Bukefalos 28 år!

Inställningar till små hundar. *långt*

Armani__

Trådstartare
Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket liten fortfarande och det tycker jag är helt okej, om bara folk behandlade henne som en hund :cool:

Folk (kompisar, ppojkvännens släkt etc.) tycker det är charmigt när hon morrar och bits (i leken), när hon biter i kopplet och har sig.
Hade varit bra intressant vad deras inställning hade varit till t.ex. en rottweiler-valp i samma ålder (11 veckor), inte lika putti-nuttit och gulligt kanske när dessa morrar och biter, men tydligen helt okej när vår lilla dam gör det.

Samma folk ska bära och kela stup i kvarten, och det känns som att det kvittar hur många ggr man säger till att de ska låta henne vara, leka själv eller helt enkelt sova ifred.

Folk ska trissa upp och ha igång henne hela tiden, för det är ju såå roligt att leka med henne. Visst visst är det det, men man MÅSTE tänka på att det är en liten valp, som (trots att det inte verkar så) behöver mycket sömn, och vill hon leka, då gör hon det. Man behöver inte slänga sig ner på golvet, börja dra henne i svansen eller banka handflatorna lätt mot golvet. Härom dagen blev hon så till sig (jag var inte där) och uppe i varv att hon bet pv's yngsta lillasyster i foten då de lekte, hon blev ledsen. När jag fick höra det blev jag förbannad, hon får ta mig fan skylla sig själv. Här har man sagt till henne tusen gånger om att hon ska låta valpen vara, och ändå leker hon med henne. Är man med i leken, får man leken tåla, hon får ta konsekvenserna.

Pv's pappa är värst, ingen hundmänniska alls. På julafton fick tom pv's morfar ta vlpen från honom, bara för att han skulle låta henne vara, suck, vuxna människor... :crazy:

Känns som att jag kommer bli ovänn med mååånga i pv's släkt över detta. Jag blir så arg över folk som, bara för att det är en liten hund, måste vara på henne hela tiden. Man säger till och säger till stup i kvarten, men inget hjälper ju !!

Häromdagen (vid tio på kvällen) frågade pv's mamma och de två yngsta syskonen kunde vara hos oss, medan de körde ett ärende, då låg valpen och sov. Visst sa jag, men de får inte leka med Yda, för hon sover. Då var det inte lika kul längre, så de gick upp till storasyster i trappuppgången brevid istället, kan tro att jag fått höra detta sen, jag kunde väl ha låtit tjejerna lea med henne, vad löjligt av mig, hon kunde väl sova sen? :smirk:

Suck, vad göra med dessa människor? Porta dem från lägenheten kanske? :idea:

Inte bara släkten, utan mååånga kompisar som gör exakt samma sak (bär, har igång henne etc.) när de kommer upp här..). Porta dessa också kanske?
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Känner igen det där.

Har haft en liten ettrig Dvärgschanuzer. SKällig,vaktig och ettrig, dock ville vi ju träna bort det men det var inte alltför lätt när folk inte tog henne på allvar utan låtsasmorrade tillbaka på henne och allmänt jävlades med henne, att även en liten hund kan bitas hårt tog ingen notis om, eller att en liten hund faktiskt kan bli rädd utan hon sågs bara som en rolig leksak. Senare stängde vi in henne när det kom folk vilket hon själv ville då hon slapp vakta och slapp bli provocerad.

Sätt ner foten ordentligt och säg ifrån,det är DIN hund, mycket som händer nu när hon är liten tror jag påverkar hur din hund blir sedan (nej jag är inte direkr hundkunnig) Men jag skulle vilja att hunden såg människor som något positivt (om man är ute efter en sällkapshund) blir hunden rädd tror jag den mycket väl kan bära med sig det länge och en rädd hund kan bitas och då heter det inte att hunden är liten och gullig sedan vem får skulden för det? Jo du.

Så som sagt säg ifrån ordentligt redan nu.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

låter jättejobbigt.

Jag har nog samma "problem" fast jag ser det inte som ett problem då min hund hellst vill vara i centrum och ligga i folks knän och älskar att bli kelad med.
Vill han vara ifred så går han iväg och lägger sig i ett annat rum.

Han kan även markera med ett morr att han vill vara ifred om man stör honom när han sover. Och antingen låter man han vara ifred då eller så bär jag in honom i ett annat rum där han inte är i vägen så han får sova ifred.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag tycker du ska sätta upp några regler som du förklarar att alla ska hålla. Säg att de även gäller för dig så kanske de andra inte tar det så personligt, förklara också att det är för hunden skull och förklara bakgrunden till regelrna, då kanske de förstår.

Lite regler och bakgrundsfakta som borde få dem att förstå.

1. Valpen måste sova fler timmar om dagen än vad den är vaken, och sover valpen får den INTE väckas. - En valp kan inte avgöra när den ska sova om det är lek och bus, då den precis som barn vill vara med så mycket som möjligt. Dock istället för att bli övertrött som barn blir, blir en hund stressad och en stressad hund mår inte bra.

2. Man får inte leka med hunden och trissa den till "vaktmorr" och utfall. - Detta då en hund som känner att den måste ta till sådana metoder oftast är stressad. Sen är det faktiskt så att en hund som uppmuntras att bita lätt kan ta till de metoderna på främlingar (tänk barn) och gör den skada (trots att den är liten) säger i stort sett svensk lag att den måste avlivas ifall att det görs en anmälan. (Grovt draget, men ändå.)

3. De får gärna leka med valpen, en och en, om valpen kommer till dem. - Detta då en hund som har flera människor runt sig som du skriver, ligger på golvet, klappar med händerna mot marken, kanske rör sig mot valpen och ler stort och brett och visar tändera, visar därmed ett stort hotbeteende i valpens ögon. Börjar den skälla och bitas är det ett klart tecken på att den bli stressad och rädd. Man pratar om ångestbett, att en hund egentligen bara biter om den är rädd och får "ångest")

4. Att ha en hund i knät för gos är okej, men att bära den utomhus eller i situationer där den själv kan gå är inte ok. - Detta för att den vid rastning inte kan säga "var snäll och släpp ner mig nu, jag är kissnödig) och så kan "bärningen" trigga ett beteende hos valpen eller hos andra hundar vid ex. möten. Det är många som gör det felet, att istället för att lära den gå fint i koppel lyfter de upp sin lilla bebis i famnen och hunden lärs sig aldrig ordentligt med hundspråk och känner sig otrygg just för att den är i din famn, eller så blir det tvärt om att den får kraft hos dig och blir kaxig och gör utfall från famnen.

Visa hur du vill att de ska leka med din valp, ta en liten trasa och visa hur de kan kampa lite med den och visa hur och när de ska säga loss, lär dem att hunden kan få morra lite lätt vid lek, men att du är med hela tiden som kan avgöra på morret om det blir allvar. (Akta dock valptänderna), är det barn som vill leka, visa dem detsamma och ta tid, om det typ är två barn ge dem fem minuter var med valpen och låt sedan valpen vila.
Sen kan du ju själv, när valpen är vilad, mätt och rastad ringa och fråga om de vill komma och hälsa på, då känner de sig säkert uppskattade och tycker inte att du håller valpen ifrån dem. Ska valpen vila kan du ju också säga till dem att de kan vila med den, liksom gosa i soffan mjukt och lugnt osv. Då lär sig valpen samtidit att bli hanterad.

Jag har två rottisar, när vi fick hem den äldsta tiken så tyckte folk vi var så pjoskiga åt ena hållet att hon skulle sova ifred och inte fick äta vad som helst osv, medan de åt andra hållet tyckte vi var jättestränga. Vi förklararde då varför vi gjorde som vi gjorde och även om de inte fullt förstod allt så respekterade de det ialla fall, idag förstår de fullt ut! Detta då de ser två väluppfostrade, lugna och trygga rottweiler (på 90kg tillsammans!!) i alla sammanhang. :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag blir snarare förbannad över folks inställning att man är nån Paris Hilton-wannabe när man har liten hund :mad: Senast för nån vecka sen frågade en kvinna mig vad det var för ras jag hade, svarade chihuahua varpå hennes sällskap säger till henne "paris hilton.." men en menande blick på mig. GNNNNG vad jag ville rusa hem & hämta leonbergern & bussa på henne då :devil: (om nu bara hunden ifråga hade gått att bussa på nån :angel: )

Annars säger kag som ovanstående, säg ifrån & hjälper inte det så ta handgripligeh hunden ifrån dem. Min lille stänger jag in på mitt rum när jag är hemma hos familjen å han ska koppla av. Tyvärr måste jag ju delvis isolera mig själv också, när han ska somna vill jag vara där & ligga & läsa eller så så jag inte bara skyfflar undan honom i ett tyst rum stup i kvarten, men det får jag ta. Valptiden går fort ;)
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Ja än så länge är det ingen fara med henne, men hon blir större, och jag är rädd att detta beteendet utvecklas drastiskt; hon blir vaktig, reserverad, morrig och skällig etc. och det är inte det jag vill med min hund. Trots sin ringa storlek, vill jag ha en social, självständig hund, ingen bjäbbig nervös liten "pryl", utan en vovva som fungerar i vardagen.
Som läget är nu, blir hon ju über-stressad av alla konstiga människor som försöker trigga igång henne hela tiden.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

låter jättejobbigt.

Jag har nog samma "problem" fast jag ser det inte som ett problem då min hund hellst vill vara i centrum och ligga i folks knän och älskar att bli kelad med.
Vill han vara ifred så går han iväg och lägger sig i ett annat rum.

Han kan även markera med ett morr att han vill vara ifred om man stör honom när han sover. Och antingen låter man han vara ifred då eller så bär jag in honom i ett annat rum där han inte är i vägen så han får sova ifred.

Ja, alltså Yda älskar vara i knät, absolut och det tycker jag är helt okej. Men jag vill at hon ska fungera själv på golvet också, och det går jätte-bra, men är rädd att det inte gör det senare så som folk håller på med henne nu..
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Dina tankar går åt rätt håll :D

Har själv tagit över en pomerian från 1½ års ålder, som nu är inne på sitt sjunde år. Jag fick honom av ett par goda vänner som faktiskt tänkte avliva honom. Mina vänner är bra människor, de ville hunden det bästa från början. Men insåg inte att en liten hund bara är en stor hund i liten kropp.

Alla i omgivningen tyckte det var gulligt när den lilla krabaten som fick plats i deras ena hand var sååå söt när han "grymtade", vägrade gå ut, naffsade (okej, försökte ..) naffsa på bordsben och på släktens skor. Dock fick det följder. Följder som jag har fått arbeta med och fortfarande arbetar med.

Omgivningen betedde sig precis som din släkt gör just nu. Det ledde till att hunden tillslut blev rädd för människor - och rädda hundar är inte säkra hundar. Det i sin tur ledde till att hunden fick stanna hemma och när det kom folk till mina vänners hus blev han instängd på "sitt rum" då den skällde och levde rövaren. Dålig spiral! Desutom i mellan skämdes hunden bort ... ni ser mönstret ...

Så jag ber dig verkligen att sätta ner foten för din hund. Det är vårt ansvar som hundägare. Oavsett storlek, precis som du idag tänker, är som vilken hund som helst. De skall ha samma uppfostran som alla hundar, samma krav och samma förväntningar.

Lycka till och strunta i om släkten blir sura och inte förstår. Ditt hem är ditt hem - med era regler. Om ni skall åka någonstans, ta inte med hunden om ni vet att ni inte kan lita på att omgivningen inte lyssnar på er ....
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Tack för ett super-svar!!

Familjen hemma (mamma pappa syster och jag, innan jag "flyttade") har rottweiler, och jag drar ju paraleller till hur han hansteras, och skillnaden går inte att jämföras, det är ljusår imellan :crazy:, trots hund som hund.

Är medveten om att det är två helt olika typer av hund, men samtidigt ska ju alla hundar få vara hund.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Ja alltså, det där med Paris-hilton-syndromet har jag än så länge inte råkat ut för, kanske för att vor vova, inte är chihuahua :p, men visst är det tråkigt att man ska dömmas efter hundras, inte efter vad man gör med vovvarna. Lite roligt at de sa så om dig också, gissar att du inte hade med dig den store vovven, haha.. Då hade det blivit andra bullar :D

Dessvärre verkar folk nästan tycka på, att jag INTE är som Paris och gullar och bär runt på min lille vovve, folk här verkar nästan tycka att det är en självklarhet med små vovvar, att man ska gulla ihjäl dem..
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Tack för ett super-svar!!

Familjen hemma (mamma pappa syster och jag, innan jag "flyttade") har rottweiler, och jag drar ju paraleller till hur han hansteras, och skillnaden går inte att jämföras, det är ljusår imellan :crazy:, trots hund som hund.

Är medveten om att det är två helt olika typer av hund, men samtidigt ska ju alla hundar få vara hund.

Japp, hur man fysiskt hanterar en rottis kan man ju kanske inte tillämpa på en liten hund, men psykologiskt är ju alla hundar hundar, men som sagt. Det glöms lätt bort när de är små.
Allt kommer att falla på plats till slut tror jag, bara du kan få dem att förstå några procent av hundhållningen du vill ha. ;)
Lycka till!
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Ååååhh, känner igen det du skriver!! Ja, nu jäklar måste jag sätta ner foten ordentligt, får hellre ta smällen att detta kommer imellan min och pv's släkts relation, det är inte värt att hunden ska råka illa ut fr att vi ska komma överens.

Tror iofs att jag har pv's morfar på min sida, han som har kennel (taxar) och allt, han vet hur det är med små vovvar, tack och lov!
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Japp, hur man fysiskt hanterar en rottis kan man ju kanske inte tillämpa på en liten hund, men psykologiskt är ju alla hundar hundar, men som sagt. Det glöms lätt bort när de är små.
Allt kommer att falla på plats till slut tror jag, bara du kan få dem att förstå några procent av hundhållningen du vill ha. ;)
Lycka till!

Tack för peppande svar :bow::bow:
Jag ska göra mitt bästa!

Hundmänniska som man är ut i fingertopparna, trots min ålder, kan och vet nog mer än dem, så lite kött på benen ska jag väl ha när jag tar till mina åsikter, och rata för mig, det kan jag det också :p
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Det kommer att bli super bra för dig och din hund! Du har ju redan fattat galoppen, det såg man i ditt huvudinlägg. :D

Lycka till och vill du ha råd eller bara rara tips - säng iväg ett PM.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

först vill jag göra det klart att jag inte vill hoppa på någon med det här, ni vekar alla vara vettiga småhundägare.:)

jag tycker det är hemskt att se vissa småhundar...
ta tex. en terrier. den får hoppa, nafsas, skälla, dra i byxben och morra hur mkt den vill, det är ju bara gulligt!
Men kommer en stor berner sennen eller rottis och gör samma sak (speciellt hoppar) då är den hur ouppfostrad och blodtörstig som helst!

bara för att dom är små och gulliga så ska man inte behandla dom somsmå gulliga gosedjur! de är oxå djur med samma signaler och beteende som stora hundar.

Låter jobbigt det du beskriver, att dom inte kan låta den vara, det är jobbigt ibland med icke hundmänniskor... den stackars valpen kan ju inte hjälpa att den blir upptrissad!:mad:

:)
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

först vill jag göra det klart att jag inte vill hoppa på någon med det här, ni vekar alla vara vettiga småhundägare.:)

jag tycker det är hemskt att se vissa småhundar...
ta tex. en terrier. den får hoppa, nafsas, skälla, dra i byxben och morra hur mkt den vill, det är ju bara gulligt!
Men kommer en stor berner sennen eller rottis och gör samma sak (speciellt hoppar) då är den hur ouppfostrad och blodtörstig som helst!

bara för att dom är små och gulliga så ska man inte behandla dom somsmå gulliga gosedjur! de är oxå djur med samma signaler och beteende som stora hundar.

Låter jobbigt det du beskriver, att dom inte kan låta den vara, det är jobbigt ibland med icke hundmänniskor... den stackars valpen kan ju inte hjälpa att den blir upptrissad!:mad:

:)

Det är ju precis det jag menar, med min jämförelse mellan små och stora hundar, man skiljer alldeles för mycket på deras beteende, vilket är helt fel.Jag vill ha en vettig liten hund, liten men med lika mycket uppfostran som en stor hund.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Det kommer att bli super bra för dig och din hund! Du har ju redan fattat galoppen, det såg man i ditt huvudinlägg. :D

Lycka till och vill du ha råd eller bara rara tips - säng iväg ett PM.

Tack! Det värmer att höra det! Jag hoppas jag är rätt på det, eller jag vet att jag är rätt på det, och att jag har rätt i mina argument. Bara svårt att framföra det till fyra pojväns-systrar och hans föräldrar,, och även till kompisar förresten :p
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag blir snarare förbannad över folks inställning att man är nån Paris Hilton-wannabe när man har liten hund :mad: Senast för nån vecka sen frågade en kvinna mig vad det var för ras jag hade, svarade chihuahua varpå hennes sällskap säger till henne "paris hilton.." men en menande blick på mig. GNNNNG vad jag ville rusa hem & hämta leonbergern & bussa på henne då :devil: (om nu bara hunden ifråga hade gått att bussa på nån :angel: )

"Min andre hund er en leonberger"? :D
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag tycker mig inte märka samma saker som du. Mera av typen: hon som är så liten, varför bjäbbar hon inte, varför bär du henne inte här det kommer stora hundar.

Jag har tidigare bara haft stora hundar men behandlar min lilla hund precis som de stora. Men jag kan förstå att det är svårt. När jag blev med min lilla 3kgs vovve tog det ett tag innnan jag fattade att hon drog i kopplet :D
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag tycker mig inte märka samma saker som du. Mera av typen: hon som är så liten, varför bjäbbar hon inte, varför bär du henne inte här det kommer stora hundar.

Jag har tidigare bara haft stora hundar men behandlar min lilla hund precis som de stora. Men jag kan förstå att det är svårt. När jag blev med min lilla 3kgs vovve tog det ett tag innnan jag fattade att hon drog i kopplet :D

Känns som att folk tycker lite så om mig också :p, varför bär du inte run på henne, hon som är så liten :eek:, typ..


Jag är också uppväxt med stora hundar (flattar, roteriler, bouvie etc (stavning på det sista?)), och visst är det en stor omställning att gå över till liten hund, men ändå är det viktigt att se det som en hund, vilket många glömmer att det faktiskt är.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 105
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 099
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp