Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Stereo

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas) förhållningssätt än om vård av hästar provar jag här.

Läste just en tråd där någon skrev ett par mindre fördelaktiga saker om en specifik ridskola, och h*n fick då rådet att anmäla detta istället för att skriva om det på Buke. Detta håller jag absolut med om, men det fick mig att fundera.

Genom åren har jag, liksom säkert många av er andra, stött på saker som jag anser vara djurplågeri eller på gränsen till djurplågeri, men som är väldigt svårt att bevisa. Hästar som far ordentligt illa, men som på ytan ser ut att ha det bra - de är i gott hull, hovarna sköts och de är inte uppenbart halta. Detta gäller både ridskolor och privathästar.

Det kan vara saker som fruktansvärt illa anpassade sadlar (ligger i brygga, trycker direkt på manken, för långa och ligger an som mest direkt ovanför njurarna), hästar som har direkta "sadelurgröpningar" i ryggmuskulaturen och som grinar riktigt illa vid sadling, men vid en vanlig enkel palpation av ryggen inte reagerar nämnvärt. Hur hanterar man det?

Hästar som är halta på alla fyra och inte vill hoppa, men som piskas över hinder mer eller mindre regelbundet för att deras dressyrridande/skogsmullande ägare känner för att hoppa lite då och då. De är inte "halta" utan ryttare för det oerfarna ögat, och eftersom ägaren vid den nyligen genomförda besiktningen fick fatt i den 92-årige veterinären som behöver ett förstoringsglas för att hitta sina fötter så finns det intyg på att hästen är frisk. Som glatt visas upp vid inspektion. Vad gör man?

Eller den enormt stressade stackars valacken som antingen hade fruktansvärt ont någonstans (udda oregelbundna "attackbockningar") eller som blivit otroligt illa behandlad, som reds med hårda tag och skarpa bett och kastades över hinder hit och dit med en obalanserad ryttare på ryggen som omväxlande satt med händerna i magen eller i näshöjd. Inget illa ment av ryttaren, bara okunskap. Jag stod dock knappt ut med att se det, och det var fler med mig som reagerade. Försök att prata med ryttaren resulterade i skrik och bråk, ju fler försök från desto fler människor desto mer hysteriskt blev det. Får fortfarande illamåendekänslor, får inte ångesten och paniken i den här hästens ögon ur minnet. Men den var ju inte halt, den var rund och fin, den var välskodd... Vad gör man? Filmar i smyg?

Jag har jobbat på två olika ridskolor (och även i andra stall) och jag vet precis hur det kan vara när flera hästar är halta och några måste arbeta hårdare än vad man skulle önska, när man inte har råd att köpa in nya sadlar utan får fixa och trixa så att hästarna ska få gå med de minst obekväma sadlarna, och även att en eller två hästar faktiskt KAN vara något oregelbundna av stelhet och behöver en kvart på sig att värma ur - veterinärkollat och allt. Och att folk gärna påpekar detta - vilket är jättebra! Men att man gärna skulle gå runt med ett veterinärintyg i fickan så att man inte känner sig så dum. :p

Men även med denna kunskap, så tycker jag det är jobbigt att besöka vissa ridskolor där jag inte tycker att hästarna mår bra alls. Inget anmälningsbart (även om jag försökt), det är svårt att komma åt det, men likväl gränsar det till, eller är, djurplågeri i mina ögon.

Därför tycker jag det är så jobbigt när inlägg med "mindre fördelaktiga" åsikter om vissa ridskolor/tränare censureras, för dessa saker kommer aldrig fram. Det vore bäst om det gjorde det, för hästarnas skull. Naturligtvis MÅSTE de tas bort, för pajkastningen skulle ju aldrig ta slut annars, och många saker skulle säkert vara rena lögner som endast skrevs för att skada verksamheten, så jag föreslår inte att vi ska öppna ett "skitskrivarforum".

Jag vill istället diskutera hur folk i allmänhet hanterar sådana här situationer. När det gäller ridskolor kan man ju rösta med sina pengar så att säga, men ibland vill man ju verkligen göra mer. Vad gör man? Hur gör man?

Hur gör ni?

Hur hanterar ni era egna känslor av otillräcklighet för de hästar ni fått "lämna åt sitt öde" hos en okunnig ägare/dålig ridskola? Ibland gnager detta verkligen i mig. :(
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

I fall där det är uppenbart dålig hästhållning, men inte räkna-revbenen-dåligt så försöker jag lite snällt prata med ansvarig person om jag känner denne. Samtal i stil med "jag ska ta hit sadelprovaren på tisdag, vill du vara med?" "Min förra häst började stanna plötsligt, den hade kotledsinflammation, har du kollat upp Brunte?" Att bli arg och totalsåga personen (även om man vill det ibland) brukar som bekant bara leda till försvarsposition och bråk :crazy:

Främmande människor har jag ibland bett försvinna ur ridhuset och talat om att "ridningen" de ägnar sig åt inte är ok, ibland bara knutit näven i fickan och gått.

Men usch vad det skär i mig när man ser hästar som aldrig får vara i hage, som är jättearga vid varje sadling och är halvt omöjliga att sitta upp på, som hårdhänt tvingas in i transporten, som rids med hård hand och pickande sporrar, eller som fodras med 6 kg hö och 6 kg kraftfoder. Hemskt är vad det är, fast inte lönt att anmäla - då man varken kan räkna revben eller hitta hovar som liknar träskor.

Mer allmänt försöker jag dra mitt strå till stacken genom att själv rida mjukt och lyssna på min häst, och hjälpa den som vill ha hjälp. Sen är jag också med i styrelsen i min nybildade klubb, och jobbar för att vi ska ha en slags "värdegrund" i gott hästmannaskap i våra stadgar.
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Jag sitter lite i den sitsen fast inte vad gäller ridskolor utan privatpersoner, de får ju mat och verkas typ 2 ggr om året så tårna är långa men för ett inte hästöga så tror jag inte att de anmärker på det. Tycker att det är väldigt svårt när alla vi hästmänniskor ser sååå olika på vad som är rätt och inte för det jag ser kan i ens annans ögon vara helt okej liksom.

det enda man kan göra är ju att anmäla och hoppas på det bästa. sen om man får flera att anmäla det hela så kanske det liksom tas på större ansvar än om bara en person ringer och anmäler.

vet inte vad jag ville få ut men
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Tycker det var väldigt bra skrivet, förstår precis hur du tänker och känner igen alltihop!

Jag tror att mycket beror på okunskap, den "gamla" genuina hästkunskapen är numera sällsynt och förs inte vidare från generation till generation.

Dessutom handlar säkert mycket om ekonomi, ridskolorna har svårt att få det att gå ihop och sådant som välsittande sadlar får låg prioritet.

Ytterligare en sak som bidrar: Detta tävlande! Småbarn ska börja tävla efter ett par terminer på ridskola, föräldrar, som ofta inte har någon hästkunskap, engageras, snart handlar allt om tävlingar och resultat. Hästen blir en maskin som man plockar rosetter med, håller den inte så säljs den och en ny rosettplockare köps in. Som då behandlas på samma sätt som den förra som inte höll...

Hur man hanterar detta har jag ingen aning om. Föräldrakurser i hästvård? Satsa mer på teoretiska kunskaper på ridskolorna och försöka få bort fokus från tävlingar? Att prata med illaridande ryttare hjälper kanske för stunden, men nog inte i längden.

Jag tror på kunskapsspridning, men då måste ridskolorna föregå med gott exempel.
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Samtal i stil med "jag ska ta hit sadelprovaren på tisdag, vill du vara med?"
Ja, det är ju absolut en bättre metod än att bli arg. Försökte ungefär så med ägaren till den stressade valacken, gick inte så bra. :crazy:

Främmande människor har jag ibland bett försvinna ur ridhuset och talat om att "ridningen" de ägnar sig åt inte är ok
:bow:

sen om man får flera att anmäla det hela så kanske det liksom tas på större ansvar än om bara en person ringer och anmäler.
Det här är nog precis vad man får göra, och jag tror det kan fungera på fall som det du nämnde, att hästarna verkas för sällan. Förr eller senare kanske det händer något. Jag tror dock att det är svårt att komma åt de fall där själva skötseln sköts okej eller till och med exemplariskt, men där det är andra saker som felar.

Hästen blir en maskin som man plockar rosetter med, håller den inte så säljs den och en ny rosettplockare köps in.

Håller med dig om att det är både okunskap och ekonomi som gör att hästarna far illa. Detta med tävlande kan säkert också spela roll, även om jag personligen inte sett så mycket av den sidan av sporten. Även om jag vet att det existerar.

Jag tror på kunskapsspridning, men då måste ridskolorna föregå med gott exempel.
Missförstå mig rätt nu, detta låter ju jättebra :) och är väl den enda väg som man egentligen kan gå, men jag tror ändå inte detta hjälper de hästar som faktiskt behöver hjälp. De ägare som gör dessa dumma tabbar med sina hästar verkar inte vara de som söker kunskap direkt, utan de som "kan själv". Okunniga men kunskapstörstande ägare kan och gör ofta oavsiktligt livet svårt för sina hästar på ett eller annat sätt, men de rättar sig ganska fort om man påpekar något! Inte så att de absolut måste göra på just MITT sätt, men de söker kunskap i frågan och bestämmer sig sedan för hur de ska göra.

Och HUR kommer man åt de ridskolor som missköter sig på ett eller annat sätt? De lär inte vara mottagliga för pekpinnar om hästskötsel. :(
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Jo det kan du har rätt i. Haha man får ta med en filmkamera vart man går och filma allt man ser *ironisk* men det är riktigt svårt att för som hästägare måste man ju själv komma till insikten att jag kan inte allt och de som inte har kommit dit vill inte heller lyssna när man säger att de ska kolla över det de gör med hästarna.
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Jag tycker sådant här är jättesvårt:crazy:. Tyvärr sitter jag lite i den sitsen just nu!

Jag har en fd stallkamrat (vi är fortfarande "kamrater" men står inte i samma stall längre), som har två hästar hemma på sin gård som jag tycker så synd om:(. Ägaren, som är vuxen, är i grund och botten jättetrevlig, men hon kan inte så mycket som hon vill tro.. Hon började rida för några år sedan och efter ett par terminer på ridskola köpte hon en egen häst.

Hästarna är jättemagra, helt omusklade och har stora avtryck efter illa anpassade sadlar:(.Vi hade samma hovslagare förut, men efter det att han lite fint påpekat att hästarna kanske började se lite tunna ut hörde hon aldrig av sig till honom igen.
När hon rider är det bara "flängridning" á la fullt ös medvetslös; trav hela tiden, oavsett underlag, ibland tokrejs över nån åker:crazy:. Jag har slutat att rida med henne nu, för hon tycker jag är tråkig som inte vill trava hela tiden, men jag vill inte utsätta min häst för sån "träning". Jag har föreslagit ett antal gånger att vi kanske skulle börja ta lektioner tillsammans på den lokala ridskolan, men det har hon visst inte tid med.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra:crazy:. Hon älskar sina hästar och på ett sätt blir de ju omhändertagna, men på många andra sätt inte. De får mat, men jag vet inte om det är för att de får för lite eller om det är för att de inte kan tillgodogöra sig maten ordentligt (eller både och?) som de är så magra.

Jag och hovslagaren diskuterade en gång lite smått det här med att anmäla eller inte, men kom inte fram till någonting vettigt. I en perfekt värld skulle jag kunna tala om för henne rätt ut vad jag tycker skulle kunna förbättras med hennes hästhållning, för i grund och botten handlar säkerligen om okunskap. Men tyvärr så känner jag inte att jag riktigt kan göra det som det är idag, dels för att vi helt enkelt inte träffas så mycket längre, men framför allt så vet jag inte hur jag skall säga det för att det ska nå fram utan att det låter som ett påhopp.

Vad skulle ni ha gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Jaa, vad gör man? Det är så svårt när det inte finns något att "ta på", när vanvården inte handlar om direkt svält eller att hovarna aldrig verkas eller liknande.

Och anmäler man ett sådant fall händer det troligtvis ingenting eftersom hästägaren då kan visa att hästarna har det de behöver. Inspektörerna är ofta inte så hästkunniga heller och vet inte riktigt vad de ska titta efter.

Hur sjutton utbildar man hästägare så att man kommer åt sådana fall av nästanvanvård??

Jag har börjat att ordna kurskvällar i min lilla butik för sådana som börjat rida som vuxna och inte har så mycket kunskap om hästskötsel och hantering. Har en liten förhoppning om att man kan sprida nån liten ring på vattnet ...
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Vilket bra initiativ! :)

Jag vet också en häst som inte direkt vanvårdas i ordets rätta bemärkelse, snarare... försummas hästkraken p g a ägarens okunskap. Där har ägaren tyvärr noll insikt och hur man får denna att hoppa på en kurs, har jag ingen aning om. :(

Sånt här gnager mig verkligen, säger man till på skarpen finns risken att ägaren flyttar hästen till ett annat stall och då har man helt plötsligt ingen koll alls längre på hur den mår. Och det är inget anmälningsfall heller... Nää, sorgligt!
 
Sv: Inte tillräckligt dålig hästhålling - hur hanterar man det? Långt.

Snubblade over den har traden och tyckte den var sa intressant sa jag aterupplivar den;)

Har en relaterad undran. Vad innebar rutinkontroll? Ska alla stall (dvs privata/inhyrnings/ridskola) kontrolleras regelbundet? Hur ofta ar regelbundet? Hur skulle dessa kontroller bast kunna utformas och genomforas for att komma till ratta med mindre uppenbara problem som de som diskuteras i traden?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Verdandi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp