Inspirations- och pepptråd!

Kaki

Trådstartare
Jag blir själv inspirerad av att se andras trädgårdar och veta vad andra har för sig, och jag är nog inte ensam om det! :)

Idag blev fruktträden klippta av en inlejd man = massa pinnar på marken och jag hade en stor rishög från krusbärsbuskar sen tidigare som behövde köras bort. Fick även energi nog att rensa ogräs och klippa bort fjolårets perennskräp. De har börjat spira lite i skräpet :up:

dsc_0363_51796990ddf2b372f951ff7f.jpg


Som tur är så har jag BE-kort ;)

Och jag noterade lycklig att min vita löjtnantshjärta som förra året hade typ 2 blad och bara en stängel med hjärtan nu ser ut att ha mångdubblat sig! Längtar tills det sticker upp mera!

dsc_0365_517969fb9606ee330f184ce0.jpg


Vad har du för dig? :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Plantera plantera och plantera i massor. Gården jag tog över förra året har verkligen bara en gräsmatta som trädgård och jag försöker anlägga en mormorsträdgård. Just nu är det rosor och bärbuskar. Underbart roligt!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag flyttade också hit förra våren, men då blev det inget gjort. Man vågar inte ta sig för stora friheter som nybliven sambo :p Men i år blir det ändring! Och även om framsidan är prio i år så ska jag iaf tänka lite på baksidan där jag vill ha röda vinbär och rabarber, så att de kan planteras i år och växa under sommaren :) Sen får ev gångar, avskiljningshäck (vill ha rosa ölandstok) och jordgubbsland vänta till något annat år.

Vad tänker du med mormorsträdgård? Min mormor hade inte mycket till blommor, hon va inte intresserad, så jag vet inte vad du menar!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag bor i skogen med rådjur och harar till närmsta grannar, så jag vågar inte plantera så mycket. Men jag har slagit på stort med det som djuren förhoppningsvis låter bli och skaffat bortåt 300 påskliljelökar, som jag satt i en slänt. Nu får jag ju vänta till nästa vår för att se resultatet, men det kan nog bli en mäktig syn.

Jag ska sätta olika sorters nävor också och prova med förgätmigej. I närheten av huset har jag skaffat olika kryddor, som jag hoppas får vara ifred. En hel del krukor med växter har jag, bl a pelargoner.

Sedan har jag sådan tur att det finns blå- och vitsippor precis överallt! Jag hoppas att det kommer gullvivor och liljekonvaljer också. Smultronbladen ser jag redan.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Låter ju som du har jättefint! :) och det finns väl perenner som rådjur inte äter? Om man frågar på någon närliggande plantskola kanske vet? Harar finns i mängder här! Särskilt som killen spiller lite hö, säd och fullsäd på gatan om vintrarna när han flyttar runt det mellan ladugårdarna, men tror inte de ätit i trädgården, eller gör de bara det om vintrarna? Eller bara om sommaren?

Här finns dock andra skadedjur.... Förra sommaren åt en ko upp en hel dahliabuske, så den fick inte en enda blomma :(
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kul tråd!

Vår trädgård ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, ojämn gräsmatta, risiga buskar och övervuxna rabatter. Men nu ska det bli liiite ordning i alla fall, igår blev det inköp av saker för att anlägga nya rabatter på framsidan av huset. En pion har vi där, den verkar överleva typ allt. Den ska få sällskap av lite perenner och kanske något annat. Ska försöka fixa före- och efterbilder :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag hoppar också in här, bor i lägenhet och fick trädgård under förra sommaren. Tyvärr tog det dem långt in på sensommaren att färdigställa den så jag ska börja fixa i ordning den i år. Så det här är en perfekt tråd (hade faktiskt tänkt starta nåt liknande)! :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Före och efter-bilder är ju bland det roligaste som finns!!!

Jag har på det senaste fallit pladask för pioner och vill ha en som heter Sarah Bernardh, den är roooosa. Hade tänkt mig en rosa-vit rabatt, vad tror ni om det till ett rött hus med vita knutar? Rosa passar väl till allt? :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jaa, rosa är jättefint! Vår pion är knallrosa och huset är rött :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Idag blev det lite rabatter grävda framför huset!

Innan såg det ut såhär, övervuxet och dant. Det har alltså varit rabatter här innan.

65ca5a0242e28465dbb692368be8d98f_zpsae580071.jpg

8693347e9ec2a156f0c86562586893db_zps9dcefb90.jpg

b98c2981de04e8e3bc03733cb8b6c302_zps5d09bc8f.jpg


Efter, inte helt klart eftersom vi fick slut på jord, men en bra bit på väg!

5db7773f1f71340e7b1775d4cbd5cca8_zpsbca64469.jpg

fb2ae763f338f881bdeecb4b5cd6a343_zpsd25b27f9.jpg

0561600a0f691318d710af3e2820c9fd_zpsa933a234.jpg


Pionerna fanns där sedan innan och verkar överleva allt. Löjtnantshjärtanen ska vi försöka rädda också, men det är tveksamt om det går eftersom de såg så sorgsna ut förra året. Resten av rabatterna ska fyllas av perenner, har än så länge bara köpt tre.

Blir nog bra det här när vi får ordning på det. Får ta nya kort sen när (om) det blommar :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad fint det kommer bli med massa blommor framför!!! :) Vilka perenner har du köpt?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vilken jättebra tråd! Precis vad jag behöver. :D

zassoo, vad bra rabatterna passade till huset! Inte för stora och inte för små. Är också nyfiken på perennerna.

kl
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om trädgården här hemma. Jag lägger upp lite bilder så får ni gärna komma med input. Vi har väldigt mycket kalk i vatten och jord här.

Här är hörnan för ätbart. Trädet till vänster är paradisäpplen, det rakt fram är Transparente blanche. Längre bak mellan träden skymtar vinbär och krusbär. :love: Detta kommer nog få vara som det är. I pallkragarna växer rabarber i mängder, och lite kryddor typ gräslök och timjan. Tror rosmarin och tre andra finns där också. Här vill jag göra om. Det var i halvtrist skick när vi flyttade in och eftersom jag är kass på att använda kryddor i maten har de inte direkt fått någon omvårdnad. Har gärna ätbart där, frågan är vad?
IMG_0498_zpsaf030fdd.jpg


Uppfarten. Det är lite mer färgglatt när det blommar. Blått, rött, gult. Den enda växten jag känner igen är kärleksört. Här skulle jag gärna göra om, men vet inte hur. Vill ha buskigt och lummigt, men kanske lite mer enhetligt än det är nu. Sitter en röd rabattros mitt i allt det där också. :D Växten längst till vänster ska bort. Syns även på förra bilden, allt det frasiga i topparna blir knallgult när den blommar. I mitten där det inte ser ut att vara något växer det humle som ska väck. Och även till höger i bild ska det grävas upp, nu är det någon form av solros tror jag, med enorma blad och pytteblommor. Har ni några buskiga favoriter? Den rabatten har morgonsol.
d1e31f35-79f7-4552-8395-c488b1607f84_zps4a816272.jpg


Mot lillstugan/stallet. Vid lillstugan vill jag nog ha klätterrosor mot spaljén. Där växer det nog ingenting nu egentligen. Andra rabatten vet jag inte, växer humle där med som gärna letar sig in i stugan. Den ska bort, men vad ska hålet fyllas med? Det lilla äppelträdet i mitten har harar och rådjur kalasat på i vinter. :arghh: :banghead: Det kommer lite knoppar, men mest troligt får vi ta ner det. Synd, för det ger otroligt goda äpplen. Eventuellt sätter vi päronträd där istället. Tips på en inte alltför stor sort, gärna söta frukter? Buskarna mitt i gräsmattan är prydnadsbuskar. Sambon hatar dem, men jag tycker ändå att de bidrar lite till lummigheten.
IMG_0500_zpsa786abd3.jpg


Bakom huset har vi ett plommonträd :love: och en lekstuga med tillhörande rabatt. Den ska grävas om, nästa år vill jag nog sätta klätterrosor där med. Ursäkta världens längsta inlägg. :o
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Var tvungen att titta i papperskorgen för jag har slängt lapparna där det står vad de heter :o Men blodnäva och hjärtbergenia var det tydligen. Varken sambon eller jag kan någonting om sånt här så det kanske blir helfel, men då är det väl bara gör om, gör rätt som gäller :D

Linta, mysig trädgård ni har! Inga tips tyvärr, nybörjare här :angel:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Googlade och de ser ju jättetrevliga ut! Haha, jamen det är jag med, chansar ju till och med när jag rensar ogräs. :D

Läste Narcissas länk nu och blev naturligtvis jättesugen på hallon, men jag har hört att de väldigt lätt blir drabbade av ohyra. Är det någon som vet om det stämmer? :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nu är det ytterst mina åsikter jag vädrar här! ;)

Men i pallkragarna där du har kryddor du inte använder, där skulle jag sätta massa smultron!!! :D Det ska jag ha i mina framtida pallkragar i min framtida ätbara hörna där det än bara står 2 1000år gamla krusbärsbuskar.

Sen de två prydnadsbuskarna mitt i gräsmattan är inte min stil, jag hade hellre tagit bort dom och byggt ut rabatterna runt lillstugans väggar så de blev rejäla perennhav :) Dock kanske det inte är lika fint irl som i mitt huvud att göra så!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

hjärtbegenia har vi i sommarstugans stenparti! Gillar den men antar den inte vill ha det alltför blött, fast det kanske tål det med! :) Nävor är fina de med, ska själv skaffa ljusrosa nävor i år hade jag tänkt och ha som marktäckare.

Hallon brukar jag hitta mask i.... Men de är ju inte hallonens fel att de är så goda?????? :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Men det är precis vad som behövs, åsikter! :D Jag och sambon står bara och stampar. Smultron är ju gott, skriver det på idélistan! Så har jag en punkt på den i alla fall. :angel: Ja buskarna, de är ett jäkla huvudbry. Sambon blir bara glad om han slipper klippa runt. Ska filura lite på vad som kan tänkas vara tillräckligt buskigt för att fylla deras plats. Drömmen vore en riktigt tät rosbuske, men det blir nog mycket jobb med att få den att trivas tyvärr. Tack för dina tankar, det satte lite fart på mina. :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Idag har jag varit ledig så nu har jag lite mer att skriva i den här tråden!!
Dahliorna skulle i marken och här är en bild på första knölen. Satte 3st totalt idag, finns fler men jag vill inte ha fler.... Jag vill ju köpa massa fina perenner i år och ändra i 2 av "huvudrabatterna" och då känns det ju dumt att sätta ner dahlior i dom.... Sen där i förra året hade 3st så är det stockrosor längs hela den väggen nu så jag rymmer inte alla längre... Får se om svärmor kan ta några och kanske en farbror med. Jag tog 3 rosa-vit-spräckliga nu, och en av dom (på bilden) drar lite mot gult också. Tror jag tog de snyggaste ;) Illrosa-lila passar inte riktigt mot vårt röda hus tyckte jag förra året.... Även gladiolus och en gräslöksplanta planterades :)

dsc_0374_5183b466e087c34470165c1a.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

I helgen har jag uppfyllt en dröm och planterat ett blåregn! Ser just nu fantastiskt oinspirerande ut och liknar mer en lian av fjolårets humle än bilderna man ser om man googlar blåregn. Har någon koll på hur mycket man kan förvänta sig att det växer första året? Finns det en möjlighet att det blommar redan i år? Jag har ingen erfarenhet av blåregn.

Jag har även grävt ner en new dawn ros som ska klättra i ett bigarråträd vid uteplatsen. Även här, hur mycket tror ni den växer i år?

Jag har även satt rosmarin, fransk timjan och apelsintimjan. I den rabatten växer redan en storbladig timjan som alla borde plantera, min har haft gröna blad hela vintern och även fortsatt sprida sig. När det var snö grävde ner sig och fortsatte sprida sig under jorden :) Den är lika aromatisk som den vanliga franska timjan men lite kraftigare i smaken och utan det söta. Ser fram emot hur den rabatten blir i sommar. Jag har timjan som marktäckare under lavendel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp