Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Ja, vi har en Equiband-kopia (Draumhestar) som vi använder relativt regelbundet på alla fyra ridhästarna. Det har haft väldigt god effekt framförallt på de två yngsta (nu 7 resp 8 år) som verkligen lärt sig att "lyfta sig" i manken i framförallt traven och få bättre form och bättre sväv. På min valack (10 år) märker jag en större kroppsmedvetenhet och jämnare framåtbjudning - han tar i mer jämnt med bakbenen. Gamla passdamen (18 år) får lite hjälp att inte bara skjuta på med bakbenen utan också vinkla dem och bära sig.

Vi använder banden främst icke-uppsuttet, antingen i longering eller promenader/handhästridning/cykling.

Har också Equibodybalance-appen som jag använder en del övningar från.
Kul med mer erfarenheter!

Du som har flera hästar, hur har ni gjort med storleken? Det skiljer drygt 1 dm i mankhöjd på mina två och jag velar om jag ska köpa ett som är lite i minsta laget för stora hästen, alternativt ett som är lite för stort för minsta hästen. Budgeten tillåter inte två stycken...
 
Jag har en Ergo X2 Trude.
Trevlig sadel om man som ryttare har stabilitet själv. Jag som är överrörlig spänner fel delar av kroppen för att hålla stabiliteten och får ont i ländryggen av den. Funkar när jag i tiptop ridkondis, men minsta lilla tappad styrka så får jag ont.

Vad har din häst för rygg?
Min är ju jättekort, svängd och muskelfattig över länden.
Rider barbacka nu. Blev inte helt hundra med tönns bomlösa jag köpte. Min kompis dotters insuttna tönn låg bättre.
 
Vad har din häst för rygg?
Min är ju jättekort, svängd och muskelfattig över länden.
Rider barbacka nu. Blev inte helt hundra med tönns bomlösa jag köpte. Min kompis dotters insuttna tönn låg bättre.
Inte tokigt kort, men inte lång rygg heller. Väldigt rak rygg när han kommer till arbete, på nivån svårt att hitta rak nog sadel.

Hade du varit närmare i landet hade du gärna fått komma och testa/kolla på den :)
 
Kul med mer erfarenheter!

Du som har flera hästar, hur har ni gjort med storleken? Det skiljer drygt 1 dm i mankhöjd på mina två och jag velar om jag ska köpa ett som är lite i minsta laget för stora hästen, alternativt ett som är lite för stort för minsta hästen. Budgeten tillåter inte två stycken...

Vi har som sagt Draumhestars CORE-band, det finns i ponny, cob och full. Vi har cob och det funkar till alla våra hästar. Minsta hästen är ca 133cm och väger strax över 300 kg, största hästen ca 145cm och väger runt 380 kg. Fun fact är ju att 133cm-hästen har samma inställningar på banden som den hästen som är mätt till 143cm - den högre hästen har "bara" längre ben, i övrigt är de lika stora :)
 
Idag hade vi en riktigt lyckad lastträning, jag körde med hästen i släpet ut på vägen för första gången! Vi fick tackla vår gropiga branta backe, skarpa svängar, farthinder, rödljus, övergångsställen, rondell, filbyte och alla vägarna är max 50km/h så jag kände ingen press att dra på. Allt gick bra! Så tog vi oss till en stor typ övergiven parkering som ligger på baksidan av stallets hagar, så om det skulle gått dåligt att lasta av/på igen där hade jag kunnat ta en liten stig och promenerat honom 50 meter tillbaka till stallet. Men det gick hur bra som helst, lastade ur på parkeringen, sen självlastade han sig lätt och ledigt och sen körde vi tillbaka hem samma väg. Då körde jag inte riktigt lika mjukt av misstag och blev orolig när jag hörde honom balansera sig och sen snurrade däcken i gruset innan vi kom uppför hemmabacken - då på gårdsplan var valet och kvalet, lasta ur och vara nöjd så, eller testa om han skulle gå på direkt igen eftersom hemfärden blev lite läskigare, jag valde att erbjuda honom att traska på igen och det gjorde han direkt så då fick han bara ta en tugga hö och sen gå ut i hagen, han frustade så förnöjt! Tror snart jag vågar åka längre :) Tror också han nu ser släpet som matvagnen! För när jag tog in honom från hagen och gick förbi hans släp så ville han svänga av och gå in i det, men jag hade planen att han först skulle in i stallet och få transportskydd på för att göra det som en verklig resa, så lite besviket gick han med på att inte gå in i transporten innan vi var redo :laugh: Men fick känslan att det skulle gå bra när han så tydligen ville in i den!

Jag ska dock först lyckas köra bara mig till ovalbanan utan att köra fel/vilse på hemvägen trots satnav, har kört fel på hemvägen bägge övningsgångerna hittills så vågar inte haka på släp än mindre häst för den stressfärden innan jag lärt mig vägen!
 
När man tittar på tölt med mycket action framifrån, är det alltid så att sådana flashiga hästar liksom kickar hoven utåt? jag tycker mig se det när jag kollar filmer och har undrat lite vad det beror på, är det så det bara blir liksom (vid mycket action) eller är det egentligen inte bra (alltså kroppsligt för hästen att benet svänger i leden på det viset), eller är det till och med önskvärt för att det framhäver action? Är det en detalj domare alls tittar på (om det kan uppfattas från vinklarna de ser ekipagen)? Ibland kan jag se det i galopp också på vissa hästar men det är tydligast i tölten på en del.
 
När man tittar på tölt med mycket action framifrån, är det alltid så att sådana flashiga hästar liksom kickar hoven utåt? jag tycker mig se det när jag kollar filmer och har undrat lite vad det beror på, är det så det bara blir liksom (vid mycket action) eller är det egentligen inte bra (alltså kroppsligt för hästen att benet svänger i leden på det viset), eller är det till och med önskvärt för att det framhäver action? Är det en detalj domare alls tittar på (om det kan uppfattas från vinklarna de ser ekipagen)? Ibland kan jag se det i galopp också på vissa hästar men det är tydligast i tölten på en del.
Kanske inte alltid/alla, men väldigt många gör det. Det verkar vara något i den mekaniken som hänger ihop med de höga benlyften i tölt. Vår fyrgångare gör så, han är den av våra som har klart mest aktion! (och de övriga är femgångare, möjligen att det också hänger ihop, dvs att fler fyrgångare än femgångare gör så)

Jag skulle säga att det varken är önskvärt eller ses som ett fel, i domarögon alltså neutralt. För hästens del tror jag inte det är negativt, det händer ju när benet är i sin icke-belastade fas.
 
Ja. Jag är rätt sugen.

Antagligen samma klasser, är verkligen inte redo för mer avancerad tölt och femgången kommer att få vänta till i höst.

Brukar de förresten inte ha galopprace på den tävlingen? Du ska inte vara med? 😂
Jo det ska vara galopprace, två och två ur startboxarna! fatta att jag kände mig manad, låter ju hur kul som helst :D Men jag ska nog vänta lite med att träna in honom på startbox :laugh:
 
Ibland får man positiva överraskningar! Har inte ridit i paddocken på månader, underlaget har varit allt från djupt träsk till knölig isbana, så har i stort sett bara ridit på grusvägarna sen i november. Men så igår var underlaget åtminstone nästan okej, så jag red ett kort pass mestadels på volt i fyra gångarter. Och han var helt fantastisk! Mjuk, samarbetsvillig, lagom pigg :) Värmde upp i skritt, trav och galopp och fortsatte med övergångar galopp-tölt-galopp. Vänstergaloppen är något svagare än högergaloppen samtidigt som tölten är lite bättre i vänster än i höger varv, men det är verkligen små skillnader! Supernöjd med min häst! :heart
 
Här är det absolut noll motivation just nu. Som ni kanske läst i min dagbokstråd har mina livsförhållanden ändrats lite och det har varit en stormig start på året för mig, milt sagt. Även om allt löser sig till slut (jag mår oförskämt bra!) är jag väldigt trött och då åker motivationen verkligen i botten. Jag har S i "underhållsläge" just nu, han motioneras godtyckligt och jag lägger merparten av min energi på att fixa markservicen. Då jag även behövt ändra budgeten har jag inga pengar över till regelbundna träningar nu i den närmsta framtiden. Det drar också ner motivationen då jag vet att jag behöver ha tydliga mål att jobba mot. Men men, jag är ändå försiktigt positiv till det hela. I sommar ska S få åka på sommarbete hos en kompis som bor 40 minuter härifrån, där ska han få gå i kuperade hagar med kompisar och bara ha det bra. Jag ska fortsätta träna honom där och kommer njuta av att ha varierade ridvägar och rejäla hagar. Så det ser vi fram emot. Och då jag inte heller har några pengar till tävlingar har vi inte alls bråttom, så jag tänker att om jag inte orkar träna honom regelbundet innan sommaren är det inte hela världen heller. Vi kan träna när sommaren kommer istället.

Annars är S stel som en pinne och när vi väl tränar är det mycket lösgörande övningar som gäller. Det känns ändå överkomligt, då vi kan öva både från marken och uppsuttet och inte behöver ha så mycket fart.

Så ja.. här är det "the bare minimum" som gäller just nu :D
 
Jo det ska vara galopprace, två och två ur startboxarna! fatta att jag kände mig manad, låter ju hur kul som helst :D Men jag ska nog vänta lite med att träna in honom på startbox :laugh:
Jag tror att jag skulle behöva minst lika mycket invänjning på startboxar som hästen. Läskiga ju. Har du sett de blåslagna och halvkrossade benen en del har efter box-starter :nailbiting:
 
Här är det absolut noll motivation just nu. Som ni kanske läst i min dagbokstråd har mina livsförhållanden ändrats lite och det har varit en stormig start på året för mig, milt sagt. Även om allt löser sig till slut (jag mår oförskämt bra!) är jag väldigt trött och då åker motivationen verkligen i botten. Jag har S i "underhållsläge" just nu, han motioneras godtyckligt och jag lägger merparten av min energi på att fixa markservicen. Då jag även behövt ändra budgeten har jag inga pengar över till regelbundna träningar nu i den närmsta framtiden. Det drar också ner motivationen då jag vet att jag behöver ha tydliga mål att jobba mot. Men men, jag är ändå försiktigt positiv till det hela. I sommar ska S få åka på sommarbete hos en kompis som bor 40 minuter härifrån, där ska han få gå i kuperade hagar med kompisar och bara ha det bra. Jag ska fortsätta träna honom där och kommer njuta av att ha varierade ridvägar och rejäla hagar. Så det ser vi fram emot. Och då jag inte heller har några pengar till tävlingar har vi inte alls bråttom, så jag tänker att om jag inte orkar träna honom regelbundet innan sommaren är det inte hela världen heller. Vi kan träna när sommaren kommer istället.

Annars är S stel som en pinne och när vi väl tränar är det mycket lösgörande övningar som gäller. Det känns ändå överkomligt, då vi kan öva både från marken och uppsuttet och inte behöver ha så mycket fart.

Så ja.. här är det "the bare minimum" som gäller just nu :D
Låter ju underbart med sommarbetet!!! :heart

Angående träningar, är det inte så att du har stallkompisar som är ganska duktiga, lite yngre tävlingsryttare? Kanske att någon av dem skulle kunna tänka sig att träna er för en lite billigare peng än "fullfjädrade" tränare?
 
Låter ju underbart med sommarbetet!!! :heart

Angående träningar, är det inte så att du har stallkompisar som är ganska duktiga, lite yngre tävlingsryttare? Kanske att någon av dem skulle kunna tänka sig att träna er för en lite billigare peng än "fullfjädrade" tränare?
Ja, jag har ju en (fd YR) landslagsryttare i stallet som jag är god vän med. Hon hjälper mig! Hittills har hon mest ridit S åt mig ibland och kommit med tips på övningar, men vi planerar också att hon ska hålla lite lektioner för mig. Hon vet ju om min ekonomiska situation så vi anpassar kostnaden därefter :D
 
Ja, jag har ju en (fd YR) landslagsryttare i stallet som jag är god vän med. Hon hjälper mig! Hittills har hon mest ridit S åt mig ibland och kommit med tips på övningar, men vi planerar också att hon ska hålla lite lektioner för mig. Hon vet ju om min ekonomiska situation så vi anpassar kostnaden därefter :D
Låter ju superbra! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
103 931
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 054
· Visningar
69 799
Senast: Gnist
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 438
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 735
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp