Bukefalos 28 år!

Intressant

Sv: Intressant

Bra att det händer något när folk bryter mot lagen.
Förstår inte alls folk som förespråkar bur inne för olika ändamål, som tycker att de kan strunta i lagen bara för att det blir smidigare att hålla hunden instängd..
 
Sv: Intressant

Bra att det händer något när folk bryter mot lagen.
Förstår inte alls folk som förespråkar bur inne för olika ändamål, som tycker att de kan strunta i lagen bara för att det blir smidigare att hålla hunden instängd..
Den här situationen var naturligtvis helt emot allt sans och vett, men det finns faktisk en situation där jag använder bur. Det är om jag ex. är på läger. Vi får ha hundarna på rummen, men de får inte gå upp i sängarna. Har jag inte möjlighet att barrikadera sängen (hunden är van att sova i min säng hemma) när vi går för att äta får hunden ligga i bur. Något som den inte alls protesterar emot. Alternativet är att den får ligga i buren i bilen.
Visst kan jag strunta i sängförbudet, men om det uppdagas (hundhår) kan andra bli lidande, dvs inga hundar alls på rummen.
 
Sv: Intressant

Men jag säger bara SUCK OCH STÖN!!!! :cool:

Ingen här inne har - så vitt jag vet - någonsin gett rådet att man skall ha för vana att permanent förvara hundar i bur! Oavsett orsak!
Jag känner inte till en enda person som anser att det är vare sej etiskt, moraliskt eller "träningstekniskt" vettigt!

Däremot är vi många som ser fördelar - för BÅDE hund och ägare - i att vid vissa tillfällen och med vissa hundar använda bur!

/Swat
 
Sv: Intressant

Fast jag tycker nog att det är lika illa när det förespråkas bur när hunden är ensam, vilket kan bli bra många timmar. Eller att hunden ska sitta i bur på natten, också många timmar.
Det har jag läst både här och på andra forum många gånger.

Och det är ju trots allt olagligt.
 
Sv: Intressant

Exakt vad är det som är så hemskt? Jag fattar verkligen inte...
Är det bättre att valpen/unghunden sätter i sig något olämpligt och kanske stryker med än att ligga och sova i en rymlig bur på natten?
 
Sv: Intressant

Fast jag tycker nog att det är lika illa när det förespråkas bur när hunden är ensam, vilket kan bli bra många timmar. Eller att hunden ska sitta i bur på natten, också många timmar.
.

Jag håller med. Skulle vara intressant att höra varför folk anser att en vuxen hund ska sitta inlåst i bur inne i sitt eget hem? Är det en valp kan jag kanske förstå det om det är tillfälligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant

Men jag säger bara SUCK OCH STÖN!!!! :cool:

Ingen här inne har - så vitt jag vet - någonsin gett rådet att man skall ha för vana att permanent förvara hundar i bur! Oavsett orsak!
Jag känner inte till en enda person som anser att det är vare sej etiskt, moraliskt eller "träningstekniskt" vettigt!

Däremot är vi många som ser fördelar - för BÅDE hund och ägare - i att vid vissa tillfällen och med vissa hundar använda bur!

/Swat

Fördelar? :confused:
Har haft hundar i många år och även arbetat med problemhundar och äger inte ens en bur. Kan för mitt liv inte hitta någon som helst användning för bur annat än vid transporter. Definitivt inte träningstekniskt.
 
Sv: Intressant

Exakt vad är det som är så hemskt? Jag fattar verkligen inte...
Är det bättre att valpen/unghunden sätter i sig något olämpligt och kanske stryker med än att ligga och sova i en rymlig bur på natten?

Detta uttalande säger mer om att ägaren har en olämplig miljö att ha hund i än fördelar med att låsa in hunden.
Hör väl till självklarheter för en hundägare att man anpassar sig och hundens miljö inte tvärt om. Valpar och unga hundar ska inte ha möjlighet att komma åt saker som är farliga under natten. Då är det något som är väldigt fel i hundhållningen om de kan göra det.
 
Sv: Intressant

Inte behöver jag möbler, golvlister eller ens väggar i mitt hem, nej nej, det kan jag "plocka bort" för valpis.

Ursäkta, men jag skrattade så tårarna rann när jag läste ditt inlägg :D
 
Sv: Intressant

Inte behöver jag möbler, golvlister eller ens väggar i mitt hem, nej nej, det kan jag "plocka bort" för valpis.

Ursäkta, men jag skrattade så tårarna rann när jag läste ditt inlägg :D

Tja om du inte kan klara ditt hem utan att ha valp i bur så ska du inte ha valp i det heller. Det är allvarligt och definitivt inget att skratta år. Klarar inte bostaden hunden/valpen då ska man inte ha den där heller.
Inte sjutton skaffar man andra djur om man inte kan ha dom utan ska man ha djur får man se till att man kan dom utan att bryta lagar m m. Gäller alla sorters djur.

Masse som faktiskt skaffade två valpar av stor ras i somras och har inte har en enda bur men ett helt hus ändå. Oj hur kan det ha gått till? Kan det beror på att det är anpassat till hundar och att hundarna har annan sysselsättning än att tugga möbler......
 
Sv: Intressant

Men skaffa en extremt aktiv ras där seperationsångest närmst står i rasstandarden och se hur tusan du ska lösa det.

Min tiks bror kan inte var själv i 5 minuter, han är nu 7 år och hon har testat ALLT. Om hon så ska till affären en snabbis måste han med i bilen. Dagis funkar inte heller, hunden blir tokstressad av det. Bur funkar iofs inte heller för honom, men jag har ju då ett kullsyskon som älskar sin bur. Hon blev burvan innan det var otillåtet och öppnar den själv när hon vill vara i fred. Nu för tiden kan hon vara utan bur i min lägenhet, men allt måste barrikaderas.

Sen kan man ju inte dra paralleller mellan en välmående hund som får sitta i en STOR bur en stund om dagen och hundar som förvaras i bur så gott som alltid. Jag vet många som iaf har förvarat sina hundar i bur så gott som hela tiden, speciellt de som har många hundar och det kan ju aldrig vara hälsosamt, det fattar väl de flesta.
 
Sv: Intressant

*knapplån*
(obs!ironi!)
de klart att hunden ska sitta i bur!!!
den ska vara kopplad Alltid ute!!
man ska ha minst 180cm nät runt gården!
i bilen ska hunden ha krocksäker bur!
enbart noga uppmätt färdigfoder duger!
Låt inte hunden träffa andra hundar...
Så gör man om man har god hundhållning... Annars kan en stor katastrof hända, de ha jag lärt mej på buke:angel::rofl:


Eller så låter man sunt förnuft råda, och har en uppfostrad lycklig hund!!
Den dagen som jag måste använda bur inomhus lägger jag ner mitt hundägande....
Något måste vara fel om man inte kan låta hunden röras i huset/lägenheten.


*Jenny*
 
Sv: Intressant

*knapplån*
(obs!ironi!)
de klart att hunden ska sitta i bur!!!
den ska vara kopplad Alltid ute!!
man ska ha minst 180cm nät runt gården!
i bilen ska hunden ha krocksäker bur!
enbart noga uppmätt färdigfoder duger!
Låt inte hunden träffa andra hundar...
Så gör man om man har god hundhållning... Annars kan en stor katastrof hända, de ha jag lärt mej på buke

Det jag har lärt mig av buke är att det finns ett par stycken som verkar läsa någon tråd, som sedan får representera hela forumet. Jag har nog hållt till på buke i snart 10 år och har hittils fått uppfattningen att de flesta har sina hundar lösa, låter dem busa med andra hundar (några stycken iaf, men kanske inte varenda en) , några få av sin hund i bur någon timme ibland-i övrigt är de i hela huset, och jag vet inte någon som har 180 staket runt hela gården/huset...

..och varför skulle man inte ha krocksäker bur till sin hund? :confused:
 
Sv: Intressant

Så sant..

Gnist som bara har 140 cm högt nät runt gården så att även jakthundarna ska kunna röja runt och få springa lösa regelbundet, utanför jaktsäsongen.

*Smäller mig på fingrarna*

Och hur skulle gammelvovven på veterinärens inrådan ha pallat att ligga i bur under så lång tid som han var tvungen till om han inte var burtränad sedan innan?

*Smäller mig på fingrarna igen*

De perfekta hundägarna finns som alltid på forum och deras syn på hundägandet är alltid utan undantag kolsvart eller kritvit. Gråskalor finns aldrig någonsin!

Ledsen om nån nu blir besviken, men jag hör inte till de perfekta hundägarna :eek: :cool:
 
Sv: Intressant

Och det är ju trots allt olagligt.

Det är bara olagligt om buren är stängd!

En hund som har sin sovplats i buren sedan valpåldern sover gott där inne och går frivilligt dit och lägger sig när den är trött eller vill vara ifred. Precis som en del har hundkorg som alltid är hundens trygga plats har en del burar som alltid är hundens trygga plats.

Vari ligger skillnaden mellan en öppen bur och en korg?
 
Sv: Intressant

Tja om du inte kan klara ditt hem utan att ha valp i bur så ska du inte ha valp i det heller. Det är allvarligt och definitivt inget att skratta år. Klarar inte bostaden hunden/valpen då ska man inte ha den där heller.
Inte sjutton skaffar man andra djur om man inte kan ha dom utan ska man ha djur får man se till att man kan dom utan att bryta lagar m m. Gäller alla sorters djur.

Masse som faktiskt skaffade två valpar av stor ras i somras och har inte har en enda bur men ett helt hus ändå. Oj hur kan det ha gått till? Kan det beror på att det är anpassat till hundar och att hundarna har annan sysselsättning än att tugga möbler......

Så duktigt :cool: Det har aldrig slagit dig att det är skillnad på hund och hund?
 
Sv: Intressant

Och hur skulle gammelvovven på veterinärens inrådan ha pallat att ligga i bur under så lång tid som han var tvungen till om han inte var burtränad sedan innan?

*Smäller mig på fingrarna igen*

De perfekta hundägarna finns som alltid på forum och deras syn på hundägandet är alltid utan undantag kolsvart eller kritvit. Gråskalor finns aldrig någonsin!

:

och jag måste säga att jag är mycket glad att vi hade burtränat innan vi var tvunga att operera våran unghund, om vi inte hade kunnat lägga honom i bur och på så sätt hålla honom lugn hade aldrig läkningen kunnat fungera så bra som den gjorde, vetrinären var mycket nöjd med vårat arbete och konstatera att eftersom vi var stenhårda i början med att hålla i stillhet så minskade vi ner rehab tiden betydligt, vi kom en hel månad före det normala rehab programet eftersom vi slapp problem. För oss var det helt klart värt att tvinga honom att ligga stilla 4 veckor för att nu ha en helt fungerande hund som kan vara lös i skog och mark och dessutom förväntas hålla i många år.

Världen är inte svart eller vit, och ang burlagen så anser jag inte den helt genomtänkt, jag tycker att man har missat en stor del av expertisen som talar till burens fördel. Och det skulle inte förvåna mig om det kommer att omarbetas för att verkligen vara en lag för hundens bästa och inte bara för folk som tror sig vara djurvänner.
 
Sv: Intressant

Att vara med hunden på ett hundträningsläger räknar jag som träning inför tävling, o då får hundarna vara i bur o även övernatta i bilen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 448
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 837
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp