Bukefalos 28 år!

Intuniv och alkohol?!

Vad jag upplevt så har 'mina' läkare varit väldigt icke-restriktiva när det kommit till alkoholkonsumtion och medicinering.

Men.

Jag har ett i stort sett obefintligt riskbeteende och min alkoholkonsumtion har blivit utvärderad av vården (flera gånger). En av de mediciner jag tog ett tag (Voxra) står på FASS att man inte bör kombinera med alkohol,

Vilket läkaren sa till mig. Men sedan kollade hon mina resultat och la till "din alkoholkonsumtion är så låg, att jag kan tillåta dig att ta en låg-alkoholcider nån gång i månaden eller smutta på ett glas vin. Men var medveten om att du antagligen kommer bli mer påverkad än vad du är van vid".

Läkaren hade alltså tillräckligt med information om mig för att göra ett väl avvägt beslut när det kom till medicinering och alkohol. Så, lyssna på din läkare. Alltid. De har en poäng.

Så är det med min alkoholkonsumtion också. Den är i princip obefintlig. Alltså det är ju klart att jag lyssnar på mina läkare. Men jag är ju ändå intresserad av att höra hur det fungerar för andra :)
 
Så är det med min alkoholkonsumtion också. Den är i princip obefintlig. Alltså det är ju klart att jag lyssnar på mina läkare. Men jag är ju ändå intresserad av att höra hur det fungerar för andra :)

Kan ju också tillägga att min alkoholkunsumtion är ca 0,5 enheter/månaden och jag har bara varit påverkad en gång*. Aldrig varit salongsberusad eller känt behovet av att vara det.

*Jo. Ett halvt glas 2,5% cider + voxra = så däckad att jag somnade på en stol under en familjemiddag.:o
 
Kan ju också tillägga att min alkoholkunsumtion är ca 0,5 enheter/månaden och jag har bara varit påverkad en gång*. Aldrig varit salongsberusad eller känt behovet av att vara det.

*Jo. Ett halvt glas 2,5% cider + voxra = så däckad att jag somnade på en stol under en familjemiddag.:o

Då är nog min alkoholkonsumtion mindre :P har dock varit salongs, lite lullig. Men inte mer. Känner inte heller behovet av det. Men oj, vad obehagligt ! :o
 
Då är nog min alkoholkonsumtion mindre :P har dock varit salongs, lite lullig. Men inte mer. Känner inte heller behovet av det. Men oj, vad obehagligt ! :o
I trådstarten skriver du att du vill dricka några glas vin o bli salongsberusad.
250px-Internet_Troll_velu_ill_artlibre_jnl.jpg
 
Då är nog min alkoholkonsumtion mindre :P har dock varit salongs, lite lullig. Men inte mer. Känner inte heller behovet av det. Men oj, vad obehagligt ! :o

I trådstarten indikerar du på en mkt större alkholkonsumtion än mig (skulle aldrig dricka mer än 1/2 glas vin/dag tex.

0,5 enheter/månad är den lägsta konsumtion man kan få tilldelad i de test jag gjort (om man dricker något överhuvudtaget).
 
I trådstarten skriver du att du vill dricka några glas vin o bli salongsberusad.
250px-Internet_Troll_velu_ill_artlibre_jnl.jpg

Det är ju en skillnad på att vilja, och att faktiskt göra det. Det är mycket jag vill göra, men som jag inte gör pga en massa anledningar.

I trådstarten indikerar du på en mkt större alkholkonsumtion än mig (skulle aldrig dricka mer än 1/2 glas vin/dag tex.

0,5 enheter/månad är den lägsta konsumtion man kan få tilldelad i de test jag gjort (om man dricker något överhuvudtaget).

Nej okej :)
 
Det spelar väl ingen roll om du eller någon annan inte ser problemet. För det är ju inget problem för er. Men för mig är det det. Eller problem och problem. Snarare en undran. Och det som du anser vara onödigt kanske inte är det för någon annan.
Men dåså, då är det väl bara att testa. Ditt liv, ditt ansvar, för dö kommer du att göra iallafall en dag, det gör vi alla, det är det enda vi kan vara riktigt säkra på som kommer att hända och som vi inte slipper undan.
 
Det hade varit väldigt trevligt att ta kanske 2-3 glas vin eller liknande. Jag hade absolut inte tänkt supa mig aspackad, utan möjligtvis bli lite salongs. Men. Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag kom precis på att jag har druckit två gånger med Intuniv. Då har det gått bra. Elvanse hoppar jag helt enkelt över om jag vet att jag ska dricka den dagen. Men intuniv tar jag på kvällen vilket gör det ännu svårare för mig. Jag får inte hoppa över den en dag då den har en viss påverkan på blodtryck och puls (jag har den för att jag får förhöjd puls och blodtryck av enbart Elvanse). På FASS står det ju som alltid att det inte ska kombineras.

Har ni någon erfarenhet av medicinen?
Om jag tar något/några glas vin på kvällen och sen när jag kommer hem tar medicinen, funkar det tror ni?
Jag tror att det är den här delen av ditt första inlägg som folk hänger upp sig på. För du frågar ju om vi tror att det är okej för dig att blanda din medicin och alkohol trots att både läkare och FASS säger nej.
Det kan ses som riskbeteende att du faktiskt redan gjort det två gånger trots att du inte ätit den så länge.

Jag äter medicin och dricker en cider eller lite whisky då och då (aldrig så att jag ens blir lullig) och det går bra, men jag förstår inte riktigt hur det är relevant för någon.
 
Men dåså, då är det väl bara att testa. Ditt liv, ditt ansvar, för dö kommer du att göra iallafall en dag, det gör vi alla, det är det enda vi kan vara riktigt säkra på som kommer att hända och som vi inte slipper undan.

Om jag hade velat dö så hade jag nog gjort det på ett annat sätt. Och om det var att dö som jag var ute efter så hade jag nog inte heller frågat och varit orolig.
 
Jag tror att det är den här delen av ditt första inlägg som folk hänger upp sig på. För du frågar ju om vi tror att det är okej för dig att blanda din medicin och alkohol trots att både läkare och FASS säger nej.
Det kan ses som riskbeteende att du faktiskt redan gjort det två gånger trots att du inte ätit den så länge.

Jag äter medicin och dricker en cider eller lite whisky då och då (aldrig så att jag ens blir lullig) och det går bra, men jag förstår inte riktigt hur det är relevant för någon.

Jo, det är sant. Det var verkligen inte så jag menade utan jag formulerade mig nog väldigt fel.
Skönt att det funkar bra för dig :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 489
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 292
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 936
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp