Inspirations- och pepptråd!

Roade mig med att göra lite före och efter bilder för ett tag sedan. Så jag passar på att knö in dem här. Det är alltså lite av vad som hänt på tomten sedan i våras (och sedan efter-bilderna togs har det hänt lite till)
IMG_3761_zps50d4a5b0.jpg

IMG_3771_zps8c7ae5cc.jpg

746_zps75404763.jpg

1303_zps3acf1b12.jpg

744_zpsa12325f5.jpg


Köksträdgården
12_zpsed65b4ad.jpg


Framsidan
651_zps531efbca.jpg


Södersidan
410_zps9ab1e785.jpg


Gräsmattan..
650_zps144f6011.jpg


En annan del av gräsmattan..
IMG_3767_zps43338801.jpg
 
Och så har vi anlagt två stora lasagnebäddar på höjden (dåligt jorddjup här på berget)
En 8x3 m odlingsyta och en 8X9X5 m stor triangelformad planteringsyta. Det blir vårens projekt att plantera i dem :)
 
Roade mig med att göra lite före och efter bilder för ett tag sedan. Så jag passar på att knö in dem här. Det är alltså lite av vad som hänt på tomten sedan i våras (och sedan efter-bilderna togs har det hänt lite till)
IMG_3761_zps50d4a5b0.jpg

IMG_3771_zps8c7ae5cc.jpg

746_zps75404763.jpg

1303_zps3acf1b12.jpg

744_zpsa12325f5.jpg


Köksträdgården
12_zpsed65b4ad.jpg


Framsidan
651_zps531efbca.jpg


Södersidan
410_zps9ab1e785.jpg


Gräsmattan..
650_zps144f6011.jpg


En annan del av gräsmattan..
IMG_3767_zps43338801.jpg
Så fint! Vilken skillnad! Vilket jobb du måste ha lagt ned. Jag blir riktigt inspirerad och längtar till våren.
 
Ja det har varit mycket jobb, men jag har fått en hel del hjälp av sambon också. Fortfarande en heeel del jobb kvar men nu finns det lite att njuta av till nästa säsong, mellan projekten som dyker upp då ;)

Avslutar min bildbombning med några bilder till:

Lasagnebädden för odlingen
permabaumldd_zpsb28e0383.jpg


Nya lasagnebädden som ska planteras nästa år (ska på halm här innan kylan slår till dock)
permabaumldd2_zpsf0d4925f.jpg


Vi har byggt ett risstaket mot skogen och jag har snickrat grind (mycket mallig)
1258_zps3727b939.jpg


Och så en bonusbild bara för att Prakthäggmispeln är så fin.(förlåt för säckarna i hörnet, de är fyllda med löv som vi bygger bäddarna med)
houmlstbild_zps39ebf87e.jpg
 
Vilken fin grind! Och vad fint och praktiskt med risstaket.

Ja jag vill verkligen slå ett slag för risstaketet! Väldigt lätt att göra, mer eller mindre gratis, bara att fylla på med mer ris när det sjunker ihop och så blir det en fin miljö för diverse fina småkryp däri :)
 
Ja jag vill verkligen slå ett slag för risstaketet! Väldigt lätt att göra, mer eller mindre gratis, bara att fylla på med mer ris när det sjunker ihop och så blir det en fin miljö för diverse fina småkryp däri :)
Är det bara att sätta upp dubbelstolp och knöla ner ris emellan?
 
@Nethril På bilden från södersidan finns ett lågt "flätat" staket vid rabatten. Är det pil? Är det svårt att göra? Väldigt fint!

Över huvud taget så är din trädgård verkligen en inspiration för mig. Skulle vilja skapa något liknande. Det är lite samma känsla som vid mitt hus.
 
Jag har varit ut och gjort det sista i trädgården inför vintern idag. Lagt dynga i odlingslådorna och krattat de sista löven och lagt på en del nyplanterade buskar och en ek (som jag fick av bror från deras trädgård där det vimlar av dom - fuskigt!!).
Sen kommer jag att lägga på successivt av dynga på potatislandet när jag mockar i hagen så länge det inte blir för djup snö att köra dit det.

Nu är det dax att krypa upp i soffhörnet och börja planera nästa års ideér för trädgården :love:.
 
@Nethril På bilden från södersidan finns ett lågt "flätat" staket vid rabatten. Är det pil? Är det svårt att göra? Väldigt fint!

Över huvud taget så är din trädgård verkligen en inspiration för mig. Skulle vilja skapa något liknande. Det är lite samma känsla som vid mitt hus.

Vad kul att höra!
Ja det är ett flätat pilstaket, just där har jag dock fuskat och köpte färdiga konsoller (det låg stockar innan men det bodde myror däri och de flyttade in i huset i våras)
Så jag behövde något snabbt som gränsade av och då hittade jag dessa på Jem & fix, billigt och bra.

Det är dock inte svårt alls att fläta själv. Det tar lite tid men är väldigt roligt!

Man klipper till pinnar som ska vara "stolpar" och kör ner dem ordentligt i marken på lagom avstånd för pilslanorna man har. Sedan är det bara att fläta. Varannan gång framför stolpen och varannan gång bakom. Avslutar genom att gå runt sista stolpen och tillbaka och sedan sticka in änden i det redan flätade. Pil finns ju dessutom i massa olika färger. Hassel går också utmärkt att fläta med :)

Jag flätade ett ministaket förra sommaren på kolonin och då använde jag faktiskt kornellgrenar för färgens skull. Lät dem dra i vatten ett dygn och sedan var det bara att fläta.
Ska se om jag hittar någon bild!
 
Vad bra! Jag har massor av hassel.

Ska man göra det en viss årstid? Och kan man börja fläta direkt när man klippt till t ex hasselgrenar eller måste de ligga ett tag?

Vintern är bra, då har man oftast inte så mycket annat för sig ;) Men det går bra när som på året. Enklast är ju att göra det när grenarna inte har löv, så slipper man avblada. De måste absolut inte ligga, tvärtom. Färskt material är enklare att fläta. Har de legat får man blöta upp dem, annars behövs inte det :)
 
Roade mig med att göra lite före och efter bilder för ett tag sedan. Så jag passar på att knö in dem här. Det är alltså lite av vad som hänt på tomten sedan i våras (och sedan efter-bilderna togs har det hänt lite till)
IMG_3761_zps50d4a5b0.jpg

IMG_3771_zps8c7ae5cc.jpg

746_zps75404763.jpg

1303_zps3acf1b12.jpg

744_zpsa12325f5.jpg


Köksträdgården
12_zpsed65b4ad.jpg


Framsidan
651_zps531efbca.jpg


Södersidan
410_zps9ab1e785.jpg


Gräsmattan..
650_zps144f6011.jpg


En annan del av gräsmattan..
IMG_3767_zps43338801.jpg

Dags att väcka min gamla tråd från vintersömnen nu. Hade faktiskt glömt bort den :o

Vad fint du fått det på bara en sommar!! Ser riktigt färdigt ut också :) planerar du fler förändringar i år?

Idag va jag på en ny plantskola. Den va mycket större än jag trodde och ofantligt välsorterad och prydlig med tydliga infoblad och pris på varje växt. Såklart klarade jag mig inte ifrån att köpa något ;) även om jag bara skulle reka idag och köpa senare.

Så en klematis Propertius fick följa med hem och ska pryda mitt nya klätterstöd
415165_978511.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp