Bukefalos 28 år!

Inspirations- och pepptråd!

Hur flyttar man lupiner? Det finns massor hemma på min föräldragård och jag vill "knycka" en planta till min trädgård.. Helst vill jag ha några som är nästan fuschiarosa, men om jag tar från den gruppen - kommer de blomma i samma färg nästa år då? Och om de förökar sig, kan det bli vilken färg somhelst eller hur funkar det?
 
Eftersom de är så lättade tror jag det bara är att sätta spaden mitt i tuvan och ta en bit. Tror att de behåller samma färg alla år, men att fröplantor kan bli vilken färg som helst. Och tror att lila är dominant med tanke på att flest i det vilda är lila.

Mycket tror nu
 
Elstaket såg jag nog på tv någon gång för många år sen, de hade en ståltråd runt bara och när de kröp över den så pös de ihop och dog. Men det går säkert ändå, lär ju va besvärligt för dom att krypa över gångar och upp i lådor när det finns enklare mat...
 
midsommardagens_rosor_53a56089ddf2b36e993a89d8.png


Idag såg jag att mina första rosor slagit ut. Penny Lane och Astrid Lindgren är det :) Så glad!
 
I vår trädgård har det i stort sett stått still sedan jag skrev här i våras. Har blivit gravid :) och med det först kämpat mot ett enormt illamående (läs kompis med hinken) och nu då kraftig foglossning.. Men.. jag har lyckats sätta andra i arbete så i morgon ska det borras hål och gjutas plintar till planket sedan får det bränna till nästa helg då det roliga börjar.

Jag har planerat desto mer, kan man inte röra sig så.. ;) har ritat upp hur jag vill att trädgården ska se ut med huset när allt är klart (huset ska byggas till, är bara första halvan av huset som finns idag). Såhär blev det:

wpid-dsc_7222-300x168.jpg

Den lilla rektangeln längst ner till höger är den biten av trädgården som ska göras klart i år (vi får se om vi hinner gräsmattan dock). Planket blir längst ner (trädgården fortsätter en bra bit åt vänster) samt den lilla högra plutten. Här ska vi ha kurilerkörsbärsträd med tulpaner nere vid stammen (den högra längan), vita och rosa pioner (hörnet höger/ nedåt), sen blir det amerikansk blåbär, krusbär, vinbär, hallon och björnbär längst ner. Till vänster kommer vi sätta staket bestående av armeringsmattor och på det tänkte vi låta minikiwi klättra. Lite osäker på om vi ska ha något vintergrönt som klättrar där också. Uppe till höger av rektangeln ska vi så småningom ha gjutjärnsstaket med klätterrosor innanför :love:

Det är kanske inte helt lätt att hänga med på min ritning eftersom bilden blev så liten men om jag kommer ihåg så kan jag ta lite foton i morgon och lägga upp :)
 
Självklart så fungerar inte jordborren som vi hyrde så nu står min stackars man och gräver.. 22 hål med 120cm djup ska han gräva.. stackaren :(

Vårt plank kommer till största delen stå i en slänt. Vi har sandjord och slänten består av en blandning av sand och stora stenar. Sedan häcken togs bort så frodas ogräset i mängder. Jag funderar nu på om det finns någon typ av marktäckare som jag kan plantera i slänten dels för att hålla ogräset borta men också för att göra slänten mer stabil.

Några förslag?
 
Grattis till graviditeten!! Men tråkigt du mått så dåligt, hoppas du kan vara med mer nu :) Och synd om din sambo, det kan inte va kul att gräva ett sånt hästjobb.. Kan de inte laga borren de som hyr ut den?
Låter jättefint fast jag ser tyvärr ingenting på din ritning :/ Lite för kassa ögon för det :p

Finns ju massa marktäckare! Lammöra är duktig på att bre ut sig och sprida sig. nävor är fina, fast blir mer bulliga än breda. Myskmadra är en vacker och petit marktäckare, och en till favorit är daggkåpa! Finns både i mini och större variant och de är väldigt vackra tycker jag! :)
 
Jag insåg att bilden blev lite väl liten så jag lekte lite i sketch up. (huset kommer inte se ut som på bilden utan jag höjde bara upp grunden för att det skulle vara enklare med perspektiven).

wpid-dsc_7226.jpg

Från norr. Detta är den del av trädgården som ska göras i ordning i år. Det upphöjda grå borta vid huset ska bli en liten altan med utgång från biblioteket. Det låga grå är där bilarna ska stå. Mellan gräset och det grå ska vi ha gjutjärnsstaket med klängrosor.

wpid-dsc_7227.jpg

Från väster. Vid armeringsjärnen ska minikiwin planteras. De blå prickarna är den sidan där bärbuskar ska planteras. Bakom armeringsjärnen fortsätter trädgården och det är den delen av planket som kommer stå i en slänt (slänten är väldigt brant då trottoaren norr om trädgården är upp till ca 1 meter högre än tomten).

wpid-dsc_7228.jpg

Från öster. Den gröna pricken är där pionerna ska stå och de rosa där kurilerkörsbärsträden ska vara med lite tulpaner nedanför.
 
Senast ändrad:
Grattis till graviditeten!! Men tråkigt du mått så dåligt, hoppas du kan vara med mer nu :) Och synd om din sambo, det kan inte va kul att gräva ett sånt hästjobb.. Kan de inte laga borren de som hyr ut den?
Låter jättefint fast jag ser tyvärr ingenting på din ritning :/ Lite för kassa ögon för det :p

Finns ju massa marktäckare! Lammöra är duktig på att bre ut sig och sprida sig. nävor är fina, fast blir mer bulliga än breda. Myskmadra är en vacker och petit marktäckare, och en till favorit är daggkåpa! Finns både i mini och större variant och de är väldigt vackra tycker jag! :)

Tyvärr så är min man utlånad till Stockholm nu under sommaren och trädgårdsarbete kan alltså enbart göras Lör/ Sön. Vi fick erbjudande om att hyra jordborren nästa helg istället men då mannen redan grävt 8 av de djupa hålen (12 djupa hål och 10 korta) så känns det som bortkastade pengar. Tanken var ju att vi skulle ha gjutit i helgen så att själva byggandet skulle kunna dra igång nu till helgen.

Tack för tipset om växterna :) Lammöra blir nog lite för hög. Myskmadra var ju jättesöt dock tror jag det blir lite för mycket sol för den. Daggkåpan ska jag fundera vidare på. hur är den att hålla i schack? Planket står som sagt högst upp på slänten, sedan kommer slänten som är brant men ganska kort. Precis nedanför den ska jag plantera fruktträd i ngt som kommer likna en rabatt med singel. hur mycket jobb blir det att inte få daggkåpan att sprida sig dit?
 
Förresten. Vad tror ni om flox? (Har aldrig hört talas om dem tidigare men blev lite förtjust i dem nu när jag googlade).

Sandflox
perenn_0388_6a1423a35e3a9bbf5ac61db854ab49b4.jpg

Kuddflox
kuddflox_1.jpg


Krypflox
188800_553087.jpg


Mossflox
mossflox+candy+stripe+100616DSC_0028.JPG
 
Förresten. Vad tror ni om flox? (Har aldrig hört talas om dem tidigare men blev lite förtjust i dem nu när jag googlade).

Sandflox
perenn_0388_6a1423a35e3a9bbf5ac61db854ab49b4.jpg

Kuddflox
kuddflox_1.jpg


Krypflox
188800_553087.jpg


Mossflox
mossflox+candy+stripe+100616DSC_0028.JPG
Flox tror jag är ett bra alternativ! De har rätt djupa rötter (ger bra stabilitet för slänten) jämfört med många andra låga marktäckare.
 
Hur gör man med flox? Hittar inte om man frösår dem eller köper dem som plantor?

Jag är ingen expert, men du kan göra vilket som (men för frösådd får du vänta till våren). Ett alternativ är att (också i vår) förkultivera och plantera ut. Vill du få dit floxen i år så är det dock plantor som gäller.
 
@TeamLundVer Jag har kuddflox i ett par rabatter. De står soligt och väldränerat och blommar med galet många blommor på våren. Nu på sommaren har de gröna ganska sticksiga blad. Jag upplever det dock inte som att de sprider sig särskilt snabbt.
Däremot så satte jag två plantor med backtimjan i slutet av juli förra året och de har redan blivit mer än dubbelt så stora :d
 
Fyllde år igår och önskade mig bidrag till trädgården så idag ska det planteras

3 vinbärsbuskar
1 blåbärsbuske
1 björnbärsbuske
2 hallonbuskar

+ att jag fick presentkort på plantagen så det kan hända att det råkar hamna något mer i trädgården idag :p

Jag blev lite fundersam vad det gällde blåbärsbusken dock (det är en goldtraube). Det står att den vill ha en kompis av en annan sort för att ge mycket bär. Jag har två blåbärsbuskar sedan tidigare men givetvis hade texten försvunnit från lapparna på dessa. Det jag vet är att det är en hane och en hona efterson just denna sorten behövde det. Det verkar dock inte som att min nya buske behöver en äkta hälft?

Någon som har en idé på vad det är för buskar jag har sedan tidigare? Det är amerikanskt blåbär och de ger bär nu
 
Alla buskarna nergrävda. Det blev en krusbärsbuske oxå :o Det ser dock lite fjuttigt ut med mina bebisplantor som inte ens når upp till trottoaren (nivåskillnad) :p Hoppas de växer till sig lite till nästa år
 
Vad roligt att få så många buskar och ätbart :D Visa gärna bilder!

Svärmor frågade mig faktiskt om jag önskar mig blåbärsbuskar nu när jag snart fyller år. Fast jag sa som det va att jag vet inte vart jag kan ha dom.. så jag önskade mig en bärplockare och rensredskap istället!
 
Förresten börjar våran trädgård att arta sig.. Nu är snart alla gångar lagda, och dags att börja flytta perenner -som står nertryckta på fel ställen i väntan på att sitt rätta hem ska bli färdigt- närmar sig! Då kan ni få se bilder sen :)
 
Då har min underbara man varit ute och lagt på mer singel så nu är markduken täckt :love: alla fota idag och lägga upp bild
 
Hmm det verkar gå dåligt med den där bilden jag utlovade :o

Fick tummarna ur nu iaf och gick ut och fotade:

14971_10152659581558953_8893470690986853845_n.jpg

Några av våra små bebisplantor (bärbuskar). Den stora ogräskullen till vänster ska bort. Ska använda jorden till att jämna till här och var.

10417454_10152659581868953_4447981135633749419_n.jpg

Vårt bebisträd som planterades för en vecka sedan. Blir ca 1,5m högt. Strax innan stopskylten kommer ett likadant fast vuxet träd stå som vi i nuläget har på en annan del av tomten. I hörnet blir det pioner och plattorna till vänster ska tas bort.

10629710_10152659582158953_5331284549166826215_n.jpg

Stora delen av trädgården. Där staketet blir som högst kommer det gå en avgränsare rakt över mot huset med murgröna och minikiwi så att vår hund inte kan komma in i delen med lågt staket och bli påkörd igen.


10636199_10152659582493953_4781944309221183224_n.jpg

Har ngn tips på hur jag ska göra med slänten här? Det kommer sås flox och liknande till våren men kampen mot ogräset förloras rejält just nu. Kan man täcka eller liknande så att det dör av sig själv?

10616121_10152659582848953_5002022027336423016_n.jpg

Här ser man hur brant slänten är i stora delen av trädgården.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp