Bukefalos 28 år!

Inställningar till små hundar. *långt*

Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Det är ju precis det jag menar, med min jämförelse mellan små och stora hundar, man skiljer alldeles för mycket på deras beteende, vilket är helt fel.Jag vill ha en vettig liten hund, liten men med lika mycket uppfostran som en stor hund.

precis!!:D
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

jag vet inte vad det är som gör om vissa hundar fungerar och andra inte. För min hund har nog daltats med sedan jag fick honom, alla har klängt med honom både kända och okända.


Och när han sover så sover han. Han har tex sovit i mitt knä under tornerspel med 2000pers på läktaren... Och även sovit när vi varit på hill climbing (heter det så?) -tävlingar med motorcyklar om att klättra upp för branta sluttningar.. inte heller speciellt tyst tillställning...
Så han är ju van, oftast somnar han i knäet på nån och då blir han klappad på även i sömnen.

Han har inga problem med att vara på golvet heller men gillar det inte, får han inte vara med i knäet så går han dock till en soffa eller säng och lägger sig....
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Det svåra i att uppfostra en hund är inte själv hunden.......utan det svåra är att uppfostra sina vänner/familj etc :crazy:

Detta har jag tyvärr fått erfara åtskilliga gånger :smirk:
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

kl

Skaffa en bur och stäng in hunden när du tycker att hon ska vara i fred.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

jag vet inte vad det är som gör om vissa hundar fungerar och andra inte. För min hund har nog daltats med sedan jag fick honom, alla har klängt med honom både kända och okända.


Och när han sover så sover han. Han har tex sovit i mitt knä under tornerspel med 2000pers på läktaren... Och även sovit när vi varit på hill climbing (heter det så?) -tävlingar med motorcyklar om att klättra upp för branta sluttningar.. inte heller speciellt tyst tillställning...
Så han är ju van, oftast somnar han i knäet på nån och då blir han klappad på även i sömnen.

Han har inga problem med att vara på golvet heller men gillar det inte, får han inte vara med i knäet så går han dock till en soffa eller säng och lägger sig....

Det är exakt samma sak med Yda, alla verkligen alla daltar med henne, utom jag och sambon (eller ja, hon myser och vi kelar och hon sover i sängen :angel::D), men hon ska få vara hund precis som vår rottweiler, det är viktigt för oss.

Sedan är hon nog som din, säkert inga problem att sova i knäet vid vilka tillställningar som helst, det är nog enda stället hon kan sova på när det är liv och rörelse runt omkring.

Haha känner igen det där med att få vara på golvet, ingen favvo-plats här heller, men det går bättre och bättre, första veckan stod hon med framtassarna på soffkanten och pep och ville upp till oss, men sedan fann hon sig i att vara på golvet och kan till och med lägga sig ner under soffbordet eller vid våra fötter vid datorerna om det ska va så, skööönt !
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag har mest problemet att folk tycker jag är en grym människa som inte har kläder på min chihuahua när det är flera minusgrader han fryser ju ihjäl :smirk:, bär honom när vi ska längre än 500m eller det är snö på backen, inte låter han få äta rester från människomaten, inte vill att han ska bli klappad och hälsad på av allt och alla osv osv. Får höra det nästan dagligen :confused:

Ja jag är en grym mot min lilla HUND enligt många :cool:
Speciellt en dag som idag när han hör och häpna fick följa med ut på isen och springa med när vi åkte långfärdsskridskor, stackars hunden springer runt på kalla hårda isen och tom halkar ibland men han älskar det :love:
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Ja, och det viktigaste är väl att se individen för vad den är, er lilla HUND älskar att vara utan kläder, hänga med ut på isen och leva loppan och jag tycker ni sköter det hur bra som helst, vad andra tycker ska man väl skita i, även om det är nog så svårt tro mig :angel::D

Vår lilla flicka har faktiskt tröja på sig nu när hon är med mig i stallet och ska vara hyfsat stilla mycket eftersom hon fryser, men utöver det, är hon hund fullt ut ;)


Skönt att fler tänker och tycker som jag, trots små vovvar, tack!
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Känner igen ditt problem.
Min fd sambos mamma var helt omöjlig när min tjej var valp. Hon uppmuntrande henne att bita henne i händerna (hon stoppade in händerna i munnen på henne och skrattade när hunden bet...) Hon kunde inte låta valpen sova ifred utan skulle vara där och gossa och kela så att valpen vaknade. "nej men oj vaknade du nu lilla gumman, då ska farmor springa ut med dig så att du får kissa".
När valpis hoppade och bet i kopplet skrattade hon och trissade hon henne ännu mer etc.

Och då har jag inte en hund av liten och näpen ras, utan det är en 75%amstaff 25% APBT som nu som vuxen väger närmare 30 kg.... :crazy:

Eftersom det inte gick att resonera med tanten på ett vettigt sätt trots upprepade konfrontationer så löste vi det som så att hon helt enkelt inte fick träffa valpen. Jättetrist då resten av fd. sambons familj var jätteduktiga och gärna ville träffa valpen, men vad ska man göra när inga åtsägelser hjälper...
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag känner ocå i gen den min kompis har en chihuahua Den är almänt oupp fostrad tex. biter en i ansiktet om man sätter dit det m.m

och min kompis säger

- det är tur att hon bara är en chihuahua skulle hon vara en större hund så skulle hon vart farlig

Men jag tycker att bara för att det är en liten hund så ska man väll lära den vardags lydnad och sånt
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Har inte heller en jätteliten hund, knähöjd på henne ungefär men det hjälper visst inte:mad: Jag har henne med på jobbet och om jag inte är på min vakt så kan helt okända människor strutta fram, väcka henne och börja klappa när hon ligger i sin bur och sover! Värst är faktiskt vuxna människor! De flesta barn frågar om dom får klappa... ska nog tillverka nån skylt att hänga på buren så att folk fattar att de inte ens får prata med henne när hon är där inne.

Annars är det jobbigaste alla som tycker så synd om lilla valpen för att den piper när hon är i buren eller är fastbunden. Så kan dom säga sen när jag kommer att "ååh vi tog hand lite om henne medans du inte var här" Dah... tanken är att hon ska vara ensam och sitta fast och träna på det. (tränar bara på detta när jag är ensam men ibland dyker det upp någon jag inte har räknat med)

Men alla människor som rör sig i vår omgivning mer frekvent har jag pratat med om hur jag vill att de ska bete sig mot henne. De som inte tycker att det är så kul med en valp har sagt det och då har jag henne alltid kopplad eller i buren när de är i närheten så behöver de inte irritera sig på henne... funkar bra för mig iaf! De andra stolpskotten som dyker upp försöker jag se som träning för henne, vi kommer alltid att stöta på människor som inte beter sig exemplariskt.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

...Häromdagen (vid tio på kvällen) frågade pv's mamma och de två yngsta syskonen kunde vara hos oss, medan de körde ett ärende, då låg valpen och sov. Visst sa jag, men de får inte leka med Yda, för hon sover. Då var det inte lika kul längre, så de gick upp till storasyster i trappuppgången brevid istället, kan tro att jag fått höra detta sen, jag kunde väl ha låtit tjejerna lea med henne, vad löjligt av mig, hon kunde väl sova sen? :smirk:...

:rofl:



kan inte låta bli att undra hur det hade låtit om det var frågan om ett barn?

"jomen så löjligt av dig, ungen kan väl sova sen?" :smirk:

jaja dessa människor... *skakar på huvet*


blir nog bra till slut ska du se, du verkar iaf vettig, tur för lilla Yda att hon fick dig till matte ;)
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

När vår dv schnauzer var mindre (han blir 10 mån den 11/1 -värsta stora killen! :love: ) hade vi alltid med en hund-tygväska (från ÖB ca 200:-). När han hade varit vaken en stund och busat av sig så fick han gå och lägga sig och sova, i närheten av oss, men ändå helt skyddad från barn, släktingar och andra hundar. Funkade super! Sov kanske en timme och sen ut och busa igen! Valpen älskade sin väska och vi kunde umgås med människor på ett bra sätt utan att "springa efter valpen". När folk såg att han inte mådde dåligt av att stängas in utan smaskade på goda ben och storsov så fattade de snabbt vinken!

I övrigt håller jag med att vissa har svårt att behandla honom som en hund... men jag har varit ganska hård och sagt ifrån... Ett typexempel från i går. Mamma och jag var ute och gick. Hon låter honom hoppa på henne och bita efter hennes handske... "han tycker ju att det är så roligt att bära den" :mad: Jag fick psykbryt... och sa ifrån att hon inte får låta honom hoppa. Hon hade knappast låtit en rottweiler hoppa så mot henne (då hade hon blivit superskraj... :cool:)
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Håhåhå, vad jag känner igen det där.. Efter fleeeera tillsägelser från min sida till dem, drar jag mig faktiskt för att låta henne träffa dem, så roligt är det inte för mig och inte för valpis heller i längden.


Var hemma hos mina föräldrar, som är riktiga hundmänniskor, det är liksom på en helt annan nivå, visst lite lek och mycket gos, men mest lek mellan valpen och vår rottweiler, och när hon skulle sova, då ska hon sova, och det respekterar alla där hemma, man låter henne vara helt enkelt.
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Jag känner ocå i gen den min kompis har en chihuahua Den är almänt oupp fostrad tex. biter en i ansiktet om man sätter dit det m.m

och min kompis säger

- det är tur att hon bara är en chihuahua skulle hon vara en större hund så skulle hon vart farlig

Men jag tycker att bara för att det är en liten hund så ska man väll lära den vardags lydnad och sånt

Ja, definitivt ska det finnas någon form av vardagslydnad och normalt "hyfs" tycker man.
Är så tråkigt med sådana människor som liksom inte ser det, vad ska de med djuret till liksom?
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Har inte heller en jätteliten hund, knähöjd på henne ungefär men det hjälper visst inte:mad: Jag har henne med på jobbet och om jag inte är på min vakt så kan helt okända människor strutta fram, väcka henne och börja klappa när hon ligger i sin bur och sover! Värst är faktiskt vuxna människor! De flesta barn frågar om dom får klappa... ska nog tillverka nån skylt att hänga på buren så att folk fattar att de inte ens får prata med henne när hon är där inne.

Annars är det jobbigaste alla som tycker så synd om lilla valpen för att den piper när hon är i buren eller är fastbunden. Så kan dom säga sen när jag kommer att "ååh vi tog hand lite om henne medans du inte var här" Dah... tanken är att hon ska vara ensam och sitta fast och träna på det. (tränar bara på detta när jag är ensam men ibland dyker det upp någon jag inte har räknat med)

Men alla människor som rör sig i vår omgivning mer frekvent har jag pratat med om hur jag vill att de ska bete sig mot henne. De som inte tycker att det är så kul med en valp har sagt det och då har jag henne alltid kopplad eller i buren när de är i närheten så behöver de inte irritera sig på henne... funkar bra för mig iaf! De andra stolpskotten som dyker upp försöker jag se som träning för henne, vi kommer alltid att stöta på människor som inte beter sig exemplariskt.

Ja, vuxna människor ÄR värst, kan bara hålla med. Nog för att pv's lillasyster är bra jobbig, men jag tror att om vissa i familjen hade sagt till henne ordentligt så hade hon låtit valpen vara, värst är pv's pappa :cool:

Haha, ja folk tycker bra synd om dessa små liv när de är instängda i buren och heeeelt ensamma, synd att de inte förstår, trots att man försöker förklara, att det faktiskt finns en tanke med det :smirk:

Hur gammal är din valp förresten?
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

:rofl:



kan inte låta bli att undra hur det hade låtit om det var frågan om ett barn?

"jomen så löjligt av dig, ungen kan väl sova sen?" :smirk:

jaja dessa människor... *skakar på huvet*


blir nog bra till slut ska du se, du verkar iaf vettig, tur för lilla Yda att hon fick dig till matte ;)

Skönt att få lite förstelse, TACK! Ja, ibland undrar man vad det är för släkt man håller på att gifta sig in i :p. Hur svårt är det att förstå egentligen? Barn är barn, så även djur!
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

När vår dv schnauzer var mindre (han blir 10 mån den 11/1 -värsta stora killen! :love: ) hade vi alltid med en hund-tygväska (från ÖB ca 200:-). När han hade varit vaken en stund och busat av sig så fick han gå och lägga sig och sova, i närheten av oss, men ändå helt skyddad från barn, släktingar och andra hundar. Funkade super! Sov kanske en timme och sen ut och busa igen! Valpen älskade sin väska och vi kunde umgås med människor på ett bra sätt utan att "springa efter valpen". När folk såg att han inte mådde dåligt av att stängas in utan smaskade på goda ben och storsov så fattade de snabbt vinken!

I övrigt håller jag med att vissa har svårt att behandla honom som en hund... men jag har varit ganska hård och sagt ifrån... Ett typexempel från i går. Mamma och jag var ute och gick. Hon låter honom hoppa på henne och bita efter hennes handske... "han tycker ju att det är så roligt att bära den" :mad: Jag fick psykbryt... och sa ifrån att hon inte får låta honom hoppa. Hon hade knappast låtit en rottweiler hoppa så mot henne (då hade hon blivit superskraj... :cool:)

Vi har också någon liknande tyg-transport-väska, den är helt underbar och hon sover i den när vi är iväg, vilket är kanon. Visst surar hon och piper i protest precis i början, men sedan lägger hon sig tillrätta och sover, sen piper hon när hon vaknat och behöver ut, perfekt!

Det är verkligen så som du skriver, man hade aldrig låtit en 10-månaders rottis, t.ex, hoppa på det viset, men små-hundar i samma ålder är tydligen okej för många.. Konstigt resonemang..
 
Sv: Inställningar till små hundar. *långt*

Ähum, OK, såhär gör vi; du skickar hem samtliga av PV:ns familjemedlemmar till Tretjak - de kan få "leka" med honom så MYCKET de vill:devil::devil::devil:

Vill de inte åka hit så hotar du alla med att farbror Tretjak kan komma o hälsa på när man minst anar...he, he, he:eek:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 099
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 073
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp