Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Har ni läst artikeln i ridsport, om dödsolyckan?

Oavsett vad man tycker om hen är det otroligt tragiskt. Fy fan vilken mardröm för familjen.
Hela min facebook har varit helt översvämmad av detta sedan hans fru skrev inlägget om dödsfallet i morse - helt fruktansvärt för henne, barnen och övriga närstående. Vi bor ju bara 10-15 minuter från dem, köper hö av deras granne och har varit på tävlingar och annat hos dem massor av gånger. Inte varit nära vänner, men ändå så att vi alltid stannat o hälsat och pratat några ord när vi setts, både hos dem och på andra tävlingar. Kommer kännas oerhört konstigt att han inte finns där längre!
 
Har ni läst artikeln i ridsport, om dödsolyckan?

Oavsett vad man tycker om hen är det otroligt tragiskt. Fy fan vilken mardröm för familjen.
Oerhört tragiskt, och så... snopet på något sätt. Han lär ha utfört den sysslan/liknande sysslor hundratals gånger, och så går det bara så fel. Jag känner med alla anhöriga, vilken mardröm.
 
Oerhört tragiskt, och så... snopet på något sätt. Han lär ha utfört den sysslan/liknande sysslor hundratals gånger, och så går det bara så fel. Jag känner med alla anhöriga, vilken mardröm.
Jag tänker samma. En sån sak som att flytta en hösilagebal. Det gör vi ju i stallet också. Och så många andra varje dag. Och säkert med en liknande lastare. Och så fel det kan gå. En sån otrolig otur och det är så fruktansvärt tragiskt.
 
Meistaradeildin börjar på torsdag 25/1 - sänds på Alendis TV. Är det någon mer än jag som brukar följa det? Tycker det är väldigt kul att följa "de bästa" på Island, de håller ofta hög nivå och där är en massa fina hästar att titta på! :)
 
Meistaradeildin börjar på torsdag 25/1 - sänds på Alendis TV. Är det någon mer än jag som brukar följa det? Tycker det är väldigt kul att följa "de bästa" på Island, de håller ofta hög nivå och där är en massa fina hästar att titta på! :)
Jag har inte följt det innan men vill gärna göra det nu! Brukar det funka bra med streamingen på Alendis?
 
Jag har inte följt det innan men vill gärna göra det nu! Brukar det funka bra med streamingen på Alendis?
Streamingen från VM i somras var ju helt katastrofal till en början (det var också Alendis), men deras "vanliga" utsändningar från Island och vissa tävlingar i Tyskland/Danmark brukar fungera fint!
 
Meistaradeildin börjar på torsdag 25/1 - sänds på Alendis TV. Är det någon mer än jag som brukar följa det? Tycker det är väldigt kul att följa "de bästa" på Island, de håller ofta hög nivå och där är en massa fina hästar att titta på! :)
Är lite sugen på att skaffa alendis och kolla i år. Har inte gjort det tidigare
 
Står återigen i sadelträsket. Sadeln vi provade ut glider bak har det visat sig, precis som allt annat. Så jag ska lämna tillbaka den. Ska nu låna en Ástund Wakanda av en vän för att se hur den sitter.

Jag blir galen på detta. Jag är ju inte förvånad över att i princip allt glider bak, hästen ser ju ut som en vinthund. Ryggen sluttar bakåt och magen ger inget sadelgjordsläge öht. Men fy vad irriterande det är.

Vid lättare arbete på banan eller lugnare uteritter ligger sadeln kvar ungefär där jag lägger den. Men så fort jag ber om t ex galopp eller lite mer lyft (av fronten då) i tölten blir hela hästen som en rutschkana då han lyfter så mycket fram. Överväger att skaffa en förbygel att ha vid uteritt :cautious:
 
Regn, blåst, slask och is idag…saknar -20, pudersnö och strålande sol.

Bild från pudersnögalopp i lördags :love:

7807002F-FFFC-4548-B8CB-88D2643BBE7F.jpeg
 
Usch, vi har sånt skitväder i natt. Det blåser ordentligt, är plusgrader med slask och is. Mina hästar har en bra, kuperad hage men jag brukar ta in dem såna här nätter. Nu ska dock hovslagaren komma imorgon vid 10, och då tyckte jag att det skulle bli för lång innevistelse med potentiellt frustrerade/uttråkade hästar som skulle kunna göra skoningen jobbig.

Men nu ligger jag här vaken (med en bebis) och lyssnar på vinden och undrar om jag borde ha tagit in dem ändå :nailbiting:
 
Julio Borba longerade, han använde sin egen kropp extremt mycket, såg ut som om han dansade Paso Doble med hästen :)Och det såg ut att fungera väl - han longerade med hängande lina hela tiden, fick hästen att gå rakt fram, in på volt, stanna osv utan att dra i linan.
Det låter väldigt mycket som min målbild i longering 😍
 
Det låter väldigt mycket som min målbild i longering 😍
Ja, jag fick en del aha-upplevelser att ta med mig (min häst tycker longering är skittråkigt, förhoppningsvis kan vi få det lite roligare med inspiration!). Dock så använde han inspänningstyglar, vilket jag generellt ogillar - men man måste ju inte ta till sig precis allt!
 
Idag var en dag då det var extremt tydligt hur viktigt den mentala lösgjordheten är för min häst. Får se om jag lyckas förklara det 😅

Det var mängder av olika distraktioner under ridpasset, från häst som longerades (låg ner i galopp och brallade då och då), folk och hästar som rörde sig på båda vana och ovana sätt, dimman rullade in under passet osv.

När han inte var med mig var han mer passtaktig än vad han varit på flera år men sen hittade vi varandra och han bara flöt i jättefin tölt. I 3 meter då tills han fick syn på ungarna som lekte i hagen brevid, de sista kompisarna leddes in från, den longerade hästen drakblåste eller något annat som distraherade hände.

Det är vårt största problem, fokus, men det blir bättre och bättre iaf.
 
Här är det barmark igen och hästarna är nyskodda och går för närvarande obroddade. Verkligen ett lyft för min häst att slippa brodd - han har långa, mjuka steg med mycket glidmoment och brodd stör verkligen, även om de är en nödvändighet för att kunna rida (eller ens gå i hagen) när det är riktigt halt. Fick nästan lite vårkänsla på ridturen härom dagen - hoppas verkligen att detta håller i sig och att vintern är slut!!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
104 768
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 128
· Visningar
74 389
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 943
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 852
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp