Bukefalos 28 år!

Inspänning i skrittmaskinen

mackan

Trådstartare
Vad är tanken/syftet bakom det?

Hästen släpps i skrittmaskinen med en gjord om magen med inspänningar i.

var och besökte ett stall i helgen och bevittnade då detta. Aldrig sett det förrut. Har någon?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Har aldrig sett det men jag kan gissa mig till att tanken var att hästen inte bara skulle gå och såsa för motionens och den friska luftens skulle utan att personen även tyckte att hästen skulle komma till arbete medan den gick där.

Har själv använt mig av inspänningshjälp på unghästar som inte kan skritta, hålla ordning på benen eller som varit stjärnkikare och inte vågat släppa till eller varit mogna vare sig under ryttare eller longering eller innan det ens var dags för ryttare under vanliga små promenader i skog och mark.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Fast det låter ändå som väldigt märkligt att spänna in så i en skrittmaskin.

Då har man inte förstått att skritten i sej är väldigt bra motion, man kan reglera hastighet och byta varv, så att det inte blir ensidigt, och det ger avslappning och bra motion att gå där. Om hästen går inspänd tror jag inte den slappnar av och vad har man då vunnit:confused: Sen används den ju som uppvärmning mest dessutom.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

vet inte riktigt heller vad man får ut av de men tycker de verkar som om många spänner in hästarna i skrittmaskin..

fast dom jag har sett så har dom kanske inte vart direkt inspända utan snarare såpass att dom bara inte kan gå som stjärnkikare utan går med huvet i normal höjd.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

den här var inspänd i de lägsta ringarna på gjorden.

Okej så du har alltså sett det på fler ställen? det är första ggn jag sett det någonsin därav min fråga, har aldrig sett det tidigare.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

KL

det var en hemskt massa visningar och ett chockerande fåtal svar.

är frågan på ngt sätt känslig eller tabu och bör inte tas upp?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

ja jag också! har som sagt aldrig sett det tidigare!
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

KL

det var en hemskt massa visningar och ett chockerande fåtal svar.

är frågan på ngt sätt känslig eller tabu och bör inte tas upp?

Jag antar att det är bättre att hästen går i en position där den håller överlinjen i en bra position istället för att aktivt stärka underhalsen.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Hur menar du då?
de flesta hästar jag sett i skrittmaskin går i fri, avslappnad harmonisk skritt. inga spänningar eller kikande halsar i spänning där inte. :confused:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Stärker underhalsen gör den att att spänna emot hand eller inspänning. Stärker överlinjen gör den när den aktiverar bak. Om det kliar på ryggen så blir det ju inte bättre om man jkiar på armen, eller hur? Inte går du aktivare om jag drar dig i en tröjärm eller liknande?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

KL

det var en hemskt massa visningar och ett chockerande fåtal svar.

är frågan på ngt sätt känslig eller tabu och bör inte tas upp?

Jag känner mig lite skyldig att svara nu då :p

Min personliga "åsikt" är att jag har ingen aning :D Jag förstår inte vitsen med det eftersom det ju inte finns ngt som ser till att hästen även puttar på med bak. Hade det istället suttit en pessoa-sele på hästen hade jag haft större förståelse för tanken.

Sedan kan man ju fundera över lämpligheten att överhuvudtaget ha utrustning på hästen i en skrittmaskin... det låter lite farligt tycker jag :crazy:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Hur kommer hästen till arbete när den går med nosen uppåt himlen och underhalsen fram och ryggen sänkt med för korta muskler i överlinjen alt. inte VÅGAR prova att slappna av prova sig fram?
Jag har som dig varit antiinspännare i många många år, tills jag träffade hästar som var tvungna att tas på annat vis än utan för att de var så "skadade". Vågar en häst inte slappna av så kommer den heller aldrig att kunna påbörja ett ärligt arbete med sin kropp. Å det går faktiskt att få hästen till avslappning med hjälpverktyg utan tvång.
Å jag kan garantera att de har inte lidit en meter vare sig i kropp eller psyke utan tackat..
 
Senast ändrad:
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Bubbel:
fast det finns ju ngt som puttar på. det gör ju grinden bakom : )

Sissu: jag kan lova dig att om syftet var att få en avslappnad häst så var det inte det som uppvisades på denna.
Den gick inspänd, med pannan nästan tryckt mot fram-grinden, och småtravade på stället. en mycket välvd hals emellertid : )
varför skulle hästen gå med huvudet i vädret och vara spänd i fri skritt i en skrittmaskin? alla hästar jag sett som går i sådana har varit lugna och harmoniska?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Hur kommer hästen till arbete när den går med nosen uppåt himlen och underhalsen fram och ryggen sänkt med för korta muskler i överlinjen alt. inte VÅGAR prova att slappna av prova sig fram?

Det problemet löser man inte med inspänning, man bara döljer det.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Om hästen går med huvudet i vädret och ryggen sänkt när den går i fri form i skrittmaskin!, ja då bör man nog ta sig en funderare på om det verkligen är en så bra ridhäst!! Kan inte hästen gå i egen balans på egen hand, då har han mer problem än vad inspänningstyglar kan lösa.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Om hästen går med huvudet i vädret och ryggen sänkt när den går i fri form i skrittmaskin!, ja då bör man nog ta sig en funderare på om det verkligen är en så bra ridhäst!! Kan inte hästen gå i egen balans på egen hand, då har han mer problem än vad inspänningstyglar kan lösa.

Ja, det var väl det jag sa?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 662
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 735
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp