Bukefalos 28 år!

inspänning vid longering

Seabaz

Trådstartare
Både jag och min häst tycker det är urtråkigt att longera men jag tänkte att jag har ju alltid bara longerat med en lina i grimma/tränset.

Kanske tycker han det blir roligare om han får jobba lite`?
Så vad behöver jag då? Vilken inspänning ska man ha??
Longerlina eller tömar?
Vad för slags gjord?
 
Jag tror att det är roligare för hästen om det händer saker hela tiden, att du ber om något istället för att bara låta honom springa runt varv på varv.

Trava ett varv- gör halt- skritta 4 steg- gör halt- trava 1/2 varv- skritta 3 steg- trava 1/2 varv- gör halt- trava ett varv osv.

På så sätt måste hästen rikta uppmärksamheten mot dig, och ni tränar på kommunikationen. I övergångarna får hästen chansen att sätta under sig och jobba med bakdelen mer än om den bara maler på runt, inspänd eller ej. :)

Eller så tömkör du istället, då kan du dessutom variera volter och raka spår, sidvärtesrörelser och vändningar. Det är ett bra sätt att "komma åt" hästen och få den att jobba.

Till tömkörningen behöver du naturligtvis en gjord och tömmar, eller en longerlina till. :)
 
Du kan använda dig av bommar eller cavaletti när du longerar. Det är bra träning för hästen och de tycker oftast att det är roligt också.
 
Jag har funderat lite på det där med bommar när man longerar när jag ser på bilder, hur skall egentligen bommarna ligga för att det skall vara bra har jag dock inte förstått? Skulle inte någon kunna berätta det, vore intressankt.
 
Jag lägger dem i en svag solfjäder. Avståndet blir något kortare på innersidan, men inte mer än 1-2 dm, tror jag.

Det beror nog kanske lite på hur många bommar man har också, jag har inte kommit till längre serier än 3 st med min lilla häst... :D
 
Chambon :)Då har hästen ingenting att hänga sig fast i utan måste bära sig själv. Jag har alltid linan i en grimma istället så munnen är ifred och så tränset under med chambon.

Sen kombinerar man det med div bomkombinationer och gångarts-/och tempoväxlingar och ut på rakt spår ofta.

Sen har du ett muskelberg ;)

Bommarna lägger jag dels i hörnen och då med "lutning" som motsvarar hörnet och sen längs med spåret och då oftast upphöjda.

Hon får även galoppera över bommar.

Kör ofta trav över bommarna - galopp - trav över bommarna. Blir kvick i benen av det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: kurakosz
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: Lisalei
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 736
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp