Introducera hundvakt innan resa

sga

Trådstartare
Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå väldigt lugn och härlig, och älskar alla människor hon träffar. Vi hade besök för ett tag sen av två släktingar som aldrig träffat hunden, och efter 30 min låg hon och sov i den enes knä.

Nu ska vi iväg på 1 veckas semester och behöver lämna henne hos hundvakt. Hon kan tyvärr inte vara hos någon vi känner, och vi har därför hittat hundvakt via online-tjänst. Det har dock av flera anledningar blivit så att vi kommer träffa denna hundvakt för första gången bara en vecka innan avresa. Planen är att hinna ytterligare en träff innan vi åker iväg. Hundvakten ska bo hos oss tillsammans med hunden, och kommer få en omfattande instruktion på alla sjukdomar och mediciner. Vad tror ni, räcker denna introduktion? Vet att alla hundar är olika, men hur har ni gjort? Hur snabbt har er hund tytt sig till hundvakten? Tusen tack för både tips och solskenshistorier! :)
 
Hade aldrig vågat boka en privat hundvakt utanför familjen/allra närmaste vännerna inför en resa.

Dom kan ställa in.

Jag hade bokat pensionat :)
Vi har övervägt det, men hon behöver närhet till människa, annars blir hon superstressad. O med all sjukdomar och mediciner känns det bättre med en ansvarig person :)
 
Vi har övervägt det, men hon behöver närhet till människa, annars blir hon superstressad. O med all sjukdomar och mediciner känns det bättre med en ansvarig person :)
Hur sjutton vet du att denna påtänkta hudvakt är någon att lita på. Har du kollat referenser? Jag skulle aldrig lämna en hund som dessutom är beroende av mediciner till en vilt främmande människa. Kolla upp pensionat.
 
Vi har övervägt det, men hon behöver närhet till människa, annars blir hon superstressad. O med all sjukdomar och mediciner känns det bättre med en ansvarig person :)
Ok själv hade jag blivit superstressad av att ha en okänd hundvakt till min hund när jag själv befinner mig i ett annat land.
Även om hunden vill ha närhet i form av en människa vill jag själv ha mer trygghet i form av att inget händer hunden när jag är borta.
 
Hur sjutton vet du att denna påtänkta hudvakt är någon att lita på. Har du kollat referenser? Jag skulle aldrig lämna en hund som dessutom är beroende av mediciner till en vilt främmande människa. Kolla upp pensionat.
Känner samma hade aldrig någonsin vågat det särskilt inte när jag ska resa.
Överhuvudtaget har jag svårt att lita på främmande människor på det viset det är så svårt att avgöra hur någon egentligen är, en bekant till mig hade en hundrastare som i flera månader inte gått ut med hunden bara varit där och flyttat på kopplet varje dag 🤷‍♂️
 
Känner samma hade aldrig någonsin vågat det särskilt inte när jag ska resa.
Överhuvudtaget har jag svårt att lita på främmande människor på det viset det är så svårt att avgöra hur någon egentligen är, en bekant till mig hade en hundrastare som i flera månader inte gått ut med hunden bara varit där och flyttat på kopplet varje dag 🤷‍♂️
Fast det hör inte till vanligheterna. Många som jobbar med hundar är otroligt seriösa och passionerade, tråkigt för din vän dock.
 
Fast det hör inte till vanligheterna. Många som jobbar med hundar är otroligt seriösa och passionerade, tråkigt för din vän dock.
Jobbar med hundar? Jag uppfattade det som att det var en okänd privatperson som skulle vakta hunden?
Hundpensionat och liknande passning i hemmet med en redan upparbetad kundkrets är en annan sak.
 
Känner samma hade aldrig någonsin vågat det särskilt inte när jag ska resa.
Överhuvudtaget har jag svårt att lita på främmande människor på det viset det är så svårt att avgöra hur någon egentligen är, en bekant till mig hade en hundrastare som i flera månader inte gått ut med hunden bara varit där och flyttat på kopplet varje dag 🤷‍♂️

Och vet en som var tvungen att göra sig av med sin hund efter att hundvakten lämnat den ensam i flera dygn. Den stackars hunden klarade inte av att vara ensam hemma alls efter det och ägaren kunde då inte behålla den.
 
Hur sjutton vet du att denna påtänkta hudvakt är någon att lita på. Har du kollat referenser? Jag skulle aldrig lämna en hund som dessutom är beroende av mediciner till en vilt främmande människa. Kolla upp pensionat.
Fast på pensionat blir det även då en vilt främmande människa?

Men ja, jag hoppas (och räknar med) att TS kollat upp referenser när det är en människa som ska bo hemma hos en själv.

Jag räknar med att denna tjänsten kommer kosta en slant.

Till TS skriv en utförlig lista och se till att ha kontaktpersoner personer kan ta stöd av, och jag hade velat ha någon som kanske tittade in halvvägs och såg så att allt går bra.
Hundar brukar reda sig snabbt i nya situationer.
 
Jobbar med hundar? Jag uppfattade det som att det var en okänd privatperson som skulle vakta hunden?
Hundpensionat och liknande passning i hemmet med en redan upparbetad kundkrets är en annan sak.
Det står ju att det är från en "onlinetjänst" jag räknar med att det INTE är en random människa som kan tänka sig att passa hund utan någon som jobbar med det?
Jag tror inte de flesta släpper in kreti och pleti i sina hem bara sådär.
 
Fast på pensionat blir det även då en vilt främmande människa?

Men ja, jag hoppas (och räknar med) att TS kollat upp referenser när det är en människa som ska bo hemma hos en själv.

Jag räknar med att denna tjänsten kommer kosta en slant.

Till TS skriv en utförlig lista och se till att ha kontaktpersoner personer kan ta stöd av, och jag hade velat ha någon som kanske tittade in halvvägs och såg så att allt går bra.
Hundar brukar reda sig snabbt i nya situationer.
Tack för svar - och ja, jag tänker samma om pensionat. Det blir ju fortsatt en ny situation och nya människor som jag inte jag någon aning om vilka det är. Det stämmer som du antar att personen kommer från en dedikerad online-tjänst för just hundvakning, men återkommande kunder och mycket goda omdömen. Jättebra tips att be någon kolla läget halvvägs, hade inte tänkt på det. Har också uppfattat det som att hundar brukar anpassa sig snabbt i nya situationer, min oro är främst i att det går lite för snabbt.

Igen, stort tack! :)
 
Tack för svar - och ja, jag tänker samma om pensionat. Det blir ju fortsatt en ny situation och nya människor som jag inte jag någon aning om vilka det är. Det stämmer som du antar att personen kommer från en dedikerad online-tjänst för just hundvakning, men återkommande kunder och mycket goda omdömen. Jättebra tips att be någon kolla läget halvvägs, hade inte tänkt på det. Har också uppfattat det som att hundar brukar anpassa sig snabbt i nya situationer, min oro är främst i att det går lite för snabbt.

Igen, stort tack! :)
Jag tänker att eftersom hunden är i sin hemmamiljö så har den en annan grundtrygghet än vad den har när den passas på ett okänt ställe med en okänd människa.
Mina hundar passades av en kusin som de förvisso träffar en gång om året, bara för någon vecka sedan och de fann sig snabbt i andra rutiner utan problem. 😊
 
Mina hundar har lätt att lita på och acceptera människor och hundvakter hur som helst. Jag däremot... :D Nu kommer jag se till att hundarna är hos någon i bekantskapskretsen när jag reser iväg, och då ha allt nedskrivet om deras skötsel, mat, hur man ska göra om någon blir sjuk/skadad... muntligt räcker inte. Folk glömmer.
 
Det står ju att det är från en "onlinetjänst" jag räknar med att det INTE är en random människa som kan tänka sig att passa hund utan någon som jobbar med det?
Jag tror inte de flesta släpper in kreti och pleti i sina hem bara sådär.
Ok.
 
Tack för svar - och ja, jag tänker samma om pensionat. Det blir ju fortsatt en ny situation och nya människor som jag inte jag någon aning om vilka det är. Det stämmer som du antar att personen kommer från en dedikerad online-tjänst för just hundvakning, men återkommande kunder och mycket goda omdömen. Jättebra tips att be någon kolla läget halvvägs, hade inte tänkt på det. Har också uppfattat det som att hundar brukar anpassa sig snabbt i nya situationer, min oro är främst i att det går lite för snabbt.

Igen, stort tack! :)
Hundpensionat har man ju en helt annan trygghet i bara det att dom inte plötsligt kan ställa in plus att dom redan har kunder och recensioner och är kontrollerade av ls.

Inget av det här har en privat hundvakt.
 
Hundpensionat har man ju en helt annan trygghet i bara det att dom inte plötsligt kan ställa in plus att dom redan har kunder och recensioner och är kontrollerade av ls.

Inget av det här har en privat hundvakt.
TS skriver att tjänsten hundvakten kommer ifrån har återkommande kunder och goda omdömen. Det rör sig väl om en person som driver detta som företag, så risken att ställa in bör inte vara överhängande. Småföretagare måste ju genomföra sina uppdrag för att få inkomst.

För hundens del tycker jag att det är en betydligt mindre omställning att vara i sin hemmiljö med en okänd människa än i pensionatsmiljö med okända människor och många andra hundar.

Jag har en god vän som livnär sig på att bo hemma hos folk och ta hand om deras djur när de är borta. Min vän är engelsk och jobbar där + hos britter som bor i Spanien. Hen har stor vana av många olika sorters djur och har jobbat med djur hela sitt liv. Jag kan mycket väl tänka mig att denna näring kommer att få fäste även i Sverige.

TS, min vän har nästan bara återkommande kunder, men när hen någon gång tar en ny tror jag att hen brukar göra ett hembesök om det inte är något speciellt (men besöket brukar göras i god tid och innan min vän accepterar uppdraget). Vad säger hundvakten själv? Noggranna instruktioner är A och O, speciellt när det gäller medicinering. Sen brukar min vän skicka foton/filmer varje dag (eller så ofta ägarna vill) + lägger aldrig någonsin ut något på sina egna sociala media och raderar bilderna direkt när hen skickat. Hen visar aldrig någonsin bilder på de djur hen passar eller de miljöer hen vistas i bortsett från när hens kunder skickar något, typ julkort.
 

Liknande trådar

Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 670
Senast: Petruska
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 301
Senast: TinyWiny
·
B
Övr. Hund Min hund har varit hos mina föräldrar på semester i två veckor, men nästa helg kommer han hem igen. Under tiden som vovven varit borta...
Svar
8
· Visningar
6 190
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp