Bukefalos 28 år!

Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hum...detta dök upp (fast på tyska, jag lät Google översätta)
The rising sun reminds me of your shining face and the foggy dew reminds me of your dreamy eyes . The distant sounds of the pulsating city remind me of her soft whisper and the cool breeze give me the chills reminds me of your romantic kisses.Did you feel a little warm in the morning ? I gave you a few hugs in my thoughts ! Good Morning
 
Men hjälp! Jag hade sagt Tack och hej till den.
Jag är så ytlig att jag inte dejtar fattiga.

Haha, jag får väl vara glad att det finns folk som vill dejta fattiga (mig). Har inget problem med det, han är student. Men jag hade skrivit nåt om att jag inte riktigt hade råd att åka just nu, inte frågat om dejten kan betala. Visst om vi redan kände varandra och ville träffas och det var väldigt dyrt att åka, då hade det väl känts rimligt att dela (om man har möjlighet). Men det här känns hur märkligt som helst. Tror det blir "tack och hej" faktiskt. Jag har velat prata i telefon också innan han kommer eftersom jag inte känner honom och det var meningen att han skulle vara här en vecka, men det har inte blivit av. Nån gång pga mig, men mest har det varit han som inte kunnat (visserligen har han mycket med uppsats och så, men ändå).
 
Fick just ett sms från snubben som skulle hälsa på mig, han frågade om vi kunde dela på tågkostnaden O_o. Jag tyckte det var jättekonstigt? Alltså ok om det är en vän man gärna vill träffa som är urfattig så man hjälps åt om det är väldigt dyrt men en i princip okänd person? Dessutom kostar det runt 700:- tur och retur så det är ju inte jättedyrt. Och även om han handlar en del mat när han är här så har jag ju det mesta hemma liksom, och han ska vara här en vecka.

Nu är det inte aktuellt för mig att dela nån tågkostnad, jag har precis flyttat och lånat pengar för att kunna göra det. Men jag blev skeptisk till att låta honom komma överhuvudtaget, känns som att om han behöver 350:- för hjälp till resa så är risken stor att jag dessutom kommer få stå för all mat + att han lär ju inte ha råd att ens ta bussen till byn och göra nåt :confused:
Om 700 är så lite pengar att du reagerar på att han inte vill betala hela summan själv men själv inte kan hosta upp till hälften så är väl frågan även om du själv har råd att ta bussen till byn.

Själv hade jag dragit öronen åt mig om jag träffade en karl som resonerade likadant som du gör. 700 är mycket pengar och någon som inte är villig att bidra till att man ska kunna ses känner jag inte vore mycket att hänga i granen faktiskt.
 
Haha, jag får väl vara glad att det finns folk som vill dejta fattiga (mig). Har inget problem med det, han är student. Men jag hade skrivit nåt om att jag inte riktigt hade råd att åka just nu, inte frågat om dejten kan betala. Visst om vi redan kände varandra och ville träffas och det var väldigt dyrt att åka, då hade det väl känts rimligt att dela (om man har möjlighet). Men det här känns hur märkligt som helst. Tror det blir "tack och hej" faktiskt. Jag har velat prata i telefon också innan han kommer eftersom jag inte känner honom och det var meningen att han skulle vara här en vecka, men det har inte blivit av. Nån gång pga mig, men mest har det varit han som inte kunnat (visserligen har han mycket med uppsats och så, men ändå).

Min första tanke var inte att det handlar om pengarna utan att det borde vara bådas förlust om ni inte gör vad det nu är ni har planerat att göra under veckan. (T ex kommer överens och har trevligt.) Alltså att han åker till dig i en vecka och därmed pausar sitt liv skulle kunna ses som en uppoffring i sig och så har han "dessutom" betalat för det, helt ensam. Jag säger inte att det är rätt eller lagom men jag hade nog själv kunnat tänka lite åt det hållet tidigare i livet. Därmed inte sagt att jag hade valt att ta upp det med den jag skulle träffa.
 
Om 700 är så lite pengar att du reagerar på att han inte vill betala hela summan själv men själv inte kan hosta upp till hälften så är väl frågan även om du själv har råd att ta bussen till byn.

Själv hade jag dragit öronen åt mig om jag träffade en karl som resonerade likadant som du gör. 700 är mycket pengar och någon som inte är villig att bidra till att man ska kunna ses känner jag inte vore mycket att hänga i granen faktiskt.

Jag prioriterar att betala tillbaka pengarna jag lånade av en person för att kunna flytta. Det skulle kännas helt fel att lägga pengar på en i princip okänd persons tågbiljett när jag är skyldig en annan pengar (och den personen har inte heller direkt mycket pengar). Till byn kan jag åka eftersom jag har busskort och cykel ;)

700:- är mycket för mig också men jag skulle ändå inte be en dejt om tågpengar när jag ska bo och därmed äta hos personen en vecka.
 
Min första tanke var inte att det handlar om pengarna utan att det borde vara bådas förlust om ni inte gör vad det nu är ni har planerat att göra under veckan. (T ex kommer överens och har trevligt.) Alltså att han åker till dig i en vecka och därmed pausar sitt liv skulle kunna ses som en uppoffring i sig och så har han "dessutom" betalat för det, helt ensam. Jag säger inte att det är rätt eller lagom men jag hade nog själv kunnat tänka lite åt det hållet tidigare i livet. Därmed inte sagt att jag hade valt att ta upp det med den jag skulle träffa.

Jag blir väl skeptisk också av att jag bor på ett turistställe och redan efter 1,5 månad här så är det väldigt många som vill hälsa på, folk som typ struntade i mig när jag bodde närmare. Det känns lite som att han såg en chans att både få gratis boende, mat och resa delvis betald och att träffa mig var av underordnad betydelse.

Om han ser det som en "uppoffring" att pausa sitt liv hemma så tja, då ska han ju inte åka. Jag såg det inte som en uppoffring att pausa mitt liv här för att ha honom här en vecka. Sen har han väl inte "betalat helt ensam", det är ju jag som dels tar risken att låta en okänd person bo här (han kan ju bara åka hem om han tycker jag är hemsk, jag kan ju inte gärna slänga ut honom), och dels får stå för mat och sånt.
 
Jag blir väl skeptisk också av att jag bor på ett turistställe och redan efter 1,5 månad här så är det väldigt många som vill hälsa på, folk som typ struntade i mig när jag bodde närmare. Det känns lite som att han såg en chans att både få gratis boende, mat och resa delvis betald och att träffa mig var av underordnad betydelse.

Om han ser det som en "uppoffring" att pausa sitt liv hemma så tja, då ska han ju inte åka. Jag såg det inte som en uppoffring att pausa mitt liv här för att ha honom här en vecka. Sen har han väl inte "betalat helt ensam", det är ju jag som dels tar risken att låta en okänd person bo här (han kan ju bara åka hem om han tycker jag är hemsk, jag kan ju inte gärna slänga ut honom), och dels får stå för mat och sånt.
Usch, jag får dåliga vibbar av den där personen, @Niyama. Förlåt att jag lägger mig i, men om det är så att han kommer, kan du inte se till att du har någon som kontaktar dig regelbundet?
 
Jag blir väl skeptisk också av att jag bor på ett turistställe och redan efter 1,5 månad här så är det väldigt många som vill hälsa på, folk som typ struntade i mig när jag bodde närmare. Det känns lite som att han såg en chans att både få gratis boende, mat och resa delvis betald och att träffa mig var av underordnad betydelse.

Om han ser det som en "uppoffring" att pausa sitt liv hemma så tja, då ska han ju inte åka. Jag såg det inte som en uppoffring att pausa mitt liv här för att ha honom här en vecka. Sen har han väl inte "betalat helt ensam", det är ju jag som dels tar risken att låta en okänd person bo här (han kan ju bara åka hem om han tycker jag är hemsk, jag kan ju inte gärna slänga ut honom), och dels får stå för mat och sånt.

Lägger till: fast jag vet ju inte hur det är när det gäller honom, skrev här för att få andras tankar om det. Jag blev bara så ställd när jag fick sms:et.
 
Usch, jag får dåliga vibbar av den där personen, @Niyama. Förlåt att jag lägger mig i, men om det är så att han kommer, kan du inte se till att du har någon som kontaktar dig regelbundet?

Tror ju inte han är farlig på nåt sätt, det är bara att vi uppenbarligen ser väldigt olika på just detta. Har dock reagerat på en sak tidigare, att han inte riktigt haft samma historia om ett par grejer. Typ "jag har aldrig varit i x-stad" och sen "när jag var i x-stad...", väldigt förenklat men ungefär. Det kan ha varit jag som missförstått något också, men jag reagerade på det.

Jag bor 200 m från en av mina närmsta vänner, så hon skulle ha koll på mig i så fall :)
 
Lägger till: fast jag vet ju inte hur det är när det gäller honom, skrev här för att få andras tankar om det. Jag blev bara så ställd när jag fick sms:et.
Jag förstår och jag klandrar dig verkligen inte! Menar inte heller att försvara den ståndpunkt jag har föreställt mig att han kan tänkas ha.
 
Jag prioriterar att betala tillbaka pengarna jag lånade av en person för att kunna flytta. Det skulle kännas helt fel att lägga pengar på en i princip okänd persons tågbiljett när jag är skyldig en annan pengar (och den personen har inte heller direkt mycket pengar). Till byn kan jag åka eftersom jag har busskort och cykel ;)

700:- är mycket för mig också men jag skulle ändå inte be en dejt om tågpengar när jag ska bo och därmed äta hos personen en vecka.
Klart du ska prioritera att betala tillbaka det du lånat, men övrigt resonemang kring det skulle definitivt få mig att dra öronen åt mig om jag vore honom, just för att 700 kr är mycket pengar. Hade det handlat om småslantar, en tjuga hit eller en femtiolapp dit typ, då däremot hade jag varit jävligt skeptisk till karln. Inte för att jag inte vill dela sånt men för att jag är smått allergisk mot snåla jävlar :p

Tror ju inte han är farlig på nåt sätt, det är bara att vi uppenbarligen ser väldigt olika på just detta. Har dock reagerat på en sak tidigare, att han inte riktigt haft samma historia om ett par grejer. Typ "jag har aldrig varit i x-stad" och sen "när jag var i x-stad...", väldigt förenklat men ungefär. Det kan ha varit jag som missförstått något också, men jag reagerade på det.

Jag bor 200 m från en av mina närmsta vänner, så hon skulle ha koll på mig i så fall :)
Det däremot skulle få även mig att dra öronen åt mig. En sak, okej, missuppfattningar händer och ibland uttrycker man sig oklart. När det däremot händer flera gånger, då är det något lurt.
Hell, jag kärade ner mig i en snubbe som ljög på det där viset. Det var så jäkla ofta jag reagerade på att historier ändrats gång på gång på gång men jag klandrade mig själv och konstaterade att jag säkert överanalyserar eller missuppfattar, och de gånger jag sa ifrån var det fortfarande mig felet låg hos eller så spelade han dum och kom med kassa bortförklaringar. Fattar fortfarande inte vad i hela helvete man får ut av det men ett jävla skitbeteende är det!
 
men övrigt resonemang kring det skulle definitivt få mig att dra öronen åt mig om jag vore honom, just för att 700 kr är mycket pengar.
Men han ska ju bo en vecka hos @Niyama i så fall. Det kostar också. Jag tycker @Niyama resonerar klokt; om man inte har råd med resan, så frågar man väl inte om man ska dela på resan? Då säger man att det går inte just nu tyvärr osv.

(Fast det är bara en liten del i varför jag är orolig för den här personen.)
 
Klart du ska prioritera att betala tillbaka det du lånat, men övrigt resonemang kring det skulle definitivt få mig att dra öronen åt mig om jag vore honom, just för att 700 kr är mycket pengar. Hade det handlat om småslantar, en tjuga hit eller en femtiolapp dit typ, då däremot hade jag varit jävligt skeptisk till karln. Inte för att jag inte vill dela sånt men för att jag är smått allergisk mot snåla jävlar :p

Alltså, jag har inte räknat på saken innan men om han betalar för resan 700:- och jag betalar hans mat, de flesta äter för i alla fall 350:- i veckan. Hans kostnad är alltså 350:- då, eftersom han under den veckan inte betalar nån mat (annat än om han köper nåt extra liksom, 350:- är ju relativt lågt räknat då folk generellt verkar lägga mer på mat). Min kostnad är maten, 350:-. Vi betalar alltså lika mycket, ungefär. Men han vill att jag ska betala halva tågresan också, så att han alltså betalar 350:- men jag 700:-. Nu vet jag inte riktigt hur mycket han hade tänkt betala av maten, men vi äter i princip samma saker (är veganer båda två) och det mesta finns ju hemma så jag hade i alla fall tänkt att jag står ju för det mesta av maten. Sen kanske han hade tänkt handla precis allt han äter själv, men även det låter väldigt märkligt för mig (ska vi typ ta två potatisar ur hans påse och sen två potatisar ur min påse när vi lagar mat? :laugh:). Och visst, han kan ju inte veta om min frys och skafferi är helt tomma, men jag skulle hellre ha några hundra extra att kunna göra av med i fall att, dvs inte åka om det kändes som att det hänger på ett par hundra hit eller dit om jag ska ha råd. Som sagt, hade vi känt varandra hade det ju varit en helt annan sak.
 
Viktigt! i det här sammanhanget. Jag vill inte skrämmas - eller, jo, det vill jag ju... :oSe till att din 200-metersvän kommer och ringer ofta.

Mm, jag vet att jag är lite oförsiktig när det gäller sånt här. Är fortfarande inte van vid att jag kan skydda mig så jag är lite "shit happens".
 
@Niyama - förslag på svar (heeeeelt seriöst:p):

Självklart! Vi delar lika på allt under veckan!

Hälften av min veckohyra är X kronor.
El och vatten kostar Y kronor.
Matkostnad beräknar jag till Z kronor.
Toapapper kostar... Eller tar du med dig eget?


Som sagt, det kostar att ha gäster. Tycker det är rätt märkligt att be en date man aldrig träffat om resebidrag. Skillnad om det är någon man känner.
 
@Niyama - förslag på svar (heeeeelt seriöst:p):

Självklart! Vi delar lika på allt under veckan!

Hälften av min veckohyra är X kronor.
El och vatten kostar Y kronor.
Matkostnad beräknar jag till Z kronor.
Toapapper kostar... Eller tar du med dig eget?


Som sagt, det kostar att ha gäster. Tycker det är rätt märkligt att be en date man aldrig träffat om resebidrag. Skillnad om det är någon man känner.

:rofl:
Jag svarade att jag tyvärr inte kunde hjälpa till eftersom jag just flyttat, får se vad han svarar på det. Kommenterade också vad tågen kostar, för jag funderar på om han kollat helt galet (vid vissa alternativ blir det ju löjligt dyrt). Det verkar så himla märkligt att han vill att jag ska betala hälften av den i sammanhanget låga kostnaden, när det dessutom kommer kosta för mig att han är här :confused:. Ja, hade det varit nån jag kände hade jag kunnat bidra med resepengar efter förmåga och vi hade också kunnat bestämma att t.ex. äta så billigt vi kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 984
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
691
Senast: em76
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
328
Senast: AraSlei
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
4 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp