Bukefalos 28 år!

Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Men hur är schäfern i agility? Jag får en känsla av att dom är för stora och klumpiga:o..men jag kan ha helt fel..
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Men hur är schäfern i agility? Jag får en känsla av att dom är för stora och klumpiga:o..men jag kan ha helt fel..

Jag tycker om schäfrar. Dom är häftiga men däremot tycker jag också dom är lite klumpiga. Det märker man på kursen jag går på, det tar sån tid för schäfrarna att hoppa upp o ner från bordet eller vad de nu ska göra.. så agilityhund.. hmm.. inte i topp iaf.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Men hur är schäfern i agility? Jag får en känsla av att dom är för stora och klumpiga:o..men jag kan ha helt fel..

Visst går det, bla Emelie Merenius har tävlat framgångsrikt (SM-placeringar) med schäfer men de har ju inte riktigt rörligheten som tex en bc. Vill man bara köra för skojs skull och kanske plocka lite pinnar så tycker jag gott att en liten smidig schäfer (det finns ju även gigantiska klumpedunsar) kan räcka en bra bit.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Visst går det, bla Emelie Merenius har tävlat framgångsrikt (SM-placeringar) med schäfer men de har ju inte riktigt rörligheten som tex en bc. Vill man bara köra för skojs skull och kanske plocka lite pinnar så tycker jag gott att en liten smidig schäfer (det finns ju även gigantiska klumpedunsar) kan räcka en bra bit.

Jaa visst..det finns alltid undantag :) Det finns en isländsk fårhund som kom i sm i agility också vad jag förstått. Man skall aldrig underskatta ;) Men se i det stora hela.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Ok. Ja är du ute efter en aussie så är du kanske ute efter mer aktivitet. Dom behöver nog jobbas. Visst är det individuellt men.. det var därför jag inte skaffade någon aussie som jag faktiskt ville ha, men eftersom jag ville ha en mindre krävande ras blev det islänningen men som är minst lika rolig att arbeta med och minst lika vacker :love:

Min kompis har en aussietik. Underbar hund!!! Dock ser man skillnad på hennes o min hund. Min är cool och lugn kan ligga och sova en hel dag, hennes är nog mest uppe i taket ;) mycket action. Så ja.. det är nog mer en hund att jobba med regelbundet för att dom ska må bra.

Som sagt individuellt.

Hunden på bilden var bedårande! Blandras?:o

Japps hon är blandras, av vad vet man inte riktigt, uppfödarna säger lite olika från gång till gång, men jag tycker mig se mycket collie/sheltie i henne.

Alltså det här med motor, det är mina funderingar, vill kunna tävla agility vill gå så långt möjligt, men jag har inga behov att hävda mig i de olika klasserna.
Tänker på alla grenar som utmaningar som ska hjälpa mig att få den mest sammansvärjade connection mellan mig och min hund.
Vill ha en arbetande hund med motor, någon som har lite krav på mig.
Men hur mycket motor?
Känner nästan att man kan få en sällskapshund upp i hästkrafterna beroende på träning och motivation och sen beroende på motionen.
Vet liksom inte med aussien hur jag mäter mig, jag har väldigt stora krav vid promenader, kör mycket tanke arbete även där ( ber hunden byta sida, stanna när jag går, allt som jag kommer på egentligen :p ) vi spårar nått litet, leker med någon av hundarna i området. Gå rakt fram i koppel är inte min grej, tycker om att leka och se hunden utvecklas, helt fantastiskt liksom vilka saker de kan lära sig om man bara pratar med dem.

Är islänningen typ en blandning av aussien och sheltien eller är det mer en sheltie?
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

schäfer är ett annat alternativ. undvik de som avlar mot utställning och de som vill ha hyperfräsiga skyddshundar så har du en kompis som följer dig i vått och torrt. annars tycker jag också att labbe är ett bra alternativ, och kanske särskilt en tik. labbarna är självständigare än schäfrarna, men de är roligare/clownigare.

tänk på att spetsar skäller och de skäller MYCKET! visst går det att hålla i shack med massor med träning, men är du ljudkänslig ska du nog stryka dem direkt. fördelen med spetsar är att de generellt är väldigt friska.

Har tänkt lite på det där skällandet, skulle vara bra och uppleva det efter det, visst tycker jag om pratiga hundar. Men bor ju i lägenhet.

Schäfer är en annan på min lista, det är en av de raser som jag har mest erfarenhet av. Har liksom inget emot schäfrar men samtidigt känner jag inte klockrent att jag vill ha en schäfer trots att jag har trivts med schäfer.

Ang klumpigheten, så finns det fina smäckra små schäfrar, så tror säkert att jag kan hitta en schäfer flicka som kan fylla mina önskningar. Kanske är det så att jag bara inställt mig på att jag vill ha nån som ser ut som förra vovvan...
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Welsh springer spaniel tycker jag absolut du ska ta en titt på! Har en liten kille själv och han passar in på alla dina önskemål. Det är en jaktras, men de avlas väldigt lite på jakt idag, dessutom är det en hund som från början är gjort för att jobba under bössan, dvs den ska hålla sig max 30 meter bort och ha god kontakt med sin förare.

Glada pigga sportiga hundar som är fullkomligt okomplicerade när det gäller det mesta! Se till att du hittar en uppfödare som tänker som du bara! Finns en del som nästan uteslutande lägger vikt vid att hundarna ska gå bra i ringen, och där blir mentaliteten ibland lite av ett lotteri...

Bild på min Flipper
DSC00956.jpg
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Jag vill passa på att slå ett slag för Finsk Lapphund! Våran är fantastisk, han är bra med alla typer av djur, lätt att ha med och coollugn. Och inte skäller han heller (apropå skälliga spetasar). Vi var noga med att vara konsekventa med det när han var valp och det har aldrig blivit ett problem! Han älskar att fjällvandra mm. Tycker det låter som en finsk lapphund skulle passa dig perfekt! ;) Min mamma har även tränat en hel del agility med honom och han glänser varje ggn! Helt enkelt en trevlig och sund ras!
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Labbarna har krav på både Hd- och Ad-röntgen samt ögonlysning för att få användas i avel. Detta till trots så finns åkommorna i rasen och man bör som alltid välja föräldradjur - linjer - med omsorg!

www.labradorklubben.se under "Hälsa" kan man läsa om labbens hälsostatus i dagsläget.

Viktigt när man väljer labbe är dock att vara ärlig och söka "typ" efter aktiveringsnivå och målsättning - grov generalisering:
Utställnings-linjerna är ofta lite större/tyngre, trögare, har högre könsdrift (främst hanarna) och är mindre samarbetsvilliga.
Jakt-linjerna är mer högbenta/tunna, är mjuka eller väldigt mjuka, men kan ha lättare för att gå upp i stress (vissa linjer har till och med fått in viss aggression!)
DP-linjerna strävar efter att vara den gyllene medelvägen :) med hundar som är "sportiga" i kroppen, pigga och allerta, samarbetsorienterade men med en bra "av och på"-funktion och passa väl in i den aktiva/sportiga familjen.

Ska du till Stora Stockholm får du gärna titta på min "sport-version"! ;)

/Swat
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Vad är en sport labrador? En blandning mellan jakt o utställning? En DP alltså?

Kom att tänka på att alla mina hundar faller inom ramen

Mudi : dock inte som tolkhund. kan oxå vara extremt skällig. Kanske för liten för dej med.
Flat: Kan vara lite virrig som du själv påpekar men finns sånna som inte är det. Förstår inte hur jag kan ge den som råd då min är helt galen:D Men på ett kontrollerbart sett.
Golden: Super i alla lägen. Men välj en DP o inte en ren utställningsavlad. Som har en tendens till att bli för tunga för agillity


Ska man träna spår o lydnad så tänk på att skaffa en hund som är "träningsvillig" man får så mycket gratis då. Man behöver inte jobba på att motivera den till att träna.

Lycka till med hundvalet
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Som jag skriver i min förklaring så menar jag DP-linjer av labbe när jag skriver "sport-labbe". Detta då förkortningen DP inte säger så mycket om man inte är insatt i "retriever-termerna".

/Swat
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

det är ju helt klart så att man ska hitta Rasen, och inte bara välja första bästa som passar på önskemålen :). gillar du collieutseendet så finns ju korthårig collie också, som har lite bättre mentalitet än de långhåriga. pudel är ett annat alternativ, där kan du forma pälsen som du vill.

av spetsarna tycker jag (obs personliga erfarenheter) att islänningarna är värst av de stora. det var också med en i grannfejden för ett par veckor sedan. den skällde verkligen non stop. den enda som jag personligen hade kunnat tänka mig är lapsk vallhund. jag upplever dem som aningen tystare (men de är inte särskilt vanliga här nere).
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

en ren blandning, dvs mamma jakt och pappa show, är vad jag har. det var inte jättelyckat. han är trög och tjurskallig som en show, men har energi och arbetslust som en jakt. det kan i och för sig vara något mer i honom för han grymtar som en gris och är envis som en åsna ;)

jag tror att swat menar att typen ligger mittimellan. alltså egentligen utställningslabradorer med bättre typ och mentalitet.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Vet liksom inte med aussien hur jag mäter mig, jag har väldigt stora krav vid promenader, kör mycket tanke arbete även där ( ber hunden byta sida, stanna när jag går, allt som jag kommer på egentligen :p ) vi spårar nått litet, leker med någon av hundarna i området. Gå rakt fram i koppel är inte min grej, tycker om att leka och se hunden utvecklas, helt fantastiskt liksom vilka saker de kan lära sig om man bara pratar med

Nu är min Aussie tjej bara 6 månader, men av det jag kan utläsa av dina önskemål av hund så låter det som att en Aussie är en hund för dig!
Mina erfarenheter så här långt är att hon älskar att lära sig nya saker, och en vanlig koppelpromenad på en timme är ingen match för henne! (hon är lika pigg i huvudet efter promenaden)
Hon vill ha riktig aktivitet!
Däremot så klarar hon (än så länge) att ha en eller två väldigt lugna dagar i veckan...
Igår t ex låg jag hemma sjuk hela dagen, inga problem alls...
Däremot ska jag inte utmana ödet med en sjukdag till, så därför ska jag strax peta i mig en Panodil till och bege oss ut i spår skogen :laugh:
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Jag vill passa på att slå ett slag för Finsk Lapphund! Våran är fantastisk, han är bra med alla typer av djur, lätt att ha med och coollugn. Och inte skäller han heller (apropå skälliga spetasar). Vi var noga med att vara konsekventa med det när han var valp och det har aldrig blivit ett problem! Han älskar att fjällvandra mm. Tycker det låter som en finsk lapphund skulle passa dig perfekt! ;) Min mamma har även tränat en hel del agility med honom och han glänser varje ggn! Helt enkelt en trevlig och sund ras!

Å våran finska lapphund skäller stup i kvarten och tycker inte lydnad eller agility är särskilt roligt, då går det trögt. Vackra är dom o jag älskar min Barras (på min profilbild) men jag skaffade min inte en finne pga av den dåliga erfarenheten av dom utan tog en islänning.
Fast däremot är våran hund en typ problemhund, en rädd hund så där ligger ju mycket till förklaringen. Men det skrämde ändå bort mig från rasen. Tyvärr. MEN det är individuellt såklart.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Då var det min tur att fråga, men ni blir väl bara bättre och bättre på att dela ut raser till oss veliga :D
Hovawart så klart!

Jag vill ha en hund:
* med päls, dock inte så lång, men tillräckligt för att hålla värme och torrt i alla väder, vill inte behöva täcka, trimma är okej Semilånghår kan man säga. Lättskött. Borsta igenom i bland räcker. Inte frusen av sig, men gillar däremot inte när det är för varmt.

* Inte för liten, men inte för stor Tikar mäter från 58 cm, men hliligger oftast på 61- 63. Hanar från 63 cm och uppåt.

* relativt förig (lite vallhunds känsla) Inte vallhund men är mycket fäst vid sin förare och är lätt att ha lös

* minimalt med jakt instinkter Har sällan överdriven jakt, men visst är det kul med en katt eller ekorre:angel:

* minimalt med sjukdomar normalfrisk skulle jag vilja säga, medel enligt Agria

jag vill göra med min hund:
* Träna/tävla agilityMycket smidiga trots sin storlek. Känner flera som kör agility med sina hoffar
* Träna spår kanon, även sök, bevakning är lämpliga grenar
* lydnad på viss del, men mycket kommer ju från de andra och vardagen, viktigaste är att vi har utmaningar framför oss så vi utvecklas som team.Lydnad är kul, speciellt med klicker
* Sällskap med när jag rider funkar också
* Soffpotatis en av de bästa egenskaperna med rasen är att de har en av och påknapp. Innte gillar de att slappa och man märker de knappt, medan ute är påknappen på och det är full fart
* Vandra fjällen stark och uthållig
* Tolka stark o uthållig

Tänkte träna med hunden 3-4 dagar i veckan.

Hunden ska funka som gårdshund på sommaren, lägenhets hund på vintern och stallhund året runt.
Problemet är inte att jag inte finner en ras som passar, utan att jag får in alltför många raser på min mall.
Har erfarenhet av många raser av olika typer. Har några speciella i tankarna men håller dem får vi se om de dyker upp som förslag.

En glad, pigg och livlig ras som passar till det mesta. Är från början en gårdvaktare men vaktinstinkten går sällan till överdrift. Lätt för att koppla av och är trygg i sig själv. Finns i 3 färger- helt blond, helt svart eller svart med tecken. läs mer på rasklubbens hemsida www.hovawartklubben.se
29220463.jpg


26413337.jpg
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Jag tror att en portugisisk vattenhund skulle passa dig perfekt. Men du kanske inte gillar utseendet?

De är pigga och glada. Hänger med på allt du kan tänkas hitta på. Vill gärna vara till lags.

De har ju ganska lång päls, men man kan ju ha "koftan" kortare om man vill.

De är vänliga och lekfulla, riktiga clowner!

Snabba och kvicka på foten, starka och uthålliga.

IMG_4268.jpg
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Labbarna har krav på både Hd- och Ad-röntgen samt ögonlysning för att få användas i avel. Detta till trots så finns åkommorna i rasen och man bör som alltid välja föräldradjur - linjer - med omsorg!

www.labradorklubben.se under "Hälsa" kan man läsa om labbens hälsostatus i dagsläget.

Viktigt när man väljer labbe är dock att vara ärlig och söka "typ" efter aktiveringsnivå och målsättning - grov generalisering:
Utställnings-linjerna är ofta lite större/tyngre, trögare, har högre könsdrift (främst hanarna) och är mindre samarbetsvilliga.
Jakt-linjerna är mer högbenta/tunna, är mjuka eller väldigt mjuka, men kan ha lättare för att gå upp i stress (vissa linjer har till och med fått in viss aggression!)
DP-linjerna strävar efter att vara den gyllene medelvägen :) med hundar som är "sportiga" i kroppen, pigga och allerta, samarbetsorienterade men med en bra "av och på"-funktion och passa väl in i den aktiva/sportiga familjen.

Ska du till Stora Stockholm får du gärna titta på min "sport-version"! ;)

/Swat

Jo precis, man lär kolla in linjerna noggrant, det gäller ju schäfern också, just armbågarna är jag rädd för.
Plusen för mig med labbarna är: storleken, helt perfekt enligt mina mått.
Positiva hundar men som kan bli seriösa. De är med på det mesta, har aldrig varit med om en labbe som inte tagit utmaningarna med ett leende. De är vatten täta, tål alla väder och alla underlag (perfekt att leta hjortron i myren :D....om de inte äter upp dem själva :p) Liksom en lättsam hund som bara kör, sällskaplig fast med motor.
Nackdelen är egentligen det här med att de har så många olika saker i sina gener. Som armbågarna, inbillar mig att det är lättare att hitta en labb med bra höfter enligt linjerna, men att armbågarna är lite mer luriga.

Skulle gärna velat åka till stora stockholm, så jag skulle kunnat gå runt och titta och "hitta" min hund. Men har stalljouren :cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 719
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 525
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 690
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp