Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Jag läste om det nya förslaget om att alla domarnas poäng ska räknas på tävling, dvs att man inte längre skulle plocka bort högsta och lägsta poängen. Vad tror ni, bra eller dåligt?
 
Jag läste om det nya förslaget om att alla domarnas poäng ska räknas på tävling, dvs att man inte längre skulle plocka bort högsta och lägsta poängen. Vad tror ni, bra eller dåligt?
Så är det ju redan i gæðingakeppni :) Jag kan tycka att det både är för-och nackdelar, men att fördelarna överväger. Totalt sett bör det bli mer rättvisande poäng med fler domare som räknas.
 
Hur går det för er alla därute? Väldigt tyst i den här tråden ett tag nu! :D

Här känns det som om det mesta är inställt på överlevnad resten av vintern. Bor i sydsverige så förhoppningsvis inte så långt kvar nu.... Det sista av snön (för den här gången!) försvann inatt (10 grader varmt!!) och vi måste snart flytta hästarna till andra hagar så de inte trampar sönder fullständigt. Hade dock uppskattat om det kunde torka upp lite först!

Tävlingssäsongen ser spännande ut! Sjuåringen (va, är han inte unghäst längre!?!?) ser superfin ut, har på riktigt börjat lära sig att tölta olika tempon i avslappning istället för att fräsa runt på spänning (han är ju jätteflott när han gör det, men varken hållbart eller utvecklingsbart i längden) och åttaåringen (som är en svårare häst rent mentalt) har äntligen mognat lite och börjat landa i sig själv (kastrerades för ett år sen, så har kanske tagit den tiden att tagga ner - hingsthormonerna gjorde honom sjukt okoncentrerad även om han alltid varit snäll).

Min egen valack kommer inte att tävla under våren, jag ska troligtvis genomgå en operation som gör att det blir en ofrivillig vila på 3-4 veckor, så realistiskt är väl att tro att vi är igång igen så vi kan åka på någon mindre tävling i sommar. Just nu tuffar vi på med ridning 3-4 dagar per vecka och "något annat" 1-2 dagar per vecka. Önskar mig även här sol och att vägarna torkar upp lite så vi kommer iväg på lite längre turer igen! Nu börjar det åtminstone bli rimligt ljust på eftermiddagarna! :)
 
Hur går det för er alla därute? Väldigt tyst i den här tråden ett tag nu! :D

Här känns det som om det mesta är inställt på överlevnad resten av vintern. Bor i sydsverige så förhoppningsvis inte så långt kvar nu.... Det sista av snön (för den här gången!) försvann inatt (10 grader varmt!!) och vi måste snart flytta hästarna till andra hagar så de inte trampar sönder fullständigt. Hade dock uppskattat om det kunde torka upp lite först!

Tävlingssäsongen ser spännande ut! Sjuåringen (va, är han inte unghäst längre!?!?) ser superfin ut, har på riktigt börjat lära sig att tölta olika tempon i avslappning istället för att fräsa runt på spänning (han är ju jätteflott när han gör det, men varken hållbart eller utvecklingsbart i längden) och åttaåringen (som är en svårare häst rent mentalt) har äntligen mognat lite och börjat landa i sig själv (kastrerades för ett år sen, så har kanske tagit den tiden att tagga ner - hingsthormonerna gjorde honom sjukt okoncentrerad även om han alltid varit snäll).

Min egen valack kommer inte att tävla under våren, jag ska troligtvis genomgå en operation som gör att det blir en ofrivillig vila på 3-4 veckor, så realistiskt är väl att tro att vi är igång igen så vi kan åka på någon mindre tävling i sommar. Just nu tuffar vi på med ridning 3-4 dagar per vecka och "något annat" 1-2 dagar per vecka. Önskar mig även här sol och att vägarna torkar upp lite så vi kommer iväg på lite längre turer igen! Nu börjar det åtminstone bli rimligt ljust på eftermiddagarna! :)

Vi har nog barmark här efter helgen. Regn idag och +4. Får njuta av rena hästar nått dygn till. Sen lär leran komma fram i hagarna igen.

Haft en rejäl dipp rent motivationsmäasigt sista veckorna, där jag ifrågasatt mitt hästintresse många gånger om.
Men åkte till ridhuset igår och red med min vän. Väldigt roligt.

Rally Mist är en fröjd att rida nu. Rider enbart på lång tygel ute och då är hon helt avspänd och lugn. I paddocken rider vi galopp. Går helt okej om man tänker på hur sällan jag rider.

Lif ska vi träna galoppfattningar på. Hon kan det bra men fräser iväg i pass sen på raksträckan i paddocken. Inga problem med galoppen ute.
 
Hur går det för er alla därute? Väldigt tyst i den här tråden ett tag nu! :D

Här känns det som om det mesta är inställt på överlevnad resten av vintern. Bor i sydsverige så förhoppningsvis inte så långt kvar nu.... Det sista av snön (för den här gången!) försvann inatt (10 grader varmt!!) och vi måste snart flytta hästarna till andra hagar så de inte trampar sönder fullständigt. Hade dock uppskattat om det kunde torka upp lite först!

Tävlingssäsongen ser spännande ut! Sjuåringen (va, är han inte unghäst längre!?!?) ser superfin ut, har på riktigt börjat lära sig att tölta olika tempon i avslappning istället för att fräsa runt på spänning (han är ju jätteflott när han gör det, men varken hållbart eller utvecklingsbart i längden) och åttaåringen (som är en svårare häst rent mentalt) har äntligen mognat lite och börjat landa i sig själv (kastrerades för ett år sen, så har kanske tagit den tiden att tagga ner - hingsthormonerna gjorde honom sjukt okoncentrerad även om han alltid varit snäll).

Min egen valack kommer inte att tävla under våren, jag ska troligtvis genomgå en operation som gör att det blir en ofrivillig vila på 3-4 veckor, så realistiskt är väl att tro att vi är igång igen så vi kan åka på någon mindre tävling i sommar. Just nu tuffar vi på med ridning 3-4 dagar per vecka och "något annat" 1-2 dagar per vecka. Önskar mig även här sol och att vägarna torkar upp lite så vi kommer iväg på lite längre turer igen! Nu börjar det åtminstone bli rimligt ljust på eftermiddagarna! :)
Vi har fått barmark igen vilket är skönt då jag valde att inte sätta snösulor på när hästen skoddes senast. Det var rätt jobbiga snöstyltor ett par dagar där. Nu har vi istället rejält blött men jag kan äntligen göra saker igen så jag är nöjd.

Nu är det 3 veckor tills vi flyttar, fram tills dess kör vi på lite utan plan. All planeringsenergi går åt till flytten. Det blir vad det blir träningsmässigt just nu.

Jag är lite sugen på enstaka klubbtävlingar nu i vår men jag får vänta tills jag ser hur han tar flytten och hur ihopsläpp går osv.
 
Överlevnad på schemat här också! Vi har varit förkylda, barnen har haft magsjuka och löss, jag har haft jättemycket på jobbet, det har varit snöstormar och slask om vartannat osv osv. Hästen däremot lever lajf med nya kompisar i en fin ny enorm hage med sly, träd och gammalt gräs att greja med. Han är SÅ nöjd och visar det tydligt. Nej, varken konditionen eller styrkan i ridningen är vad den har varit, men det ska vi väl kunna ändra på under de ljusa vårkvällarna som snart kommer 😌
 
Vi har också haft väldigt märkligt väder på västkusten. Snö ena dagen, igår ösregnade det och i morse vaknade jag till frost, dvs. snorhalt på vägarna.ve
Vi håller också på att förbereda flytt till nytt stall med mycket färre hästar. Det ska bli skönt att inte behöva släpa vatten och hö till 18 hästar. Jag tror att pålle kommer att gilla det med, just nu är han väldigt spänd över huvud taget. Jag tror att det blir bra för honom att få coola ner med färre hästar och färre personer som ska släppa ut, ta in och fodra över lag.
 
Idag hade jag och min häst vår första passlektion!! Vi lyckades inte lägga pass men det var så roligt att börja lära sig något helt nytt och med tränarens ögon få hjälp med exakt hur jag och min häst ska träna för att få till passen. Vi gjorde i alla fall fina galopp-till-töltövergångar och sista läggningen började lite mer tvåtakt komma, jag tror inte det kommer ta så lång tid innan jag börjar känna hur balansen ligger och hur jag ska stötta honom så han förstår vad jag vill :) Har en så glad och rar häst så vill inte förstöra något med att göra fel (hade testat ett par gånger att träna pass själv men la av efter senast då det var så tydligt att jag inte vet vad jag gör, det var jättestor skillnad att ha tränarens hjälp!). Tror också jag verkligen har rätt tränare för det också då pass är hennes grej!
 
Idag hade jag och min häst vår första passlektion!! Vi lyckades inte lägga pass men det var så roligt att börja lära sig något helt nytt och med tränarens ögon få hjälp med exakt hur jag och min häst ska träna för att få till passen. Vi gjorde i alla fall fina galopp-till-töltövergångar och sista läggningen började lite mer tvåtakt komma, jag tror inte det kommer ta så lång tid innan jag börjar känna hur balansen ligger och hur jag ska stötta honom så han förstår vad jag vill :) Har en så glad och rar häst så vill inte förstöra något med att göra fel (hade testat ett par gånger att träna pass själv men la av efter senast då det var så tydligt att jag inte vet vad jag gör, det var jättestor skillnad att ha tränarens hjälp!). Tror också jag verkligen har rätt tränare för det också då pass är hennes grej!
Bästa tränaren. Jag tror att det kommer bli jättebra 🙂
 
Jag har äntligen fått tummarna loss och ska köpa ett equiband av en kompis. Min häst har inte de bästa exteriöra förutsättningarna (lång svag rygg bl a) så jag hoppas att bandet kan bli ett bra komplement i träningen för oss. Laddade hem appen idag men har inte hunnit kolla något än. Använder ni equiband?
 
Jag har äntligen fått tummarna loss och ska köpa ett equiband av en kompis. Min häst har inte de bästa exteriöra förutsättningarna (lång svag rygg bl a) så jag hoppas att bandet kan bli ett bra komplement i träningen för oss. Laddade hem appen idag men har inte hunnit kolla något än. Använder ni equiband?
Jag använder det i perioder, jag gillar det verkligen. Jag har appen med och arbetar lite utifrån den även om en hel del i den var saker jag redan gjorde. Den var värd de kronor den kostade ändå, för mig iaf.
 
Jag använder det i perioder, jag gillar det verkligen. Jag har appen med och arbetar lite utifrån den även om en hel del i den var saker jag redan gjorde. Den var värd de kronor den kostade ändå, för mig iaf.
Sitter och tittar lite i appen nu och den verkar ganska bra! Hur introducerade du bandet i träningen? Har du använt det i ridning, från marken eller båda?
 
Sitter och tittar lite i appen nu och den verkar ganska bra! Hur introducerade du bandet i träningen? Har du använt det i ridning, från marken eller båda?
Jag minns faktiskt inte riktigt hur jag introducerade bandet. Jag vet att det dröjde rätt länge innan jag använde båda och jag använder fortfarande oftast bara magbandet.

Jag har funderat på att använda det i ridningen med men det har bara inte blivit av.
 
Jag har äntligen fått tummarna loss och ska köpa ett equiband av en kompis. Min häst har inte de bästa exteriöra förutsättningarna (lång svag rygg bl a) så jag hoppas att bandet kan bli ett bra komplement i träningen för oss. Laddade hem appen idag men har inte hunnit kolla något än. Använder ni equiband?
Jag har tänkt köpa ett hur länge som helst. Min ena häst behöver muskla sin rygg och jag tror att det kan vara ett bra komplement. Har köpt appen, nu är det bara några tusenlappar som saknas. Du får rapportera sen vad du tycker, alltid spännande att höra.
 
Jag har tänkt köpa ett hur länge som helst. Min ena häst behöver muskla sin rygg och jag tror att det kan vara ett bra komplement. Har köpt appen, nu är det bara några tusenlappar som saknas. Du får rapportera sen vad du tycker, alltid spännande att höra.
Det ska jag göra! Av det lilla jag har sett i appen så kan man ju arbeta med övningarna utan bandet också, du får börja med det 😊
 
Jag har äntligen fått tummarna loss och ska köpa ett equiband av en kompis. Min häst har inte de bästa exteriöra förutsättningarna (lång svag rygg bl a) så jag hoppas att bandet kan bli ett bra komplement i träningen för oss. Laddade hem appen idag men har inte hunnit kolla något än. Använder ni equiband?

Använder inte, men länge tänkt att jag borde skaffa. Min ena har ju svängd myskelfattig rygg.

Btw, sugen på en ergo x2 trude. Någon som testat den?
 
Jag har äntligen fått tummarna loss och ska köpa ett equiband av en kompis. Min häst har inte de bästa exteriöra förutsättningarna (lång svag rygg bl a) så jag hoppas att bandet kan bli ett bra komplement i träningen för oss. Laddade hem appen idag men har inte hunnit kolla något än. Använder ni equiband?
Ja, vi har en Equiband-kopia (Draumhestar) som vi använder relativt regelbundet på alla fyra ridhästarna. Det har haft väldigt god effekt framförallt på de två yngsta (nu 7 resp 8 år) som verkligen lärt sig att "lyfta sig" i manken i framförallt traven och få bättre form och bättre sväv. På min valack (10 år) märker jag en större kroppsmedvetenhet och jämnare framåtbjudning - han tar i mer jämnt med bakbenen. Gamla passdamen (18 år) får lite hjälp att inte bara skjuta på med bakbenen utan också vinkla dem och bära sig.

Vi använder banden främst icke-uppsuttet, antingen i longering eller promenader/handhästridning/cykling.

Har också Equibodybalance-appen som jag använder en del övningar från.
 
Ja, vi har en Equiband-kopia (Draumhestar) som vi använder relativt regelbundet på alla fyra ridhästarna. Det har haft väldigt god effekt framförallt på de två yngsta (nu 7 resp 8 år) som verkligen lärt sig att "lyfta sig" i manken i framförallt traven och få bättre form och bättre sväv. På min valack (10 år) märker jag en större kroppsmedvetenhet och jämnare framåtbjudning - han tar i mer jämnt med bakbenen. Gamla passdamen (18 år) får lite hjälp att inte bara skjuta på med bakbenen utan också vinkla dem och bära sig.

Vi använder banden främst icke-uppsuttet, antingen i longering eller promenader/handhästridning/cykling.

Har också Equibodybalance-appen som jag använder en del övningar från.
Men vad spännande att höra om olika effekter på era olika hästar! Min tar också i ojämnt med bakbenen, ska bli kul att se effekterna där.
 
Använder inte, men länge tänkt att jag borde skaffa. Min ena har ju svängd myskelfattig rygg.

Btw, sugen på en ergo x2 trude. Någon som testat den?
Jag har en Ergo X2 Trude.
Trevlig sadel om man som ryttare har stabilitet själv. Jag som är överrörlig spänner fel delar av kroppen för att hålla stabiliteten och får ont i ländryggen av den. Funkar när jag i tiptop ridkondis, men minsta lilla tappad styrka så får jag ont.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
104 046
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
52 53 54
Svar
1 062
· Visningar
70 447
Senast: Gnist
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 464
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 797
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp