Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag har inte räknat på saken innan men om han betalar för resan 700:- och jag betalar hans mat, de flesta äter för i alla fall 350:- i veckan. Hans kostnad är alltså 350:- då, eftersom han under den veckan inte betalar nån mat (annat än om han köper nåt extra liksom, 350:- är ju relativt lågt räknat då folk generellt verkar lägga mer på mat). Min kostnad är maten, 350:-. Vi betalar alltså lika mycket, ungefär. Men han vill att jag ska betala halva tågresan också, så att han alltså betalar 350:- men jag 700:-. Nu vet jag inte riktigt hur mycket han hade tänkt betala av maten, men vi äter i princip samma saker (är veganer båda två) och det mesta finns ju hemma så jag hade i alla fall tänkt att jag står ju för det mesta av maten. Sen kanske han hade tänkt handla precis allt han äter själv, men även det låter väldigt märkligt för mig (ska vi typ ta två potatisar ur hans påse och sen två potatisar ur min påse när vi lagar mat? :laugh:). Och visst, han kan ju inte veta om min frys och skafferi är helt tomma, men jag skulle hellre ha några hundra extra att kunna göra av med i fall att, dvs inte åka om det kändes som att det hänger på ett par hundra hit eller dit om jag ska ha råd. Som sagt, hade vi känt varandra hade det ju varit en helt annan sak.
Nu vill jag verkligen understryka att jag bara diskuterar frågan om betalning för resan lite plockat ur sitt sammanhang. Tycker annars att @aprilmaj har några goda poänger. Men: Har ni uttalat kommit överens om att ni kommer att leva på din skafferimat när han är där? Hade jag varit besökaren så hade jag utgått ifrån att vi skulle dela ganska lika, t ex genom att jag betalar merparten av gångerna som vi går och handlar. Sen tycker jag inte att det är helt rättvist att försöka räkna in hyra i sammanhanget - rimligen kan han inte hyra ut sin egen bostad när han inte nyttjar den. Antar att det var ett skämt från @Myrten :)
 
Nu vill jag verkligen understryka att jag bara diskuterar frågan om betalning för resan lite plockat ur sitt sammanhang. Tycker annars att @aprilmaj har några goda poänger. Men: Har ni uttalat kommit överens om att ni kommer att leva på din skafferimat när han är där? Hade jag varit besökaren så hade jag utgått ifrån att vi skulle dela ganska lika, t ex genom att jag betalar merparten av gångerna som vi går och handlar. Sen tycker jag inte att det är helt rättvist att försöka räkna in hyra i sammanhanget - rimligen kan han inte hyra ut sin egen bostad när han inte nyttjar den. Antar att det var ett skämt från @Myrten :)

Jag är övertygad om att Myrten inte var heeelt seriös ;)

Nej, vi har inte pratat om maten men jag brukar se till att gäster har mat att äta och så har det varit i princip alltid när jag besökt folk, förutom att jag ibland köpt speciella veganprodukter. Har aldrig varit med om att inte få ta potatis ur säcken, frukt från fruktskålen osv. Han är som sagt också vegan så då utgår jag ifrån att vi kan äta ungefär samma mat.

Men, även om han räknar med att betala en del mat: om jag besökte honom skulle jag betala min resa och sen vänta och se hur det blev med maten. Om jag inte hade råd att lägga 300:- mer än beräknat, då på mat, så skulle jag avstå resan. Det verkar liksom lite riskabelt att ge sig ut och resa med så lite marginaler, även om det bara är i Sverige.

Tillägg: egentligen borde jag ha frågat om vi skulle dela lika på maten också då? Men jag skulle verkligen inte kunna fråga nåt sånt.
 
Om jag inte hade råd att lägga 300:- mer än beräknat, då på mat, så skulle jag avstå resan. Det verkar liksom lite riskabelt att ge sig ut och resa med så lite marginaler, även om det bara är i Sverige.
Så tänker jag också. Undrar hur han tänker? Det låter som om han tror att han ska åka hem till mamma och bli bjuden på hela kalaset.

Tillägg: egentligen borde jag ha frågat om vi skulle dela lika på maten också då? Men jag skulle verkligen inte kunna fråga nåt sånt.
Med tanke på att han frågar om biljetten, så skulle du i princip kunna fråga vad som helst. Men jag förstår att/om du inte vill.
 
[...]Sen tycker jag inte att det är helt rättvist att försöka räkna in hyra i sammanhanget - rimligen kan han inte hyra ut sin egen bostad när han inte nyttjar den. Antar att det var ett skämt från @Myrten :)

Med tanke på att jag a) skrev heeeelt seriöst följt av smiley och b) drog in toapapper i det hela trodde jag att det var uppenbart att jag skämtade. Men om snubben är så oroad för 350 kr att han måste be en date han aldrig träffat om pengar borde man kanske tipsa honom om Airbnb:idea:... Då kan han gå med vinst på resan.

För några år sedan var jag på en date i Stockholm. Det kostar 160 kr att åka tor Uppsala - Stockholm. Borde jag ha krävt personen jag träffade på halva biljettpriset undrar jag nu. Det gjorde jag inte. Däremot, om det blivit mer än en date, hade jag nog föreslagit att vi skulle ha nästa i Uppsala så att vi turats om att resa. (Fast mest för att det är så ohyggligt tråkigt att åka tåget mellan Uppsala och Stockholm!)
 
Så tänker jag också. Undrar hur han tänker? Det låter som om han tror att han ska åka hem till mamma och bli bjuden på hela kalaset.

:D

Med tanke på att han frågar om biljetten, så skulle du i princip kunna fråga vad som helst. Men jag förstår att/om du inte vill.

Jag känner lite att vi ska inte flytta ihop, han ska vara här en vecka. Hur komplicerat kommer allt annat bli, om bara detta kräver noggrann beräkning och överenskommelse om vem som betalar vad - innan vi ens träffats eller ens pratat i telefon O_o
 
:D



Jag känner lite att vi ska inte flytta ihop, han ska vara här en vecka. Hur komplicerat kommer allt annat bli, om bara detta kräver noggrann beräkning och överenskommelse om vem som betalar vad - innan vi ens träffats eller ens pratat i telefon O_o
Hur kom ni fram till just en vecka? I mina öron låter det som en mastig förstadejt. Tänk om ni avskyr varandra efter tre sekunder? Då blir det jobbigt O_o
 
Hur kom ni fram till just en vecka? I mina öron låter det som en mastig förstadejt. Tänk om ni avskyr varandra efter tre sekunder? Då blir det jobbigt O_o

Det var han som ville eftersom det är så pass långt (jag håller väl inte med om det, jag har många gånger åkt åt andra hållet för några dagar). Jag föreslog att han inte skulle boka hemresan, den här årstiden går det alltid att få tag på vettig biljett ändå, så det är flexibelt. Men det blev inget bestämt och jag tänkte att jag tror vi kommer kunna ha ganska kul som vänner i alla fall.
 
Det var han som ville eftersom det är så pass långt (jag håller väl inte med om det, jag har många gånger åkt åt andra hållet för några dagar). Jag föreslog att han inte skulle boka hemresan, den här årstiden går det alltid att få tag på vettig biljett ändå, så det är flexibelt. Men det blev inget bestämt och jag tänkte att jag tror vi kommer kunna ha ganska kul som vänner i alla fall.
Det ante mig att det var hans förslag!
 
Dela på tågkostnad till en första dejt känns ju befängt. Har man inte råd borde man avstå. Jag hade en kille som bodde i ett annat land och på grund av lite olika skäl så var det jag som åkte till honom och då pratar vi flyg och betydligt mer än 700kr. Jag skulle aldrig komma på tanken att be om pengar eftersom jag bodde gratis och han betalade för det mesta när jag var där. Även om det inte går på ett ut så känns det lite löjligt att be om pengar så. Hade jag haft sämre ekonomi så hade man kanske kunnat göra något sånt efter att man setts ett par gånger för att möjliggöra att kunna ses igen, men inte första dejten.
 
Alltså, nu kom jag på att han kan åka som student. Då kostar resan 190:- enkel.
:cautious:
Ojdå, då borde det ju verkligen inte vara något att tjafsa om. Svarar på det längre inlägget ändå. :D
Nej, vi har inte pratat om maten men jag brukar se till att gäster har mat att äta och så har det varit i princip alltid när jag besökt folk, förutom att jag ibland köpt speciella veganprodukter. Har aldrig varit med om att inte få ta potatis ur säcken, frukt från fruktskålen osv. Han är som sagt också vegan så då utgår jag ifrån att vi kan äta ungefär samma mat.
Om ni inte har pratat om det så tycker jag inte det är självklart att en han som förstagångsgäst hos dig inte vet vad han kan förvänta sig. Han kanske har andra vanor med sina vänner? Eller så åker han sällan och hälsar på någon så länge. Ytterligare en möjlighet kan vara att han har samma erfarenheter som du men tycker det är mindre ofint att fråga "Betalar du halva biljetten?" än "Visst behöver jag inte själv köpa all mat när jag är hos dig?" (och jag är böjd att hålla med honom).
Men, även om han räknar med att betala en del mat: om jag besökte honom skulle jag betala min resa och sen vänta och se hur det blev med maten. Om jag inte hade råd att lägga 300:- mer än beräknat, då på mat, så skulle jag avstå resan. Det verkar liksom lite riskabelt att ge sig ut och resa med så lite marginaler, även om det bara är i Sverige.
I min fantasi handlar det inte om pengarna (och så bortser jag nu envist ifrån att det visade sig vara så billigt). Där blir det istället nödvändigt att ta upp frågan om finansiering för att relationen inte ska börja med en maktobalans. Sen har ju du tänkt att han får mat och så av dig också men det vet han inte så därför kan han inte väga in det.
Tillägg: egentligen borde jag ha frågat om vi skulle dela lika på maten också då? Men jag skulle verkligen inte kunna fråga nåt sånt.
Ha ha, ja. Eller bara låtit din matplan framgå ändå, t ex genom att säga "Det har jag inte råd med eftersom jag just har flyttat och mitt matkonto blir större av att du är här". I den versionen av historien där du fortfarande vill att han hälsar på alltså.
 
Tror ju inte han är farlig på nåt sätt, det är bara att vi uppenbarligen ser väldigt olika på just detta. Har dock reagerat på en sak tidigare, att han inte riktigt haft samma historia om ett par grejer. Typ "jag har aldrig varit i x-stad" och sen "när jag var i x-stad...", väldigt förenklat men ungefär. Det kan ha varit jag som missförstått något också, men jag reagerade på det.

Jag bor 200 m från en av mina närmsta vänner, så hon skulle ha koll på mig i så fall :)
Oavsett vad, jag skulle fimpa någon som ville ha bidrag till reskostnaden. Det är ju ingen affärsuppgörelse vi pratar om, skulle jag betala för det? Nä, det låte oattraktivt.
 
@Niyama, alltså, av det du skriver här låter den där mannen verkligen inte som något du borde släppa in i ditt hem. Även OM han är trevlig och "bara" vill ha en gratissemester så alltså... Nej. Hade jag fått kontakt med en sådan så skulle jag avbokat hela träffen, alternativt sagt "fine, du kan komma till den här staden och bo på hotell/vandrarhem så ses vi lite på dagarna". Tippar på att du ska jobba under tiden också. Vad ska han göra då? Njuta av gratissemestern eller förstöra ditt hem eller vad? Ska du ge honom nyckel till ditt hem då också så att han kan röra sig lite mer fritt?
 
@Niyama, alltså, av det du skriver här låter den där mannen verkligen inte som något du borde släppa in i ditt hem. Även OM han är trevlig och "bara" vill ha en gratissemester så alltså... Nej. Hade jag fått kontakt med en sådan så skulle jag avbokat hela träffen, alternativt sagt "fine, du kan komma till den här staden och bo på hotell/vandrarhem så ses vi lite på dagarna". Tippar på att du ska jobba under tiden också. Vad ska han göra då? Njuta av gratissemestern eller förstöra ditt hem eller vad? Ska du ge honom nyckel till ditt hem då också så att han kan röra sig lite mer fritt?

Nej, jag pluggar på distans så planen var att se till att inte ha något inbokat då. Men ja, jag börjar känna att ska han hit får han fixa boende så kan vi ses ändå. Även om han skulle vara jättetrevlig så oroar jag mig för att jag ska få betala väldigt mycket. Hade en jobbig weekend med en vän som hälsade på en gång, som glömde sin plånbok hela tiden så jag fick betala allt hon ville göra och sen fick jag tjata om att få tillbaka pengarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
83 84 85
Svar
1 692
· Visningar
55 470
Senast: sjoberga
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
389
Senast: em76
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 626
Senast: snorp
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 394
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp