?

jo, lite så tänker jag också faktiskt :idea:
Varför skrittmaskin öht? Har man inte tiden, så kanske man ska syssla med ngt annat än just hästar?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

[Varför skrittmaskin öht? Har man inte tiden, så kanske man ska syssla med ngt annat än just hästar?

KL

Snälla goa människor.

detta är en tråd där det ANVÄNDS skrittmaskin.
och det ANVÄNDS en inspänning. De facto.

Kan vi snälla, hålla oss till det faktumet, ang. detta. Det blir annars oerhört svårt att få konstruktiva svar i denna tråden, då det hela tiden spinner in på annat. De som vill ifrågasätta skrittmaskinens vara eller inte vara, eller inspänningens rent generellt, kan ni inte vara snälla och diskutera det ngn annanstans, det är inte syftet med denna tråden eller det jag avsåg att fokusera på.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag har varit i stall där man använt inspänningar av följande anledningar:
* Samma syfte som longering, maskinen kördes också i trav intervaller.
* Tokig häst som for genom grindarna i full galopp och levde:devil:, han gick lungt och ordentligt när inspänningarna var på.

OT jag vet, men i avel/utbildning/försäljningsstall så finns det många hästar som ska skrittas fram och av och då sparar skrittmaskinen mycket jobb och jag har aldrig varit med om någon häst som inte verkar tycka att det är okej att gå där.
FÖRLÅT:o
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag har varit i stall där man använt inspänningar av följande anledningar:
* Samma syfte som longering, maskinen kördes också i trav intervaller.
* Tokig häst som for genom grindarna i full galopp och levde:devil:, han gick lungt och ordentligt när inspänningarna var på.

OT jag vet, men i avel/utbildning/försäljningsstall så finns det många hästar som ska skrittas fram och av och då sparar skrittmaskinen mycket jobb och jag har aldrig varit med om någon häst som inte verkar tycka att det är okej att gå där.
FÖRLÅT:o


Förlåt för vad? :(

du har ju svarat utförligt och konkret om saker du erfarit och vet ngt om.
exakt vad jag hoppades på.

ser gärna flera svar från andra.

:bow:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

För några år sedan hade jag kiropraktor på min häst.
Jag kommer inte riktigt i håg allt, men hon var bla sned i höften.
Jag fick order om att hon skulle longeras/gå i skrittmaskin i några veckors tid, inspänd alltså.

Om det var det som hjälpte eller nåt annat kan jag inte svara på, men bra blev hon !

Hej från Hambo
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Den är helt verkningslös när den sänker huvudet- nosen går fram.

Nej, nosen går ner om den är verkningslös när hästen sänker huvudet. Ner är inte samma sak som fram.

Det finns inte någon inspänning som får hästens huvud att gå framåt, det är en fysisk omöjlighet eftersom inspänningen sätts fast på hästens kropp, bakom huvudet.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Hästens huvud går fram " av sig självt" när den sänker det.
Går det inte, så vet jag inte HUR du har använt den:confused:
antagligen för hårt spänd.
Det blir nada tryck på nacken när den har sänkt sig.
Sorry Mackan. men här räknas chambonen som inspänning, när den bara är en vägvisare.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

kl

Jag har varit med och använt inspänningar i skrittmaskinen men då har det antingen varit i kombination med cavaletti bommar, "slalom" eller med travintervaller inlagda. Om hästarna går i maskinen för att få skrittmotionen går de inte inspända.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

För några år sedan hade jag kiropraktor på min häst.
Jag kommer inte riktigt i håg allt, men hon var bla sned i höften.
Jag fick order om att hon skulle longeras/gå i skrittmaskin i några veckors tid, inspänd alltså.

Om det var det som hjälpte eller nåt annat kan jag inte svara på, men bra blev hon !

Hej från Hambo

Tack för konkret svar. intressant! :bow:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

lägger ni cavaletti bommar inne i själva skrittmaskinen?`:confused:

Cilla - SNÄLLA respektera min önskan att inte använda denna tråd till att debattera om annat. Har bett om detta flertalet gånger nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 492
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 669
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 985
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp