Bukefalos 28 år!

Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Gravinda

Trådstartare
Då var det min tur att fråga, men ni blir väl bara bättre och bättre på att dela ut raser till oss veliga :D

Jag vill ha en hund:
* med päls, dock inte så lång, men tillräckligt för att hålla värme och torrt i alla väder, vill inte behöva täcka, trimma är okej

* Inte för liten, men inte för stor

* relativt förig (lite vallhunds känsla)

* minimalt med jakt instinkter

* minimalt med sjukdomar

jag vill göra med min hund:
* Träna/tävla agility
* Träna spår
* lydnad på viss del, men mycket kommer ju från de andra och vardagen, viktigaste är att vi har utmaningar framför oss så vi utvecklas som team.
* Sällskap med när jag rider
* Soffpotatis
* Vandra fjällen
* Tolka

Tänkte träna med hunden 3-4 dagar i veckan.

Hunden ska funka som gårdshund på sommaren, lägenhets hund på vintern och stallhund året runt.
Problemet är inte att jag inte finner en ras som passar, utan att jag får in alltför många raser på min mall.
Har erfarenhet av många raser av olika typer. Har några speciella i tankarna men håller dem får vi se om de dyker upp som förslag.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Självklart en sport labrador! :D

/Swat
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Självklart en sport labrador! :D

/Swat

intressant:laugh: du har prickat in en hund på min lilla lista

min ena dagmattehund är av denna sort, men blev varnad av min vännina som jobbar på strömsholm ang labbarnas sjukdomar med armbågar och höfter, hon har labb och hon anser att rasen i stortsätt aldrig kommer att återhämta sig. Tankar ang det?
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Det är ju i och för sig ganska vanligt med cancer hos Flatcoated retriever, men annars tror jag att en sån skulle passa.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Det är ju i och för sig ganska vanligt med cancer hos Flatcoated retriever, men annars tror jag att en sån skulle passa.

lite för flummiga och lite för hyper, liksom hispiga för min smak.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Då var det min tur att fråga, men ni blir väl bara bättre och bättre på att dela ut raser till oss veliga :D

Jag vill ha en hund:

* med päls, dock inte så lång, men tillräckligt för att hålla värme och torrt i alla väder, vill inte behöva täcka, trimma är okej Isländsk fårhund

Den isländska fårhunden kan vara korthårig, långhårig och mellanhårig. Pälsen sköts mest av sig själv, inget trim. Det som är så faschinerande med islänningen att den speciella pälsen håller sig ren av sig själv, man kan säga att smutsen faller av. Islänningen har alla möjliga färger och tecken.

* Inte för liten, men inte för stor Isländsk fårhund,

den blir högst 47 cm, helt lagom! Inte för liten inte för stor

* relativt förig (lite vallhunds känsla) Isländsk fårhund

Det är ju en vallhund men den har inte den heta vallkänslan att valla hela tiden. Det där är individuellt men det är ju inte som BC eller Aussie. Min vallar aldrig men det syns att det är en vallhund hur han rör sig och leker

* minimalt med jakt instinkter Isländsk fårhund

Det är ingen jakthund.

* minimalt med sjukdomar Isländsk fårhund

Den har inga speciella sjukdomar eftersom den inte är sönderavlad. Finns en regel på hur mycket man får avla på varje hund, just för att behålla denna friska och sunda hund.

jag vill göra med min hund:
* Träna/tävla agility
* Träna spår
* lydnad på viss del, men mycket kommer ju från de andra och vardagen, viktigaste är att vi har utmaningar framför oss så vi utvecklas som team.
* Sällskap med när jag rider
* Soffpotatis
* Vandra fjällen
* Tolka

Allt detta passar in på islänningen. Min islänninge går specialsök, han är så duktig att jag får tårar i ögonen, vi ska vidarutbilda oss till människosök. Lättlärd och arbetsvillig!! Många hästmänniskor har denna hund med i ridturer och på gården. Min hund är både en soffpotatis och sängpotatis samt ligga på mattes bröst! Vandra i fjällen? No problems ;) Tolka har ja aldrig gjort men det är nog heller inga problem.

Tänkte träna med hunden 3-4 dagar i veckan.


Hunden ska funka som gårdshund på sommaren, lägenhets hund på vintern och stallhund året runt.
Problemet är inte att jag inte finner en ras som passar, utan att jag får in alltför många raser på min mall.
Har erfarenhet av många raser av olika typer. Har några speciella i tankarna men håller dem får vi se om de dyker upp som förslag.

Jag säger bara det ISLÄNDSK FÅRHUND. Den stämde in på dina krav!! Dock kan dom vara lite svår att få tag på. Jag fick fara till Norge.

Här kan du se lite bilder på min kille

*Länk borttagen av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Trådkap, men oj vad vacker han är! :love:
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

oj va han va lik min f.d tjeja ska försöka få upp en bild på henne
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Aussie kanske? :)

eller Isländsk fårhund som nämnd ovan :D
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

aussie är på min lista, är egentligen typ längst upp på min lista, men är lite rädd att det blir förmycket. Känner ju en aussie som är en väldigt trevlig hund. Utseende mässigt så är det right on, vill helst ha en merle. Men skulle vilja träffa på några andra aussies, gärna tikar eftersom det är en flicka som jag vill ha.

kl*

Tibra: Elmos look alike

http://i708.photobucket.com/albums/ww86/gravinda/011.jpg
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Lappen är också på min lista... förstår ni mitt problem? Alla är ju vackra och passar mig, hur ska man kunna välja?

Helst så vill jag ha min hund tillbaka, hon på bilden som liknar elmo, men har börjat att acceptera att det inte kommer att bli så. Är lite fundersam om min beslutsångest har o göra med att ingen kan mäta sig med henne? Men hon är iaf mallen för utseende och egenskaper.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Var också inne på en islandshund (ok, jag är partisk efter att ha haft en i nästan 16 år). En väldigt "lagom" hund på många sätt, självskriven som gårds- och stallhund och kommer garanterat att älska att vara i fjällen.
Lättskött päls, sunda och långlivade med liten eller ingen jaktinstinkt :).
Ett stort + hos min var att hon hade ett naturligt bra sätt gentemot hästarna (och andra djur), hon höll sig på lagom avstånd självmant. Insåg inte vilken förmån det är förrän jag skaffade min nuvarande vovve som gladeligen springer runt fötterna på hästarna om man inte ser upp.

Men jag får ju säga att om hundar som aussie är ditt ideal så har nog en islänning inte tillräckligt med motor. De är roliga att träna med och duger absolut till det mesta på hobbynivå men om man vill satsa på de högre klasserna har de tyvärr sällan kapaciteten. De flesta jag har sett ute på träning och tävling saknar det där extra drivet.
Skönt om man som sagt vill ha en "lagom" hund i aktivitetsbehov men inte riktigt rätt om man vill nå toppen så det hänger lite på hur högtflygande planer du har?

Lapsk vallhund är en ras som jag själv dregglat över när jag skulle ha en efterträdare till min islandshund, de verkar ha lite mer att jobba med om man säger så. Men det är en väldigt ojämn ras och nog inte den mest lättmotiverade att träna med.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Ok. Ja är du ute efter en aussie så är du kanske ute efter mer aktivitet. Dom behöver nog jobbas. Visst är det individuellt men.. det var därför jag inte skaffade någon aussie som jag faktiskt ville ha, men eftersom jag ville ha en mindre krävande ras blev det islänningen men som är minst lika rolig att arbeta med och minst lika vacker :love:

Min kompis har en aussietik. Underbar hund!!! Dock ser man skillnad på hennes o min hund. Min är cool och lugn kan ligga och sova en hel dag, hennes är nog mest uppe i taket ;) mycket action. Så ja.. det är nog mer en hund att jobba med regelbundet för att dom ska må bra.

Som sagt individuellt.

Hunden på bilden var bedårande! Blandras?:o
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Ett stort + hos min var att hon hade ett naturligt bra sätt gentemot hästarna (och andra djur), hon höll sig på lagom avstånd självmant.

Ja hur fick du henne så??? Haha min pojk går så nära hästarnas ben han kan, han är än lite osäker på att matte sitter på hästens rygg, men så är han ju bara ett halvår o har bara hängt med någon gång. Han blev trampad av en häst en gång, lärde han sig av det? NEJ!

Men jag får ju säga att om hundar som aussie är ditt ideal så har nog en islänning inte tillräckligt med motor. De är roliga att träna med och duger absolut till det mesta på hobbynivå men om man vill satsa på de högre klasserna har de tyvärr sällan kapaciteten. De flesta jag har sett ute på träning och tävling saknar det där extra drivet.
Skönt om man som sagt vill ha en "lagom" hund i aktivitetsbehov men inte riktigt rätt om man vill nå toppen så det hänger lite på hur högtflygande planer du har?

Kan hålla med här. Aussien har en (om ja får säga) JÄVLA motor ;) Det är det som är så härligt med dom. Vill man jobba och komma på toppnivå är det inget tvivel på rasen. Men som sagt, skulle man hamna i en svacka och inte orka med träning.. ja.. kanske mindre roligt. Så tänkte jag. För ja hamnar i svackor lite nu o då:p Fast min islänning är skitduktig och jätterolig att jobba med :)!!

Lapsk vallhund är en ras som jag själv dregglat över när jag skulle ha en efterträdare till min islandshund, de verkar ha lite mer att jobba med om man säger så. Men det är en väldigt ojämn ras och nog inte den mest lättmotiverade att träna med.

Ja blev också lite sugen på lapsk vallhund ett tag. Mamma min har ju en finsk underbar lapphund. Meeen islänningen hade redan tagit mitt hjärta ;) Får se vad nästa hund blir om ja ska ha en nr 2 i framtiden.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

schäfer är ett annat alternativ. undvik de som avlar mot utställning och de som vill ha hyperfräsiga skyddshundar så har du en kompis som följer dig i vått och torrt. annars tycker jag också att labbe är ett bra alternativ, och kanske särskilt en tik. labbarna är självständigare än schäfrarna, men de är roligare/clownigare.

tänk på att spetsar skäller och de skäller MYCKET! visst går det att hålla i shack med massor med träning, men är du ljudkänslig ska du nog stryka dem direkt. fördelen med spetsar är att de generellt är väldigt friska.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

.

tänk på att spetsar skäller och de skäller MYCKET! visst går det att hålla i shack med massor med träning, men är du ljudkänslig ska du nog stryka dem direkt. fördelen med spetsar är att de generellt är väldigt friska.

Haha ja men inte alla spetsar. Min är ju cool lugn. Han skäller bara när han blir lämnad ensam eftersom han blir förvivlad.. han har inte riktigt lärt sig det än. Sedan kan han skälla ut hundar då han blir rädd men mer är det inte. Det där är ju individuellt.
 
Sv: Inspiration inför hundskaffandet, vilken ras?

Haha ja men inte alla spetsar. Min är ju cool lugn. Han skäller bara när han blir lämnad ensam eftersom han blir förvivlad.. han har inte riktigt lärt sig det än. Sedan kan han skälla ut hundar då han blir rädd men mer är det inte. Det där är ju individuellt.

det finns alltid undantag, men det kan ju vara bra att veta att de är just undantag. jag har bara träffat ett fåtal spetsar som inte hållt låda så fort tillfälle givits. och de har ett väldigt vasst skall jämfört med mina raser.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 721
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 525
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp