Bukefalos 28 år!

Inspänning i skrittmaskinen

Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Hästens huvud går fram " av sig självt" när den sänker det.
Går det inte, så vet jag inte HUR du har använt den:confused:
antagligen för hårt spänd.
Det blir nada tryck på nacken när den har sänkt sig.
Sorry Mackan. men här räknas chambonen som inspänning, när den bara är en vägvisare.

Jag har aldrig använt chambon, har aldrig känt behov av att spänna in mina hästar. Inspänning ger nedåt-bakåt.

Mackan: säg till andra också, om du ska klaga på mig.

Jag svarade på din ursprungsfråga "vad är syftet med detta?" genom att säga att jag inte tycker det finns något syfte.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag jobbade på ett ställe förut. Vi skulle köra in en massa unghästar. Om hästarna protesterade mot bettet när de blev tömkörda, eller bara protesterade allmänt, så sattes de i skrittmaskinen med käk OCH inspänning för att de skulle lära sig att "känna bettet". En av mina passhästar fick gå där en hel eftermiddag en gång för den drog in han som körde in hästarna i ett elstängsel.

Hästen var 2 år och ja, det är så man knäcker en häst. :(
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Jag har aldrig använt chambon, har aldrig känt behov av att spänna in mina hästar. Inspänning ger nedåt-bakåt.

Mackan: säg till andra också, om du ska klaga på mig.

Jag svarade på din ursprungsfråga "vad är syftet med detta?" genom att säga att jag inte tycker det finns något syfte.

jag har sagt till ALLA. flertalet gånger. du är den som mest envetet fortsätter att köra ditt eget race gällande vad du fokuserar på i tråden.
jag vill gärna ha svar från folk som känner till "metoden". att man inte anser den finns ngt syfte är ju bara en allmän inställning, då jag tolkar det som att du inte vet vad det är till för eller har använt det.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

jag har sagt till ALLA. flertalet gånger. du är den som mest envetet fortsätter att köra ditt eget race gällande vad du fokuserar på i tråden.
jag vill gärna ha svar från folk som känner till "metoden". att man inte anser den finns ngt syfte är ju bara en allmän inställning, då jag tolkar det som att du inte vet vad det är till för eller har använt det.

Det finns många olika saker jag aldrig gjort med mina hästar. Det beror inte på någon allmän inställning, utan på att jag anser det vara en helt onödig, värdelös och i en del fall skadlig "metod".

Att jag inte använt just chambon betyder inte att jag inte begriper mig på den, utan att jag inte kan se någon mening med att tvinga hästens huvud till någon speciell position. Att den "ger efter när hästen gör rätt" kan inte spela någon roll, för den drar ju i hästens huvud när den inte gör "rätt".
Om man ska ha någon "effekt" av sin inspänning måste den ju någon gång inverka på hästen, dvs det finns ett tvång i något läge.

Man kan inte alltid vänta sig medhåll.

Prova att starta en tråd på "hoppning" där du kräver att bara få svar om varför barrering är så himla bra.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Är du helt från vettet?
vart har du läst in att jag anser att detta är ngt bra`?

jag ställer helt enkelt en fråga och undrar om folk använder sig av detta och isåfall varför?
jag har aldrig sett det tidigare, så jag ville höra motiveringar.

jag har varken planer på att spänna in min häst eller få ut ngt särskilt av min fråga. jag ställer frågan helt enkelt, och ville höra från folk konkreta anledningar till att man gör det jag bevittnat.

kan du vara snäll och sluta tjafsa om detta nu och låta tråden ha sin gång`?
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

mackan har väl inte skrivit nånstans att hon tycker det är en bra metod, bara funderat vad syftet var?

till frågan så har jag aldrig sett det annat än på bild. skrittmaskin är inte så vanligt här, typ bara travbanor som har.. men jag antar att syftet är det samma som att longera inspänd, men at det sparar tid eftersom maskinen fixar det.
tycker inte det verkar så smart, tänk om hästen skulle fastna i nåt..
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Okej tack så hemskt mycket för svaret som dessutom är det första som riktigt håller sig till ämnet och är konkret!

:bow:

Åh, nä du!
Jag skrev:


Fast det låter ändå som väldigt märkligt att spänna in så i en skrittmaskin.

Då har man inte förstått att skritten i sej är väldigt bra motion, man kan reglera hastighet och byta varv, så att det inte blir ensidigt, och det ger avslappning och bra motion att gå där. Om hästen går inspänd tror jag inte den slappnar av och vad har man då vunnit Sen används den ju som uppvärmning mest dessutom.


Det håller jag fast vid. Skrittmaskinen är inte till för att slippa jobba med hästen på vanligt sätt. Då har man missförstått syftet anser jag.

En häst i skrittmaskin inspänd, tänker garanterat bakåt, och det är väl knappast syftet:confused: Om den klättrar på väggarna som nån skrev, kanske man ska motionera den på andra sätt Det låter som överenergi:(

Om en häst är van att gå i skrittmaskin och accepterat det, så går de så gott som alltid lugnt och avspänt i bra skritt med ryggaktivitet. Om det inte händer mycket upprörande saker runt omkring. Men även de mest energifulla slappnar av efter en stund och DET är bra arbete, varför förstöra det med inspänning:confused:

Sen fattar jag inte hur din fråga kan leda till diskussioner om olika inspänningar när frågan var inspänning i skrittmaskin öht:confused:
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

En häst som är van vid och tillfreds med skrittmaskinen kan gå med bommar utan problem (om den är van vid bommar givetvis)... när dom väl har vant sig vid hur maskinen funkar när den vänder så har dom så pass gott om tid på sig att vända att de inte gör det just vid bommen... Det gör arbetet i skritten mer givande för muskulaturen coh hästen får tänka lite.

Har förövrigt hört många skräckhistorier om hästar som har skadat sig i skritten men frågar man lite närmare verkar det ofta ha hänt när hästen har lämnats helt utan uppsikt, inte vants in vid skrittmaskinen försiktigt osv... tråkigt! Jag tycker skrittmaskinen är ett bra hjälpmedel!
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Ja vi hade också cavalettibommar i skritten, det hade jag nästan glömt bort.
 
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

En häst i skrittmaskin inspänd, tänker garanterat bakåt, och det är väl knappast syftet:confused: Om den klättrar på väggarna som nån skrev, kanske man ska motionera den på andra sätt Det låter som överenergi:(

Om en häst är van att gå i skrittmaskin och accepterat det, så går de så gott som alltid lugnt och avspänt i bra skritt med ryggaktivitet. Om det inte händer mycket upprörande saker runt omkring. Men även de mest energifulla slappnar av efter en stund och DET är bra arbete, varför förstöra det med inspänning:confused:

Jag vet inte. Den hästen jag såg gick bland kanske 5 andra i skrittmaskinen. alla de övriga var icke inspända, och maskinen gick i vanlig fart, dvs alla de skrittade avslappnat i fritt tempo. det var mkt gott om plats mellan grindarna i varje bås. men hästen som var inspänd småtravade och var väldigt på, sprang med pannan nästan tryckt mot främre grinden hela tiden. den verkade inte direkt stressad men laddad. och den travade som sagt istället för att skritta. det var personal närvarande dvs nära till hands med uppsikt över maskinen, så ur skade synpunkt var det nog okej, men som sagt, jag reagerade och undrade i och med att maskinen gick i vanlig fart och övriga hästar skrittade i fri skritt förrutom denna som var inspänd.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspänning i skrittmaskinen

Nä den slappnade nog inte av eftersom det var obekvämt = inspänd:crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 647
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 859
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp