Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det ser ut som en rätt så stor gräsmatta ni har? och jag ser inga blomsterrabatter? Det är nog vad jag skulle sakna mest, en större typ oval rabatt med kanske både lite buskar, typ röda vinbär, vidjehortensia, pioner och blommor!

Här har jag äntligen satt spaden i gräset för några dagar sedan. Efter många skisser, timmar framför datorn och googlat växter så vågade jag börja lite smått. Nu blir det förhoppningsvis tillräcklig bredd så att jag kan ha både buskigare och högre perenner och en rosenbuske men ändå ha både mittimellanhöga och lägre längst fram. Likadant ska ske på andra sidan källartrappen, (breddas och byta kant till plåtkant med en rad marksten framför som gräsklipparen kan köras på) så jag hoppas den "försvinner" mellan all lummighet ;)
dsc_0867_533c4f97e087c35770e6c7fa.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nu har hyacinterna börjat kika upp ur jorden ordentligt! :love: Mängder med narcisser överallt som jag längtar efter att de ska börja blomma. När som helst nu! Har stenkoll på vilka knoppar som kommit längst... :D

Gabbi, mysigt att vårstäda på kolonilotten! Tråkigt bara att de gjorde på det viset när de gav bort din ena, hoppas du kommer igång nu på den som blev kvar. :) Rosen vet jag inte, men de vill väl nästan alltid ha en massa gödning..?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har också snart narcisser i blom! Men just nu är det lite tråkigt för krokusarna är överblommade och inget nytt har tagit vid.. Så jag har gått och blivit kär i rosen Ghislaine de Feligonde! Slår ut i aprikosrosa och bleknar till vitt. Den ska nog få bo till vänster i vänstra rabatten :D

Trandafiri+-+Mai+20123.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL

Nybörjare som behöver lite hjälp :)

Jag bor just nu i ett hus med en stor trädgård och har fått fria händer om jag vill ha nåt lite pyssligt att fixa med. Vi kommer ha mängder med sol och värme från maj och framåt (bor precis utanför Madrid) men det finns även skuggiga platser man kan använda.

Jag vill odla nåt som är ätbart och roligt. Morötter? Apelsiner? (är det träd eller buskar eller vad? måste googla...) Men gärna i typ kruka (storlek stor) eller en sån där planteringslåda pga vill inte gräva i trädgården pga kan hända att jag tappar intresset efter en kvart. Vi har redan ett olivträd och ett vindruveträd (heter det så?).
Är jag för sent ute för att börja? Kan man odla nåt roligt ätbart i en kruka eller en sån där avlång låda? Finns det nåt annat roligt som jag kan odla som tål sanslösa mängder sol och inte kräver alldeles för mycket skills?

Min tanke är att ha några krukor med blommor också men just det ätbara är liksom fokuset. Jag är (som någon kanske listat ut) total nybörjare så den som vill få briljera lite är varmt välkommen! :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Välkommen till tråden!
Nu kan jag inget om Spaniens odlingszoner, men bra nybörjarätliga saker så tänker jag på sockerärtor, plocksallad och jordgubbar! Morötter är också lätt men tar stor plats för inte så många och då krävs djupa kärl eftersom de ju växer under jorden. Sen kanske inte full sol hela dagen är det bästa för krukodlat, lär dunsta en del vatten, men verkar de sloka så kan du ju flytta dom till fm eller em sol?

sen kan väl jag som nybliven rosfrälst tycka att du kan plantera en rosbuske! Någon lätt sort som blommar kontinuerligt hela sommaren är ju ständigt vacker :) fast beror ju på vad du gillar!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Sen är jag nästan också nybörjare så du vet :) Detta blir min tredje sommar med trädgård och det var först förra sommaren som jag vågade pyssla lite och intresset väcktes!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jordgubbar låter ju fantastiskt! Förutsatte bara att det var svårt och räknade bort det. Men det är det alltså inte?

Rosbuske vore så himla fint. Ska höra med sambon om det är något han är intresserad av :)

Och tack för hjälp och välkomnande :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jordgubbar är lätt! Och du kan sätta lite smultron också, för de växer som ogräs hos mig och är jättegoda. Då kan du ju se vilka som trivs bäst hos er :)

Vilken färg har erat hus? :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh, smultron :love: Så får det bli!

Ehm, det är brunt tror jag? Tegelhus eller nåt sånt. (haha nu blir jag osäker). Stor trädgård, dock upptas typ en tredjedel av en stor pool men i övrigt är det rätt tomt.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Men stackars dig som har en så stor pool :( ( ;) ) Men till brunt tegel så passar ju alla färger så då blir det svårt att misslyckas!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja, det är fruktansvärt :( ;)

Jo, jag tänker samma! Har dessutom konsulterat sambon som vill bygga planteringslådorna samt ha några till att ödla örter/kryddor till matlagning. Känns som ett roligt projekt :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Apelsiner är träd, men de kanske finns i buskform med. Jag tycker du ska odla persikor, aprikoser och mandlar!
Tänk vad du kan odla mycket kul. Ett avocadoträd kanske?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL

Vilken kul tråd! Har läst hela och skrivit ner en lång lista på intressanta växter. :)

Kanske någon här har idéer till baksidan av vår trädgård?
Blev sambo nu i vintras och fick hus med 3500 km2 gräsmatta på köpet. Har dock aldrig haft något trädgårdsintresse tidigare så är helt nybörjare. :)

Det är en ganska kraftig sluttning från flaggstången och ca 15 m ner.

Baksidan höger
DSC_0812_zps9c061b7e.jpg


Baksidan vänster
DSC_0814_zps23f7942f.jpg

Längs vänstersidan finns rabarber, vinbär, krusbär, körsbär, äpple och något annat fruktträd.

Just nu är den mest tom och tråkig. Skulle gärna ha en lite lummig baksida.

Fick två fjärilsbuskar häromdagen, var tycker ni att jag ska gräva ner dem? :)
Funderar också på om det hade kunnat vara fint att plantera en pil där nere någonstans.
Tips tack om någon har lust! :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vart är söder på dina bilder? Och vilken odlingszon har ni? (googla zonkarta ifall du inte vet) Jag skulle sätta en spalje på "bästa" sidan av uthuset, där det kunde få växa någon snygg och enkel klätterväxt, det ska vara lätta växter till en början tycker jag! Framför uthuset under fönstret så skulle jag sätta en perennrabatt med akleja, röd solhatt, stjärnflocka och kanske steppsalvia. Då blir det nog mysigare att sitta och fika på bänken.

Steppsalvia är även vackert framför rosor, ifall du låter någon sådan klättra på spaljen. Men beror ju också lite på vilken zon ni har. Ser dock ut som zon 1-2 med tanke på att era påskliljor blommar och i så fall har du det tacksamt att hitta fina växter! :)

Fjärilsbuskarna vet jag inte riktigt, någon annan kanske har förslag..
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh, tack för tipsen! Håller med om att det bör vara lätt, vet inte hur stort mitt tålamod är än. ;)
Söder är ganska precis i linje mot lekstugan. Och vi ligger precis på gränsen mellan zon ett och två.

Var ute och grävde ner buskarna nyss, de fick stå till vänster om bänken så händer det någonting där också. :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Idag tog jag en stor bit av en jätte-rabarber som jag har och flyttade till en ny plats... hann precis plantera färdigt så kom regnet :p
Jag håller på att göra en rabarber-häck på norrsidan av det nygrävda potatislandet.
Tulpanerna och Narcisserna som jag satte i höstas är ca 1 dm höga bara... men Scillorna blommar för fullt under äppelträdet :love:

Jag har några gamla fönster och funderar på om man kan sätta dom som ett V över pallkragarna och plantera dill och plocksallad redan nu? Vad tror ni?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Plantera borde ju gå! Det kommer väl ändå inte upp förrän det är färdigt... Men du kanske ska täcka för ena gaveln eller båda med någonting så det blir ännu mer skyddat och inte all värme bara blåser iväg?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp