Bukefalos 28 år!

Irriterad på människor som tror de kan allt!

Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Men ni som tycker det var ett ok tips, i vilka fler situationer kan man tipsa folk? Kan jag tipsa folk i förbifarten om de har fula kläder i min ögon, eller tipsa någon som handlar onyttig mat på ICA vad jag tycker vore mer hälsosamt?

Även om hon kanske inte menade att vara snäsig, så är kritik och åsikter om folks agerande något de flesta helst tar emot av såna de känner och har en relation till, och inte viskat ur mungipan på folk som skyndar förbi.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Ja, och som jag flera gånger skrivit, initialt skulle jag reagerat precis som TS, och känt precis som TS. Men i efterhand faktiskt sett det som ett välment tips. Men att jag anser att tipsa folk om hur de ska träna sina hundar (eller vad de lägger i korgen på ICA, hur de uppfostrar eller inte uppfostrar sina barn osv) gör man bäst i att låta bli.

Men beskriven situation och beskrivna kommentarer är ingenting jag skulle gå och muttra över efteråt eller ägna någon irritation.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag håller med dig. Varför slänger hon ur sig en sån kommentar? för att vara snäll? hon tar för givet att TS inte vet.. ofta att man ger kritik till en människa man inte känner, bara slänger ur sig en sån kommentar på förbi farten..

Hur skulle hennes kommentar hjälpa TS då? hon han inte direkt lägga ut nått tips på hur sitationen skulle lösas?
ja skulle oxå blivit sur.. hur orkar vissa
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag instämmer faktiskt. Varför öht ge råd oombedd, dessutom i en situation när man inte vet mer än man kan uppfatta på den korta stund ett hundmöte tar.

Det kan ju finnas massor med faktorer med i bilden som man inte har en aning om - eller så är ägaren fullt nöjd med hur långt man kommit med lydnaden och eftersträvar inte perfektion. Visst är det så att det är onödigt att irritera sig om man nu ändå stöter på en besserwisser men det är inte alltid så lätt att låta bli, tyvärr är jag själv sådan att jag tar åt mig även om jag förnuftsmässigt kan tycka att personen har fel.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag får hålla med dig...

Allmänt:

Samtidigt är det inget jag skulle gå och reta upp mig på såhär i efterhand. Jag har svarat en sådan människa en gång faktiskt

Jag log och svarade - Sköt du din hund så sköter jag min ..
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jo missade visst skriva att det var ett mindre vänligt tonfall i första inlägget.
Är inte så att jag går runt fortfarande och irriterar mig precis:P Jag hade precis kommit in från promenaden och funderat på hur hon tänkte när hon gav mig den kommentaren bara sådär i förbifarten utan någon som helst knowledge om varken mig eller hunden. Kände mig irriterad då i stunden och ville få ur mig lite irritation! Men det finns människor för allt har man ju märkt och egentligen bör man inte förvånas!

En annan gång då jag gick med mammas hund klagade en medelålderskvinna över att jag valde att gå samma väg som henne så att jag mötte henne då hon kom med sina två hundar, precis som att hon ägde vägen, jag var ju på väg hemåt och var tvungen att gå den vägen!

Eller då en tjej låter sin hund (amstaff) dra henne ner för en brant backe här i närheten och jag kommer och går uppför. Flexikoppel och noll koll har hon, jag drar hunden åt mig då jag ser hunden kommer mot oss men hennes hund springer fram till min, båda två morrar blir apförbannade och det enda hon gör är att skratta :-o? Jag tar med mig min hund och går.. :P
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Ja det finns människor till allt, knappt man blir förvånad längre..

Bättre att skaka av sig sådana typer, rycka på axlarna och säga jaja..

Men jag tycker inte att man ger tips till kreti & pleti på promenaden, jag tycker det är lite fult ..
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

jag är oxå trött på alla jävlar som tror de vet bäst, men jag är fan lika trött på alla andra jävlar som lipar hela tiden!
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

*kl*

Jag tog mig faktiskt fräckheten att tipsa en annan hundägare igår. Hon stod i skogen och gastade på sin gamla golden som hade virrat upp på en höjd. När jag passerade henne pekade på höjden och sa: hon är där uppe.
Fy vad jag skäms för att jag lägger mig i... Hon visste säkert redan att hunden var på vift.

Är det verkligen så illa att kommunicera med främmande människor?:confused: Är hundägare sådana besserwissers överlag att man tar det som en personlig förolämpning om någon annan kommer med ett tips, trots att personen faktiskt ansträngde sig för att inte råka störa?

Jag blir faktiskt lite besviken...
Hade reaktionen blivit likadan om man vetat att det t.ex var Eva Bodfäldt som passerade? *nyfiken fråga*

Det är faktiskt något jag saknar väldigt mycket från "hundfolk" överlag när jag flyttade från "landet" till Stockholm. Här tränar och leker alla i sin egen lilla bubbla med sina hundar. En fråga om hundarna får hälsa ironiseras och förhånas i efterhand m.m. Nog för att det finns puckon också, men det måste ju finnas trevliga och vettiga andra hundägare där ute också? Trist att missa en sån bekantskap för att man gjort det till regel att skita i främlingars åsikter.
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

För att svara på din fråga.

Jag bryr mig inte så mycket om "tips" ifall personen stannar upp vid mej och pratar och faktiskt försöker kommunicera (stavas?). Att bara i förbi farten mummla ett ord, kan jag likna med Mia och Klara på SVT, hon hoppar förbi hans kontor å mummlar "RELATION" och han fattar inget....

Sedan måste ju tipsaren, tycker jag, kunna lyssna på mig som hund ägare också. Jag ber ibland folk jag möter att stanna upp en stund för att min hund ska lugna sig (nu har jag för det mesta en susning om vilka dessa är) och då hinner man ju prata lite med, möter jag dem dessutom ofta kan det ju vara trevligt att de vet vad jag sysslar med....

Så viss, tipsa..men inte i förbi farten, kasta inte bara ut tipset i luften och gå. :)
(lite luddigt kanske men men)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag tror nog att hade tjejen stannat och frågat om hon ville ha hjälp med hundmötet och de hade tränat, och hon sedan hade kommit med tips är en sak.
Men att slänga det ur sig när man går förbi, är väl mest en önödig kommentar, det är ju inget som hjälper?

Jag vet själv hur det är, nu mest med min häst, som när vi har tränat lastning, eller att bli fångade i hagen, jag vet inte hur många som påpekar att jag måste ge godis (när jag dessutom är koncentrerad OCH upptagen) när han gör rätt, de kan ju inte veta att han blir ett monster och ser mig då endast som en godisautomat, men inte kan de godta att det här klarar jag själv.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

*kl*

Jag tog mig faktiskt fräckheten att tipsa en annan hundägare igår. Hon stod i skogen och gastade på sin gamla golden som hade virrat upp på en höjd. När jag passerade henne pekade på höjden och sa: hon är där uppe.
Fy vad jag skäms för att jag lägger mig i... Hon visste säkert redan att hunden var på vift.

.

Fast det är väl en milsvid skillnad på att hjälpa någon, eller att oanmäld kläcka syrliga kommentarer när man passerar. En bättre jämförelse hade varit att du hade fräst "Koppel funkar bra om man inte har lydnad" till ägaren med Golden du mötte. Först då kommer du upp i nivå med hundägaren TS mötte. Jag kommunicerar massor med hundägare jag möter, men jag spyr inte ur mig oanmälda träningstips om inte deras hund står och vrålar över min. Då å andra sidan får de ganska många hetsiga träningstips av mig.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Fast det är väl en milsvid skillnad på att hjälpa någon, eller att oanmäld kläcka syrliga kommentarer när man passerar.

Men vem vet att det inte var precis DET som den här passerande tjejen ville göra? Men TS tolkade henne som snäsig och oförskämd. Har då den passerande gjort fel? Hade hon gjort mindre fel om TS istället tackat för tipset?

Kvinnan med den lösa hunden bara blängde på mig när jag passerade. Hon tyckte förmodligen att jag bara lade näsan i blöt. När jag egentligen ville försöka hjälpa.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Men att slänga det ur sig när man går förbi, är väl mest en önödig kommentar, det är ju inget som hjälper?

Det är väl klart det kan hjälpa? Om informationen är vettig är metoden för hur den lades fram mindre viktig.

"Din kjol har fastnat i strumpbyxorna."
"Din hund (som sitter med huvudet bortvänt från dig) blänger fortfarande på min hund."
"Du tappade något!"
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Men vem vet att det inte var precis DET som den här passerande tjejen ville göra? Men TS tolkade henne som snäsig och oförskämd. Har då den passerande gjort fel? Hade hon gjort mindre fel om TS istället tackat för tipset?
.

Om TS hade tackat för tipset och ärligt blivit glad över det hade hon inte gjort fel, men nu så var absolut inte fallet så, utan TS blev ledsen. Den frågan är alltså hypotetisk.

Jag gav en tjej jag känner några tips igår, och jag vet att de var uppskattade, för hon stannade när vi möttes och sa "Jag begriper inte varför min har börjat skälla på hundar när vi möter dom" och så pratade vi lite om ålder och ögonkontakt osv. Där vet jag att jag inte sårade henne.

I vissa andra fall har jag nästan haft en kommentar på tungan när jag mött andra, men knipigt käft just för att jag tycker att det hade varit störigt sagt av mig. Har folk inte bett om det, och deras hund inte stör mig, så säger jag inget.

Jag ser inte den tydliga jämförelsen med "Du tappade något." Det är en artig upplysning, och ofta stannar man och ser att vederbörande tar upp det och kanske säger tack, innan man går vidare. Överhuvudtaget att säga något och raskt omedelbart gå vidare tycker jag tyder på att man inte vill ha en tvåvägskommunikation om saken.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Ja frågan är hypotetisk för många skriver att den här tjejen gjorde fel för att TS reagerade på ett visst vis. Om tipset vore välkommet - hade hon då fortfarande gjort fel? Om TS startat en tråd om hur hon äntligen nått igenom sin hund vid hundmöten tack vare ett snabbt tips från en främling, hade man då lika föraktfullt uttalat sig negativt om människor som ska lägga sig i andras hundträning?

Så vad är då egentligen problemet?

Tror alla att den passerande tjejen menade att vara elak? :confused:

Har folk inte bett om det, och deras hund inte stör mig, så säger jag inget.

Då borde jag ha hållit tyst igår när jag såg den gamla hunden vilsa runt i en skogsdunge.
Fast det är klart, om man måste inleda med: "Hej, jag känner inte dig och din hund och vet inte hur långt ni kommit i träningen, om du kan se henne just nu eller om du ens bryr dig. Men jag vill säga, bara för att vara hjälpsam och ta inte illa upp, att din hund verkar lite vilsen där borta?" Då skulle jag nog inte göra mig besväret att säga något heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Alltså, jag tror att det beror på hur man säger det.

Jag hade också blivit sur om någon i förbifarten kläm ur sig något liknande, men hade samma person stannat upp och sagt "ska jag gå förbi? Hon sitter nämligen på helspänn" så hade jag tackat och blivit glad.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Absolut! Men det beror också på hur man väljer att tolka det.

Jag kan förstå att det finns en god tanke bakom många gånger, men jag kan inte låta bli att tycka att om man inte kan stå för tipset man vill ge kan man lika gärna låta bli. Tex som i TS fall där tjejen bara sprang förbi.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Då borde jag ha hållit tyst igår när jag såg den gamla hunden vilsa runt i en skogsdunge.
.

Nej, varför det? Det är ju inte ens en träningsfråga, utan ett faktiskt hjälpsamt tips. Hade du däremot börjat göra dig lustig över inkallningsproblem i allmänhet hade nog vederbörande klarat sig utan.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 501
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 531
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 890
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 543
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp